Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 6798
Jeg kan skjønne at noen hadde reagert på dette.
Men personlig synes jeg dette kan brukes til noe positivt.
Hva med at qr-koden linkes til en slags personlig hjemmeside. Denne hjemmesiden skal være passordbeskyttet og kun tilgjengelig for de nærmeste. Her kan det være bilder, og folk kan skrive sine siste hilsener og lignende.
Sitat av CokeLover Vis innlegg
Jeg kan skjønne at noen hadde reagert på dette.
Men personlig synes jeg dette kan brukes til noe positivt.
Hva med at qr-koden linkes til en slags personlig hjemmeside. Denne hjemmesiden skal være passordbeskyttet og kun tilgjengelig for de nærmeste. Her kan det være bilder, og folk kan skrive sine siste hilsener og lignende.
Vis hele sitatet...
Ser ikke poenget med passordbeskyttelse.

De som kan passordet kan allerede adressen, og besøker heller siden når de ønsker det enn å måtte gå til gravsteinen for å scanne koden. De som ikke har passodet har ikke behov for QR-koden. Mao blir det litt feil.

En åpen, passordløs, løsning derimot er eg positiv til. Men man være sikker på at siden er tilgjengelig så lenge som graven er der.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Hei!
Jeg så nettopp på VG at man har begynt å klistre på QR-koder på gravsteiner.

Hva synes freaks om dette?
For min del synes jeg det er helt uetisk. Et gravsted bør fortsatt være som i gamle dager, hvor man enkelt og greit har gravert inn navnet på avdøde, datoer og lignede ting.

MEN nå kommer det faen meg en QR-kode også. Jeg vet ikke helt om jeg kan forklare dette riktig, men jeg mener at det digitale livet og begravelser, gravsteiner og lignede ting IKKE skal kombineres i det hele tatt!

God ide, men uetisk.
Vis hele sitatet...
Så fordi at noen vil ha en lapp med en melding/link på sin gravsten er uetisk?

Det er ikke snakk om noe lovpålagt, bare noe som de etterlatte kan ha der hvis de vil.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Mchjort Vis innlegg
"Festetiden skal ikke være lengre enn 20 år. Et feste kan fornyes dersom graven er holdt i hevd og fornyelse ikke vil vanskeliggjøre en forsvarlig drift av gravplassen. "

http://www.lovdata.no/all/tl-19960607-032-003.html#14

Vet at festetiden på min tip oldemor og tip oldefar er fornyet en gang. Så de kan ligge der i 40år
Vis hele sitatet...
Hva skjer så med de avdøde etter festetiden er over og de graves opp? Kremeres de eller hva skjer?

Leste forresten for en god stund siden at de hadde store problemer i Oslo, hvor det ble gravlagt mange mennesker på 70-80 tallet med kister som var forseglet med plastikk. Så de dreiv å borret ned og inn i kisten, og sprøytet inn kalk.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av r0bin Vis innlegg
Hva skjer så med de avdøde etter festetiden er over og de graves opp? Kremeres de eller hva skjer?
Vis hele sitatet...
"Av jord er du kommet, til jord skal du bli." Det er ikke noen avdød å snakke om etter tjue år hvis du blir begravd skikkelig. Maks noen knokkelrester.
Jeg vil ha QR-kode på gravsteinen min med link til en kort selvbiografi og høydepunkter i livet mitt!
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg vil ha QR-kode på gravsteinen min med link til en kort selvbiografi og høydepunkter i livet mitt!
Vis hele sitatet...
Facebook-kontoen din altså?
Sitat av Mith Vis innlegg
Facebook-kontoen din altså?
Vis hele sitatet...
Sikkert masse RIP osv på veggen min da så nei, det er så uhyggelig
Hva du ønsker å ha på din egen gravstein får bli opp til deg selv. Selvsagt innenfor rimelighetens grenser. Uetisk blir det først når noen klisterer en QR-kode på din gravstein uten ditt samtykke.
Men hva er rimelighetens grenser?
Sitat av nomore Vis innlegg
Men hva er rimelighetens grenser?
Vis hele sitatet...
Vil si grensen går ved det som potensielt kan påvirke andre i negativ forstand. Jeg ville f.eks. vært imot en prangende rosa og stjerneformet gravstein, men en anonym QR-kode gjør ingen skade
Poenget er at dette er subjektivt. Tante Olga på 90 år som besøker venninna si en gang i uken kan mislike en ting som barna til mora ved siden av liker, som kun besøker en gang i året. Alt dette er subjektivt, og da havner vi tilbake på den samme gamle tralten hvor man ikke skal skille seg ut men ha standardiserte gravsteiner som ser veldig like ut. Av frykt for å såre noen eller skille seg ut.
Hva med en rfid brikke da? Den slipper du å vaske av når den skal scannes. Varer nesten evig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hva med en rfid brikke da? Den slipper du å vaske av når den skal scannes. Varer nesten evig.
Vis hele sitatet...
Har ingen motforestillinger i forhold til en RFID-brikke, nei
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Hvor lenge står egentlig en gravstein? Det er vel ikke plass til alle, så noen må rives..?
Vis hele sitatet...
Jeg har sett steiner på kirkegården for folk som døde på 17 og 18 hundretallet. Tipptippoldefar døde i 1970, hans stein står der fortsatt.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Gravsteiner står så lenge som slekten "tillater" det. Der er en viss standardtid, om denne går ut og ingen har noen innvendinger fjernes graven. Dersom noen har det får den stå i så så mange år til før den fjernes. Med mindre den har fått nye innvendinger. Det finnes selvfølgelig unntak for adelige.

Kilde: http://selbumenighet.no