Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1211
Hva er det som har skjedd med Fb? I dag kommer jeg ikke inn pga noe annonserdritt. Er det noen som har en løsning, eller må heg bare slutte med Fb?
Hvilke annonser? Ser helt vanlig ut for meg.
Skjedde på Instagram også hvis du mener at du fikk tilbud om å abbonere på reklamefri/opplysnings-innsamlings-fri til ~150kr/mnd.

Meta har sannsynligvis rullet ut en soft-launch av dette tilbudet til enkelte brukere, slik de alltid ruller ut oppdateringer. Pleier å komme i puljer slik at ikke alle brukerne får det på likt, antageligvis for å unngå potensielt kjipe situasjoner.
Sist endret av DrDeath; 8. november 2023 kl. 15:47.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Skjedde på Instagram også hvis du mener at du fikk tilbud om å abbonere på reklamefri/opplysnings-innsamlings-fri til ~150kr/mnd.

Meta har sannsynligvis rullet ut en soft-launch av dette tilbudet til enkelte brukere, slik de alltid ruller ut oppdateringer. Pleier å komme i puljer slik at ikke alle brukerne får det på likt, antageligvis for å unngå potensielt kjipe situasjoner.
Vis hele sitatet...

Jepp, fikk det på Instagram i dag men ingenting på facebook enda. Vurderer sterkt å slette alle kontoer nå. Mikrofon, kontakter og andre tillatelser er fjernet tilgang på for lenge siden. Men på en annen side, annonsesporing er jeg ikke fullstendig motstander av. Sporing gjort av staten er jeg mer motvillig for men vanskeligere å komme seg unna
Husker ikke om jeg leste det i avis eller så det på nyhetene for et par dager siden.
Facebook skal dele seg opp til at du kan betale et abonnement og da slippe reklame, eller ha det gratis og få reklame.
Det er visst en konsekvens av rettssaken de var i mtp europeisk personvern.

Mulig det var rotete forklart, men jeg har ikke satt meg maks inn i saken.
Også er det såklart ikke facebook rettssaken dreide seg om, men meta
Sitat av 420master Vis innlegg
Jepp, fikk det på Instagram i dag men ingenting på facebook enda. Vurderer sterkt å slette alle kontoer nå. Mikrofon, kontakter og andre tillatelser er fjernet tilgang på for lenge siden. Men på en annen side, annonsesporing er jeg ikke fullstendig motstander av. Sporing gjort av staten er jeg mer motvillig for men vanskeligere å komme seg unna
Vis hele sitatet...
La meg nå få påpeke en viktig ting: Velger du å ikke betale, så er Facebook akkurat som før. Det er ikke noe nytt at de samler inn data om deg og vise deg annonser. Det som er nytt er at du kan betale dem for å ikke gjøre det.
Jeg oppfattet teksten som at hvis jeg ikke betaler skal de misbruke dataene mine. Det er jo en ren gisselsituasjon. Noen som vet hva prisen vil være? Jeg er så møkk lei av all reklamen for tiden.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg oppfattet teksten som at hvis jeg ikke betaler skal de misbruke dataene mine. Det er jo en ren gisselsituasjon. Noen som vet hva prisen vil være? Jeg er så møkk lei av all reklamen for tiden.
Vis hele sitatet...
110kr i nettleseren og 149kr i app, riktig nok så har jo facebook alltids "misbrukt" dataene til folk er jo det de tjener penger på, det er du som er produktet, nå tjener de ikke like mye siden data er såpass lett å skaffe i disse dager, pluss pop å kunne kjøpe seg ut
Sitat av Tysteren Vis innlegg
La meg nå få påpeke en viktig ting: Velger du å ikke betale, så er Facebook akkurat som før. Det er ikke noe nytt at de samler inn data om deg og vise deg annonser. Det som er nytt er at du kan betale dem for å ikke gjøre det.
Vis hele sitatet...
Klar over det, men bare la MEG påpeke
https://www.datatilsynet.no/aktuelt/...-og-instagram/


De får strengt talt ikke lov og GDPR forbyr de vel å selge annen informasjon om oss i EU også hvis jeg ikke har misforstått veldig?

Så hvorfor skal vi betale for å slippe unna?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det gir ikke mening. Det er et direkte bratty drittstunt av en drittorganisasjon med et drittprodukt, som folk dessverre bruker.

"Dere får ikke spionere på folk," sa Datatilsynet.

"Nei vel, da få'kke noen bruke de shitty produktene våre uten å abonnere på dem heller." Skikkelig barnehageshit, i grunn.

Skrur av oppdatering på mobil-appen og venter på at noen fikser uBlock-filteret, så går dette nøyaktig like bra som da Youtube prøvde samme taktikken for en stund siden, dvs "ikke spesielt".
I dag har tek.no en opplysende artikkel om dette. (Fant ingen link til selve artikkelen, jeg fant den via dagens VG.)
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
I dag har tek.no en opplysende artikkel om dette. (Fant ingen link til selve artikkelen, jeg fant den via dagens VG.)
Vis hele sitatet...
De har hvertfall denne artikkelen her på forsiden sin; https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2...k-og-instagram
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
De har hvertfall denne artikkelen her på forsiden sin; https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2...k-og-instagram
Vis hele sitatet...
Der fikk du en link ja. Jeg sitter på mobil.