Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3553
Har slitt med dårleg matlyst pga. depresjon. Merkar at eg får det betre når eg får i meg litt mat, men det er vanskeleg å spise når det ikkje er noko mat som fristar. Har spsit mykje fastfood og snacks fordi det ikkje krever nokon innsats å lage, men merkar at eg byrjar å bli kraftig lei og at magen min snart ikkje taklar meir drittmat. Nokon tips til ordentleg mat som krever lite innsats og som er lett å spise?
Ris og Kylling
Pasta
Toro sine supper
Pasta med hvit saus, laks med grønnsaker enten i panne eller ovn, letteste med fryste grønnsaker. Wokmix med div proteiner.
Pommes frites. Med noen pølsebiter og ost.

Jævlig digg om du har en airfryer.
Lager ofte bare kjøttdeig og ris. Godt å steike litt sopp til som er på hermetikk.
Ovnsbakte retter, rotgrønnsaker og kjøtt i ildfast form. Kjøp sånn ferdig kutta rotgrønnsak blanding eller lapskaus grønnsaker.

kjøtt som må koke lenge. Fårikål feks er ez å lage å krever lite. Kjøttsuppe, men da må du kutte å skrelle en del. Eller kjøp en nicer dicer plus.

Lapskaus på boks med flatbrød.

Drytech turmat, litt dyrt da men det funker.

Er du nedfor så er jo alt med ost god trøstemat.
Sist endret av spongenova; 11. august 2023 kl. 20:41.
Takk for tips folkens! Blei pasta med tomatsaus i kveld!
Sitat av HappyCappy Vis innlegg
Takk for tips folkens! Blei pasta med tomatsaus i kveld!
Vis hele sitatet...
Her også bruker vanligvis å ha spaghetti bolognese med parmesan, lettvint og godt! Men hadde ikke mer kjøttdeig igjen
Bogskinke på boks/bayonneskinke, toro tomatsaus, mandelpoteter og asparges på boks/glass.

Kald skinke og asparges, varm saus og poteter, nydelig og tar 15 minutter å lage.
Viktig med lette måltider som samtidig gir energi, tunge måltider forsterker depresjonssirkelen. Så ikke for heavy kaloriinnholdigemåltider. Jeg anbefaler skippe lunsj, lett lunsj med mye proteiner og litt carbs. Mange måltider med mye proteiner ala skyr/proteinmelk, /proteonpudding/knekkebrød. Og så noe middag som ikke er for tungt, gjerne før klokken 19,så faster du mellom middag og lunsj/frokost
Phily cheese steak eller hvordan det skrives.

Kapp en halv løk, pluss en halv paprika. Så varmer du dette sammen med biff. Når det et ferdig stekt hiver du på ost og slenger dette på baguetene du har stekt. Både mettende og smaker godt, så kan du jo ta på hvilket krydder du liker på blandingen. Jeg pleier å ta salt, sort pepper, hvitløkskrydder og Cayenne pepper
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Jorg Vis innlegg
Viktig med lette måltider som samtidig gir energi, tunge måltider forsterker depresjonssirkelen. Så ikke for heavy kaloriinnholdigemåltider. Jeg anbefaler skippe lunsj, lett lunsj med mye proteiner og litt carbs. Mange måltider med mye proteiner ala skyr/proteinmelk, /proteonpudding/knekkebrød. Og så noe middag som ikke er for tungt, gjerne før klokken 19,så faster du mellom middag og lunsj/frokost
Vis hele sitatet...
Hva baserer du det på?
Wienerpølser. Blir ikke noe enklere enn det. La dem trekke i varmt vann i ca. 10 min og vipps! Så har du en god måltid. Kombiner det med frukt, juice for å få i seg litt karbo i samme slengen.
Sist endret av Sjefen Sjæl; 12. august 2023 kl. 16:40.
Gjør det enkelt, kjøp en pose Toro kjøttsuppe, kna å brun en pakke kjøttdeig i panna, hiv oppi suppa, kan eventuelt adde potet å gulrotbiter, med fersk purreløk over på slutten.
Mat et par dager å enkelt å få i seg
Sist endret av Eyeamare; 12. august 2023 kl. 17:20.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
ikke så veldig ordentelig, men rema har en kilo pytt i panne som kan deles i tre fire måltider, bare hive det i panna med litt smør. Så ha i evt ost, egg eller noe kjøtt hvis man gidder. Stekt bogskinke smaker nesten som bacon
Sist endret av Bothrops; 12. august 2023 kl. 21:27.
Vet ikke helt hvor enkelt det er få i seg et fult måltid for deg?
Jeg har periodevis problemer med å spise nok.

Det som hjelper meg er å heller porsjonere smått men oftere.

Spekeskinke, oster og kjeks kan være et fint måltid.
Koster litt å kjøpe inn alt, men om du spiser det som et mellommåltid varer det veldig lenge!

Om du har ork en dag kan du koke en svineknoke. Så lager du erte/beta/grønnsakssuppe i stor porsjon og fryser mye.

Eller noe steik. Du vil sikkert bruke overkant ac 1 time på selve matlagingen. Så 1 time for et måltid som tok 3-4 timer syntes jeg er innafor.

Om du lager litt kjøtt kan du fint bruke rester i noe wraps og lage noe digg.

Vil anbefale deg og bare Google en kjøtt type, grønnsaker, vegetar, osv. utifra hva som frister. Så finner du nok noe som frister.

Jeg kan komme med et tips til postet om du er lei av det. Prøv salt bakt.

Stikk 4-6 ganger med en gaffel i skallet på poteten.

Legg de i en ildfast form og «grav» de ned i havsalt.

Stekes på 200grader i 50-60 min avhengi av str.

De blir litt som bakt potet, men mye mer mør.

Det har med at saltet driver ut fuktighet fra hullene du stakk. Så potetene blir kokt i den fuktigheten.
Og det er ikke salt en plass i smal så lenge du børster av salt fra skallet når de er ferdige.
Steke kjøttdeig , løk, masse hvitløk. Og blande inn amerikansk blanding (erter, gulrøtter og mais) , deretter blande in kokt ris. Blir masse mat.
Mvh
Jeg motstrider anbefalingen om å spise bogskinke på boks. Det både lukter og smaker kattmat ��
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Jeg motstrider anbefalingen om å spise bogskinke på boks. Det både lukter og smaker kattmat ��
Vis hele sitatet...
Det som er ganske godt faktisk er å lage hvit saus man tar en del ketchup oppi, nypoteter og revne gullerøtter. Så har man bogskinke i skiver til.

(Er personlig ganske skeptisk til hva jeg putter både ketchup og bogskinke på/i da jeg anser megselv som ok på kjøkkenet).
Kjøttdeig, ris, hakkede tomater fra eldorado (gjerne med smak av spicy chili), kidneybønner og mais. Smak til med salt, pepper, hvitløkskrydder og chilikrydder. Nachos ved siden av.

Blir chili con carne (ish)
Jeg har fått et vanskelig forhold til mat, hvis det tar for mye innsats så mister jeg matlysta og sulter heller. Kjøper en del ferdigretter som man varmer, dyrt som faen men det er helt ok mat ihvertfall.

En veldig lett rett er å helsteke en kloss med kjøttdeig og slenge tilbehør på toppen. Jeg bruker stort sett bare salt, pepper og ost men her er det bare fantasien som setter grenser, da kjøttdeig er som et tomt lerret som bare venter på å bli malt.
Kjøper en pakke med ris ferdig i porsjonsposer. Når risen er ferdig koker jeg opp en liten neve med amerikansk grønnsaksblanding i den samme kjelen risen var.
Så smelter jeg en god klump smør i en panne (helst wok panne). Skru av varmen når smøret er smeltet.
Tar så risen med grønnsakene i panna og blander sammen med et egg.
Får da en fin porsjon på en tallerken som er veldig lett å få ned når man er lei av mat. Utenom kjøttdeig så synes jeg det meste av kjøtt er et ork å tygge på når man er matlei/deprimert.
kålrabi-kok gulerøtter,kålrot,skrellede poteter. Hell av vannet og Mos dette sammen med noe margarin. Kok eller stek eventuelt noe pølse i tilegg. Veldig lettvindt, sunt og godt!
BRAND ∞ STRONG
Sitat av HappyCappy Vis innlegg
det er vanskeleg å spise når det ikkje er noko mat som frister
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat en oppskrift eller ordentlige mat, men noe som alltid frister meg er kald frukt som f.eks druer, epler etc.
og har du det stående i kjøleskapet kreves det lite innsats og er lett å spise. Druer er vel ikke akkurat sundt, omtrent
bare sukker og vann, basically godteri, men det er lov å ha det litt digg også

Sitat av HappyCappy Vis innlegg
krever lite innsats og som er lett å spise?
Vis hele sitatet...
jeg sliter også veldig med matlyst i perioder, men har alltid en pose med first price nøtter på lur i tilfelle sulten tar meg akutt. Jeg bytter aldri ut måltider med nøtter, men når en fra tid til annen glømmer å ete så funker det fint å hive i seg litt karbohydrater og fett så man faktisk orker å lage ordentlig mat. 600g usalta nøtter til 30kr er jo en steal i seg selv.
Wok med mye grønnsaker og litt kjøttbiter og bare hell over en woksaus. Kan ha ris til.

Ved depresjon så er det viktig å få i seg litt god næringsrik mat. Prøv å få kommet deg ut en liten tur hver dag også.
Og tenk på en positiv ting du har opplevd i løpet av dagen før du skal sove.
Det kan være så bagatellmessig som at du orket å lage mat eller pusse tenner. Det kan være nok til å snu det til noe litt bedre.
Eldorados Fried Rice er billig og består av ris, noe saus og grønnsaker. Veldig kjapt og greit til du blir lei smaken. Koster 20,- på Meny akkurat nå for 400 g. Funker som ett kjøttfritt måltid alene, eller to med litt egg/kjøtt ved siden av.
Kylling lårfilet eller kyllingbryst, Ris og Bretagne saus
Fjordland og toro-retter i mikro.
Sitat av NykterMajonesen Vis innlegg
Pesto
Vis hele sitatet...

Blir vel som å forslå at han skal spise bearnaise også stoppe der. Eller brunsaus.

Pesto alene gir ingen mening.

Om du er deprimert er det kanskje vanskelig å finne energi og overskudd til å ta de kraftløftene på kjøkkenet. Da er det kanskje viktigst at du får i deg næring hver eneste dag, slik at kroppen fortsetter å virke.

Du kan stacke opp med enkle ting i fryseren. Bestill gjerne via feks Oda.no og få levert på døren så slipper du stresse med handlingen. Enkle måltider kan være frossen pizza, mikro-gorby, ferdige porsjonsretter med pasta, fjordland, osv.

Real turmat. Det er gode middagsretter, mange forskjellige smaker, og til og med frokost og desserter har de. Du bare varmer vann og tilsetter så er det ferdig på typ 5 minutter ish. Perfekt å ha i bakhånd. Noen bokser med tunfisk og makrell er også kjekke ting å ha i skuffer og skap. Kan lagres lenge og orker du virkelig ingenting så kan du alltids klore lokket av en boks makrell og spise ut av boksen med skje.

Kiwi har noen "rundstykker" som er pakket i vakuum og har laaang holdbarhet. Disse kan du også fryse for ennå lengre holdbarhet.
Sist endret av _abc_; 13. august 2023 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
morkakespisende
1 boks eldorado tunfisk m/ olje
hell av oljen og tilsett
en håndfull hvitløksfedd "i marinade" (glassene med hvitløk/krydder)

Ikke akkurat et gourmetmåltid men raskt og sunt
Jeg bruker tunfisk i vann til alle andre formål men den i olje er den beste til å spise rå fra boksen.

Edit: Salater er undervurderte, du kan til og med finne en eller annen råkostblanding på butikken for å bruke som "base" om du er ekstra lat.
(Sa)lat.
Sist endret av supranaut; 13. august 2023 kl. 17:31.
Om du er deprimert hjelper det og få i seg tryptofan, magnesium med B-vitaminer. Jeg kan anbefale deg følgende smothie-oppskrift.

En håndfull Rå kakao-nibs. (Helst ikke bruk pulver, da det ikke har det sunne fettet i seg.)
1 til 2 fryste bananer.
1 til to dadler
Fyll opp med melk og blend.

Om du passer på at blandingen ikke blir for tykk kan du hive i noen rå egg for proteinenes skyld i blandingen. Da har du en passe god og sunn sjokolademilkshake med næringsinnhold som kan forbedre depresjon. Et annet tips er å bytte ut egg med en håndfull valnøtter.


PS: bare bønnene kan du og kjøpe.

https://www.rawfoodshop.no/kakaobonn...RoCjy8QAvD_BwE
Sist endret av aldarico; 13. august 2023 kl. 17:36.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Anbefaler å sjekke ut 'The Sad Bastard Cookbook'.

https://traumbooks.itch.io/the-sad-bastard-cookbook
Lagde pasta med nduja, hvitløk og tomat i dag. Djevelsk godt og enkelt
Bare kok pasta (brukte rigatoni), fres hvitløk og nduja i litt olivenolje og hell på hele tomater på boks som du knuser litt
Bland med ferdig kokt pasta og topp med litt parmesan
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Tagliatelle bolognese med Dolmio. De finnes også i krydra varianter. Jeg pleier å dele opp pastaen etter kok så det er lettere å spise. Anbefaler parmesan. Tagliatelle er den pastaen som "hører til" bolognese, i følge italienerne fester sausen seg bedre til pastaen.
Omelett med løk og ost til frokost, kyllinggryte med ris, linsegryte, fiskesuppe med sei i terninger (fryst), bønne og linse nachos, fiskekaker med poteter, løk og brokkoli.

Smoothie med cottage cheese, ananasjuice, mango, ananas, biola bringebær og bringebær biter med chia frø. Veldig sunt til kvelds!
Kokk hær.

Anbefaler å bare stacke opp på fjorland sine ferdigmiddager. Du får ett komplett måltid med grønnsaker, tilbehør å proteiner. Kan varmes i micro å har masse forskjellige greier å velge mellom. Ikke så alt for dyrt heller for en ferdigmiddag.

Ellers anbefaler æ å i ny å ne når du orker å gå ut, finne en lokalbutikk sin salatbar å bare plukke ferdige greier. Går veldig raskt å e sunt å godt.
Linse og kikertgryter. Kok det opp, tilsett kryddererne, grønsakene og urtene du vil og kanskje kokosmelk. Næringsrikt, godt og billig. Funker alltid.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg bruker en del frossent brød til brødmat. Lett å tine i brødrister. Ostesmørbrød i ovn er en god oppgradering, i panne enda bedre, men mer innsats.

Egg funker flott som både "hovedrett" og pålegg, i en drøss varianter som er lite jobb. Omelett hvis du orker. Knepene for hva-nå-enn-slags omelett du liker er ikke så vanskelige å få inn, og går på auto etter det.

"Ett eller annet med saus" - fløtesaus er trivielt å lage mens man steker ett eller annet protein. Kylling/-kjøttdeig, ris og en saus kan varieres ganske brukbart. Mine favoritter er sweet chili-fløtesaus, eller hvitløk og diverse urter. Man får kjøpt et brukbart Provence-krydder ferdig på glass.

Pasta tar lite innsats å koke, og mange sauser går unna på den tiden det tar. Pasta med smør/olje og hvitløk er ganske brukbart i seg selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av HappyCappy Vis innlegg
Har slitt med dårleg matlyst pga. depresjon. Merkar at eg får det betre når eg får i meg litt mat, men det er vanskeleg å spise når det ikkje er noko mat som fristar. Har spsit mykje fastfood og snacks fordi det ikkje krever nokon innsats å lage, men merkar at eg byrjar å bli kraftig lei og at magen min snart ikkje taklar meir drittmat. Nokon tips til ordentleg mat som krever lite innsats og som er lett å spise?
Vis hele sitatet...
Like greit å lage sin egen "fastfood" da ja, gjerne med mer næring i også; hvis jeg føler for å lage mye mat med minimalt arbeid koker jeg opp 1.5-2 liter vann i en middels-stor kjele, blander inn en halv teskje natron (natriumbikarbonat, "baking soda", ikke bakepulver) og heller oppi 200-300 gram røde splittlinser (billig på diverse butikker drevet av innvandrere), lar det boble til linsene mykner, så blander jeg inn 200-250 gram tørr pasta (hva som helst, e.g. spaghetti, macaroni, osv.) og en halv teskje til med natron sammen med en god del diverse krydder (timian, sort pepper, paprika, og enten garam masala eller "all-purpose seasoning" avhengig av hva jeg føler for, og har oppi litt engsnelle som jeg høster lokalt om våren) og lar det koke litt til pastaen begynner å mykne opp, og så heller jeg inn en boks/kartong med hakkede eller hele tomater og en boks/kartong med kokosmelk, og lar det koke en stund mens jeg rører om av og til (må gjerne røre litt mer etter hvert som det tykner for å unngå å brenne, går mest på erfaring, så vær obs), og når det begynner å bli greit tykt heller jeg oppi en hel pose med frossen spinat (hakket eller blader, liker som regel sistnevnte best, men begge deler fungerer fint) og lar det koke videre til spinaten har blitt godt varmet opp og blandet ut og alt fortsetter å tykne.

Enderesultatet skal ideelt sett bli en slags velling som er veldig lett både å spise og fordøye, inneholder en god del næring, og også kan gjøres veldig billig i tillegg. Går også an å gjøre noen endringer avhengig av hva man føler for, f. eks. kan man steke opp litt løk/hvitløk/paprika og/eller sopp (fra butikk eller sanket) før man koker opp vannet, man kan bruke litt ekstra kokosolje hvis man ønsker litt mer fett, man kan bruke mindre vann og hoppe over pastaen hvis man heller vil koke den eller noe annet (e.g. ris eller andre korn-/pseudokornsorter) ved siden av, man kan bruke litt mer vann og ha oppi diverse fryste rotgrønnsaker (e.g. frossen lapskausblanding av potet, gulrot, o.l.), man kan bruke andre frosne grønnsaker (evt. ferske, men ikke alltid like lett å få de mengdene jeg føler trengs da, og frosne grønnsaker er ofte mer næringsrike da de ofte tilberedes og fryses like etter å ha blitt høstet) i stedet for eller i tillegg til spinat (e.g. brokkolitopper, okra, grønnkål, eller ting du kan sanke selv, som nesler), og man kan også bruke andre belgfrukter enn linser (e.g. splitterter eller splittkikerter, men tar gjerne litt lenger før de mykner).

Er erfaringsmessig en god måte å lage hjemmelaget "fastfood" på som gjerne bare tar en times tid, er billig og næringsrik, og gir mange måltider så du kan spise det i flere dager i ettertid (må huske å putte alt det du ikke har tenkt til å spise med en gang i containere rett etter at du har laget det, og la det kjøle ned i maks 2 timer før du putter det i kjøleskap, ellers blir det dessverre fort dårlig, har gått på en smell flere ganger når jeg har vært for lat til å passe på); avhengig av hvor mange ting og hvor mye du har oppi kan du også bruke en stor kjele og lage alle måltidene du spise 4-5 dager fremover hvis du er komfortabel med å spise det samme noen dager i strekk, evt. går det også fint an å fryse ned ekstra (potensielt kan du bruke en enorm gryte og en enorm sleiv til å røre, og lage mat nok til å vare i ukesvis, heh).

Håper det kan være til hjelp, er i alle fall noe jeg tyr til når jeg føler for å lage mat som varer i noen dager.
Sist endret av Philalethes; 27. august 2023 kl. 20:29.
Sitat av supranaut Vis innlegg
1 boks eldorado tunfisk m/ olje
hell av oljen og tilsett
en håndfull hvitløksfedd "i marinade" (glassene med hvitløk/krydder)

Ikke akkurat et gourmetmåltid men raskt og sunt
Jeg bruker tunfisk i vann til alle andre formål men den i olje er den beste til å spise rå fra boksen.

Edit: Salater er undervurderte, du kan til og med finne en eller annen råkostblanding på butikken for å bruke som "base" om du er ekstra lat.
(Sa)lat.
Vis hele sitatet...
Tunfisksalat kan nesten kalles litt gourmet. Finhakket rødløk, ruccula, sylteagurk og litt diverse i. Husker ikke helt oppskriften men det er helt vannvittig godt. Kan tilogmed faktisk kalles en salat.