Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3295
Hei, driver og leter etter en VPN app/nettleser jeg kan laste ned. Eller ihvertfall en med 30 dagers gratis prøve periode. Noen som veit om noen bra? Og trygt?
Protonvpn har en fri vpn tjeneste. Opera har innebygd vpn i nettleseren som funker ganske bra. Begge er gratis å bruke.
VPN koster generelt veldig lite. Hvis det er for nettleseren din, så synes jeg VPN.ac sin chrome extension er utrolig bra. Men har ikke prøvd Opera eller Protonvpn, som kanskje er bedre alternativer. Generelt så ville jeg ikke brukt en gratis VPN, men om det er Opera som tilbyr den så ville jeg kanskje ikke vært så skeptisk.
Avhengig av bruksområde så har windscribe gratis abonnement som gir deg 10-15gb trafikk pr mnd.
Tor browser eller Opera
Sitat av torsken Vis innlegg
VPN koster generelt veldig lite. Hvis det er for nettleseren din, så synes jeg VPN.ac sin chrome extension er utrolig bra. Men har ikke prøvd Opera eller Protonvpn, som kanskje er bedre alternativer. Generelt så ville jeg ikke brukt en gratis VPN, men om det er Opera som tilbyr den så ville jeg kanskje ikke vært så skeptisk.
Vis hele sitatet...
Jeg har ganske lite peiling på sånt, men leste flere steder at Opera VPN ikke er en ekte VPN, men en simpel proxy. I tillegg er ikke Opera lenger et norsk produkt, kinesere har kjøpt opp hele selskapet. Gratis VPN er som regel gratis fordi den samler dataen din.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Jeg har ganske lite peiling på sånt, men leste flere steder at Opera VPN ikke er en ekte VPN, men en simpel proxy. I tillegg er ikke Opera lenger et norsk produkt, kinesere har kjøpt opp hele selskapet. Gratis VPN er som regel gratis fordi den samler dataen din.
Vis hele sitatet...
Nja, det er også ofte for å lokke deg til å kjøpe betalte pakker. Når du driver større vpn nettverk er det ofte ledig kapasitet på flere noder slik at det i realiteten koster lite å tilby begrenset tilgang til gratisbrukere.
Jeg så noen tall en gang som viste at gratisbrukere oftere kjøper én-måneds abonnement som gjerne er dyrere slik at det faktisk blir grei butikk å dele ut gratis tilgang.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Jeg har ganske lite peiling på sånt, men leste flere steder at Opera VPN ikke er en ekte VPN, men en simpel proxy. I tillegg er ikke Opera lenger et norsk produkt, kinesere har kjøpt opp hele selskapet. Gratis VPN er som regel gratis fordi den samler dataen din.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hva du legger i ordet "ekte VPN".

Den eneste forskjellen er hvor i stacken ting skjer. Det man gjerne omtaler som en proxy opererer stort sett på L7. Det betyr at det kan kontrolleres på applikasjonsnivå, som f.eks. i nettleseren din. Det er også stateless, så det krever ingen etablering av tilkoblinger. Det er enkelt å sette opp, og det er enkelt å sikre siden det ofte baserer seg på robuste løsninger som TLS.

Det man gjerne omtaler som VPN er tunnellering av L2 i L3 (merk, motsatt vei), gjerne med kryptering på toppen, men de ter ingen krav, du kan enkelt sette opp en L2 tunnel over L3 ved bruk av f.eks. GRE-protokollen. Siden trafikken blir tunnellert så må det (med unntak, se WireGuard) etableres en tilkobling slik at man kan lage en tunnel.

Litt av problemet med VPN-løsninger er at L2 ikke oppfører seg som du er vant til. Det er gjerne ikke støtte for multicast eller broadcast. Siden det er stateful så vet du heller ikke statusen for nettverket før du sender trafikk over det, og det er ikke nødvendigvis åpenbart hvor problemet ligger.

Ellers har du noen gode argumenter for hvorfor man ikke skal bruke tjenesten.
Vil anbefale Mullvad hvis du tenker på sikkerhet med tanke på at Mullvad gir deg en token som du kan bruke som en konto uten at du må oppgi opplysninger om deg. Det er som regel vanskelig å finne en vpn som er 100% blandt annet på grunn av at mange av vpn tjenestene logger eller lagrer opplysninger om deg.
VPN vil jeg råde de fleste til å betale for.

En tommelfingerregel: Om du betaler for noe så er det forhåpentligvis du som er kunden og mottar et produkt eller tjeneste. Om noe derimot er gratis så er det rimelig å anta at det er du som er produktet.

Det finnes selvsagt unntak, men når det kommer til tjenester og produkter som koster penger å drifte så er det ofte slik det fungerer.