Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3997
Hvilken materialer er best til å bruke dersom man ønsker å dempe støy fra en verkstedsmaskin?
Sist endret av lorentz; 24. desember 2019 kl. 14:48.
Litt snodig spørsmål og egentlig veldig lite informasjon å tenke ut i fra. Men vi kan begynne med standarden fra en haug rockekjellere, gamle skumgummimadrasser på veggene. Men dette er en elendig løsning, hvis det er et verksted der vinkelsliper, sveiseutstyr og annet brannfarlig matriel brukes ofte. Opplegget er, at skumgummien absorberer lydbølger, istedet for å reflektere fra veggen.

En annen idé er ørepropper med motlyd.
Jeg tenkte på å bygge inn en maskin i en kasse med vegger av materiell som demper støy mest mulig. Dette for å beskytte både meg selv og mine nærmeste omgovelser fra et unødigt høyt støynivå.
Jo, men det er kanskje kjekt å vite hvilken type maskin det er snakk om. Det er forskjell på plasmaskjærer og en dreiebenk, for å si det slik. Har du vurdert glavamatter?
Gips, lydisolerende matte, gips, lydisolerende matte, gips, lydisolerende matte
Vanskelig å vite mtp info du har postet. Og i et verksted bør vel brannsikring ha rangen? Det finnes dempemateriale som er behandlet med brannhemmere men har hørt de kan være skadelige å puste inn. Kanskje er det blitt endringer på hvilke kjemikalier de bruker.

Den billigste er vel å benytte hørselvern eller konsertøreplugger. Evt. NC headphones muligens i kombinasjon med sceneplugger.

Skal du dempe lyd for alle rundt blir ting fort kostbart. Snakker vi verksted i kjeller må du kanskje dempe vegger og tak evt. bygge rom-i-rommet og det koster fort kroner. Om maskinen(e) brukes unntaksvis og i kortere perioder så er det kanskje mulig å løse med nc headphones til resten av familien og whatever som virker for deg?
Støydempings plater ifra biltema klistret på Mdf/kryssfiner plater med låsbare hengsler ? Spørs jo helt hva slags maskin dette er og om varmeutvikling er ett potensielt problem, tenk også mulighet for brann.
De fleste maskiner kan du dempe ganske godt bare ved å sette vibrasjonsdempere under beina.
Det er en liten kompressor. Den skal bare brukes i korte perioder på 10-15 min. Jeg vet at disse trenger kjøling men tenkte på å sette på en vifte og legge inn noen kjøleelementer, slike som man har i fryseren for å forhindre overoppheting. Spørsmålet var imidlertid om hvilken isolasjon som pr. dags dato gir best støydemping..