Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1494
Hei!

Dette spørsmålet er mest rettet mot de som tidligere har gått linja. Jeg går nå 2 året IKT-Servicefag og jeg trives veldig godt. Har alltid likt datamaskiner, så vil gjerne ha en jobb innenfor dette også. Men er det slik at hvis du skal ha sjanse på denne linja så må du vite masse om komponenter, deler inne i datamaskinen osv, eller kan du faktisk være litt dum innenfor dette? Jeg vet ekstremt mye om hvordan jeg fikser forskjellige ting på selveste systemet, men når det er snakk om å lukke opp dataen og se innsiden er jeg helt lost. Skal også ut i praksis på en avdelig i Fredrikstad, er jeg fucked nå som jeg ikke er så erfaren, eller har de forståelse for det?

Tusen takk på forhånd!
Det lærer du mest sannsynlig utrolig fort om du har en liten interesse innen dette. Og ikke vær redd om du ikke er verdensmester på de tingene du skal gjøre på praksisplassen, de vet du bare er på Prosjekt Til Fordypning der så de har nok litt forståelse om du spør litt om hjelp innimellom! Lykke til!
Du går på skolen for å lære, så det vil ikke være noe hinder at det er noe du ikke kan.
Det er i tillegg veldig nyttig å lære seg nettopp dette siden du tenker på en jobb innenfor faget. Enkelte av problemene som kan oppstå kan henge sammen med hvordan en datamaskin fungerer.
Lykke til!
Proff skeptiker.
Jeg gikk dette faget da det gikk fra IKT-Driftsfag til IKT-Servicefag. Så jeg har IKT-Servicefag fagbrev. Noe som faktisk ikke er verdt papiret det er skrevet på en gang.
Det er nesten umulig å få jobb med dette fagbrevet. Jeg tok IKT lærling, og etter det fant jeg et nytt fagfelt å droppet IT helt.

Så viss du går dette faget så er det greit å ta videreutdanning etterpå

Men til topic. Nei du trenger i teorien ikke vite så mye om hva som er inni en pc. Men dette er veldig lett å lære å jeg føler dette er _allmennkunnskap_ i 2016.
Servicefaget går mer ut på support biten av IT en sjølve driften.

Husk på at du er på skole, da du skal i praksis så skal du lære, du skal ikke kunne noe da
Samme gjelder da du er lærling, du er der for å lære! men hjelper godt på viss du har litt kunnskap fra før!

Lykke til med studiet ditt, utrolig kjekt skoleår
Sitat av Ukens Vis innlegg
Jeg gikk dette faget da det gikk fra IKT-Driftsfag til IKT-Servicefag. Så jeg har IKT-Servicefag fagbrev. Noe som faktisk ikke er verdt papiret det er skrevet på en gang.
Det er nesten umulig å få jobb med dette fagbrevet. Jeg tok IKT lærling, og etter det fant jeg et nytt fagfelt å droppet IT helt.

Så viss du går dette faget så er det greit å ta videreutdanning etterpå

Men til topic. Nei du trenger i teorien ikke vite så mye om hva som er inni en pc. Men dette er veldig lett å lære å jeg føler dette er _allmennkunnskap_ i 2016.
Servicefaget går mer ut på support biten av IT en sjølve driften.

Husk på at du er på skole, da du skal i praksis så skal du lære, du skal ikke kunne noe da
Samme gjelder da du er lærling, du er der for å lære! men hjelper godt på viss du har litt kunnskap fra før!

Lykke til med studiet ditt, utrolig kjekt skoleår
Vis hele sitatet...
Er det så ille altså? Hørt veldig mye dritt om IKT, men hvis du virkelig interesserer deg for det, er det så vanskelig å få en bra jobb innen det? IT-Konsulent f.eks?
For å besvare spørsmålet ditt Bozare; Det står helt på egen innsats og forstårelsen din for IT (og en smule flaks). Har en god kompis med kun fagbrev, han har kommet langt innenfor IT etter bare 4 år etter lærlingstiden. Han var rett person i rett bedrift til rett tid, han satt opp nye systemer som bare han kan, så bedriften blir på mange måter avhengig av han.

Nå finnes det jo utrolig mye du kan jobbe med innenfor it, men for min del har det vært 1-2-3 linje support etter lærlingstiden; har funnet ut at dette ikke er noe for meg over lengre tid. (Da jeg blir mer og mer dritt lei problemer, det er alltid et problem som skal løses).

Bozare: Når du er ferdig med lærlingtiden din, for guds skyld gå 4.åretpåbygg. Da har du muligheten til å gå videre hvis du ikke trives med fagbrevet.

Ukens; Av ren nyskjerrighet, kan jeg få spørre: Hvilke fagfelt har du byttet til?