Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5763
Hei,

jeg har utviklet en nettside som finner åpningstidene for det Vinmonopolet som ligger nærmest brukeren. Dette fordi jeg har lagt merke til at det er litt tungvindt å finne åpningstidene, men mest fordi jeg så på det som et utfordrende prosjekt.

Jeg har nå kommet så langt at jeg føler det er naturlig å få litt tilbakemelding, og hadde satt veldig pris på om noen ville ta seg tid. Jeg vil gjerne på tilbakemelding på samtlige aspekter, og er også veldig interessert i om jeg har gjort noen bommerter når det kommer til SEO.

Lenken er http://alkoholsalget.no.

Jeg har en annen freak-bruker med lang fartstid, men jeg har opprettet en ny ettersom at dette gjør meg lett å identifisere.

Fyr løs!
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Funket dårlig her. Når jeg søkte med mitt postnummer fikk jeg Stavanger, Hillevåg, noe som er veldig langt unna. Er et vinmonopol bare 800 meter unna meg.
Sist endret av ranman22; 29. mai 2016 kl. 23:20.
hsl
Trådstarter
4 3
Takk for svar! Har du mulighet til å sende meg en personlig melding med postnummeret ditt? Forstår godt om du ikke ønsker dette altså. Jeg matcher postnummer med koordinater basert på en ikke feilfri database, men kan gå inn å rette det om du vil sende meg postnummeret.
Funket fint for meg og de postnr jeg handler fra
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vinmonopolet er jo nesten uinteressant - det er lett tilgjengeleg på vinmonopolet.no. At du påstår det er kronglete kan eg ikkje forstå. Det er nøyaktig to klikk fra forsida:
1: finn overskrifta 'Butikker' og trykk på rett fylke.
2: Finn kommunen og trykk.
3: Les åpningstider.

Då får du i tillegg opp addresse, butikkategori og anna informasjon. Sida di hadde vore interessant om den viste ølsalet i alle landets kommuner, men det gjer den jo ikkje. For det finst ikkje nødvendigvis lett tilgjengeleg. I beste fall står det ein obskur plass ein finn via google. I verste fall er det ikkje tilgjengeleg i heile teke.
Jeg bor 15 kilometer med bil fra polet i Molde. Nettsiden din vil at jeg skal kjøre til polet på Åndalsnes, 70 Km + en fergetur unna.
Fungerte utmerket for meg.
jeg forstår ikke hvordan din side er bedre enn vinmonopolet.no
Pleier og søke på vinmonopolet, trykke på butikk å velge sted jeg er på enkelt... Er jeg andre steder enn hjemme å jeg er ikke så kjent pleier jeg ikke alltid å vite postnummer, da er det lettere å søke opp butikken med stedsnavn der jeg er, på vinmonopolet.no.
Sist endret av plater; 29. mai 2016 kl. 23:35.
Hadde kanskje vært greit å føre opp flere av de nærmeste? Fikk opp ett som ligger rett ved meg, men det ligger flere som er lettere å komme seg til like nærme.
Er det så vanskelig da?
Man - Fre. til 18
Lør. til 15
Søn. stengt
Likte den jeg. Klart mer praktisk enn vinmonopolet.no om du kan postnummeret du er på.

PS: Det hadde vært kult med en Google-kalender som oppgir når polet har uvanlige åpningstider.
Bare noen tips til dialogboksen som popper opp når man klikker på "Bruk":
* "affiliert" er ikke noe norsk ord, og i alle fall ikke "afilliert"
* du skriver både "vinmonopolet" og "Vinmonopolet". Sistnevnte er riktig.
* "og gjør dem lett tilgjengelig...", ikke "de" - Objektform av pronomenet.
Vil kritisere bruk av postnr.. Vet jeg ikke hvor nærmeste pol er vet jeg ganske sikkert ikke postnr. heller, og motsatt. Og vet du bare navnet på hvor du er, kan du søke ''(Stedsnavn) vinmonopol'' på google, så får du opp om det er åpent eller stengt, adressen, og du kan sjekke alle åpningstidene ved klikk på en pil.
kjedelig streiting
Sitat av Gloss Vis innlegg
Er det så vanskelig da?
Man - Fre. til 18
Lør. til 15
Søn. stengt
Vis hele sitatet...
Stortinget bestemmer meg bekjent det maksimale tidsrommet for salg av alkohol over hele landet, men kommunene står fritt til å redusere tidsrommet ytterligere selv. Ergo kan det være en grei ressurs, spesielt på dagen før en helligdag hvor tidene ofte varier.

Siden funket ihvertfall for meg
hsl
Trådstarter
4 3
Tusen takk for fine tilbakemeldinger så langt. Jeg har lest igjennom alle, og er langt på vei enig i det aller meste. Nettsidens nytteverdi er nok kanskje så som så, men jeg tror oppriktig at siden kan ha en viss nytte dersom den får en god plassering i søkeresultatene. Som Gloss sier, det burde være greit å huske åpningstidene, men ideen er at nettsiden kan være til hjelp i de tidene i løpet av året der åpningstidene avviker fra vanlig.

Ang. kritikk på bruk av postnummer, så ser jeg absolutt den. Det er litt som et resultat av hva jeg har klart å gjøre søkbart ut i fra de åpne data som vinmonopolet tilbyr.

Forresten, er det noen kloke SEO-hoder der ute som ser noen bommerter? Foreløpig dukker ikke siden opp i det hele tatt, med mindre jeg søker på URLen.
kjedelig streiting
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sida di hadde vore interessant om den viste ølsalet i alle landets kommuner, men det gjer den jo ikkje. For det finst ikkje nødvendigvis lett tilgjengeleg.
Vis hele sitatet...
Bør vel være tilgjengelig via lovdata? Men må vel isåfall hentes ut manuelt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Bør vel være tilgjengelig via lovdata? Men må vel isåfall hentes ut manuelt.
Vis hele sitatet...
Kan du henvise til dette?
Trudde lovdata bare fortalte kva som var lov og ikkje. Det å få ei liste over kven som selger øl via lovdata hørtes mystisk ut.


Lovdata tilbyr mye informasjon gratis på Internett. Her vil man blant annet finne oppdaterte norske lover, oppdaterte forskrifter - både sentrale og lokale, ferske Høyesteretts- og lagmannsrettsavgjørelser og Norsk Lovtidend avd. I og II for de siste årene. I tillegg ligger et utvalg med sammendrag på norsk av avgjørelser fra Menneskerettsdomstolen gratis tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/info/om_lovdata
Sitat av hsl Vis innlegg
Forresten, er det noen kloke SEO-hoder der ute som ser noen bommerter? Foreløpig dukker ikke siden opp i det hele tatt, med mindre jeg søker på URLen.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg når du la ut siden, men det tar noe tid før Google indekserer siden.
Raske pekepinner: Det er bedre å spesialisere seg mot enkelte nøkkelord og fraser enn å sikte bredt. Regner med at du sikter mot: "vinmonopolet åpningstider". Googler du det ser du hva du kjemper mot. Her konkurrerer du mot Vinmonopolet og flere store norske nettaviser. Her er det tungt å nå opp.

Søker du på vinmonopolet åpningstider <stedsnavn/by> er det mindre kamp. Du vil dog enda være mot vinmonopolet. Lager du ulike sider over byer som oppsummerer alle vinmonopolene i byen vil disse sidene klare å ranke relativt høyt på google. Dette vil nok skape noe trafikk på siden.

Som det nevnes i tråden har Vinmonopolet arbeidet mot å lett kunne vise sine åpningstider. Det skal nok mye til for å komme over de, men det skader ikke å ha to måter å finne åpningstider på!
kjedelig streiting
Sitat av sciencefyll Vis innlegg
Kan du henvise til dette?
Trudde lovdata bare fortalte kva som var lov og ikkje. Det å få ei liste over kven som selger øl via lovdata hørtes mystisk ut.
Vis hele sitatet...
Butikkene selger jo alkohol så lenge de har lov til det. Og ja man finner svært mange lokale skjenkeforskrifter på lovdata.

Hvor utfyllende dem er vet jeg dog ikke.
Sist endret av legalize_it; 30. mai 2016 kl. 00:33.
Her jeg ble henvist til og kjøre gjennom Steinkjer til Inderøya..? Bor mil nord for Steinkjer :-)
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Bør vel være tilgjengelig via lovdata? Men må vel isåfall hentes ut manuelt.
Vis hele sitatet...
Ja de er tilgjengelig for de kommunene som har valgt å regulere dette via lokale forskrifter. Hvordan dette reguleres er opp til hver forskriftsgiver. En eksempelforskrift er denne: https://lovdata.no/forskrift/1994-01-04-46

Disclaimer: Jeg jobber hos Lovdata.
Overskuddsmateriell
Sitat av McIvar Vis innlegg
Her jeg ble henvist til og kjøre gjennom Steinkjer til Inderøya..? Bor mil nord for Steinkjer :-)
Vis hele sitatet...
Den gyldene omvei vettu

Funka forresten fint for min del, men ser heller ikke helt verdien i siden.
Mtp SEO så anbefaler jeg at du går gjennom kildekoden til noen av de store katalogsidene. Se spesielt etter strukturen til disse. Mange av de er veldig flinke til å lage intern struktur og linker og de gjør gjerne dynamiske data om til en en lang rekke statiske data. For deg kunne det vært å adde hauger av undersider basert på postnummer. Nå trenger du ikke en statisk side for hvert postnummer, men kan feks lage noe slikt https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_postnumre

Så kan du gå på fylke også kommune nivå. Husk du ønsker å binde fylke, kommune og postnummer sammen. Content is king.
Lag feks en statisk footer på alle sider som linker inn til noe av det statiske materialet.

Om du så gjør som du fikk tips om mtp ølsalg i hver kommune så vil siden din ha så mye unikt materiale at du vil bli lettere å finne via google.
Sikkert nyttig for noen. Men hvorfor ikke bruke enhetens posisjonsdata om tilgjengelig, og postnummer som fallback? Da vil det bare være å åpne siden, så ser man åpningstidene direkte. Om man får inn kommunenes ølsalgtider i tillegg, så vil nok det øke bruksverdien ganske markant.
Funker fint her. Men hvis noe av poenget er de varierende åpningstidene, så kanskje det hadde vært interessant å se alternativer. Hvis man er relativt nært flere tettsteder i ulike kommuner, med kanskje ulike åpningstider.

Sliter kanskje litt med å se nytteverdien jeg også.
Sitat av entropi Vis innlegg
Funker fint her. Men hvis noe av poenget er de varierende åpningstidene, så kanskje det hadde vært interessant å se alternativer. Hvis man er relativt nært flere tettsteder i ulike kommuner, med kanskje ulike åpningstider.

Sliter kanskje litt med å se nytteverdien jeg også.
Vis hele sitatet...

Siden de fleste polutsalg kjører samme åpningstid stort sett hele året så kan jeg være litt enig i at nytteverdien slik den står nå ikke er veldig høy.

Men om dette kombineres med ølsalg også så er det straks mye bedre. Noen kommuner selger øl til klokken 22 og andre til 18 på hverdager. stor variasjon fra kommune til kommune. Og er man virkelig tørst og klar for en fest så kan det jo være kjekt å på en enkel måte sjekke hvor langt man evt. må dra for å få kjøpt seg alkohol. Har selv kjørt til nabokommunen 4 mil hver vei en gang for å få kjøpt inn øl, om jeg ikke viste tidspunktet fra før så ville jeg vært tørr den helga - og hvem ønsker vel det?
Enig i det, ølsalg hadde vært bra å ha med.

Men så nå at det er ulik åpningstid på de tre nærmeste polene til der jeg bor. Hvis jeg er på ferie et sted vet jeg kanskje ikke postnummeret til alle tettsteder i nærheten, kanskje ikke navnet på dem heller. Så en liste over de tre nærmeste polene til der jeg befant meg hadde vært mer nyttig.
Hvilke kommuner selger øl til 22? Plis ikke vær skrivefeil!
Sitat av entropi Vis innlegg
Enig i det, ølsalg hadde vært bra å ha med.

Men så nå at det er ulik åpningstid på de tre nærmeste polene til der jeg bor. Hvis jeg er på ferie et sted vet jeg kanskje ikke postnummeret til alle tettsteder i nærheten, kanskje ikke navnet på dem heller. Så en liste over de tre nærmeste polene til der jeg befant meg hadde vært mer nyttig.
Vis hele sitatet...

Som det ble sagt over, posisjonsdata kan brukes og gjerne i kombinasjon med stedsnavn og eller postnummer. Gjør det også lettere å lage en SEO vennlig struktur på statiske sider, spidere spiser slikt.


Sitat av Jandre Vis innlegg
Hvilke kommuner selger øl til 22? Plis ikke vær skrivefeil!
Vis hele sitatet...
Hehe er endret nå. Det var Bærum som solgte øl i butikk lengst i landet en liten stund. Men det varte ikke veldig lenge.
Fungerte akkurat som den skulle oss meg.
Synes også det var en mye enklere siden en vinmonopolet sin.
hadde også likt en "meny" med nærmeste vinmonopol man kunne velge mellom, og lengde til de nærmeste, og gjerne hvor jeg søkte fra.



Sitat av frtoretang Vis innlegg
Som det ble sagt over, posisjonsdata kan brukes og gjerne i kombinasjon med stedsnavn og eller postnummer. Gjør det også lettere å lage en SEO vennlig struktur på statiske sider, spidere spiser slikt.
Vis hele sitatet...
og som frtoretang(og andre) sier, hadde det vert greit med posisjonsdata, slik man slapp og skrive postnummer
Sist endret av First-Price; 2. juni 2016 kl. 00:38.