Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5500
Hei, jeg lurer på om hvor det er lov og kjøre med golfbil? er det lov og kjøre på gangfeltett med den? eller må jeg holde meg med hagen? viss jeg kjøper meg en?

(den jeg ser på er elekrist og en toppffart på 20km/t)
Selvsagt er det ikke lov å kjøre golfbil på gangfelt.
Steco.Me
First-Price's Avatar
Trådstarter
men jeg har sett fult av folk gjøre dette, så kjører dem ulovlig eller har dem spesial avtale ell. lignene
Spesiell avtale med hvem? Kongen? Det er fullt av folk gjør det betyr ikke at det er lovlig, ref: å spasere rundt i sentrum og drikke øl. En elektrisk golfbil vil følgelig være et kjøretøy, og kjøretøy får ikke oppholde seg i gangfelt.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Spesiell avtale med hvem? Kongen? Det er fullt av folk gjør det betyr ikke at det er lovlig, ref: å spasere rundt i sentrum og drikke øl. En elektrisk golfbil vil følgelig være et kjøretøy, og kjøretøy får ikke oppholde seg i gangfelt.
Vis hele sitatet...
Gamlingene i rullator da? Det regnes som et kjøretøy det å! Det er jo fult lovlig for pensjonistene og råne rundt i!
Steco.Me
First-Price's Avatar
Trådstarter
så jeg kan anmelde denne "mannen" som kjører golfbil på gangfeltett?, litt synd att det ikke er lov, thoug

har prøvd og finne info om dette på nett men så mye jeg har funnet ut av har jeg kommet like langt som jeg var før jeg lagde denne posten.

"El-spark" er heller ikke lov samt the Cartman sier?
Sist endret av First-Price; 5. mai 2010 kl. 04:07.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Når jeg har hatt sommerjobb i kommunen tidligere har jeg kjørt rundt i elbil og da hovedsaklig på fortau og gangfelt, da de ikke kan kjøres på vanlig veg
Med tanke på at du ikke engang har lov til å kjøre Segway på offentlig sted i Norge, så tviler jeg på at du får lov til å kjøre en golfbil på gangfelt (eller noe annet sted enn på privat grunn).
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Gamlingene i rullator da? Det regnes som et kjøretøy det å! Det er jo fult lovlig for pensjonistene og råne rundt i!
Vis hele sitatet...
Feil faktisk! De gamlingbilene (handicapbilene) regnes ikke som kjøretøy.
De regnes som gående når de kjører disse. Derfor kan de faktisk drikke og kjøre også! Helt utrolig at de får lov da en slik bil veier 2-300 kg med person inni og går vel 10-15 km/t. Hadde en case med en DRITA full dame som kjørte en sånn inne på et senter. Politiet sa hun regnes som gående, og det å GÅ rundt i fylla er lov. Endte med at jeg fikk de til å hente henne da hun nesten kjørte på en unge.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Feil faktisk! De gamlingbilene (handicapbilene) regnes ikke som kjøretøy.
De regnes som gående når de kjører disse. Derfor kan de faktisk drikke og kjøre også! Helt utrolig at de får lov da en slik bil veier 2-300 kg med person inni og går vel 10-15 km/t. Hadde en case med en DRITA full dame som kjørte en sånn inne på et senter. Politiet sa hun regnes som gående, og det å GÅ rundt i fylla er lov. Endte med at jeg fikk de til å hente henne da hun nesten kjørte på en unge.
Vis hele sitatet...
Rart. Jeg leste i lokal avisa her om en fyr som hadde vært på pub og kjørt hjem med en rullator og kjørt i grøfta, han mista lappen!
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Rart. Jeg leste i lokal avisa her om en fyr som hadde vært på pub og kjørt hjem med en rullator og kjørt i grøfta, han mista lappen!
Vis hele sitatet...
Haha, fikk meg en god latter der
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Rart. Jeg leste i lokal avisa her om en fyr som hadde vært på pub og kjørt hjem med en rullator og kjørt i grøfta, han mista lappen!
Vis hele sitatet...
Hun jeg snakker om er såpass handicappa at hu ikke har noe førerkort å miste. Mulig de skiller på handicapbil og gamlingbil da?
Måtte forøvrig ta en jekketralle og jekke opp bilen hennes slik at hjulene ikke tok i bakken. Hu var så drita at hu kom seg ikke ut av stolen. Og så inn i helvete forbanna! Til og med snuten måtte le da de kom
Steco.Me
First-Price's Avatar
Trådstarter
så jeg kan kjøpe meg en slik gamling bil?? istedefor golfbil? :P
men litt synd, at man ikke kan kjøre med golfbil, men men. rart han mannen ikke har blitt stoppa, har cruser rundt hele tia i golfbil.
Vegdirektoratet har praksis for at motoriserte innretninger som går saktere enn 10 km/t og veier mindre enn 25 kg anses som leketøy. Motorferdselloven tar ikke sikte på å regulere bruken av ordinære, ikke terrenggående, elektrisk drevne rullestoler.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/...html?id=278805

Rullestol: Innretning, med 3 eller flere hjul og/eller belter, som er særskilt konstruert for forflytning av en person med redusert gangevne. Innretningen må ha egenvekt ikke over 250 kg (inklusiv eventuelle batterier), lengde ikke over 180 cm og bredde ikke over 80 cm. Dersom innretningen er motordrevet, må den være konstruert for en hastighet som ikke overstiger 10 km/t. Slik innretning anses ikke som kjøretøy etter vegtrafikkloven § 2.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html
Sist endret av Birogotti; 5. mai 2010 kl. 14:36.
Vegdirektoratet har praksis for at motoriserte innretninger som går saktere enn 10 km/t og veier mindre enn 25 kg anses som leketøy. Motorferdselloven tar ikke sikte på å regulere bruken av ordinære, ikke terrenggående, elektrisk drevne rullestoler.
Vis hele sitatet...
Betyr det at jeg kan lage meg et lite kjøretøy som går i 10 km/t og ikke veier mer en 25 kg og kjøre lovig på offentlig vei?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ja, Fks feste motorsag på en sykkel

Går best i nedoverbakke dog.
Motordrevne fremkomstmidler omfatter ikke bare forbrenningsmotorer, som i dag er vanlige, men også maskiner som drives med andre former for energi som er eller kan bli aktuelle, som f.eks. elektrisk kraft. Motorferdselloven regulerer bruk av motordrevne ferdselsinnretninger beregnet på transport av personer eller gods. Loven regulerer således ikke bruken av motorredskaper som er for små til å føre en person, og heller ikke bruken av rene leketøysartikler.

Av forarbeidene til loven fremgår det at begrepet "kjøretøy" forutsettes å ha samme innhold som etter vegtrafikkreglene. Dette innebærer f.eks. at motoriserte "elgtrekk"-redskaper reguleres av motorferdselloven. Leketøy omfattes ikke av vegtrafikkloven. Vegdirektoratet har praksis for at motoriserte innretninger som går saktere enn 10 km/t og veier mindre enn 25 kg anses som leketøy. Motorferdselloven tar ikke sikte på å regulere bruken av ordinære, ikke terrenggående, elektrisk drevne rullestoler
Vis hele sitatet...
Hva om jeg skal sitte oppå den då? Altså ett lite transportmiddel, har jeg lov å sitte på/føre kjørtøyet?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Så lenge den veier under 25kg og går under 10km/t så regnes den som et leketøy.(AKA Fres rundt hvor du vil=

Du kan dog kjøre uten disse begrensingene på privat område. Fks kina-pocketbike som ikke kan registreres, eller hjemmelaga go-cart, osv.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Gamlingene i rullator da? Det regnes som et kjøretøy det å! Det er jo fult lovlig for pensjonistene og råne rundt i!
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? herregud, du sammenliknet ikke eldre mennesker som har gåproblemer og bruker ett hjelpemiddel med en golfbil nettopp?

Og NEI det regnes slett ikke som ett kjøretøy.