Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2809
Hei.

Var ute med metalldetektoren her om dagen, og fant en stein som er slår ut på metall (Kan ikke si hvilket type).

Noen som kan identifisere denne?
Den er usedvanlig lett for å være en stein, og kan minnes om en meteoritt eller en lava stein. Den er funnet på et åpent og flatt jorde.

Den har små mikrohull som kan indikere at den har kommet gjennom atmosfæren. Men jeg er ingen ekspert

Ca mål:
L: 4.5cm
H: 4.5cm
B: 4.5cm
Vekt: 22.54g

Bilder:
https://imgur.com/a/DR0sUWu

Takker for alle tilbakemeldinger
Ser ut som koks.
Tipper det er jernslagg.
Har funnet både jernslagg og koks. Og siden han skriver at det er usedvanlig lett, så da er det neppe jernslagg. 97% sikker på koks.
Sitat av Gargoyle Vis innlegg
Har funnet både jernslagg og koks. Og siden han skriver at det er usedvanlig lett, så da er det neppe jernslagg. 97% sikker på koks.
Vis hele sitatet...
Siden koks er renset kull. Altså kull brent med mangel på luft, for å fjerne forurensninger. Altså koks er nesten rent karbon. Koks er bl.a. mye brukt til å fjerne oksygen fra jernmalm under jernblestning, Jernmalm består ofte av jernoksid. Oksygenet, som er bundet til jern, reagerer med karbonet og danner CO2.

Så da er forklaringsproblemet ditt: Hvordan slår koks ut som metall på en metalldetektor??.

Dette er det jeg tipper er gammelt råjern. Altså det kommer fra blesterovnen, men er på ingen måte smidd eller bearbeidet videre. Men jeg tør heller ikke nekte på slagg. Slagg pleier å ha litt rundere former, og gassboblene pleier å være større. Men dette kommer selvsagt veldig an på, hvilke forurensninger som er opplagret i dette slagget.
Sist endret av aluminiumfluorid; 16. april 2019 kl. 17:33.
Høres rimelig ut, og jeg har aldri tatt i slagg - men er det v irkelig så porøst? Litt kjapp hoderegning gir den biten der en tetthet på snaue halvannet gram per kubikkcentimeter, hvilket stemmer bra med påstanden om at den er lettere enn vanlig stein. Hørste bare rart ut for meg om noe som for det meste er rent metall skulle ha så lav tetthet.

TS: har du sjekket med magnet?
Svovelkis?

tyskerne var glade i dette da de trengte svovel under krigen

svovelkis slår ut på metalldetektorer, er svært lett. ser ut som stein og flyteri vann. har selv funnet dette i et område tyskerne herja på østlandet
Trådstarter
17 0
Takker for mange gode tilbakemeldinger.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Siden koks er renset kull. Altså kull brent med mangel på luft, for å fjerne forurensninger. Altså koks er nesten rent karbon. Koks er bl.a. mye brukt til å fjerne oksygen fra jernmalm under jernblestning, Jernmalm består ofte av jernoksid. Oksygenet, som er bundet til jern, reagerer med karbonet og danner CO2.

Så da er forklaringsproblemet ditt: Hvordan slår koks ut som metall på en metalldetektor??.

Dette er det jeg tipper er gammelt råjern. Altså det kommer fra blesterovnen, men er på ingen måte smidd eller bearbeidet videre. Men jeg tør heller ikke nekte på slagg. Slagg pleier å ha litt rundere former, og gassboblene pleier å være større. Men dette kommer selvsagt veldig an på, hvilke forurensninger som er opplagret i dette slagget.
Vis hele sitatet...
Mye nyttig info her.
Tror vi har kommet frem til at dette enten er koks, råjern eller slagg.
Vender mot slagg med tanke på vekt og farge.
Takker så mye.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Høres rimelig ut, og jeg har aldri tatt i slagg - men er det v irkelig så porøst? Litt kjapp hoderegning gir den biten der en tetthet på snaue halvannet gram per kubikkcentimeter, hvilket stemmer bra med påstanden om at den er lettere enn vanlig stein. Hørste bare rart ut for meg om noe som for det meste er rent metall skulle ha så lav tetthet.

TS: har du sjekket med magnet?
Vis hele sitatet...
Testet akkurat med en magnet, og den er ikke-magnetisk.

Sitat av DSlhm Vis innlegg
Svovelkis?

tyskerne var glade i dette da de trengte svovel under krigen

svovelkis slår ut på metalldetektorer, er svært lett. ser ut som stein og flyteri vann. har selv funnet dette i et område tyskerne herja på østlandet
Vis hele sitatet...
Den har noe lik farge som Svovelkis, skal sjekke ut nærmere. Takk for tipset.
Sist endret av Maprixx; 17. april 2019 kl. 12:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.