Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4518
Hei jeg prøver å regne på det men blir ikke mye klokere. Har en moped med 6V 15/15 pære. De har ikke den på biltema men de har 12 volts som passer. Lurer da på hvordan mange watt 12V pære må ha for å tilsvare den faktiske effekten når man halverer spenningen?
hvis du halverer spenningen vil den lyse halvparten så mye sånn ca. (Er det gjødepære er den ganske ulinjær) Så jeg antar at du kan doble wattstyrken på 12-volts pæra. Men om du får nok lys vil jeg ikke garantere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
hvis du halverer spenningen vil den lyse halvparten så mye sånn ca. (Er det gjødepære er den ganske ulinjær) Så jeg antar at du kan doble wattstyrken på 12-volts pæra. Men om du får nok lys vil jeg ikke garantere.
Vis hele sitatet...
Har du kjelde på det? Ut fra det eg kan finne, m.a. dette på wikipedia, og artikkelen om wolfram halogenlamper, så er forholdet nærare U^3 (!). Om vi går ut frå (6V/12V)^3 så vert lyset frå ei 12V lampe på 6V 1/6 av det det er på 12V, ikkje halvparten.
Ingen kilde bare ren antakelse. Har liten greie på glødrpærer.

Du vet best som vanlig.
https://www.thansen.no/scooter-moped...er/6v/n979540/

Vet ikke om noen av disse er det du skal ha, men dem har 6v pærer på thansen ihvertfall.

Kan jo alltids stikke innom en MC sjappe/verksted hvis du har det i nærheten og prøve der
Sist endret av Vasken; 2. januar 2020 kl. 08:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Ingen kilde bare ren antakelse. Har liten greie på glødrpærer.

Du vet best som vanlig.
Vis hele sitatet...
Tingen er at P=UI og U=RI. Det kan skrivast om til at P=U^2/R. Allereie der har du ein ulinearitet, som tilseier at halvering er urealistisk. I tillegg har du andre fysiske effekter med glødetråder som gjer at du i praksis ender opp på U^3 eller så.

Hadde du i det minste tatt hensyn til U^2 og anslått 1/4 ville ikkje svaret vore urimeleg. Måten du formulerte deg på tilsa at du hadde erfaring eller grunn til å anta at halvering var realistisk.
Sist endret av vidarlo; 2. januar 2020 kl. 11:42.