Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 17051
Danskene har nå gått bort ifra å slukke FM-nettet helt til fordel for DAB i 2021. Nå blir det tidligst 2023.

Norge står dermed alene igjen med slukket FM-nett.
https://www.dagbladet.no/nyheter/nor...ettet/69973535
Synpunkter på dette?
Var vi framoverlendte og lure da vi relativt raskt hoppet på DAB-toget? Visste vi noe som de andre europeiske landene ennå ikke har innsett?

Fra bekjente som bor på landsbygda hører jeg ofte klager på at DAB-dekningen er dårlig i sammenligning med det nedlagte FM-nettet.
Jeg syntes regjeringen burde tatt brukernavnet mitt til råd.

Anbefaler deg å høre podcasten "Hvem Slukket Lyset På FM" Kanskje litt irriterende produsert, men informativ og tar for seg hvordan dette kunne skje og snakker med personene i kjernen rundt problemet. Dog ikke veldig balansert men FM-forkjemperne må bli hørt de og.
Gi en haug med mennesker uten utdannelse makt og penger (Politikere) så får vi slike resultater. Her er det bare å bruke alle pengene man kan, for det har vi jo nok av her i landet.
Jøss, er FM signalet borte? Jeg kan ikke akkurat si at jeg har merket noe særlig til det.
Trådstarter
86 6
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jøss, er FM signalet borte? Jeg kan ikke akkurat si at jeg har merket noe særlig til det.
Vis hele sitatet...
Ja det er borte siden en tid tilbake-og så har en ikke ubetydelig del av lytterne som fantes ved teknologiskiftet vært ulydige og ikke kjøpt DAB-radio. Også virker det som bilindustrien ikke heller har ivret etter å utstyre bilene sine med DAB-mottakere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Gi en haug med mennesker uten utdannelse makt og penger (Politikere) så får vi slike resultater. Her er det bare å bruke alle pengene man kan, for det har vi jo nok av her i landet.
Vis hele sitatet...
Det er jo totalt irrelevant politikerforakt du kjem med.

Du er klar over at du har fagmiljø, gjennom Nasjonal Kommunikasjonsmyndigheit, og høringsrunder i forkant av tiltak? Den aktuelle høyringa er offentleg. Det har komt ein del legitim kritikk mot innføringa, m.a. frå IKT Norge. Men det du kjem med er generisk svada som ikkje er konkret eller handgripeleg.
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Ja det er borte siden en tid tilbake-og så har en ikke ubetydelig del av lytterne som fantes ved teknologiskiftet vært ulydige og ikke kjøpt DAB-radio. Også virker det som bilindustrien ikke heller har ivret etter å utstyre bilene sine med DAB-mottakere.
Vis hele sitatet...
Så problemet er at forbrukerne ikke følger etter teknologien og ikke teknologien i seg selv?

Jeg har jo fått med meg at vi har byttet men det er alltid litt kaotisk når ny teknologi kommer. Se på det digitale bakkenettet for tv, det er klart det var mer praktisk før når du nesten bare behøvde 2 metallpinner for å få inn signalene men dagens løsning er jo mye bedre.

Om 2 år er det ingen andre en entusiastene som husker FM
Trådstarter
86 6
Sitat av Rosander Vis innlegg
Så problemet er at forbrukerne ikke følger etter teknologien og ikke teknologien i seg selv?

Jeg har jo fått med meg at vi har byttet men det er alltid litt kaotisk når ny teknologi kommer. Se på det digitale bakkenettet for tv, det er klart det var mer praktisk før når du nesten bare behøvde 2 metallpinner for å få inn signalene men dagens løsning er jo mye bedre.

Om 2 år er det ingen andre en entusiastene som husker FM
Vis hele sitatet...
Problemet er vel ikke bare forbrukerne i dette tilfellet siden resten av Europa har satt totalinnføringen av denne teknologien skikkelig på vent samt bilindustriens lunkne holdning.
For noen år siden viste jo noen at biler med native DAB kunne hakkes via en fake DAB-stasjon.
https://www.bbc.com/news/technology-33622298
Og innføringen av det digitale bakkenettet for TV var vel ikke så omstridt som DAB.

Så vi har kanskje gått "All In" for noe som kanskje ikke holder hva det lovet.
Danmark ville vel hatt bedre utbytte av DAB-nettet, da landet er flatt?
Sitat av moonunit Vis innlegg
Kan EISCAT ha noe med dette å gjøre?
https://www.dutchsinse.com/4202015-f...al-reason-why/
Vis hele sitatet...
Dersom dette stemmer må vel alle nabolandene våre også gjøre det samme siden systemt finnes i Norge, finnland og Sverige i følge artikkelen du linker til?

Og hele FM nettet er ikke stengt det brukes vel fortsatt til flyalarm o.l selv om frekvensbruken sikkert er minimal til dette formålet.

Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Problemet er vel ikke bare forbrukerne i dette tilfellet siden resten av Europa har satt totalinnføringen av denne teknologien skikkelig på vent samt bilindustriens lunkne holdning.
For noen år siden viste jo noen at biler med native DAB kunne hakkes via en fake DAB-stasjon.
https://www.bbc.com/news/technology-33622298
Og innføringen av det digitale bakkenettet for TV var vel ikke så omstridt som DAB.

Så vi har kanskje gått "All In" for noe som kanskje ikke holder hva det lovet.
Vis hele sitatet...
Hva slags løfter er det som ikke blir overholdt?
Sist endret av random105675; 30. juni 2018 kl. 14:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av moonunit Vis innlegg
Kan EISCAT ha noe med dette å gjøre?
https://www.dutchsinse.com/4202015-f...al-reason-why/
Vis hele sitatet...
Nei. EISCAT 3D ligger nærmere DAB i spekteret enn FM og har større sannsynlighet for interferens.
Sist endret av m0b; 30. juni 2018 kl. 14:10.
DAB var et klønete valg. Spesielt når vi idag alle går rundt med FM radio til enhver tid. FM radio i mobil har jo de aller fleste av oss, og veldig mange som lyttet til radio har ikke gått til innkjøp av DAB mottaker. Når en så tenker på at det naturlige steget fra FM kanskje heller burde vært nettradio og streaming så blir jo DAB innføringen og slukkingen av FM en merkelig avgjørelse.

Har selv ikke DAB og kommer aldri til å bruke penger på DAB. Ikke i bil og ikke hjemme. Om jeg noengang skulle få meg DAB mottaker så måtte det være om det kommer på smarttelefon eller at det leveres som standard i min neste bil.
Sitat av random67489 Vis innlegg
DAB var et klønete valg. Spesielt når vi idag alle går rundt med FM radio til enhver tid. FM radio i mobil har jo de aller fleste av oss, og veldig mange som lyttet til radio har ikke gått til innkjøp av DAB mottaker. Når en så tenker på at det naturlige steget fra FM kanskje heller burde vært nettradio og streaming så blir jo DAB innføringen og slukkingen av FM en merkelig avgjørelse.

Har selv ikke DAB og kommer aldri til å bruke penger på DAB. Ikke i bil og ikke hjemme. Om jeg noengang skulle få meg DAB mottaker så måtte det være om det kommer på smarttelefon eller at det leveres som standard i min neste bil.
Vis hele sitatet...
Problemet med nettradio er at du behøver ett abonnement, pluss at infrastrukturen blir mer sårbar om majoriteten av tjenestene vi bruker skal være avhengig av 4g.

At radiolyttere ikke kjøper utstyret er deres egen feil, men jeg synes prisene var stive i starten.

Mobiler med dab mottaker har vært tilgjengelig lenge.
Jeg har ikke den tekniske kompetansen til å ha noen tilfredsstillende informert mening om det er lønnsomt, lurt og forsvarlig å ofre FM for DAB, så akkurat det vepsebolet skal jeg ikke stikke kuken min inn i. Men det er to ting jeg har merket meg, og som jeg synes vitner om litt elitistiske og hovedstadssentrerte holdninger fra politikerne:

Den første: Når man tvinger igjennom slike endringer og ønsker å forklare det som nødvendige tiltak for samfunnets beste, så bør man så langt som mulig bestrebe seg på å gjøre overgangen glattest mulig. Her er det mange enkle og billige tiltak politikerne kunne gjort. For eksempel kunne de i en overgangsperiode ha triksa litt med toll og avgifter slik at DAB-adaptere til bil ikke kosta et halvt statsbudsjett. Eller stilt krav til bilimportørene i god tid før slukningen. Eller de kunne lempa litt på kravene slik at det ble enklere å sette opp en lokal sender der det er dårlige DAB-forhold. Vi kan jo ikke kalle det piratradio hvis det skjer med myndighetenes velsignelse, men det er denslags jeg tenker på. Heh, kaperradio, kanskje? Uansett: slike tiltak er fraværende, og da er det vanskelig å ta deres bedyrelser om at det er til felleskapets beste seriøst.
Den andre er at DAB-dekninga er dårligst i distriktene, og det var de som hadde færrest kanaler og dårligst mottakerforhold under FM-regimet også. De var også i større grad avhengige av gode radioforhold; er du midt i Oslo finner du åpen Wifi på hver kaffebar og hvert bibliotek, som dersom P2 skulle falle ut er det neppe verdens undergang. Ute på jobb med traktoren i de dype skoger er imidlertid mulighetene litt mer begrensa. Jeg vil være litt tilbakeholden med å trekke distrikskortet, men å forværre en situasjon som allerede er presset for å tilgodese de store bysentrene med noe de egentlig ikke trenger? Det virker underlig.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal lese ut av dette, men generelt er jeg skeptisk til nedbygging av alle former for infrastruktur. Det er forøvrig sinnsykt irriterende når DAB-radioen faller ut. Med FM blir signalet gradvis dårligere, men med DAB krystallklart helt til det bare blir fullstendig tyst. Kanskje en vanesak, men personlig opplever jeg det som lang mer enerverende enn dårlige FM-forhold.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. august 2018 kl. 11:38.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Problemet med nettradio er at du behøver ett abonnement, pluss at infrastrukturen blir mer sårbar om majoriteten av tjenestene vi bruker skal være avhengig av 4g.

At radiolyttere ikke kjøper utstyret er deres egen feil, men jeg synes prisene var stive i starten.

Mobiler med dab mottaker har vært tilgjengelig lenge.
Vis hele sitatet...


Kommer aldri til å la DAB styre valget av telefon, da det er så mange andre kriterier som er langt viktigere for meg når det kommer til mobil. Og blant aktuelle telefoner jeg ser på som kandidater så er det ikke en eneste modell med DAB. Da snakker vi toppmodeller fra alle kjente merker inkl kinamodeller.

Ja når du tenker i forhold til 4G. Men vi skal jo over på 5G, og det er ingenting som sier at det var kritisk å få slukket FM nettet i 2017. Vi kunne fint beholdt FM i mange mange år fremover.

Problemet med DAB er jo at du behøver en DAB mottaker. Og det er en større bøyg for meg og mange andre enn det å skaffe seg mobil abonnement. De aller aller fleste av oss har mobil. Og dermed abb. el kontaktkort. Med det kunne vi streamet radio. Det som er viktigere er at når FM ble slått av så mistet vi muligheten til å høre på radio på mobilen. I en enhet som alle av oss har og som vi bruker hele tiden og har med oss overalt. Det alene gjør hele DAB saken til en gedigen fiasko i mine øyne.
Sist endret av random67489; 30. juni 2018 kl. 15:01.
Trådstarter
86 6
Sitat av Rosander Vis innlegg
Dersom dette stemmer må vel alle nabolandene våre også gjøre det samme siden systemt finnes i Norge, finnland og Sverige i følge artikkelen du linker til?

Og hele FM nettet er ikke stengt det brukes vel fortsatt til flyalarm o.l selv om frekvensbruken sikkert er minimal til dette formålet.



Hva slags løfter er det som ikke blir overholdt?
Vis hele sitatet...
For meg som forbruker er løftet brutt da jeg må flytte DAB-radioen til en "sweet spot" inne i huset for å få dekning noe som ikke var tilfelle med FM.
Og som bilfører er løftet brutt om naboen som er data-nerd kan sette opp en fake DAB-stasjon,få min bil med native DAB-radio til å
ta inn hans sending paddet med malware som som så eksekverer kode på min bil og stenger av bremsene.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Kommer aldri til å la DAB styre valget av telefon, da det er så mange andre kriterier som er langt viktigere for meg når det kommer til mobil. Og blant aktuelle telefoner jeg ser på som kandidater så er det ikke en eneste modell med DAB. Da snakker vi toppmodeller fra alle kjente merker inkl kinamodeller.

Ja når du tenker i forhold til 4G. Men vi skal jo over på 5G, og det er ingenting som sier at det var kritisk å få slukket FM nettet i 2017. Vi kunne fint beholdt FM i mange mange år fremover.

Problemet med DAB er jo at du behøver en DAB mottaker. Og det er en større bøyg for meg og mange andre enn det å skaffe seg mobil abonnement. De aller aller fleste av oss har mobil. Og dermed abb. el kontaktkort. Med det kunne vi streamet radio. Det som er viktigere er at når FM ble slått av så mistet vi muligheten til å høre på radio på mobilen. I en enhet som alle av oss har og som vi bruker hele tiden og har med oss overalt. Det alene gjør hele DAB saken til en gedigen fiasko i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Men du motsier deg selv litt. Du sier at vi kunne gått over til nettradio (noe du allerede har på mobilen) men klager over at du ikke får inn FM på mobilen? Du har jo nettradio på telefonen...


Og at du heller betaler mellom 8 og 11 tusen kroner for en telefon pluss abonnement i stedefor å kjøpe en dabradio høres litt kranglete ut.

Ang 5g så kommer det til å være en våt drøm for alle som ikke bor innenfor sentrum i landets 5-6 største byer.
5g vil ikke bli fullt utbygd på samme nivå som 3/4g, det har jo også telenor bekreftet.

Det vil bli 4g som normalnett og 5g i områder som har spesifikke behov og der fiberkapasiteten er god nok.

Sitat av bjeff2 Vis innlegg
For meg som forbruker er løftet brutt da jeg må flytte DAB-radioen til en "sweet spot" inne i huset for å få dekning noe som ikke var tilfelle med FM.
Og som bilfører er løftet brutt om naboen som er data-nerd kan sette opp en fake DAB-stasjon,få min bil med native DAB-radio til å
ta inn hans sending paddet med malware som som så eksekverer kode på min bil og stenger av bremsene.
Vis hele sitatet...
I call bullshit, du kan ikke "bare" sette opp en random dabsender og så kutte bremsene eller sende virus til en bil. Da er det i så fall bilen din som er problemet.

Ang dekning hos deg kan ikke jeg si noe om det, men når jeg har dårlig 4g dekning i kjelleren så er det kjelleren som er problemet, ikke 4g.
Sist endret av random105675; 30. juni 2018 kl. 15:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men du motsier deg selv litt. Du sier at vi kunne gått over til nettradio (noe du allerede har på mobilen) men klager over at du ikke får inn FM på mobilen? Du har jo nettradio på telefonen...
Vis hele sitatet...
Nei jeg gjør ikke det, jeg tror du legger vrangviljen til når du leser det jeg skriver. Vi kunne beholdt FM nettet helt frem til har en ny og bedre standard for data over mobilnett. Det ville jo løst akkurat det problemet med radio on the go.

Siden vi nå har slukt FM nettet så må jeg jo streame om jeg skal høre radio utenfor hjemmet, siden mobilen min ikke har DAB. Helst skulle jeg unngått streaming på mobil grunnet kostnad og lav datakvote. Hjemme streamer jeg på pc, om jeg ønsker å høre radio og der trenger jeg jo ikke tenke på båndbredde, forbruk etc.

Spesielt merkelig er FM slukkingen siden vi aldri tidligere har hatt så mange FM radioer blant befolkningen, nå når alle har mobil og dermed også FM radio, pluss alle gamle FM radioer folk har på loft, i hus, hytte, biler og campingvogner. Og likevel, plutselig skulle vi over på DAB?

Og at du heller betaler mellom 8 og 11 tusen kroner for en telefon pluss abonnement i stedefor å kjøpe en dabradio høres litt kranglete ut.
Vis hele sitatet...
Nå gjør mobilen litt mer enn hva en DAB mottaker gjør så jeg ser ikke problemstillingen. Og mobil må jeg ha. Jeg må ikke ha DAB. Jeg dekker mitt radiobehov via streaming, selv om det ikke er for alle.

Man kan nesten ikke være forundret over at det er en markant nedgang i tallet på daglige radiolyttere etter slukking av FM. For jeg er nok ikke alene om å tenke slik. Lyttetallene viser jo at svært mange andre rett og slett har valgt bort radiolytting når FM forsvant. Konsekvensen er nedgang i antall lyttere. Spesielt for kommersielle radiokanaler kan jo det vise seg problematisk. Lyttetall henger nøye sammen med betalingsvilje for annonsører.

Ang 5g så kommer det til å være en våt drøm for alle som ikke bor innenfor sentrum i landets 5-6 største byer.
5g vil ikke bli fullt utbygd på samme nivå som 3/4g, det har jo også telenor bekreftet.

Det vil bli 4g som normalnett og 5g i områder som har spesifikke behov og der fiberkapasiteten er god nok.
Vis hele sitatet...
4G er ingen standard for fremtiden og den vil bli forbigått. Om det er 5G eller whatever annet vi lander på vil vise seg. Og uansett så var jo hele greia med å hastekutte FM kun skapt av gjengen som var pro DAB. Det var ingen reell grunn til at vi måtte stenge FM i 2017. FM kunne fint kjørt i både 10 og 20 år til og kanskje ennå lengre om behovet fortsatt var der.

Ang dekning hos deg kan ikke jeg si noe om det, men når jeg har dårlig 4g dekning i kjelleren så er det kjelleren som er problemet, ikke 4g.
Vis hele sitatet...
4G kan benyttes på forskjellige frekvenser. Lavere frekvens gir bedre rekkevidde og bedre signaler innendørs. Norge bruker 800 Mhz.

DAB sender på 1500 Mhz eller 2100 Mhz om jeg husker rett. Høyere enn 4G og med dårligere signaler som resultat. Du vil få 4G i kjelleren selv om du kanskje ikke får inn DAB. Til sammenlikning så husker vi jo fra radio at vi kunne søke opp kanaler fra ca 87 Mhz og opp til 107 Mhz. Svært god rekkevidde på FM båndet.

I mine øyne er DAB en fiasko. Det har kostet samfunnet dyrt og vi har fått en kostbar løsning som ikke er i nærheten av å levere på de punktene som ble brukt for å hause opp DAB.
Sist endret av random67489; 30. juni 2018 kl. 16:07.
I det siste har jeg blitt mer og mer for EU. Selvstyrerett er fint og greit, men med de udugelige vedtakene vi presterer å hoste opp her i landet tror jeg minst mulig bør vedtas på Stortinget.

Jeg tror den reelle grunnen til at DAB ble valgt er for å ha full kontroll på all kringkasting.
Sist endret av xyzzy; 30. juni 2018 kl. 17:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
personlig tenker jeg det der helt på tryne fordi jeg har ikke fancy pancy dab i bilen, og savner fra tid til annen å høre på folka i radio Norge og p4. Men jeg har i stede laget min egen awesome spilleliste som jeg bruker via aux på telefonen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xyzzy Vis innlegg
Jeg tror den reelle grunnen til at DAB ble valgt er for å ha full kontroll på all kringkasting.
Vis hele sitatet...
Det hadde ein frå før. Norkring hadde i praksis monopol på drift av radiosendinger, og ein måtte ha konsesjon på frekvensen frå NKOM. Merk at det ikkje er førehandssensur på radiosendinger, heller ikkje etter at DAB vart innført.

Om du tenker på piratradio har ikkje det hatt påfallande stort omfang i Noreg, og motivasjonen har ikkje vore ytringsfrihet, men heller ønske om å drive ein radiostasjon for å drive ein radiostasjon...

Det er heller ikkje umulig å snekre saman ein DAB-sender for under ti tusen. Og du skal ikkje veldig mange år tilbake i tid før ein 40W FM-sender kosta ein god del tusener.

Så full kontroll på kringkasting framstår som underlig motivasjon...
Trådstarter
86 6
Direktoratet for sikkerhet og beredskap var bekymret i 2016
https://www.nrk.no/kultur/dsb-bekymr...ler-1.13256923
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Direktoratet for sikkerhet og beredskap var bekymret i 2016
https://www.nrk.no/kultur/dsb-bekymr...ler-1.13256923
Vis hele sitatet...
Men har du lest kilden?

"But he added that such exploits were beyond the reach of most criminals."

Kilden nevner også to forskjellige angrep, jeep angrepet var over mobilnettet.

"an attacker could potentially use it as a way to control more critical systems, including steering and braking"
Legg merke til "potentially".

I tillegg må exploitene skreddersys til det aktuelle media systemet pluss at du er avhengig av mange andre faktorer (bilen må være stilt inn på samme frekvens, bilen er i bevegelse etc).

"Chrysler has released a patch to address the problem."

Men det er klart at alle nye digitale systemer innfører nye risikoer og det må tas alvorlig. Men er det dab som er problemet eller det at media systemet er koblet til kritiske systemer?

Så vidt jeg vet kan du ikke kontrollere bremsene på en bil med ettermontert dab radio, så det er jo heller oppsettet og sikkerheten internt i nye biler som er problemet.
Har dab i bilen fordi det følgte med på kjøpet, men har bare 2 radio kanaler, kan ikke søke etter de andre kanalene. Har prøvd og søke i alta (finnmark) og tromsø (troms) uten hell. Også er dab signet helt forferdelig i finnmark. Før kunne jeg iallefall høre på natt sendinger etter E6 som var relativt koselig. Nå kan jeg faen ikke engang høre på radio utafor en bygd / by.

Dab er genialt i storbyer hvor mye tunneler / byggninger kan ødelegge FM, men la folket ha FM tilgjengelig.
Husker det ble skapt et skremmebilde av at alle andre land skal over på DAB og at Norge må også ta del i den digitale utviklingen. Nå er vi det eneste landet i hele verden som faktisk har slukket FM nettet. Og flere andre land som vurderte DAB har gått bort fra hele DAB konseptet.

Hva var det som hastet slik med DAB? Hvorfor ble DAB på død og liv trumpet igjennom? Og hva var årsaken til at FM skulle slukkes? Er det noen aktører som har hatt eller vil få økonomisk gevinst av DAB?

Og hvorfor ble det ikke undersøkt hva lytterne ønsket? Har du noen gang hørt folk snakke om at de gleder seg til DAB kommer? Jeg har vel kun hørt det motsatte. Og det ser ut til å være en hel del mennesker som virkelig var engasjerte FM lyttere.

Det var en årelang propaganda kampanje vi sjeldent har sett maken til.
Hvem finansierte kampen om DAB og hvorfor? At lille norge er det eneste landet i verden uten riksdekkende FM nett er merkelig. Og da må en forsøke å se hvem som har trekt i trådene og hvorfor.

Lyden på DAB skulle jo være suveren. Men er den egentlig det?
Endel mener dynamikken er blitt redusert og at de hadde bedre lyd på FM. Hvor hardt komprimeres lyd over DAB? Har hørt 64 kb er vanlig. Er det noen som feks lytter til Spotify på 64kb?

Radio uten skurring. Ja på DAB er det ikke skurr. Men FM skurret kun når signalene var forstyrret eller svake. DAB bare forsvinner om signalene blir svake. Men kvaliteten på FM radio har aldri vært høyere enn når det ble besluttet å stenge ned FM nettet. Vi hadde FM radioer som selv søkte opp den sterkeste senderen når vi kjørte bil, slik at om en ville høre feks P2 så ordnet radioen det. Og kan ikke si at jeg de siste 10-15 årene har hatt særlig mange episoder hvor det har vært dårlig FM dekning.

Husker vi ble lovet så sable mange kanaler. Tror dere det kommer til å skje? Er det rom for særlig mange flere radiokanaler? Er større utvalg av kanaler noe radiolytterne etterspør? Kan aldri huske å ha tenkt at vi har ikke nok kanaler. Et stort utvalg kanaler er jo på en måte selvmotsigende, da konseptet ble solgt inn blant annet med fokus på bedre lyd. Jo flere kanaler jo mindre båndbredde til hver kanal og jo hardere må lyden komprimeres. Resultatet blir jo dårligere lyd på hver kanal.

Overgangen skulle ikke koste lytterne. Vel vi vet jo åssen det gikk. Det har kostet en fot og en arm og det il fortsette å koste. Er ikke gratis hverken å bygge ut DAB eller vedlikeholde. Ikke er det gratis selv om det går over skatteseddel. Også kommer jo innkjøp av DAB radio på toppen.

Hvem profitterte mest på innføring av DAB og hvordan skaffet de seg nok støtte til å klare å få gjennomført DAB og slukking av FM nettet?
Sist endret av random67489; 1. juli 2018 kl. 18:08.
Trådstarter
86 6
Sitat av random67489 Vis innlegg



Lyden på DAB skulle jo være suveren. Men er den egentlig det?
Endel mener dynamikken er blitt redusert og at de hadde bedre lyd på FM. Hvor hardt komprimeres lyd over DAB? Har hørt 64 kb er vanlig. Er det noen som feks lytter til Spotify på 64kb?

Radio uten skurring. Ja på DAB er det ikke skurr. Men FM skurret kun når signalene var forstyrret eller svake. DAB bare forsvinner om signalene blir svake. Men kvaliteten på FM radio har aldri vært høyere enn når det ble besluttet å stenge ned FM nettet. Vi hadde FM radioer som selv søkte opp den sterkeste senderen når vi kjørte bil, slik at om en ville høre feks P2 så ordnet radioen det. Og kan ikke si at jeg de siste 10-15 årene har hatt særlig mange episoder hvor det har vært dårlig FM dekning.
Vis hele sitatet...
Lyden ble ikke bedre( i Danmark i alle fall) ifølge teknisk ukeblad:

Men også når det gjelder selve lydkvaliteten er det problemer: De høyteknologiske og digitale DAB-signalene når ikke den 77 år gamle FM-teknologien til knærne.

– En del av problemet er at man i Danmark har kodet signalet så hardt at kvaliteten er dårligere enn FM, selv om vi ble lovet bedre lydkvalitet på DAB, og selv om det teknisk er mulig, sier professor Knud Erik Skouby ved Aalborg Universitets Center for Kommunikation, Medier og Informationsteknologi.
Vis hele sitatet...
https://www.tu.no/artikler/etter-17-...-bandet/434846
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Lyden ble ikke bedre( i Danmark i alle fall) ifølge teknisk ukeblad:


https://www.tu.no/artikler/etter-17-...-bandet/434846
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke at du gidder en gang, leser du dine egne kilder?
"spesielt musikkanaler som P2 – sendes med 128 kbit/s."

Det er snakk om at taleradio sendes med lav kvalitet og i mono. Dessuten sammenlignes digitale og analoge signaler, analoge har ikke noen bitrate men sammenlignes ofte med 96kbits, radio Norge sender med 128kbits på dab.

Du må også ta høyde for at målinger av lydkvalitet i FM nettet ofte baserer seg på det sterkeste signalet (som regel rett ved siden av senderen) . Har du ekko fra ett fjell forverres lyden med en gang, i dab sitt tilfelle forsterkes kvaliteten om det er ekko.

Og du viser til ett annet land hvor de har valgt kvantitet før kvalitet for å få plass til flere kanaler.
Sist endret av random105675; 1. juli 2018 kl. 19:49.
128kbits er jo heller ikke en veldig høyoppløst lyd. Er lenge siden jeg slutta med mp3 i 128 kb. Det er en merkelig sammenlikning du gjør, der du setter FM til 96 kbits. FM hadde en stor fordel i dynamikk. Selv på gode anlegg i bil låter fort DAB litt tamt og kjedelig. Selv om jeg har flyttet endel har jeg aldri bodd på plasser der det har vært dårlige FM forhold. Eneste plassen jeg har opplevd dårlig mottak var i bil. Og selv nå om jeg kjører biler med DAB så skjer det jo støtt at også DAB faller ut og blir taus.
Sitat av random67489 Vis innlegg
128kbits er jo heller ikke en veldig høyoppløst lyd. Er lenge siden jeg slutta med mp3 i 128 kb. Det er en merkelig sammenlikning du gjør, der du setter FM til 96 kbits. FM hadde en stor fordel i dynamikk. Selv på gode anlegg i bil låter fort DAB litt tamt og kjedelig. Selv om jeg har flyttet endel har jeg aldri bodd på plasser der det har vært dårlige FM forhold. Eneste plassen jeg har opplevd dårlig mottak var i bil. Og selv nå om jeg kjører biler med DAB så skjer det jo støtt at også DAB faller ut og blir taus.
Vis hele sitatet...
128kbits er ikke veldig høyt nei, men lydbildet avhenger også av kodek.
Det er ikke jeg som setter FM til 96kbits, som sagt så går det ikke å sammenligne på den måten men det er tallet som oftest blir referert til.

At dab høres tamt ut på de enhetene du har prøvd kan ikke jeg si noe om, her spiller både dine egne ører inn og kvaliteten på signal, mottaker, høyttaler og antenne.
Noen ganger det også være at vi er vandt til lydbildet på FM slik at dab kanskje høres litt flatere ut.

Poenget mitt er ikke at dab er så sinnsykt bra men at kilden du referer til ikke sier det du påstår. At enkelte kanaler sender i lav bitrate er ikke ett dab problem.

Og lyd er alltid gjenstand for diskusjon, bare se på høyttalerkabel-diskusjonene på HiFi forum.

Noen mener vinyl høres best ut mens andre foretrekker cd.
Sist endret av random105675; 1. juli 2018 kl. 21:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva var det som hastet slik med DAB? Hvorfor ble DAB på død og liv trumpet igjennom? Og hva var årsaken til at FM skulle slukkes? Er det noen aktører som har hatt eller vil få økonomisk gevinst av DAB?
Vis hele sitatet...
Mange FM-sendarar var gamle, og det er begrensa tilgang på reservedeler. Det var ein del nye sendarar, spesielt på P4, men mange sendarar var gamle, og basert på rørteknologi. Dei hadde behov for utskifting, eller overgang til ny teknologi.

Difor var ei avklaring viktig.

Levrandører av sendere har jo så klart hatt ei økonomisk interesse i det, men det er nok i praksis dei samme som ville levert FM-sendere. Så det er nok ikkje snak om klassisk korrupsjon akkurat.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Og hvorfor ble det ikke undersøkt hva lytterne ønsket? Har du noen gang hørt folk snakke om at de gleder seg til DAB kommer?
Vis hele sitatet...
Fordi svaret du vil få då er at det vi har fungerer. Vi hadde overgang til DVB-T for eit lite tiår sidan. Den gjekk relativt greit og smertefritt. Men det var ikkje direkte folkekrav om det heller.

Og DAB har fleire fordeler, m.a. langt fleire kanalar. I FM-nettet var det plass til 5-6 riksdekkande kanaler, i DAB-nettet er det plass til langt fleire.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Lyden på DAB skulle jo være suveren. Men er den egentlig det?
Endel mener dynamikken er blitt redusert og at de hadde bedre lyd på FM. Hvor hardt komprimeres lyd over DAB? Har hørt 64 kb er vanlig. Er det noen som feks lytter til Spotify på 64kb?
Vis hele sitatet...
FM - i god kvalitet - har cutoff på ca. 15kHz. Problemet er at det skal ikkje så veldig mykje til før signalet dipper ned i mono, og du får skurring. DAB gir betre lydkvalitet enn ved samme signalstyrke. Det er ein av fordelane med digitalradio; du kan ha ting som feilkorreksjon.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Husker vi ble lovet så sable mange kanaler. Tror dere det kommer til å skje?
Vis hele sitatet...
Det har skjedd. Eg tel 31 landsdekkande kanaler, mot 5-6 i FM-nettet. Rett nok er ein del av dei smale, men det har altså vorte fleire kanaler tilgjengeleg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Er det rom for særlig mange flere radiokanaler?
Vis hele sitatet...
Det er rom for fleire, ja.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Overgangen skulle ikke koste lytterne. Vel vi vet jo åssen det gikk. Det har kostet en fot og en arm og det il fortsette å koste. Er ikke gratis hverken å bygge ut DAB eller vedlikeholde. Ikke er det gratis selv om det går over skatteseddel. Også kommer jo innkjøp av DAB radio på toppen.
Vis hele sitatet...
DAB-sendarar har lågare effekt. FM-nettet måtte uansett moderniserast. Har du vurdert det opp mot kost på DAB? Og har du vurdert auka inntening i nettet på grunn av fleire kommersielle kanaler? I FM hadde vi vel to kommersielle kanaler, på DAB har vi 15 - noko som betyr større inntekter til Norkring.

Eg er på ingen måte sikker på at DAB var rett val, men spørsmåla dine er ikkje spesielt gode til å avgjere det. Dei fleste av dei ville du funne svaret på med litt kjapp googling.
Vidarlo; Nå var vel det at FM var gammelt mer et tegn på stemoderlig omsorg fra starten av. Vi kunne jo bare oppgradert sendere etterhvert som behovet oppsto? At ingen andre land har valgt DAB og slukking av FM er fortsatt veldig spesielt uansett hvordan du vrir på det.

Dipoff som i -3db? I praksis vil jo de med gode ører da høre toner langt over 15K? De fleste over 40 hører ikke mer enn 15K uansett. Men dynamikken merker de. Ja feilkorreksjon er fint. Men om signalet er komprimert så går jo vinninga opp i spinninga på DAB. Og det er flere som sender på 64 kbit. Musikk kanaler....så var det jo det med dynamikken da.

Var det forresten noen vettug grunn til at vi ikke hadde flere riksdekkende radiokanaler på FM? Når senderne først sto der tenker jeg?

Jeg ser jeg tenkte mer enn jeg skrev, rom for flere kanaler uten å komprimere ennå mer eller sende i mono som UK?

Helt greit du ikke likte spørsmåla, for svarene dine vare ikke spesielt gode de heller. Jeg skal forsøke å formulere bedre spørsmål i morgen. Nå er det for sent kjenner jeg.
Sist endret av random67489; 2. juli 2018 kl. 01:05.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Vidarlo; Nå var vel det at FM var gammelt mer et tegn på stemoderlig omsorg fra starten av. Vi kunne jo bare oppgradert sendere etterhvert som behovet oppsto? At ingen andre land har valgt DAB og slukking av FM er fortsatt veldig spesielt uansett hvordan du vrir på det.

Var det forresten noen vettug grunn til at vi ikke hadde flere riksdekkende radiokanaler på FM? Når senderne først sto der tenker jeg?
Vis hele sitatet...
Er det virkelig INGEN andre land som har dab og som skal slukke FM nettet sitt? Jeg ser selve slukkingen har blitt utsatt noen steder men det er planen at FM skal slukkes rundtforbi med tiden.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Countries_using_DAB/DMB


Det var ikke plass til flere kanaler.
Jeg mener å huske at vi ikke brukte frekvensene fra 100 til 108 MHz. Der kunne det jo vært plass til flere kanaler. Just saying.
Pleier ikke lokalradioene å ligge mellom 100 og 108 MHz?
Som Jandre sier så hadde vel Radionorge en frekvens rundt 101mhz og lokalradio hadde 106-107 her jeg bor.
P4 lå vel rundt 104mhz.
Vidarlo; sauser ned et tilsvar.

I Norge har vi med DAB fått flere kanaler, men vi har fortsatt kun 3 selskaper som sender på disse kanalene. NRK, MTG (P4) og Bauer (Radio Norge). Så ja vi har fått flere kanaler, og kan dermed si vi har kanalmangfold, men er kanalmangfold det samme som mediemangfold? Det er jo bare disse 3 selskapene som står bak alle de kanalene. Har vi egentlig skapt en duopol situasjon? Disse 3 har konsesjon til å drive radio på DAB de neste 15 årene.

Nå er det riktignok en blokk til ledig om ander selskaper ønsker å kjøre riksradio, men det ser ut til at det blir kostnader forbundet med å operere der. Og siden det ennå ikke er noen som har søkt konsesjon(?) så ser det ikke ut til at det blir flere med det første.

Svenskene har 7 riksdekkende selskaper på FM. Hvorfor var det så få kanaler på vårt FM nett?
Andre land har jo et langt rikere tilbud av kanaler på FM nettet.

Vi hører stadig at Norge har så mye daler og fjell at alt er umulig her.
Det er liksom blitt standardsvaret på alt fra dårlige veier, til at vi ikke har flere mobilnett og som svar å FM nettet og dens skjebne.
Men er det slik i andre land? Italia og Tyskland slukker ikke sine FM nett. Ikke er de paddeflate heller. Nedover Europa så er det et enormt stort utvalg av kanaler på FM. Hvorfor klarte aldri vi det på FM? Ja ikke engang på nærradio var det liketil å starte opp radiosendinger. Ikke var potensialet fult utnyttet heller, det var rett og slett plass til flere.

Du sier det var vanskelig å skaffe reservedeler? Men stemmer virkelig det? FM radio er verdensledende og alle nasjoner har FM nett. Kan det virkelig være at Norge hadde et så unikt FM nett at det ikke finnes reservedeler til våre FM sendere? Og var virkelig FM nettet så sårbart at det til stadighet måtte byttes deler? Da hadde kanskje en bedre og billigere løsning vært å heller oppgradere FM senderne til dagens standard fremfor å satse på DAB. Da kunne man jo planlagt og gjort utskiftninger over tid og fordelt kostnadene over mange år.

Jeg ser at det er referert til "reservedelskrisen" på flere nettsider. Men jeg finner det likevel vanskelig å tro. Jeg kan virkelig ikke tro at det ikke er andre nasjoner med tilsvarende gamle FM sendere som vi har i Norge. Så dette med alder og reservedeler det er i mine øyne falske argumenter som ikke har rot i virkeligheten.

Du snakker om inntjening. Da er det viktig å også ta med fall i lyttertall. Hvor stort det fallet på radiolyttere blir er kanskje litt tidlig å si nå, men det vil vise seg mer utover året. Så langt virker det som innføring av DAB og slukking av FM har fjernet en betydelig del av radiolytterne. Dermed er det slett ikke sikkert at det er inntjening nok til mediemangfoldet på DAB. Litt spennende er det jo at vi samtidig opplever lyttervekst på nærradio på FM. Nå ser det ut til at det ikke er tatt et endelig valg på om også FM for nærradio skal slukkes etter 2021, men om ikke det skjer så kan vi jo som resultat få sterke kommersielle nærradioer. Og det må man jo si er spennende.

Jeg vil også adressere det du sier om at jeg lett kunne googlet det jeg har spurt om i tråden. Til det vil jeg si at det er ikke enkelt å navigere i DAB universet. Det er riktignok veldig mye informasjon å google seg fram til. Men og det er et men. Svært mye av denne informasjonen er i pennen av DAB interesse organisasjoner. Det er fra World DAB committees, world dab etc. Så er det jo endel norske nettsider under .no domenet. Er de norske kanskje bedre kilder? Eller er også disse drevet av en agenda om først og fremst promotere DAB heller enn å opplyse oss?

Ingen av disse kildene virker nøytrale, det er heller motsatt. De synes å ha en agenda. De er interesse organisasjoner som fremmer DAB. Og de blir brukt som kilder på svært mye av det jeg fant via google. Har du feks sjekket ut dabmytene.no?

Se også på kartene som florerer på nettet av land som er på DAB kjøret. Stemmer disse kartene? Så langt så ser det for meg ut til å i beste fall være brukt heftige overdrivelser, i verste fall er det ren fordreining av sannheten og kanskje rett ut løgn. Eller er det kanskje det som klassifiseres som Fake News idag?

Igjen blir det mange spørsmål og svarene er ikke "lett å google".
Hvorfor valgte vi DAB og som eneste land valgte vi også å slukke FM? DAB er jo ingen unik teknologi. DAB leverer ikke eksepsjonell kvalitet eller gir oss helt unike muligheter andre digitale radioplattformer ikke har. Det er heller motsatt. DAB er en utgående teknologi som ikke vil utvikles veldig i årene fremover. Ja ikke uten at det fordrer å bytte ut de DAB senderne vi allerede har brukt tid og penger å bygge ut. Andre nasjoner som England kjører DAB og FM parallelt.

Flere land sier sameksistensen blant annet skyldes beredskap. At i en krise så vil FM nå ut til flere enn DAB. Også NATO anbefaler nasjonale FM nett. DAB kan også være sårbart i forhold til militær aktivitet. Under en øvelse på vestlandet så ble DAB sendinger stengt ned i en ukes tid pga militær aktivitet. Det ville ikke skjedd med FM nettet.

Det er flere alternative teknologier som kunne vært valgt fremfor DAB. Jeg har ikke fått satt meg dypt nok inn i de til å ha noen kvalifisert mening om de andre, men vil likevel nevne at DRM har feks bedre geografisk rekkevidde enn DAB. India sparte veldig mye på å velge DRM over DAB. For Indias del så ville DAB har krevd 1000 ganger flere sendere enn DRM for nasjonal radio. Kina har en igjen valgt en annen løsning og de satser heller ikke på DAB. I USA så er jo AM fortsatt stort også har de satellittradio. Til syvende og sist er jo uansett det store spørsmålet om radio virkelig måtte digitaliseres eller om Norge kanskje heller bare skulle holdt oss til FM i noen tiår til? Og kanskje spesielt mtp på antall mottakere vi hadde. De aller fleste av oss hadde jo muligheten til å lytte til radio på alt fra mobil, ordinære FM radioer, bilstereo, i båt/hytte/campingvogn, på kabelTV og på badet. Uansett hvor vi gikk så var det FM mottakere. DAB derimot?

Lilleputten Norge, vi er altså fremst i verden på radio. Det alene gjør jo at noe skurrer. Og slik det ser ut så vil vi også være den eneste nasjonen som satser ensidig på DAB. Var det et godt valg? Sett i lys av det jeg kan finne av informasjon så vil jeg si nei. DAB var en elendig valg og det var et vanvittig pengesluk og sløseri. Og jeg kan ikke for min beste vilje se at DAB tilfører nok til å forsvare kostnaden.

Hvorfor er det så mye fake news rundt på nettet om DAB? Halvsannheter og missinformasjon? Vel om en googler DAB så får en jo brått inntrykket at DAB er det eneste saliggjørende og alle som skulle si noe annet tar fullstendig feil og må lese seg opp på fremtiden. Men stemmer det? Vel en av de som har vært veldig god på å bli sitert på Internett er jo dabmytene.no

Der presenteres ymse såkalte myter som så blir bortforklart. Men så viser det seg at selv om det virker som en solid nettside man kan stole på så er det ikke en redelig kilde. Og det er jo ikke den eneste siden på Internett som gir et feilaktig bilde av DAB. Det ser rett og slett ut til at de som var Pro DAB har vært så frempå og gjort så grundig arbeid når de gjennom et bredt utvalg av nettsider har presentert sin sannhet at deres påstander nå fremstår som den endelige sannhet. De har klart å skape en sannhet. Folkene bak DAB sannheten bør absolutt vurderes som innleide tåkefyrster om en politiker med tvilsomt budskap og rufsete fortid skal stille til valg en gang i fremtiden, for denne gjengen her hadde klart å skape en helt annen sannhet lenge før valget.

Utdrag fra dabmytene.no og mine kommentarer på disse påstandene. Hvem eier forresten dabmytene.no?

MYTE: "NORGE ER ALENE OM DAB"
Mer enn 40 land har bygd ut eller bygger ut DAB, men Norge er første land som har vedtatt å slukke FM.

Dette er jo delvis feil. For selv om mange land har DAB forsøk så har de ingen planer om å kutte FM. Mange av de 40 landene har også kun testsendinger på DAB og det er usikkert om de blir å utvide. Andre har allerede bestemt seg for å ikke gå videre med DAB.

MYTE: "20 MILLIONER FM-RADIOER MÅ KASTES"
FM-radioer kan fortsatt brukes selv om radiomediet digitaliseres, forutsatt at man kobler til en adapter. Adapter gjør FM-radioen i stand til å ta inn DAB+-signaler.

Åh så en adapter løser dette. Hva er det for en adapter? I realiteten er jo adapteren en DAB radio, bare uten høyttaler. Så du trenger altså en DAB mottaker for å høre på DAB radio på din FM radio? Ja og den vil kun virke med din gamle FM radio om radioen har en egen aux inngang. Adapteren den må du kjøpe og betale selv. Nå vil jo FM radioen fortsatt virke på nærradio.

Kanskje har DAB gjengen utilsiktet gitt vekst til nærradioene?

MYTE: "SVERIGE SIER NEI TIL DAB"
Sverige har vedtatt å sette en videre implementering av DAB på is i påvente av utviklingen i land som Norge. Store svenske radiokringkastere står samlet bak ønsket om en digitalisering.

Lagt på is? Her forsøker de igjen å pynte på realiteten. Sverige har valgt vekk DAB. DAB er ikke lagt på is, DAB er lagt bort. For sikkerhetsskyld så nevner jeg at også Danmark nylig har vedtatt å ikke slukke FM nettet.

MYTE: "VI TRENGER IKKE DAB NÅR VI HAR INTERNETT"
Internett er en god radioplattform og en viktig del av det digitale radiotilbudet. Men foreløpig håndterer Internett dårlig kravene knyttet til beredskap.


Vel den aller beste beredskapen hadde vi hatt om vi heller hadde beholdt FM. Både med tanke på hvor robust FM er men også med tanke på det enorme antallet FM mottakere ute blant folk. Alle de som ikke har DAB mottakere, hvordan nå ut til dem i en krise? Og hva med utenlandske sjåfører i Norge uten DAB i forhold til trafikkmeldinger? For mange er nok alternativet streaming på mobil.

Og når det gjelder beredskap så har faktisk NATO rangen på frekvensen som DAB benytter. Under en militærøvelse på vestlandet så stengte NATO DAB sendingene i en uke i området til øvelsen. Hva skjer da om vi skulle bli invadert og NATO stenger DAB nettet? Blir temmelig dårlig med informasjon over stengt DAB nett.
Sist endret av random67489; 2. juli 2018 kl. 07:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Svenskene har 7 riksdekkende selskaper på FM. Hvorfor var det så få kanaler på vårt FM nett?"
P1, P2, p3, mp3, radio Norge, P4, lokalradio, nrj(?).

Iom at du ikke vet hvilke kanaler vi hadde eller i det heletatt trodde det var tomt i frekvensområdet fra 100 til 108mhz får meg til å lure om du noen gang har brukt en FM radio?

Ang NATO : https://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/...-og-frekvenser
Sist endret av random105675; 2. juli 2018 kl. 08:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det er jo bare disse 3 selskapene som står bak alle de kanalene. Har vi egentlig skapt en duopol situasjon? Disse 3 har konsesjon til å drive radio på DAB de neste 15 årene.

Nå er det riktignok en blokk til ledig om ander selskaper ønsker å kjøre riksradio, men det ser ut til at det blir kostnader forbundet med å operere der. Og siden det ennå ikke er noen som har søkt konsesjon(?) så ser det ikke ut til at det blir flere med det første.
Vis hele sitatet...
Ja, sjølvsagt kostar det penger å sende radio. Dritskostnadane på senderane må jo dekkast. Det gjeld uavhengig av teknologi.

Dette minner forøvrig om å rette bakar for smed. Det er plass til fleire kanaler, men ingen bruker dei, ergo er utbygginga bortkasta...?

Det framstår som du leiter alt du kan etter feil med DAB, og kaster deg over alt du finn, utan å tenke gjennom om det er god argumentasjon eller ikkje.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Svenskene har 7 riksdekkende selskaper på FM. Hvorfor var det så få kanaler på vårt FM nett?
Andre land har jo et langt rikere tilbud av kanaler på FM nettet.
Vis hele sitatet...
Noreg hadde vel 5-6. Vi kunne sikkert fått inn 7 om vi prøvde. Men det er lettare å sende FM i Danmark enn i Noreg, på grunn av interferens. Fjell skygger *og* reflekterer. På FM må kanalar plasserast ulikt på ulike sendarar for å unngå forstyrring.

Det slepp du med DAB.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du sier det var vanskelig å skaffe reservedeler? Men stemmer virkelig det? FM radio er verdensledende og alle nasjoner har FM nett. Kan det virkelig være at Norge hadde et så unikt FM nett at det ikke finnes reservedeler til våre FM sendere?
Vis hele sitatet...
Du får ikkje delar til Ford Model T på næraste Ford-forhandler, sjølv om det ein gong var verdas mest selde bil. Om du ikkje forstår at FM-sendarar har ei endeleg levetid (tipper 15-25 år er beregna levetid for mykje slikt utstyr), så er det heilt ærleg ditt problem.

Igjen; veldig mange av innlegga dine i denne diskusjonen antyder at du kan veldig lite om temaet, men vel å ha veldig sterke meininger.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du snakker om inntjening. Da er det viktig å også ta med fall i lyttertall. Hvor stort det fallet på radiolyttere blir er kanskje litt tidlig å si nå, men det vil vise seg mer utover året. Så langt virker det som innføring av DAB og slukking av FM har fjernet en betydelig del av radiolytterne.
Vis hele sitatet...
https://www.medier24.no/artikler/hve...-lytter/409424

Det tyder vel på at svært mange alt har DAB-radio.

Resten av innlegget ditt er surr. Det har eg ikkje tenkt å svare på, utover at du bør finne ut om du er på misjonstokt eller du ønsker å diskutere.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Iom at du ikke vet hvilke kanaler vi hadde eller i det heletatt trodde det var tomt i frekvensområdet fra 100 til 108mhz får meg til å lure om du noen gang har brukt en FM radio?
Vis hele sitatet...
Masse av argumentasjonen til random67489 er harde angrep på DAB, samtidig som vedkommande har overfladisk forståelse for både DAB og FM.

Det gjeld alle mytene, og det er svært lada argumentasjon. Det gjer at eg ikkje gidd bruke meir tid på det.
Sist endret av vidarlo; 2. juli 2018 kl. 10:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Iom at du ikke vet hvilke kanaler vi hadde eller i det heletatt trodde det var tomt i frekvensområdet fra 100 til 108mhz får meg til å lure om du noen gang har brukt en FM radio?
[/url]
Vis hele sitatet...
Var denne mynta på meg? Ja, jeg vet hvordan en FM-radio virker. Jeg vet tilogmed hvordan jeg bygger en fra scratch. Og jeg har vel kanskje rundt 20 FM-radioer liggende rundt omkring i leiligheten inkl den i bilen. Dog hørte jeg usedvanlig sjeldent på FM-radio (Var mer interessert i kortbølge og fjerne stasjoner). Det jeg husker fra når jeg vokste opp var at det som regel var bortkasta å skru knappen høyere enn ca 100 MHz (IKKE mHz) da det ikke var noe der, utenom NRKs utenlandssending på 103,5 MHz. Siden så kom det jo ei pletoria av lokalradioer og det er godt mulig at dem forvilla seg opp i de høyere frekvensene, men dem interesserte meg ikke, og jeg vet derfor ikke hvor dem plasserte seg. (Noe som også forklarer min manglende interesse for DAB)

Et problem med DAB er vel også at du får ikke hørt på radio utenlands, hvis det er sant?

Ps. Jeg har ikke lest korrektur her, så det er mulig noen kan finne artefakter i teksten min.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
utenom NRKs utenlandssending på 103,5 MHz.
Vis hele sitatet...
FM (og frekvensbandet rundt 100MHz) er totalt ubrukeleg til utenlandssendinger. Rekkevidda er forlenga line of sight, og sendaren må i grove trekk vere over horisonten. Det gjev rekkevidde på titals, eller i enkelte, sjeldne, tilfeller, hundretals kilometer. Så utanlandssending på FM har det nok aldri vore; den gjekk nok over AM, enten som langbølge eller kortbølge. Dei frekvensane kan nå svært langt grunna ulike refleksjonsmoder.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Et problem med DAB er vel også at du får ikke hørt på radio utenlands, hvis det er sant?
Vis hele sitatet...
Med mindre du med utanlands meiner Nordby-senteret så nei. Det var forøvrig tilfellet med FM og. FM har, som nevnt over, maksimalt ei rekkevidde på <100km under optimale forhold. I praksis må sendaren vere over horisonten.
Sist endret av vidarlo; 2. juli 2018 kl. 18:27.
Jeg tror du misforsto meg. De sendingene som NRK sendte på kortbølge og mellombølge ble også sendt på FM over Tryvannssenderen (kanskje andre også?). Hvorfor den ble sendt på FM vet jeg ikke, kanskje for at vi her hjemme også skulle få høre hva dem sendte utenlands uten å måtte ha en kortbølgemottager. Det var ikke snakk om å prøve å høre norsk FM-sending i Argentina altså. Jeg vet at FM ikke går mye forbi horisonten med mindre det er spesielle atmosfæriske forhold som reflekterer signalet. Verdensradio er ca i området 3-30 MHz som er kortbølge.

Med utenlands mener jeg å ta med en norsk radiomottager til utlandet (f.eks. Italia) og høre på lokale sendinger (f.eks. Italiensk radio). Jeg tror ikke det fungerer med DAB+, vet du det?

I dag er jo alt dette erstattet av internett-radio.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Med utenlands mener jeg å ta med en norsk radiomottager til utlandet (f.eks. Italia) og høre på lokale sendinger (f.eks. Italiensk radio). Jeg tror ikke det fungerer med DAB+, vet du det?
Vis hele sitatet...
https://radio.no/2017/07/hor-radio-pa-dab-i-europa/
Hei Vidarlo.

Jeg synes det er interessant å gripe fatt i noen av de svarene du har gitt i tråden her (som du åpenbart administrer også).

Fra den første kommentaren din «Det er jo totalt irrelevant politikerforakt du kjem med» - griper du til sverd. Allerede i denne første setningen - kan jeg merke at itt profilbilde og din status som administrator – er i balanse med det jeg oppfatter fra dine kommentarer og svar.

Du nevner Nkom og høringsrunder i Stortinget. Ja. Dette var en prosess som ble knallhardt styrt fra Kulturdepartmentet (KUD). Gjennom KUDs bro til utbyggerne (NRK og P4) – ble det i 2009 opprettet et informasjons- og lobbyorgan, Digital Radio Norge (DRN), som skulle samkjøre The Grand Plan. Alle politiske partier på Stortinget – ble feilinformert om status for Dab ute i verden. Særlig ble de to største partiene, Høyre og Arbeiderpartiet, hardt angrepet av lobbyister i denne perioden, nokså naturlig – ettersom de er de to største partiene. Men ikke bare det. Alle politiske partier ble i denne fasen forledet. Dersom du sjekker det intelektuelle nivået på statsråd huitfeldt – i dette opptaket fra Stortinget – er jeg ganske sikker på at deler av den feedback du gav SkyMarshal i teksten over her – blir relativt tydelig og ikke så villfarende som du skal ha det til.

https://www.stortinget.no/no/Hva-skj...3611&meid=9014

Huitfeldt er i total villfarelse. Naturlig nok, ettersom hun er proppet hodet fullt av propaganda fra DRN og ledende direktører i KUD og NRK.

Synes ikke at SkyMarshal skal mobbes fordi hen mener det han mener.
Politikere har et ansvar om å følge med i timen, og alt tyder på at Anikken ikke var av dem.

- - -

SÅ til ditt svar til random67489x
Hva var det som hastet slik med DAB? Hvorfor ble DAB på død og liv trumpet igjennom? Og hva var årsaken til at FM skulle slukkes? Er det noen aktører som har hatt eller vil få økonomisk gevinst av DAB?
Her svarer du Vidarlo at mange FM-sendere var gamle, og det var begrenset tilgang på reservedeler.
Hehe. Dette var en del av The Grand Plan det også. Ved å peke på at de gamle senderne var så slitne og trette, ble argumentet om å bytte til Dab – enklere. La meg minne deg om at Norkring i alle år har vært ansvarlig for å holde FM-nettet vedlike, og at det er budsjettert driftsutgifter på 180 millioner årlige driftsutgifter på FM på hele 2000-tallet. Dersom ikke Norkring har skjøttet sitt vedlikeholdansvar er jo det kritisk, ettersom de var og er ansvarlige for FM-nettets beredskap. Det er også plausibelt å forklare dette dithen at Norkring ønsket å forsvare sine investeringer på Dabutbygging, og ville ha fortgang i overgangen fra FM til Dab.

NB: Moderne FM-sendere idag – er p.t. mer moderne og vesentlig billigere enn de eldste modellene av FM-sendere som NRK engang benyttet. Dagens FM-sendere er robuste og benyttes i 220-land i hele verden.

- - -

Så vil jeg kommentere dit svar - Sitat avxrandom67489x
Og hvorfor ble det ikke undersøkt hva lytterne ønsket? Har du noen gang hørt folk snakke om at de gleder seg til DAB kommer?
Fordi svaret du vil få då er at det vi har fungerer. Vi hadde overgang til DVB-T for eit lite tiår sidan. Den gjekk relativt greit og smertefritt. Men det var ikkje direkte folkekrav om det heller.

Og DAB har fleire fordeler, m.a. langt fleire kanalar. I FM-nettet var det plass til 5-6 riksdekkande kanaler, i DAB-nettet er det plass til langt fleire.

Du kan da ikke fortelle at Dab fungerer! 57% av den norske befolkning er direkte misfornøyde med Dab. Bare 27 % er fornøyd ifølge Mediaundersølkelsen i 2018. Den generelle radiolytting er dårligst i Europa, men såvidt 55% daglig lytting. Tusenvis på tusenvis av klager og underskriftskampanjer har kommet inn til Kulturdepartmentet. Dette er tidenes medieflopp i Norge, og den er nå under opprulling.

Som eneste land i verden står vi tilbake med en lite velfungerende Dab-nett, og alt tyder på at vi blir helt alene om å slå av nasjonal FM. Basta!

Du skriver at med Dab så får vi flere kanaler. Haha. Det var flere kanaler på mellombølgen. Faktum er at vi har fått et knippe hermetikkkanaler fra tre avsendere. NRK, MTG og Bauer. Det er ikke mangfold, men det motsatte. Et lisensmonopol, og et kommersielt duopol.

Lyden på DAB vil aldri kunne konkurrere med andre digitale plattformer som allerede idag har et vesentlig høyere oppløsning på streaming enn det Dab har. Dablyden suger – mest av alt fordi publikum i bevegelse er lidende (særlig sett i forhold til FM), og fordi gniergenet i både Bauer og MTG har fått de til å sette opp 16 jukebokser med lav bitrate.

Det blir for omstendelig å kommentere alt du har skrevet Vidarlo, men jeg må få frem mitt poeng om at dine svar og kommentarer bærer preg av at du ensidig har tatt til deg informasjon som er skrevet og forfattet av dab-lobbyen – DRN. DRN farer ikke med sannheten, de omskriver den. DRN henter også sin info fra WORLD DAB, en internasjonal gjeng med dab-evangelister som skal ut i verden for å misjonere Dab.

FM lever i beste velgående i 220 land og territorier. FM kan se frem til et langt liv ved siden av internett-basert strømming av radio. DAB er dødt internasjonalt, og vil være helt borte i løpet av de neste 5-10 år.

SÅ har jeg lyst til å avslutte med en hyllest:

Jeg har lyst til å hylle en av Norges fremste politiske stemmer. Hun er til enhver tid godt forberedt og er ekstremt kompetent i det hun driver med. Rett og slett en foregangsfigur. Spesielt har jeg lyst til å trekke frem Huitfeldts analytiske evner - slik som her i dette eksemplet fra Stortinget 9. mars 2011xhttps://www.stortinget.no/…/Arkiv-TV-…/… Så Anniken - Takk for din suverene evne til å få frem sannheten.
Charlie tuna, det er mye enklere å diskutere om du begrenser innlegget litt.

Men jeg er enig med vidarlo, mye av argumentasjonen mot dab i denne tråden er spekulasjoner uten dokumentasjon.
Det antydes rett og slett at det er økonomiske motiver, ja rett og slett korrupsjon.

Både vidarlo og jeg har presisert at vi ikke nødvendigvis forsvarer dab og måten det ble innført på men argumentene som kommer tilbake er bare vas.

Noen måtte være først ute, et sted måtte det settes en dato for overgang og det var varslet i lang tid.

Du må også huske at dab innførte en større sjanse for brukerfeil, mange av de som klager på dekning har rett og slett dårlig utstyr eller montert det feil.

Og her tar du fryktelig feil:
"Vi hadde overgang til DVB-T for eit lite tiår sidan. Den gjekk relativt greit og smertefritt. Men det var ikkje direkte folkekrav om det heller."

Den gikk greit for at det faktisk var ett behov i markedet for å tilby flere kanaler i høyere kvalitet.

Den gikk greit fordi på det tidspunktet byttet folk fra kasse-tv til flate TVer slik at teknologi skiftet kom naturlig.

Det er nok færre brukere av DVB-T enn dab.

Vi var enda ikke kommet i tidsepoken hvor ALLE blir krenket.

Diskusjonen bar ikke preg av feilinformasjon som vist i denne tråden.

Og det er enklere å levere god signaler på dvbt siden alle brukere har antennen fast montert på utsiden av huset i perfekt vinkel og høyde. Dvbt har elendig dekning i forhold til dab her jeg bor i Kristiansand.

Flere har gjort den samme sammenligningen og sier at dersom overgangen til DVB-T hadde vært i dag ville det været mye mer omdiskutert.
Sist endret av random105675; 4. juli 2018 kl. 12:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hei Rosander!

Jeg kan begrense meg. Handler denne tråden om DAB eller DVB-T?

Dersom den handler om innførselen av Dab, er jeg en ekspert på temaet, og sitter på MYE informasjon.

Her er mine 10 argumenter for at Dab er et dødt teknologisk spor.

1. Dab er på kraftig retur internasjonalt

2. Norge er fremdeles alene på DAB-only

3. Lyttertallene stuper

4. Beredskapen er i negativt fokus

5. Voksende opposisjon blandt publikum og politikere

6. Dårlig lyd pga av grådighet

7. Kommersielt monopol / duopol

8. Ufullstendig og forverret distribusjon av radiosignaler

9. 57% av befolkningen misfornøyde med DAB. Bare 27% fornøyde.

10. Tiden vi lever i.

Dab er 100% utbygget i Tyskland og Holland. Bare 5% av befolkningen benytter Dab - daglig
I Sverige er nasjonal DAB - helt dødt. Ring det svenske kulturdepartementet og spør selv.
I Danmark er det nå vedtatt at FM ikke skal slukkes før tidligst 2023, og da er det i realiteten for seint for DAB.
I Finland er Dab-radio forbudt.
I Baltikum er det ett forsøksland på Dab.
Selv om det står en enslig Dab-sender i Istanbul, og 1 annen i Athen, gjør dette verken Hellas eller Tyrkia til Dab-land.
I Italia prøver RAI å utbygge Dab, men tro meg, ingen italienere vil gå med på at FM slukkes. Italia er tross alt en av verdens mest progressive FM-land (jmf Marconi). I Spania og Poprtugal kan du bare glemme Dab. Det finnes ikke en DAB-radio å få tak i - i butikkene.
I Storbrittania - som forruten om Norge, er det mest utbygde Dab-land mht penetrasjon av teknologi, har BBC fortalt at de ikke kommer til å stenge FM. Som kjent: Når den største hunden bjeffer - lytter de andre. Det gir oss Sveits - som har sagt at de vurderer å stenge FM i 2026.

Norge - er helt alene i verden om DAB!
Sist endret av Charlie Tuna; 4. juli 2018 kl. 12:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Charlie Tuna: Jeg legger merke til veldig mange påstander i innleggene dine, men ser veldig lite kilder. Kunne du delt noen av disse så det er enklere for oss andre å sette oss inn i saken?
Hei Yochi;

Hva vil du ha dokumentasjon på?

http://digitalradioinsider.blogspot.com/

www.hvemslukketlyset.no

Her burde det være plenty av argumenter.... :-)
Sist endret av Charlie Tuna; 4. juli 2018 kl. 13:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Hei Yochi;

Hva vil du ha dokumentasjon på?

http://digitalradioinsider.blogspot.com/

www.hvemslukketlyset.no

Her burde det være plenty av argumenter.... :-)
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke bruke tid på kildene, man ser jo lang vei at kildene er partiske og cherrypicked.

Flesteparten av argumentene dine er heller ikke teknologispesifikke men subjektive meninger og tall uten dokumentasjon.

Hva gjør deg til ekspert på emnet? Har du høyere utdanning og arbeidserfaring innenfor kringkasting og digitalradio?

At du mener det er ett monopol / duopol i radiomarkedet (først av alt, bestem deg om det er mono eller duo) viser bare at det er nytteløst å diskutere videre.

Bare at den ene nevner Nato saken igjen er nok til at jeg ikke tar kildene seriøst.
Sist endret av random105675; 4. juli 2018 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Dab er 100% utbygget i Tyskland og Holland. Bare 5% av befolkningen benytter Dab - daglig
I Sverige er nasjonal DAB - helt dødt. Ring det svenske kulturdepartementet og spør selv.
I Danmark er det nå vedtatt at FM ikke skal slukkes før tidligst 2023, og da er det i realiteten for seint for DAB.
I Finland er Dab-radio forbudt.
I Baltikum er det ett forsøksland på Dab.
Selv om det står en enslig Dab-sender i Istanbul, og 1 annen i Athen, gjør dette verken Hellas eller Tyrkia til Dab-land.
I Italia prøver RAI å utbygge Dab, men tro meg, ingen italienere vil gå med på at FM slukkes. Italia er tross alt en av verdens mest progressive FM-land (jmf Marconi). I Spania og Poprtugal kan du bare glemme Dab. Det finnes ikke en DAB-radio å få tak i - i butikkene.
I Storbrittania - som forruten om Norge, er det mest utbygde Dab-land mht penetrasjon av teknologi, har BBC fortalt at de ikke kommer til å stenge FM. Som kjent: Når den største hunden bjeffer - lytter de andre. Det gir oss Sveits - som har sagt at de vurderer å stenge FM i 2026.

Norge - er helt alene i verden om DAB!
Vis hele sitatet...
I følge denne listeartikkelen https://www.wikiwand.com/en/Countries_using_DAB/DMB får jeg ikke akkurat inntrykk av at norge er helt alene i verden om DAB.

F.eks Danmark: "In 2016 a total of 36% of all radio listening was on digital platforms (DAB and online)."