Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3189
Har en del venner i 40 årene som trener mye. De løper, sykler og driver med terrengløp. Greia er den at de begynner å se så jævlig gamle ut. 10 år eldre enn de er liksom. Det har fått meg til å lure litt på om det egentlig er så sunt å trene mye når man er over en viss alder. Virker også som at de er blitt veldig avhengige av dopaminkicket som treningen gir dem. Litt for avhengige. Har selv trent en del når jeg var yngre, men har ikke noe lyst til å gjøre det nå lengre. Nå går jeg heller en rolig tur i naturen. Er det egentlig sunt å trene hardt og mye når man ikke er ungdom lengre?
Ja, trening isolert sett er sunt. Primært hjerte, som man får av utholdenhetstrening.

Er eneste argumentet ditt for at trening ikke er sunt, fordi du har noen venner som ser eldre ut enn det de er?

- Boling kan gjøre at man ser eldre ut enn det man er.
- Lite søvn
- Dårlig livsstil
- Dop

Men selvfølgelig. Alt med måte. Toppidrettsutøvere trener for mye.
Sist endret av IneartheDx; 13. februar 2024 kl. 18:32.
Ingen av dem boler eller ruser seg.
Trening er sunt. For både kropp og sjel.
Satt akkurat å diskuterte det samme med fattern da vi så på noe langrenn greier på tv.

De ser jo gammle ut i trynet værtfall,men det kommer kansje av att de ikke har noe særlig fett på kroppen?

Det kan uansett ikke være bra for hjertet i lengden å ligge på makspuls over lange perioder. Eller tar jeg helt feil her?
Trening er sunt. At de ser eldre ut har nok heller med soleksponering siden de trener ute og lavere fettprosent å gjøre.

Rynker og aldringstegn har også mye med gener å gjøre, om de har røyket i livet eller vært mye eksponert for røyk, og matinntak som mye ultraprosessert mat og søtsaker nå eller tidligere i livet. Alt dette bryter ned kollagen.
Kanskje de du kjenner, som du har reagert på, trener litt usunt, f.eks. har et snev av anoreksi ...
Når man begynner man å få vansker med å knytte skolissene tror jeg det er sunnere å ta seg en joggings en å la vær.
Men ja-kenyanske løpere ser gamle ut i ansiktet-synes ikke de norske idrettsfolka ser så gamle ut.
Et annet element som kan være med forklare det du har observert.

Personer som tidligere har veid mye mer en de nå gjør pleier ofte å ende opp med hud i fjeset som ikke ser like stram og ung ut.
Det kan være at de er mye ut i solen siden de trener mye. Solen står for det meste av ytre aldring. Pluss at tynne personer også kan se eldre ut.
Kommer an på din definisjon av sunt, vanlig definisjon, ja, maksimere levealder, nei, da du har flere celle hendelser og større risiko for celle mutasjon som igjen fører til økt risiko for kreft.
Sitat av vurezo Vis innlegg
Kommer an på din definisjon av sunt, vanlig definisjon, ja, maksimere levealder, nei, da du har flere celle hendelser og større risiko for celle mutasjon som igjen fører til økt risiko for kreft.
Vis hele sitatet...
Hvor i alle dager har du det fra? Fra cancer.net « Research shows that people who exercise regularly appear to have a lower cancer risk.»
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Hvor i alle dager har du det fra? Fra cancer.net « Research shows that people who exercise regularly appear to have a lower cancer risk.»
Vis hele sitatet...
Alle som skader seg eller dør på trening. Er det med i levealderen?

Slalom er sunt, men du får ikke høy levealder av å være ParkRåtte.
Trening er vell sunt tenker jeg. Men har inntrykk av at det slutter å være sunt når man når toppidrettsnivå eller det ekstreme.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Alle som skader seg eller dør på trening. Er det med i levealderen?

Slalom er sunt, men du får ikke høy levealder av å være ParkRåtte.
Vis hele sitatet...
Om du dør på trening er det nok andre helseproblemer som har forårsaka det. Om du er sunn og trener fast så dør du ikke av det. Tvert i mot har det en Haug med helsegevinster, og ja, du lever lengre også.
Nei. Knark, brennevin og heftige runkesirkler er bedre for den langsiktige helsa.

Treningssenter er rett og slett en løgn.
Står en hel del om akkurat det her i en lang og tunglest vitenskapelig artikkel

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6611156/

De teorisere i at ofte aktivering av mTOR signaling pathway er detrimentelt for å leve lenge.

Hjertet må jobbe mye hardere desto mer muskelmasse du har.

Så det er i grunn usunt og unaturlig for kroppen å ha så masse muskler.

Tipper at trimming er sunnere, om du vil leve lengst mulig.

På den annen side så kan du jo få et flygel i hue fra sjette etasje.
Selvfølgelig er trening sunt! Tenk på muskelmasse som en pensjonskasse for kroppen, om du blir syk eller skader deg i eldre alder og blir sengeliggende i en lang periode vil det være ekstremt vanskelig for deg å få tilbake den muskelmassen! Men trening har en U-kurve (egentlig en oppned U), trener man for hardt og for mye (spesielt jo eldre man blir) så kan det bli usunt, men det er snakk om toppidrettstrening i 50 åra. Spis mer proteiner enn myndighetene forteller deg og beveg kroppen din. Man kommer langt som mosjonist! (som besteforeldrene mine sier), de trener ikke, men sitter ikke stille er enn 2-3 timer i døgnet og de er sikkert sprekere enn de fleste her inne med sine 85+ år på denne jorda. Aldringen i tryne er nok sol og lite underhudsfett, eventuelt sigg og andre festligheter.
LOL. Selvsagt er trening sunt. Du slutter vel ikke slike konklusjoner kun fordi et fåtall av vennene dine ser gamle ut?

Da kan jo jeg fortelle at i min omgangskrets er stort sett de som trener de som ser yngst ut.

Men, alt med måte. Om treningen blir et stressmoment og man overtrener er det sikkert ikke sunt. Man trenger heller ikke gå helt i kjelleren hver gang man trener.

Det om IKKE er sunt er å sitte på rumpa dagen lang slik mange i dag dessverre gjør (meg inkludert).
Jeg tror trening er sunt men når det bikker over så blir det skadelig. Sier det til meg selv fra sofaen hvertfall.
Jeg har merka litt forandring i.h.t. trening de siste årene. Ble 52 for ikke så lenge siden. For ca 5 år siden var jeg ganske hekta - trente på helsestudio 2-3 ganger i uken + at jeg jogga av og til. Nå er det nesten ingenting. Har alltid drukket meg dritings minst en gang i uken, av og til to. (og røykt ca 20-30 om dagen) Men for en stund siden følte jeg at jeg MÅTTE trimme. Da hadde jeg ligget på sofaen i nesten to uker i strekk - kun avbrutt av turer med hunden. Tok da en joggetur på ei mil (!) Poenget mitt er enkelt nok at kroppen som regel sier i fra når den trenger å bli brukt.
Det er ikke helt svart/hvitt, men de fleste former for trening er sunnere enn å ligge på sofaen. Idrett er det som egentlig er farlig, mest for ledd og hjerne.
Du vektlegger utseende fremfor god helse og det er ok, men bare fordi du har denne preferansen betyr ikke det at trening ikke er sunt. Det er svært sunt å trene og alle burde gjøre det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ja, har lagt merke til dette selv. Og også de som er veganere?

Vil tro det er det kroniske stresset fra trening som fører til tidligere aldring. Derimot tror jeg rett dose trening gjør at man holder seg yngre, for eks. løp 2-3 ganger i uken (ikke for lenge) og styrketrening. Dvs. korte økter og lang restitusjon. I tillegg er det nevt dette med at hvis man er mye ute, så er man også utsatt for lys som aldrer huden og bryter ned kollagen.

Trener man mye utholdenshet forbrenner man mye kalorier i tillegg, og man må spise tilsvarende mye. Spiser man mye junk som karbs for å dekke energibehøvet, så er det vel en påkjenning på systemet. Tenk en bilmotor som har kjørt lenger; den er mer slitt (tenk km-stand på bilen). Noen av måtene å holde seg ung på er jo å spise mindre kalorier, eller spise sjeldnere -- det ser man i forsøk på mus.
Såklart en gammal gubbe ikke kan trene like hardt som en fjortis. Jeg tror folk fortsetter å trene hardt fordi de ikke vil føle seg som en gammal gubbe og lengter etter den tiden når de var ung, kjekk og sprek. Trening vil ikke magisk forvandle dem til kjekke ungkarer igjen tvert imot.

Har disse folka make og barn? Hva er det de trener så hardt for? Tviler de er i milla og må være i toppform uavhengig av alder, men hvis man er i milla som en gubbe så har man nok krav på sterioder og masse annet godt.
Det er 2 ting som tar liv av en kropp om man ser bort i fra sykdom.
Hjertet stopper, og etter hvert mister celler evnen til å fornye seg.
Hver dyreart, og også mennesker, har en gjennomsnitt antall hjertebank i løpet av et liv.
Løper du maraton tar du et godt jafts av disse hjertebankene.
Desuten så forbruker du også mer oksygen enn en som holder seg i ro.
Det er oksygen som tar livet av celler. Derfor ser også folk som trener mye, eldre ut.

Vet jeg kommer til å få mye dritt for disse påstandene, så hold dere i alle fall saklige.
Sist endret av Kaizen; 25. februar 2024 kl. 21:18.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det er 2 ting som tar liv av en kropp om man ser bort i fra sykdom.
Hjertet stopper, og etter hvert mister celler evnen til å fornye seg.
Hver dyreart, og også mennesker, har en gjennomsnitt antall hjertebank i løpet av et liv.
Løper du maraton tar du et godt jafts av disse hjertebankene.
Vis hele sitatet...
Si du løper Maraton, med en gjennomsnittspuls på 160-ish. ila. 3 timer.
Da har du forbrukt ca 30.000 (slag) rundet litt opp da det vil ta litt tid før pulsen går ned på hvilepuls igjen.
Men en som løper Marathon er somoftest veltrent og vil ha en hvilepuls som oftest ligger rundt 40-50 slag per minutt, en utrent person vil ofte ligge fra 70-80 slag per minutt. Så la oss for å være rause si 28 slag per minutt i differanse. Som vil gi ca 40000 slag differnase per DAG.

Personen som trenger maraton løper i snitt åtte treningstimer hver uke, med forskjellige løpeøvelser med forskjellig puls men la oss si ca samme puls her. Som under marathon så ca 70.000 slag mens en som ikke trener i samme periode vil bruke ca 30.000 slag.

I tillegg er det mye som tyder på at de som løper får økt nivå av F2-isoprostaner og alfa-tokoferol som begge er kraftige antioksidanter som motvirker oksidativt stress (antar det er dette du sikter til hva gjelder Oksygenets skadelige effekter).

Siden dette kun er snakk om hjerteslag utelukker vi reduksjonen av andre komorbiditeter her.

Hva gjelder hovedspørsmålet er mine tanker slik:
Ingen trening er ikke bra, men er nok ca. like skadelig som for MYE trening.
Alt med måte.
Sist endret av Bill_Gates; 25. februar 2024 kl. 22:02. Grunn: Påfyll av innlegg
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det er 2 ting som tar liv av en kropp om man ser bort i fra sykdom.
Hjertet stopper, og etter hvert mister celler evnen til å fornye seg.
Hver dyreart, og også mennesker, har en gjennomsnitt antall hjertebank i løpet av et liv.
Løper du maraton tar du et godt jafts av disse hjertebankene.
Desuten så forbruker du også mer oksygen enn en som holder seg i ro.
Det er oksygen som tar livet av celler. Derfor ser også folk som trener mye, eldre ut.

Vet jeg kommer til å få mye dritt for disse påstandene, så hold dere i alle fall saklige.
Vis hele sitatet...
Kanskje du saklig nok kunne postet noen kilder på dette, særlig antydningene om at man har et endelig antall hjerteslag å gå på, og at trening forkorter livet "på grunn av oksygen".
Trening putter kroppen under stress. Derfor er litt trening sunt, men for mye trening fører til mer slitasje på kroppen. Dette høres ut som sunn fornuft. En bil som blir brukt veldig mye, vil bli fortere slitt enn en bil som blir brukt mindre. Men en bil som nesten aldri blir brukt er ikke bra heller. Men, noe som også putter kroppen under mer stress og fortere slitasje er vekt, så masse muskler eller masse fett betyr at kroppen har mer å bære på, noe som fører til fortere slitasje. I tillegg så må man ikke glemme hjernen og hvor hardt den jobber også, siden hjernen bruker massevis av energi. Hvis du vil øke sjansen for å leve lenge og sunt, mediter og tren fysisk kanskje 1-2 ganger i uka. Spis sunt og ikke få for mye fett eller muskler.

UG Krishnamurti så yngre ut enn han egentlig var. Han spiste lite og han spiste ikke vedlig sunt heller. Han sa at et måltid aldri burde ta mer enn et par minutter og tilbrede. Kroppen eller hjernen hans trengte ikke mye mat siden han brukte ikke mye energi.
Sist endret av neiass; 27. februar 2024 kl. 15:21.
Sitat av robhol Vis innlegg
Kanskje du saklig nok kunne postet noen kilder på dette, særlig antydningene om at man har et endelig antall hjerteslag å gå på, og at trening forkorter livet "på grunn av oksygen".
Vis hele sitatet...
Det er noe han har dratt ut av ræva. All forskning viser jo at moderate mengder med løping er sunt for hjerte
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ja, jeg vet.

Folk blir så grinete når man sier "det der dro du rett ut av ræva", så man skal liksom late som at man ikke vet det, eller noe.
Sist endret av robhol; 27. februar 2024 kl. 15:59.
Gjorde et kjapt goole søk og her er hva jeg fant. Vet ikke hvor politlig denne kilden er, men ser ut som de vet hva de snakker om.

Is oxygen literally killing us slowly in the most unpainful way?

Well, technically, YES. Oxygen, as you know, causes the oxidation of substances. So, when we breathe in Oxygen, the Oxidation takes place in the atoms of our cells. Also, when we breathe in Oxygen, the Oxygen incompletely reacts with Hydrogen to form the extremely reactive hydroxide ions. This is the reason why we have antioxidants. Antioxidants prevent the oxidation of body cells by reacting with the Hydroxide ion before it reacts with the body cells. But the production of such antioxidants does not always meet the requirements, and this is when the Hydroxide ions, which are left out, start reacting with the body cells. This reduces the life span of humans.

Then, you may wonder “Why we need oxygen in the first place?” . The answer is that we need energy. We eat food to get energy. But food doesn’t get converted into energy on its own. The Oxygen atoms help breakdown food to release energy. Also, Respiration is defined as the breakdown of food (glucose) into energy in the presence of Oxygen.

C6H12O6 + 6O2 → 6CO2 + 6H2O + 38ATP

It must be kept in mind that this reaction does not occur in a single step, but by a series of steps. The ATP (Adenosine Triphosphate) is the energy. Notice that there is “triphosphate” which means that a phosphate group was added. This shows us that the above chemical reaction does not occur in a single step.

robhol.
Om du leser hva jeg skriver så sier jeg ikke at mensker har et enderlig antall hjerteslag. Jeg sier at alle arter har et gjennomsnitt. Det burde ikke være noe som trenger mer forklaring eller dokumenters.

Jeg sier heller ikke at trening forkorter livet. Det har du "dratt ut av ræva"
Og om du noen gang har snakket med en maraton løper som er over førti så vet du at det stemmer at de ser eldre ut en som tar livet med ro.
Grete Waitz ble 57 år. Så mye som hun trente burde hun jo bli godt over 100. Haha...
Vi hadde Bjørg Eva Jensen som lærer på skolen og hun så ut som 50 når hun var 30.
Sist endret av Kaizen; 27. februar 2024 kl. 21:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det du skriver (før edit) er jo greit nok, men det er et godt stykke derfra til å hevde at trening er negativt på grunn av økt oksygenbehov. Særlig når det er ganske vidt samtykke om at trening er sunt (innenfor rimelige grenser, så klart) og inaktivitet er usunt. Kan jeg spørre hvor du har ideen fra?

For ordens skyld er ikke Quora en spesielt god kilde, man ser som regel etter mer eller mindre anerkjente studier/publikasjoner når man spør om det.

Edit: oida, der var det kommet ett innlegg til som var veldig defensivt. Gi meg et øyeblikk.
Sist endret av robhol; 27. februar 2024 kl. 21:09.
Så da har vi noen teorier: Hvorfor ser disse "treningsnarkomane" eldre ut?

- Sollyset/dagslyset bryter ned kollagenet og aldrer huden, rynker etc.
- Treningen skaper oksidativt stress som ikke klarer kompenseres pga man trener for mye. Dvs. det blir mer stress totalt i stedet for hormetisk effekt.
- Større energiforbruk, derfor større kaloriinntak -- kalorier aldrer kroppen også gjennom oksidativt stress.

Vi har også en noe spekulativ teori om at antall hjerteslag for et menneske er predefinert, og all utholdenhetstreningen "bruker" av denne potten. Og så har andre påpekt at dette er heller tvilsomt da hvilepulsen ellers vil kompensere.

Jeg vil legge til et bonus-punkt.

- De spiser sunn mat, og "sunn" mat er egt. ikke sunt?
Sist endret av darkwinter20; 27. februar 2024 kl. 21:23.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du sier, bokstavelig talt, "løper du maraton tar du et godt jafts av disse hjertebankene", og hinter like tydelig til at oksygenkonsumet er skadelig. Hvis man ikke skal tolke det som at du mener det er skadelig, hva mente du?

Jeg ba deg om en kilde på noe av dette, siden det er nær enstemmighet om at trening er sunt. Selvfølgelig ikke hvis man tøyer strikken ekstremt, men som hovedregel. Poenget er at trening ikke ville vært sunt dersom det du sier stemte.
Løper du maraton tar du et godt jafts av disse hjertebankene. Ja , er du uenig i det ? Eller skjønner du ikke hva jeg mener ?
Og jeg mener absolutt at det er oxygenet som livet av deg. Altså det er skadelig. Som beskrevet i det jeg linket til.
Og skal jeg tolke deg slik som du velger å tolke det jeg skriver så burde maraton løpere leve lenger sett gjenomsnittlig.
Jeg har ikke noe fakta på det, men tror nå det heller er motsatt, og at det er godt dokumenter om man leiter litt.

Du får det til at jeg sier at trening ikke er sundt. Hvor har du det fra ? Det er utalige måter å trene på.
Sist endret av Kaizen; 27. februar 2024 kl. 21:40. Grunn: Feil
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei, jeg skjønner absolutt ikke hva du mener, og mener ikke det er min feil. Jeg leste ikke linken: Quora er, som nevnt, ikke en legitim kilde.

Du sier selv at du "ikke har noe fakta på det". Greit nok. Da skal jeg gå ut ifra at det ikke var særlig viktig.
Om du ikke skjønner hva jeg mener. Les hva Bill Gates skriver over her. Mulig du ikke ser noe sammenheng mellom livslengde og en slik påkejenning for hjertet, og i såfall ha det dokumentert får du eventuelt finne ut av det selv.
Jeg tror å ha tunnelsyn på hvor mange hjerteslag man har i løpet av et liv blir litt feil sted å starte på problemstillingen.

https://www.sciencealert.com/relatio...ife-expectancy

Matching the sample's resting heart rates with the rate of mortality led the researchers to believe that higher pulses correlated with a greater chance of dying.
Vis hele sitatet...
Folk som har god kondis har lavere hvilepuls enn de med dårlig kondis, så dette blir kompansert for hver gang man beveger på seg, eller sover for den slags skyld.
Sist endret av IneartheDx; 28. februar 2024 kl. 11:36.