Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6280
Fikk min falske ID som eg kjøpte på nettet i posten i går såg ganske ekte ut. Kjøpte snus med ein gang eg fikk det, og det gikk helt fint. På kortet står det 19 år, men eg ser veldig ung ut. Så då lurer eg på om hvis dei i kassen stiller spørsmål, funker det bare å si at jeg har veksthorommangel eller noe sånt? Vet konsekvensene hvis eg blir tatt med falsk legitimasjon.
Sist endret av Idrktbh; 30. desember 2016 kl. 03:12.
Nei, de kan ikke kreve noen form for medisinsk grunn for at du ser ung ut. De skaffer enten vekter/politi eller lar deg kjøpe.
Trådstarter
19 0
Men hvis f.eks vektene kommer. Er det ein mulighet for å slippe unna straff, eller finner dei ut av det uansett?
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Vekterne tilkaller mest sannsynlig politi ved mistanke.. som igjen fører til de konsekvenser du er klar over (:
Trådstarter
19 0
Men hvis dei i kassen kontakter politi/vekter, kan jeg ikke bare løpe vekk hvis eg har forfalsket både navn og adresse? Då er det ikke mulighet for dei å ta meg. Tror eg. :P
Sist endret av Idrktbh; 30. desember 2016 kl. 03:45.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Joda, vektere har ikke lov til og fysisk holde deg igjen.
Så hvis du er litt obs på at du kan bli tatt, er det lite stress å slippe unna. Se etter utveier, og vær forsiktig med å vise ansiktet til kameraer. Dvs ha på deg en caps når du bruker den falske legitimasjonen og ikke kikk direkte mot kameraets vinkler.

Kjedelig å bli tatt for noe i etterkant bare pga kameraet tok deg. (:
Sist endret av SDRLx3; 30. desember 2016 kl. 04:11.
En kompis av meg gjorde dette. Falsk navn og adresse. Vektere på utestedet han ville inn stoppet han og da løp han. Kom seg unna, men noen uker senere ringte politiet og kalte han til avhør. De fant han altså uten navn eller adresse, men ved hjelp av bilde. Han slapp heldigvis unna straff da politiet henla saken for å være grei.

Tviler på at politiet orker å spore deg ned uansett om du bor i en stor by, men du kan være uheldig. Uansett er det bare å løpe om du blir tatt.
Sist endret av iColdman; 30. desember 2016 kl. 05:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SDRLx3 Vis innlegg
Joda, vektere har ikke lov til og fysisk holde deg igjen.
Vis hele sitatet...
Neivel?

Kvalifiserer ikkje falsk legitimasjon til meir enn 6 månaders fengsel? Eg trudde det ga adgang til at kven som helst kunne pågripe på ferske spor - og falsk id i handa er jo ferske spor. Då kan vekter bruke handjern for å halde personen tilbake...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Neivel?

Kvalifiserer ikkje falsk legitimasjon til meir enn 6 månaders fengsel? Eg trudde det ga adgang til at kven som helst kunne pågripe på ferske spor - og falsk id i handa er jo ferske spor. Då kan vekter bruke handjern for å halde personen tilbake...
Vis hele sitatet...
Stiller meg bak denne.

https://www.ung.no/oss/lovbrudd/86638.html

I tillegg til lovverket så er det egentlig ganske logisk at en vekter kan holde deg igjen om du begår ett lovbrudd innenfor vekterens "område". Men de har ikke lov å ransake deg eller gjøre beslag. Det gikk en episode med Vekterne på Oslo S for 10 minutter siden hvor noen var misstenkt for tyveri, ingen av vekterne hadde lov å ransake den misstenkte men de hadde lov å kjenne utenpå jakken for å se om det var tyvegods på innsiden samt holde igjen personen om det ble oppdaget ett lovbrudd i påvente av at politiet skulle komme.
Sist endret av Cybergasm; 30. desember 2016 kl. 13:26.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Er nok ingen behov for å ha en medisinsk forklaring "på lur", de ringer vekter eller direkte til politi om de føler de kan ta deg på noe. Ved kjøp av snus har du nok ingenting å frykte. Enkelte dørvakter på utesteder har UV-lys i lommelyktene sine, så jeg ville testa om kortet ditt har UV-merking (tviler på at det har det men..) Så vil tro sjangsen er større for å bli tatt i døra på et utested, enn i en eller annen kiosk/butikk.

Vektere (og dermed også dørvakter) kan holde deg igjen fysisk, falsk legitimasjon går inn under dokumentforfalskning, som har en øvre strafferamme på 2 års fengsel. Har du muligheten til å løpe, så må du jo selv vurdere om du er villig til å prøve på det eller ikke. Blir du tatt for dette, er det jo uansett bare snakk om bøteforhold.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
I tillegg til lovverket så er det egentlig ganske logisk at en vekter kan holde deg igjen om du begår ett lovbrudd innenfor vekterens "område".
Vis hele sitatet...
Nei, dette gir ikke mening.
Vektere har følgende myndighet:
1) Borgerrett - samme som alle andre. Dette innebærer retten til å arrestere folk under gitte betingelser.
2) Eiers rettigheter (i den grad oppdragsgiver bestemmer). Herunder faller retten til å bortvise folk, igjen under gitte forutsetninger, men normalt ikke retten til å selge sjappa hans.

Retten til å arrestere noen følger altså av borgerretten, og den er universell. Den gjelder alle, overalt, hele døgnet. Vektere får ingen utvidede fullmakter til å holde deg igjen på eiers område som de ikke har andre steder, så dette med å passe på deg til snuten kommer fordi du har falsk ID - det kan de alltid gjøre. De vil selvsagt typisk ha en instruks som tilsier at de ikke skal legge seg opp i forhold som skjer utenfor deres område. Men det har med penger og oppdragsbeskrivelse å gjøre, ikke lovverket som sådan.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Men de har ikke lov å ransake deg eller gjøre beslag. Det gikk en episode med Vekterne på Oslo S for 10 minutter siden hvor noen var misstenkt for tyveri, ingen av vekterne hadde lov å ransake den misstenkte men de hadde lov å kjenne utenpå jakken for å se om det var tyvegods på innsiden samt holde igjen personen om det ble oppdaget ett lovbrudd i påvente av at politiet skulle komme.
Vis hele sitatet...
Vi vanlige sivile har ingen rett til å ransake folk for å finne tyvegods, selv om vi har hekta de på fersk gjerning. Det samme gjelder selvsagt vektere. Dette med å klemme uten på jakka stiller jeg meg derfor ekstremt tvilende til at er lovlig. Jeg tviler ikke et nanosekund på at de gjør det, men med hvilken rett? Jeg kan ikke begynne å tafse på fremmede folk på gata, ergo kan ikke vekterne det heller. Å klemme utenpå klærne er selvfølgelig en ransakning, og derfor ulovlig når den utføres av andre enn politifolk. Det er mindre alvorlig enn om de sjekker inni lommene dine, og ikke engang sammenlignbart med å strippe av folk klærne og belyse alle kroppsåpninger, men ransakning er det like fullt. Uten sammenligning forøvrig: Det er mer alvorlig å sparke noen i fjeset enn å gi de et klask på kinnet med åpen hånd, men du har ingen rett til å dele ut ørefiker av den grunn.

Da jeg tok vekterkurset en gang i tiden lærte jeg imidlertid at det fantes et unntak fra dette totalforbudet mot ransakning: Dersom man hadde veldig gode grunner til å mistenke at en krakilsk arrestant hadde våpen på kropp, så hadde du visstnok lov til å ransake vedkommende for å sikre deg selv og andre. Noen hjemmel kunne instruktøren imidlertid ikke oppdrive, men du kan jo argumentere for det utifra nødvergehensyn. Dette er imidlertid ikke et vanntett argument, og gyldigheten blir ekstremt situasjonsavhengig. I noen situasjoner er det opplagt helt greit å sjekke lommene til noen og fjerne eventuelle våpen. Vanligvis er det IKKE greit. Men sannsynligvis slipper en vekter unna med det. Det er ikke akkurat noen hemmelighet at noen vektere tar seg litt større friheter enn de burde og slipper unna med det.
Sist endret av Myoxocephalus; 3. januar 2017 kl. 15:22.
Trådstarter
19 0
Hvis jeg går inn på ein dagligvarebutikk og kjøper alkohol, er det mer risky enn snus då? Kjøpte kortet med UV-merking, men jeg liker ikke å feste så klubber og sånt er ute av bildet.
Sist endret av Idrktbh; 30. desember 2016 kl. 17:37.
Om jeg hadde stått i kassen og en ung kar hadde kommet med legitimasjon forså å si at han har ''veksthormonmangel'' ville fått meg til å sprute ut i latter for å så tilkalle politi.
Husk at butikker har kameraer overalt, mest sannsynlig så har de deg på film både gående inne i butikken og stående i kassa, så du kan løpe men å tro du er helt trygg blir dumt.
Du sier du ikke liker å feste, hvordan kan du egentlig vite det? du er jo ikke gammel nok til å komme inn på klubber med det kortet engang.

Ja, det vil være mer risky å kjøpe alkohol en det er å kjøpe snus.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Om jeg hadde stått i kassen og en ung kar hadde kommet med legitimasjon forså å si at han har ''veksthormonmangel'' ville fått meg til å sprute ut i latter for å så tilkalle politi.
Husk at butikker har kameraer overalt, mest sannsynlig så har de deg på film både gående inne i butikken og stående i kassa, så du kan løpe men å tro du er helt trygg blir dumt.
Du sier du ikke liker å feste, hvordan kan du egentlig vite det? du er jo ikke gammel nok til å komme inn på klubber med det kortet engang.

Ja, det vil være mer risky å kjøpe alkohol en det er å kjøpe snus.
Vis hele sitatet...
Hva med dem som faktisk har hatt det? Må være utrolig ekkelt for dem. Kjenner en selv som jeg kjøper alkohol for (Han er 18) rett og slett fordi det ikke ser ut som han er 18, og personen i kassen begynner noen ganger å le av han.
Du ser forskjell på noen som lider av veksthormonmangel og en som er dritnervøs fordi han står med fake legg.
Trådstarter
19 0
Har nå kjøpt snus 4 ganger fra 4 forskjellige plasser. Det gikk helt fint alle gangene, men den ene gangen stod damen i kassen og studerte kortet mitt. Var ikke dritnervøs, var bare litt nervøs. Hun begynte å stille lurespørsmål om kortet mitt, svarte bra på alle sammen uten noe slags skjelving i stemmen eller kroppen.
Sitat av Idrktbh Vis innlegg
Har nå kjøpt snus 4 ganger fra 4 forskjellige plasser. Det gikk helt fint alle gangene, men den ene gangen stod damen i kassen og studerte kortet mitt. Var ikke dritnervøs, var bare litt nervøs. Hun begynte å stille lurespørsmål om kortet mitt, svarte bra på alle sammen uten noe slags skjelving i stemmen eller kroppen.
Vis hele sitatet...

Om hun har vært så nøye da, så er sjansen veldig lite at hun noen gang kommer til å sjekke noe nærmere igjen. Dvs. hold deg til hun
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Neivel?

Kvalifiserer ikkje falsk legitimasjon til meir enn 6 månaders fengsel? Eg trudde det ga adgang til at kven som helst kunne pågripe på ferske spor - og falsk id i handa er jo ferske spor. Då kan vekter bruke handjern for å halde personen tilbake...
Vis hele sitatet...
Helt riktig, dersom du begår en straffbar handling med en ramme på 6 mnd + bøter kan du bli holdt tilbake av en vekter/vanlig mann i gata så lenge du ble tatt på ferks gjerning eller ferske spor.

ID forfalskning innebærer at du kan bli holdt tilbake av en vekter.
De som nevner ransakelse så er det forskjell på det og en visitasjon.
Visitasjon tillater at du kan ta det som er synlig. Det vil si at de kan ta en Cola flaske dersom du har nasket den og den er synlig i lomma. En ransakelse innebærer at noen gjennomfører en fullstending kontroll av deg.

Om du blir tatt med falsk legg i butikken så kan personalet eller vekteren holde deg tilbake helt de har fått din riktige identiet. Du er ikke pliktig til å oppgi denne til en vekter, men du kan bli holdt tilbake i påvent av politiet.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Helt riktig, dersom du begår en straffbar handling med en ramme på 6 mnd + bøter kan du bli holdt tilbake av en vekter/vanlig mann i gata så lenge du ble tatt på ferks gjerning eller ferske spor.
Vis hele sitatet...
Vilkårene er alternative, idet en pågripelse på fersk gjerning ikke krever at strafferammen er mer enn seks måneders fengsel, jf. strpl. §§ 173 og 176. Dette sammenblandes ofte med bestemmelsen i § 171, som regulerer pågripelse ved en strafferamme høyere enn 6 måneders fengsel på nærmere bestemte vilkår.
Er ganske liten sjanse for å bli tatt ved snus kjøp i butikken :P jeg må vise leg når jeg kjøper ibux og jeg er 25.. haha. Ei jeg skulle kjøpe snus av sa jeg så ut som jeg var 16 så hun måtte se leg.. så..
▼ ... noen uker senere ... ▼
dersom du har et forfalsket leg og ikke kompisen din sitt leg så blir dette sett mer alvorlig på da det er en grovere form for dokumentforfalskning, blir du stoppa og de begynner og stille spørsmål så ikke nøl med og ta beina på nakken og løp som du aldri har løpt før, det beste er og bare bruke det til og kjøpe snus på litt mer shady plasser
Er 25, måtte vise leg på lettøl. Det går nok på automatikk å spør om legg, tror ikke alle undersøker den like godt.

Jeg hadde falsk legg som 16åring, brukte den kun til snus og røyk på en kiosk. Når jeg kjøpte øl fikk jeg alltid kjøpt uten legg, men ble jeg spurt sa jeg at den hadde jeg glemt og gikk videre uten øl.
Har jobbet i uteliv en stund og den leggen den blir ikke sjekket så nøye for å si det sånn, de fleste ser kun på årstallet.
Og tror de deg ikke er det ikke værre enn å ta det tilbake å gå ut døra uten snusen Og det at folk ser mye yngre ut enn det som er reelt er noe de i butikken opplever daglig så.