Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1171
Hei! Kom ut for et lite problem når en venn av meg sendte en link via facebook. Han er av den typen som ikke pleier å kødde noe særlig mye så jeg hadde ikke noe problem med å trykke på linken han sendte. Men når jeg kom innpå fikk jeg opp en Interpol melding som så identisk ut som denne med litt annen tekst: https://www.pcrisk.com/images/storie...ransomware.jpg

I den svarte boksen viste adressa mi og facebook bildet mitt pluss en 48 timers nedtelling samt at webcameraet mitt recorder meg og alt jeg sier blir tatt opp via mikrofonen min, jeg var ganske kjapp til å trykke utav så jeg så ikke noe stort mer jeg kan beskrive om siden. Men den hadde samme banner som bildet over.

Og det ble i tilleg lastet ned en fil med Google Chrome merke som bare het "Last ned" eller noe sånt.

Så det jeg er litt bekymra for er at noe malware kan ha spredd seg ut på pcen min og jeg lurer på hvilken forhåndsregler jeg kan følge for at ikke noe annet skjer og hvordan jeg kan få fjernet dette.

Har så lang funnet 1 Threat med malwarebytes og holder enda på å scanne mens jeg skriver dette. Takk

[Link fjernet]

Her er linken, Trodde det var noe Wikileaks lignende greier når jeg trykte på den.
Sist endret av Fleff; 10. juli 2016 kl. 20:27.
For det første, ikke del linker som inneholder ondsinnet kode. Det er sånn den sprer seg.

Slik jeg ser det er denne siden for å skremme deg til å betale deg ut av "problemet". Den hindrer deg i å lukke siden for å få det til å virke som at du ikke kan komme deg ut av den. Tekstinholdet og bildene på siden er i seg selv ikke farlig. Bare å lukke browseren med f.eks ctlr+alt+delete. Det er litt verre med filen den laster ned. Den ville jeg scannet og slettet fra systemet. Sørg for å ha oppdatert antivirus og brannmur kjørende på maskinen.

Man er aldri helt trygg for angrep når man er koblet til internett, men en god start er å være litt link skeptisk. "cjko.dadada.something" er en veldig sketchy link