Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 19072
Ja, som dere sikkert forstår vil jeg frem til en diskusjon angående den ustabile verden vi lever i. Det er ikke til å skyve under en stol at økt russisk tilstedeværelse i internasjonalt farvann/luftrom + at konflikten med IS eskalerer. Ikke akkurat noe positivt i den usikre økonomiske situasjonen vi befinner oss i. Stormaktene bygger opp krigsmaskineriene sine, Kina tokter eller på fint ¨invisterer¨ i Afrika, samme forsåvidt med Usa. Kina har også noen koslige krangler med nabolandene sine, blant annet Japan angående noen øygrupper som Kina mener de har krav på.

Russland sliter økonomisk, rublen faller og nasjonalismen innad i landet øker. Putin er stjerne og tro meg på det. (Jeg var i Moskva og glorifiseringen av den karen tar kaka). Russland sliter, mens militærbudsjetet deres øker og Russland sin rolle i den internasjonale politikken blir mer og mer gjeldene. Russerne vil tilbake til en slags form for storhetstid. Usa prøver å få den Russiske bjørnen til å sovne igjen, med sanksjoner og om man er litt konspirerende som meg (Går inn i oljemarkedet for å svekke Russisk økonomi ytterligere)

Russland invisterer mer og mer i medier for å spre sin side av saken. Som blant annet RT, som blant annet har sendinger på engelsk, spansk, arabisk og russisk. De har forsåvidt planer om å ekspandere med en fransk og en tysk nyhetskanal. Ifølge en artikkel jeg leste i aftenposten i dag, sett fra vestlige øyne vel og merke, kan dette minne litt om propagandapparatet til nazytyskland. Kanskje vi har det samme? Våre medier har ingen agenda, ihvertfall ikke å gjøre oss smarte. Lurer litt forresten på hvordan det går med farmen Steinar?
Neida, men poenget mitt med hele rt historien er at kampen om hva folk får i hodet sitt av informasjon er en essensiel kamp. Eier du informasjonen, eier du tankegangen til folk. RT er eid av den russiske stat og om du er som meg og ikke har noe liv + at du begynner å følge med på netsidene deres, kan du se at de viser muskler. Tusenvis av artikler dreier seg kun om å vise forskjellige nye våpensystemer, bombefly og ubåter. Russland vil vise sin kraft og jeg synes det er foruroligende at Kina og Russland knytter sterkere bånd. Særlig fordi snart har vi en ny boss in town, ja. Du gjette riktig gutten! Kina. Fordi Kinas økonomi passerer/har passert Usa sin.


Så har vi jo selvfølgelig ¨Nato sin tilstedeværelse¨, altså øktende millitær virksomhet rundt bjørnen synes jeg er litt idiotisk. jeg ble ikke spurt av regjeringen når Nato hadde en kjempe øvelse i Litauen, der norske soldater var med. Pyttpytt. Vi hisser bare til krig mot vår gode nabo.

Ja, jeg veit dette her ble litt rotete og kanskje litt merkelig lagt opp, men ønsk meg velkommen til fReakforumet. FORDI DET KAN DU BANNE BEIN PÅ AT JEG ER.


Enkelt oppsumert, blir det krig? Vil det bli omveltninger i verden? hvem er heitest, putin eller obama? Og hvem håper du vinner?


(skulle gjerne linka dere til flere artikler, men jeg låner en mac og jeg aner ikke hvordan jeg copy/paster)
Sist endret av Vasili Arkhipov; 20. desember 2014 kl. 07:15.
Jeg har fortsatt tro på at vesten ikke ønsker og ikke vil sette i gang en ny krig, og vil gå ganske langt for å ungå det.

Penger er religionen i Kina, selv før nationalisme, og Kina ville aldri satset økonomien sin og pengene sine på å gå inn i en krig.

Russland, men Putin derimot er skumlere, fordi de er tydeligvis villige til det. Men forhåpentligvis ikke dumme nok til å gjøre noe fordi de vet at Russland uten Kina ville blitt fullstendig overkjørt av NATO.
Russland våger ikke å gå ut i krig. I mitt verdensbilde er Russland en stor feit mobber, og ikke annet enn feig.
JA, vi er på randen av krig! Og det er bare snakk om tid før det kommer en bombe, og jeg er i den trua at USA kommer til å starte det hele, pga de skal alltid være best. Skulle ønske jeg kunne linke til noe og si at usa er fattige og tjener kun penger på krig, men jeg er ikke så flink med google da jeg bare skriver inn stygge ord om verden.
Sitat av Skreppo Vis innlegg
JA, vi er på randen av krig! Og det er bare snakk om tid før det kommer en bombe, og jeg er i den trua at USA kommer til å starte det hele, pga de skal alltid være best. Skulle ønske jeg kunne linke til noe og si at usa er fattige og tjener kun penger på krig, men jeg er ikke så flink med google da jeg bare skriver inn stygge ord om verden.
Vis hele sitatet...
Usa kommer ikke til å angripe noe land. De er globens barnevakt, som kan ta mobberen i øret om han er slem. Og hva i alle dager mener du med at de er fattige? Og at de kun tjener penger på krig? Vet du hvor ufattelig store kostnader krigføring koster?
Verden har blitt mye mindre de siste 20årene. Myndigheter kan ikke lenger gjøre statskupp og stridshandlinger ubemerket. Informasjon er ikke lenger bara kanalisert av media, men av privatpersoner, varslere, videoopplastninger etc. Effekten av det er at skitten krigføring hører fortiden til. Det å tro at russland simpelthen kan valse inn i Ukraina med tanks og soldater og si "dette er vårt land nå" er utenkelig. Så hva dreier det hele seg egentlig om da?

Ukraina har mer eller mindre siden 1800 tallet vært en del av Russland. Etter første verdenskrig var Ukraina ett av landene som grunnla sovjetunionen. Da Sovjetunionen ble oppløst måtte Ukraina bestemme om de skulle bli selvstendig, eller fortsatt være en del av Russland. De valgte selvstendighet, men en meget stor andel av befolkningen ville bli del av Russland, såkalte russiske seperatister. Denne andelen av befolkningen har økt i propesjonal grad med landets utvikling. Det har nemlig ikke gått så veldig bra med Ukraina etter de ble selvstendig. Ukrainas økonomi er dårligere enn den var i 1991 da landet ble selvstendig.

Russland vil gjerne ha tilbake Ukraina, landet er stort, mannsterkt, og ressursrikt. Så det Putin har gjordt er ikke så gale som det tabloidavisene hevder. Han har bare stått med åpne armer og krysset fingrene sine for at Ukraina bestemmer seg for å komme tilbake til pappa Russland. Russland har også satt større styrker langs grensen. Dette er noe USA frykter, de liker ikke at noen av stormaktene blir større, og det er her hele media skremselspropaganda, Putin er en stor stygg svart ulv starter.

USA, har som svar til Russlands våte drøm om å innføre Ukraina i rekken, innført store økonomiske sanksjoner. Russland hadde mye god handel med Norge som er midlertidig sanksjoner, noe som påvirker oss negativt nå, og kroneprisen faller. Jeg syns ærlig talt at mobberen her, objektivt sett, er Amerika, selv om jeg godt kan forstå at de ikke ønsker at Russland skal bli større. Problemet med at Russland blir større er at vi nå har en god status quo. Vi har en god styrkebalanse mellom supermaktene, og når én supermakt prøver å bli større ødelegger det balansen.

Men at vi er på randen til Krig? Absolutt ikke. Dette kan være en potensiell forløper til krig, om mange år, men jeg setter også det i tvil. Ingen tjener på Krig. Ikke før én supermakt blir såpass stor at den begynner å flørte med tanken på verdensherredømme er faren for krig reell
Sist endret av Lataralus; 20. desember 2014 kl. 09:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Ja, for vår fremtidige eksistens og fortsatt fremgang så er nok en krig den enkleste veien å gå. Når økonomien kollapser trenger man noe felles å kjempe for/gjøre. Hvis vi hadde klart å holde ut i noen år til så en internasjonal kolonisering av mars kunne fått oss til å ha ett felles mål så hadde jo det vært det beste, men siden det er vanskelig så blir det nok en krig. En krig setter fart på utviklingen og etter en krig så setter økonomien fart. Man ser jo bare på måten de lar IS ture frem, hadde man ville stoppet dem så hadde man gjort det for lenge siden, noen få atombomber og litt offring av sivile ville stoppet dem, så kunne man jaktet og slaktet resten av dem. Men det er nok en plan ved å la de holde på som de gjør, blir lettere å forsvare en krig når det blir enda mer kaos.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Ja, for vår fremtidige eksistens og fortsatt fremgang så er nok en krig den enkleste veien å gå. Når økonomien kollapser trenger man noe felles å kjempe for/gjøre. Hvis vi hadde klart å holde ut i noen år til så en internasjonal kolonisering av mars kunne fått oss til å ha ett felles mål så hadde jo det vært det beste, men siden det er vanskelig så blir det nok en krig. En krig setter fart på utviklingen og etter en krig så setter økonomien fart. Man ser jo bare på måten de lar IS ture frem, hadde man ville stoppet dem så hadde man gjort det for lenge siden, noen få atombomber og litt offring av sivile ville stoppet dem, så kunne man jaktet og slaktet resten av dem. Men det er nok en plan ved å la de holde på som de gjør, blir lettere å forsvare en krig når det blir enda mer kaos.
Vis hele sitatet...
Analysen din var ekstremt...spesiell.

Krig er ikkje i nokon si interesse - ikkje fullskala. Litt lokale konflikter er ein ting, men det er ikkje spesielt mykje meir av dei enn det har vore tidlegare.

Å stoppe borgarkrigar er vanskeleg, og IS er i stor grad borgarkrig - krig om makta internt i eit land. Å nytte atomvåpen mot det er så idiotisk at det er vanskeleg å settje ord på det. Utover at det å bombe midt-austen på det viset garantert hadde fått ekstreme konsekvenser, så er det mildt sagt uetisk. Ingen har nytta atomvåpen sidan 1945 - og med god grunn: konsekvensane er for store. Einaste føremålet med atomvåpen er å sikre seg at ein ikkje vert angripen i utgangspunktet om ein held seg til MAD-tankegongen.

IS er heller ikkje ein veldig stor global trussel. Sure, dei lager helvete i midtausten, men dei har ikkje ressurser til å angripe utanfor midtausten. Joda, det kan komme enkeltterrorister, men var det ein ting vi lærte 11. september 2001 så er det at eit ekstremt stort terrorangrep på vår sivilisasjon er noko vi takler. 11. september var spektakulært stort, men USA kollapsa ikkje av den grunn.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Russland våger ikke å gå ut i krig. I mitt verdensbilde er Russland en stor feit mobber, og ikke annet enn feig.
Vis hele sitatet...
Jeg liker hvordan du kaller Russland feige. Har du ikke fått med deg hva de holder på med i Ukraina? Etter utallige sanksjoner og (tomme) trusler fra vestlige land så fortsatte de.

Er det noen som er feige så er det NATO. Mye snakk, lite utførelse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jeg liker hvordan du kaller Russland feige. Har du ikke fått med deg hva de holder på med i Ukraina? Etter utallige sanksjoner og (tomme) trusler fra vestlige land så fortsatte de.

Er det noen som er feige så er det NATO. Mye snakk, lite utførelse.
Vis hele sitatet...
Joda. Men Ukraina er Russland sin bakgård. Dei har lange historiske tradisjoner i området. Ein ting er å herse litt med dei, noko anna er å faktisk tenke på angrep vestover, som vil hisse på seg NATO og EU - det kjem dei ikkje til å gjere. Samme går motsatt veg. NATO har ikkje interesse av å angripe Russland, fordi det vil koste langt meir enn det smaker, så dei held seg til litt fordømming av russiske handlinger i Ukraina.

Ingen av partane er feigare enn den andre, men dei kjenner sine avgrensinger, og kan å handle i si eiga beste interesse.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Usa kommer ikke til å angripe noe land. De er globens barnevakt, som kan ta mobberen i øret om han er slem. Og hva i alle dager mener du med at de er fattige? Og at de kun tjener penger på krig? Vet du hvor ufattelig store kostnader krigføring koster?
Vis hele sitatet...
USA som nasjon tjener ikke på å krige, men de store selskapene som lobbyerer i kongressen og som også bidrar medenorme summer til valgkampene til kandidatene tjener på krigene.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
USA som nasjon tjener ikke på å krige, men de store selskapene som lobbyerer i kongressen og som også bidrar medenorme summer til valgkampene til kandidatene tjener på krigene.
Vis hele sitatet...
Men det er ikke de som bestemmer om USA skal gå til krig eller ikke. I beste fall fører lobbyvirksomheten til at de får avtalene om produksjon av utstyr dersom det først blir krig. USA hadde og har anledning til å gå hardt inn i Syria mot Assad, de hadde og har anledning til å gå hardt inn i Libya mot jihadistgruppene der, og de hadde og har anledning til å gå mye hardere inn mot IS i Irak og Syria. Selskapene du snakker om hadde utvilsomt tjent mye penger på det, men til tross for det har USA den siste tiden åpenbart ønsket å begrense sine militære operasjoner mest mulig.
Har mange ganger kommet over utsagnet; ''USA har aldri gått inn i en krig uten at det hadde økonomiske fordeler for dem selv''. Noen som kan avkrefte, eller bekrefte?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
USA som nasjon tjener ikke på å krige, men de store selskapene som lobbyerer i kongressen og som også bidrar medenorme summer til valgkampene til kandidatene tjener på krigene.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil de tjene på en krigføring gjennomført av USA?
Sitat av Antidote Vis innlegg
Hvorfor vil de tjene på en krigføring gjennomført av USA?
Vis hele sitatet...
USA har en enorm våpenindustri. Disse mange, og store, ..selskapene tjener massive penger på at a) USAs militærvesen, som er verdens desidert største, bruker og kjøper deres våpen, og b) våpen produsert av amerikanske selskaper selges til allierte i mange ulike vennligsinnede samt fiendtlige land.

Utover disse har du jo også "sikkerhets"- bedriftene, som tidligere Blackwater, og også olje- og bygg-selskaper som kan gå inn i områder og gjøre jobber. Generelt sett er det mye penger å tjene på krig/konflikt hvis man er på riktig side av den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Har mange ganger kommet over utsagnet; ''USA har aldri gått inn i en krig uten at det hadde økonomiske fordeler for dem selv''. Noen som kan avkrefte, eller bekrefte?
Vis hele sitatet...
Stryk økonomiske. Det er jo rimeleg åpenbart at dei ikkje vil gå til krig med mindre dei trur dei vil få ein fordel av det. Fordelen kan vere abstrakt, eller meir direkte. Det gjeld alle land med overlevelsesinnstinkt. Einaste det ikkje gjeld er ein del land som har hatt meir eller mindre skadde diktatorer, t.d. Irak i første gulfkrigen, og gjerne det tredje riket - sjølv om dei trudde dei ville tene på det.

Under abstrakte fordeler så kan det vere ei tru på demokrati som styreform som gjer at det å avsettje diktatorer kan sjåast på som ein fordel for alle - inkludert landet som gjekk til krig for å gjennomføre det. I praksis vil ulike grupper vekte alle konflikter ein plass langs den aksen. Hauker i Pentagon vil hevde dei gjekk til krig mot Irak for å befri Irak frå Saddam og beskytte verda mot terror. Lefties vil antakeleg hevde at det var oljen (altså meir direkte fordel) som var grunnen. Sanninga er stortsett ein kombinasjon av mange faktorer.
Sist endret av vidarlo; 20. desember 2014 kl. 14:38.
Sitat av Provo Vis innlegg
Men det er ikke de som bestemmer om USA skal gå til krig eller ikke. I beste fall fører lobbyvirksomheten til at de får avtalene om produksjon av utstyr dersom det først blir krig. USA hadde og har anledning til å gå hardt inn i Syria mot Assad, de hadde og har anledning til å gå hardt inn i Libya mot jihadistgruppene der, og de hadde og har anledning til å gå mye hardere inn mot IS i Irak og Syria. Selskapene du snakker om hadde utvilsomt tjent mye penger på det, men til tross for det har USA den siste tiden åpenbart ønsket å begrense sine militære operasjoner mest mulig.
Vis hele sitatet...
Det er slett ikke selskapene som bestemmer om USA går inn i en krig eller ikke, men de yter en sterk påvirkning på beslutningstakere, det skal være sikkert. Nåværende borgerkrig i Syria er ikke en konflikt USA kan profitterepolitisk, de kan så og si bare tape sett i lengden. Noe liknende ift den kaotiske situasjonen lenger nede i Irak, og også anstøtet mot IS: USA samt andre land i koalisjonen driver en relativt begrenset militær kampanje mot IS, det vil ikke lønne seg hverken økonomisk eller politisk å sette inn bakkestyrker, selv om det er mulignes militært og etisk sett den beste løsningen på IS-problemet.


Nærliggende stater som i større eller mindre grad er delaktige i koalisjonen mot IS, altså Saudiarabia, FAE, og særlig Tyrkia, ..støttet direkte terroristgruppen inntil nylig materielt og finansielt. For disse også, så vil en overfladisk og lett luft-operasjon være å foretrekke. Egne soldaters liv gidder man ikke å risikere.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Usa kommer ikke til å angripe noe land. De er globens barnevakt, som kan ta mobberen i øret om han er slem. Og hva i alle dager mener du med at de er fattige? Og at de kun tjener penger på krig? Vet du hvor ufattelig store kostnader krigføring koster?
Vis hele sitatet...
Ikke om 20-40 år lenger når a) Kina blir en supermakt som direkte rivaliserer USA, b) Russland gjør seg enda mer gjeldende regionalt, og c) alle de nåværende BRICS-landene (Brasil, India (spesielt), Russl, Sør-Afr, Kina) får enda mer økonomisk og militær power -- noe alle prognoser viser at de antageligvis vil få.


Så altså, verden går i retning av å være mer multipolar, altså at det er minst én skikkelig stormakt på hvert kontinent og at ikke én (USA) supermakt eller to (USA v Sovjet) dominerer verden.
Men alt i alt er det Asia generelt og Kina spesielt som kommer til å gi USA global konkurranse i tiden fremover. Ta også i betraktning at Kina har stayerevne, noe sivilisasjonen deres har bevist de siste +/- 4000 år.
For all del forresten; USA _forblir_ en av verdens mektigste land i lengre tid fremover, bare ikke så samme nivå som nå. Og glem EU, EU = vaklende og svakt.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. desember 2014 kl. 22:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skreppo Vis innlegg
usa er fattige og tjener kun penger på krig
Vis hele sitatet...
Ja, krig mot underutviklede land.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Hauker i Pentagon vil hevde dei gjekk til krig mot Irak for å befri Irak frå Saddam og beskytte verda mot terror. Lefties vil antakeleg hevde at det var oljen (altså meir direkte fordel) som var grunnen. Sanninga er stortsett ein kombinasjon av mange faktorer.
Vis hele sitatet...
Enig, men det er også mange som ikke tenker over at olje som medvirkende faktor kan være helt legitimt, og trenger ikke å være for en umiddelbar berikelse av egen lommebok. Den globale økonomien er, enten vi liker det eller ei, i stor grad basert på olje, og en nasjon som sitter på store deler av verdens olje kan praktisk talt rasere verdensøkonomien om de vil. Irak besatt både verdens femte største oljereserver og en av verdens mest uforutsigbare og stormannsgale diktatorer, noe som må kunne sies å være en risikabel situasjon.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er slett ikke selskapene som bestemmer om USA går inn i en krig eller ikke, men de yter en sterk påvirkning på beslutningstakere, det skal være sikkert.
Vis hele sitatet...
Skal det egentlig være sikkert?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Nåværende borgerkrig i Syria er ikke en konflikt USA kan profitterepolitisk, de kan så og si bare tape sett i lengden. Noe liknende ift den kaotiske situasjonen lenger nede i Irak, og også anstøtet mot IS: USA samt andre land i koalisjonen driver en relativt begrenset militær kampanje mot IS, det vil ikke lønne seg hverken økonomisk eller politisk å sette inn bakkestyrker, selv om det er mulignes militært og etisk sett den beste løsningen på IS-problemet.
Vis hele sitatet...
Du blander kortene her. Poenget er at vi snakker om økonomisk profitt for selskapene som produserer krigsutstyr for USA. Ikke politisk eller økonomisk profitt for USA som nasjon. Dersom argumentet er at USA gikk til krig mot Irak på grunn av de nevnte private aktørenes profittutsikter, og i mangel av reelle, redelige og ønskelige politiske mål, så bør det gi en like sterk motivasjon for å gå hardt inn mot Assad, IS og/eller jihadistene i Libya. Dersom du mener at de i tillegg må ha en knallsterk og udiskutabel politisk motivasjon, så har du jo i praksis fjernet privat profitt fra likningen og sagt i mot det opprinnelige argumentet, og du er følgelig tilbake til start.
En fullskala krig ala 2. VK har jeg ikke noe tro på, men en proxykrig ala Vietnamkrigen og Koreakrigen et kanskje mer sannsynlig.

Blir også "spennende" å se hvordan den økte tilstedeværelsen av islam i vestlige land vil utspille seg.

I sum tror jeg verden blir mer urolig og ustabil i det kommende tiåret. Dessverre også på norsk jord, men da først og fremst i form av spionasje og mindre terroraksjoner ala det vi har sett i Australia og Canada den siste tiden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter: Ja det er vi. Man kan vel si at tredje verdenskrig er her, bare ikke her i skandinavia. Nå som Stoltenberg er NATO leder har vi nordmenn mye å skamme oss over.

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Russland våger ikke å gå ut i krig. I mitt verdensbilde er Russland en stor feit mobber, og ikke annet enn feig.
Vis hele sitatet...
Hah, Russland er the big bad boss skal jeg si deg og de er tøffere enn USA, men vet at hvis de blir med på krig nå så smeller det i hele verden. Det bryr ikke USA seg noe om, men Russland vil faktisk at sivilisasjonen på jorda skal fortsette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vacant Vis innlegg
Hah, Russland er the big bad boss skal jeg si deg og de er tøffere enn USA, men vet at hvis de blir med på krig nå så smeller det i hele verden. Det bryr ikke USA seg noe om, men Russland vil faktisk at sivilisasjonen på jorda skal fortsette.
Vis hele sitatet...
Spesiell påstand, all den tid USA har langt høgare GDP og langt høgare militærutgifter enn Russland - både absolutt og per innbyggjar. Det tilseier at USA er suverent sterkast av dei to supermaktene, sjølv om Russland - ved hjelp av atomvåpen - nok er i stand til å fjerne store amerikanske byer frå kartet.

Viare påstår du at USA ikkje bryr seg om resten av verda. Det gjer dei nok definitivt, og dei er - på linje med alle andre land - avhengige av verda rundt dei. USA har altså all mogeleg interesse i å unngå krig.
Krig er vell ikke i folkest beste interesse, men i pengers beste interesse, jeg kan dra opp 100 eksempler på hvorfor USA, Russland og kina vil gå til krig. Usa ledende makt vill ikke oppgi den til russland, om kansje 50 år så har vi russland som ikke vill oppgi den makten til kina. Men hvem i Norge ville ikke sloss for den levestaderen vi har i dag ? er det bare meg? hvordan skal vi klare å holde 5 milliarder mennesker under vårt herredømme ?
https://www.youtube.com/watch?v=8y06NSBBRtY
Sist endret av Provo; 4. januar 2015 kl. 07:52.
Sitat av Morajaffa Vis innlegg
Krig er vell ikke i folkest beste interesse, men i pengers beste interesse, jeg kan dra opp 100 eksempler på hvorfor USA, Russland og kina vil gå til krig.
Vis hele sitatet...
Det ser ut til at krigen i Irak og Afghanistan vil koste USA mellom 30 og 45 billioner kroner. Den har allerede kostet 12 billioner, så hvordan er krig "i pengers beste interesse"? Og om det er olje du tenker på, så har amerikanerne selv sterkt økende produksjon.

Sitat av Morajaffa Vis innlegg
hvordan skal vi klare å holde 5 milliarder mennesker under vårt herredømme ?
https://www.youtube.com/watch?v=8y06NSBBRtY
Vis hele sitatet...
*millioner, og en youTube-video fra "The 9/11 Truth Movement" styrker ikke akkurat argumentasjonen din, men jeg tipper du ikke bryr deg så mye..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zepur Vis innlegg
*millioner, og en youTube-video fra "The 9/11 Truth Movement" styrker ikke akkurat argumentasjonen din, men jeg tipper du ikke bryr deg så mye..
Vis hele sitatet...
Talen er forsåvidt grei nok - men dei har klipt litt vel ivrig i den, som gjer at ein misser litt. I tillegg må ein ta med kontekst: kald krig, og frykt for sovjetisk angrep.

Heile kan lesast her.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Det ser ut til at krigen i Irak og Afghanistan vil koste USA mellom 30 og 45 billioner kroner. Den har allerede kostet 12 billioner, så hvordan er krig "i pengers beste interesse"? Og om det er olje du tenker på, så har amerikanerne selv sterkt økende produksjon.

*millioner, og en youTube-video fra "The 9/11 Truth Movement" styrker ikke akkurat argumentasjonen din, men jeg tipper du ikke bryr deg så mye..
Vis hele sitatet...
Billioner på engelsk er milliarder, en billion er en million milliarder, noe jeg tviler på at den har kostet i dollar.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Billioner på engelsk er milliarder, en billion er en million milliarder, noe jeg tviler på at den har kostet i dollar.
Vis hele sitatet...
En norsk billion er tusen milliarder. Og i følge artikkelen vil de nevnte krigene koste mellom "4 and 6 trillion dollars" til sammen, som svarer til mellom 4 og 6 billioner dollar med norske tall. Med dagens kurs tilsvarer det, som Zepur sier, mellom 30 og 45 billioner norske kroner. Krig er dyrt.
Noen krig har jeg ikke tro på, men Norge burde for lengst meldt seg ut av NATO og inngått en forsvarsallianse med Russland, Kina og andre relativt fredelige land. USA er en trussel mot verdensfreden. Norge er ikke tjent med å være vasall under de patologiske torturistene, barnemorderne og krigshisserne som regjerer i Washington, D.C. Derimot er vi tjent med å ha et godt forhold til vår mer siviliserte, fredelige nabo i det nære øst.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Norge burde for lengst meldt seg ut av NATO og inngått en forsvarsallianse med Russland, Kina og andre relativt fredelige land. USA er en trussel mot verdensfreden. Norge er ikke tjent med å være vasall under de patologiske torturistene, barnemorderne og krigshisserne som regjerer i Washington, D.C. Derimot er vi tjent med å ha et godt forhold til vår mer siviliserte, fredelige nabo i det nære øst.
Vis hele sitatet...
Den alliansen kan man vel bare drømme videre om uansett. Vi har diltet etter USA på mange måter i lang tid nå så vidt jeg har sett og virker som de fleste er fornøyd med det. Mye kritikkverdig med regjeringen der, men hvorfor er Russland eller Kina så mye bedre og etiske, egentlig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Noen krig har jeg ikke tro på, men Norge burde for lengst meldt seg ut av NATO og inngått en forsvarsallianse med Russland, Kina og andre relativt fredelige land.
Vis hele sitatet...
Har du sett for mykje Russia Today?

Russland og Kina relativt fredlege land? Du meiner at land som invaderer Ukraina, og nekter for at dei invaderer er fredelege? Eller har langvarige konflikter innad i sitt eige land, slik Kina har mot uigurer? At stater som er svært nær opp til totalitære diktatur, og systematisk undertrykker retten til meiningsfridom? Både Kina og Russland sensurerer media kraftig, i motsetning til USA og så godt som samtlege NATO-land.

Nei takk. Du kan umulig ha klart gangsyn om du faktisk meiner det du seier.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det blir ikke krig. Ingen av disse stormaktene ønsker å utslette jordkloden. Hvis det blir krig så blir det en atombombe krig. Dette ønsker ingen av stormaktene. Det er en grunn til at Kina kan gjøre som de vil. Det er en grunn til at Russland kan gjøre som de vil. Det eneste USA + EU kan gjøre er støtte Ukraina med våpen. Hvis de går inn med soldater så blir dette offisiell atombombe krigserklæring.

Russland i de siste ukene har vist fram sine atombombe fly. Dersom det blir krig. Så blir det full atombombe krig. Russland sitt beskjed er. Nuke em all.
http://www.nrk.no/norge/okt-russisk-...ord-1.11983657

Soviet Unionen og USA innså at Atomkrig ikke var løsningen. Denne artikkelen anbefales å lese.
http://www.theatlantic.com/internati...hought/276290/

Norge blir garantert utslett i løpet av noen minutter. Når Russerne viser fram sine atom fly. Det betyr det at de mener alvor når det gjelder bruk av atombombe.
Sist endret av Gigolo; 3. februar 2015 kl. 02:55.
Morsomt spørsmål, siden du faktisk lever i den mest fredelige perioden verden har sett så svaret må vel bli nei. Fattigdommen synker, levealder øker, drepte i krig synker og barnedødelighet synker. Såklart, det vil alltid være noen som blir drept, en væpnet konflikt her, terrorisme der, sultkatastrofe og fattigdom der. Men hva venter du? vi er tross alt 7 mrd mennesker, og ikke alle kan ha det bra til enhver tid ser du på statistikk for tingene jeg nevnte for la oss si de siste 70 år, vil du se at verden har blitt et betydelig mye bedre sted og leve.
Eneste som er "problemet" her er at vi får vite om hver minste lille ting nå, det gjorde vi rett og slett ikke før. Ihvertfall ikke før lenge etter at ting hadde hendt. Nå får vi jo live updates på militære aksjoner og terrorangrep blir filmet, både av ofre og gjerningspersoner, og det ligger på nett minutter etter at ting har skjedd. Det dør jo "nesten" ikke sivile i væpnede konflikter lengre. Vi hører om 10-20 sivile som har blitt drept av en rakett på avveie liksom.. i vietnamkrigen, koreakrigen eller ww2 for den saks skyld kunne du sikkert legge til etpar nuller på de tallene, hver dag
Så nei, vi er ikke i nærheten av ny krig, og verden har aldri vært bedre
edit: statistikk!!

http://startupguide.com/wp-content/uploads/2013/05/Screen-Shot-2013-05-05-at-8.48.13-PM.png
mvh oddi
Sist endret av oddster; 3. februar 2015 kl. 20:14.
Sitat av oddster Vis innlegg
Eneste som er "problemet" her er at vi får vite om hver minste lille ting nå, det gjorde vi rett og slett ikke før. Ihvertfall ikke før lenge etter at ting hadde hendt. Nå får vi jo live updates på militære aksjoner og terrorangrep blir filmet, både av ofre og gjerningspersoner, og det ligger på nett minutter etter at ting har skjedd. Det dør jo "nesten" ikke sivile i væpnede konflikter lengre. Vi hører om 10-20 sivile som har blitt drept av en rakett på avveie liksom.. i vietnamkrigen, koreakrigen eller ww2 for den saks skyld kunne du sikkert legge til etpar nuller på de tallene, hver dag
Vis hele sitatet...
Meget gode poenger som det dessverre er lett å overse, mye på grunn av
akkurat det at strømmen av inntrykk vi serveres gjennom massemedier kan
være så overveldende (jfr. "weapons of mass distraction").
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Noen krig har jeg ikke tro på, men Norge burde for lengst meldt seg ut av NATO og inngått en forsvarsallianse med Russland, Kina og andre relativt fredelige land. USA er en trussel mot verdensfreden. Norge er ikke tjent med å være vasall under de patologiske torturistene, barnemorderne og krigshisserne som regjerer i Washington, D.C. Derimot er vi tjent med å ha et godt forhold til vår mer siviliserte, fredelige nabo i det nære øst.
Vis hele sitatet...
Nei, ingen av siviliserte våre naboer i øst har jo utført tortur, barnemord og/eller generell krigshissing.

Jeg ville heller levd i en vasallstat under Cuba før Russland.
Sist endret av Atuhl; 3. februar 2015 kl. 21:28.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du sett for mykje Russia Today?

Russland og Kina relativt fredlege land? Du meiner at land som invaderer Ukraina, og nekter for at dei invaderer er fredelege? Eller har langvarige konflikter innad i sitt eige land, slik Kina har mot uigurer? At stater som er svært nær opp til totalitære diktatur, og systematisk undertrykker retten til meiningsfridom? Både Kina og Russland sensurerer media kraftig, i motsetning til USA og så godt som samtlege NATO-land.

Nei takk. Du kan umulig ha klart gangsyn om du faktisk meiner det du seier.
Vis hele sitatet...
Hva gjelder russisk invasjon av Ukraina (jeg regner med at du her ikke snakker om Krimhalvøya), så er dette kun basert på vestlig spekulasjon, hvor ingen overbevisende argumenter har blitt fremlagt. Den ukrainske hæren motbekreftet nylig at de kjempet mot regulære russiske styrker (som altså hele tiden har vært NATO sin hovedpåstand).

Du kan nevne interne stridigheter hos både Kina og Russland, og kritikkverdige forhold i reaksjonen på disse, men poenget her, er vel at ingen av disse nasjonene har drevet en aggressiv, militarisert, global, imperialistisk kampanje. Russland under Stalin, ja, men da også begrenset til den slaviske verden. USA, med "Europa" diltende etter, har oppført seg skammelig de siste 60 årene, og det har forhåpentligvis resten av Verden fått øynene opp for nå. Som nevnt tidligere i tråden står vi ovenfor et maktskifte av historisk signifikans, hvor vi i Vesten (og spesielt oss, bleikfeite nordmenn) vil stå igjen som de store taperne.
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Hva gjelder russisk invasjon av Ukraina (jeg regner med at du her ikke snakker om Krimhalvøya), så er dette kun basert på vestlig spekulasjon, hvor ingen overbevisende argumenter har blitt fremlagt. Den ukrainske hæren motbekreftet nylig at de kjempet mot regulære russiske styrker (som altså hele tiden har vært NATO sin hovedpåstand).
Vis hele sitatet...
Globalresearch.ca er verdenskjent for å være en hårreisende lite troverdig kilde for noe som helst. De har artikler som promoterer konspirasjonsteorier om 9/11, konspirasjonsteorier om vaksiner, konspirasjonsteorier om HAARP, benektelse av (og selvsagt konspirasjonsteorier om) klimaendringer, benektelser av Srebrenica-massakren og konspirasjonsteorier om chemtrails. Bare for å nevne noe. Det er ingen stor overdrivelse å si at du like gjerne kunne henvist til Nyhetsspeilet.

Den ukrainske hæren og de ukrainske myndighetene har flere ganger sagt at de har blitt angrepet av russiske tropper:
http://www.reuters.com/article/2015/...0KU1TX20150121
http://www.bbc.com/news/world-europe-30907443
http://www.reuters.com/article/2015/...0KT21U20150120
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Nei, ingen av siviliserte våre naboer i øst har jo utført tortur, barnemord og/eller generell krigshissing.

Jeg ville heller levd i en vasallstat under Cuba før Russland.
Vis hele sitatet...


what?
All den øverste "mafia" i verden har faktisk lov til å gjøre tortur, barnemord og krigshissing uten å bli straffet for det.

Snakker da om CIA, FBI, FDA, Secret Service, bla bla bla..
Aldri hørt om at CIA driver med ulovlig tortur??


Alle står under USA.
Sist endret av KongStuuk; 4. februar 2015 kl. 22:29.
Nå, hva ville vi gjort dersom Russerne bestemte at de ville ha Svalbard? ...
Uansett, til de som sympatiserer med Russerne, hvor ville du bodd etter 2 VK, vest eller øst Berlin? Hvor vil du bo idag, Europeisk land eller Russland. Dersom sistnevnte er foretrukket spør jeg bare, hva gjør du her?

Det er åpenbart nyanser imellom den vestlige og Russiske utenriks politiske agenda og virkemidlene er alt er lov på den ene siden mens den andre siden hele tiden trekker beslutninger utifra hva som er estimert å koste minst menneskeliv og elendighet. Og til de som ikke klarer å skille mellom de nyansene, de er fine kandidater for vestlige politikere av samme kaliber som gjerne ønsker seg mer makt og innflytelse enn det de har i dag takket være ett relativt åpent media...hostthostkrf-frp..
Sist endret av esses; 4. februar 2015 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En ting er sikkert. Norge taper krigen uansett. Vi taper alltid krigene som vi kjemper.
Sverige har 3 millioner soldater. Norge har 90000 soldater tilsammen i alt.
Denne linken inneholder oversikt over verdens militære makter i 2015. Sverige er et av dem.
http://www.msn.com/nb-no/nyheter/ver...noutmd#image=3

Svensk-norsk union
Dansk-norsk union

Hvor er norsk-dansk union?
Hvor er norsk-svensk union?

Sannheten er at vi er en udugelig militærmakt. Derfor har vi alltid tapt mot våre naboer. Som verdens rikeste land burde vi ha bedre militærmakt enn svenskene. Men istedenfor leker vi julenisse å gir bort alle pengene.

Penger til Brazil
http://www.aftenposten.no/klima/Ny-r...l-7062759.html

Penger til Gaza
http://www.nrk.no/verden/norge-med-n...aza-1.11828523

Penger til Kina
https://www.regjeringen.no/nb/tema/u...kina/id479255/

Faktisk så gir Norge penger til hele verden.
http://www.aftenposten.no/fakta/inns...k-7513756.html

Jeg er faktisk veldig veldig skuffet. At Norge som er et av verdens rikeste land ikke bruker penger på seg selv. Sverige har bedre militær makt enn Norge. Sverige er også fattigere enn Norge. Ikke rart vi taper alle krigene vi har utkjempet. Jeg håper at vi forblir Svensk ved neste union. Vil ikke ha mer norsk udugelighet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Sverige har 3 millioner soldater. Norge har 90000 soldater tilsammen i alt.
Vis hele sitatet...
Nei, Sverige har ikkje 3 millioner soldater, og Noreg har ikkje 90000. Sverige har 15000 aktive i forsvaret, og 22000 heimevernssoldater. Ikkje ein gong om du tek med alle som er fit for service får du 3 millioner.

Noreg har 24000 aktive soldater, og 45000 heimevernssoldater.

Så etteretlegheita på tala dine er så bort i staur og vegger at det er ikkje morsomt ein gong - for det første er ikkje tala dine plausible (3 millioner av 8 millioner i forsvaret? Sheesh!), for det andre kan du umulig ha utført elementær faktasjekk...

Kjelder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Armed_Forces
https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Armed_Forces
https://en.wikipedia.org/wiki/Home_Guard_(Norway)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, Sverige har ikkje 3 millioner soldater, og Noreg har ikkje 90000. Sverige har 15000 aktive i forsvaret, og 22000 heimevernssoldater. Ikkje ein gong om du tek med alle som er fit for service får du 3 millioner.

Noreg har 24000 aktive soldater, og 45000 heimevernssoldater.

Så etteretlegheita på tala dine er så bort i staur og vegger at det er ikkje morsomt ein gong - for det første er ikkje tala dine plausible (3 millioner av 8 millioner i forsvaret? Sheesh!), for det andre kan du umulig ha utført elementær faktasjekk...

Kjelder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Armed_Forces
https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Armed_Forces
https://en.wikipedia.org/wiki/Home_Guard_(Norway)
Vis hele sitatet...
En må også huske på at det finnes et sentrallager for amerikansk krigsmateriell i norge. Et lager på ca. 20 fotballbaner og en verdi på 2 milliarder. 450 containerlass med utstyr, våpen, ammunisjon. 350 kjøretøyer og proviant/forbruksmateriell for 15.000 soldater i 30 dager uten forsyning.
Såvidt meg bekjent så er det snakk om flere lagre som tillater at Amerikanske styrker kan settes inn i Norge ila 72 timer, lagrene inkluderer nå også Amerikanske Abrams tanks.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Såvidt meg bekjent så er det snakk om flere lagre som tillater at Amerikanske styrker kan settes inn i Norge ila 72 timer, lagrene inkluderer nå også Amerikanske Abrams tanks.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer, men alle lagrene ligger i trøndelag. Sensommeren i fjor ble lagrene og utstyret kraftig opprustet, med blandt annet stridsvogner.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, Sverige har ikkje 3 millioner soldater, og Noreg har ikkje 90000. Sverige har 15000 aktive i forsvaret, og 22000 heimevernssoldater. Ikkje ein gong om du tek med alle som er fit for service får du 3 millioner.

Noreg har 24000 aktive soldater, og 45000 heimevernssoldater.

Så etteretlegheita på tala dine er så bort i staur og vegger at det er ikkje morsomt ein gong - for det første er ikkje tala dine plausible (3 millioner av 8 millioner i forsvaret? Sheesh!), for det andre kan du umulig ha utført elementær faktasjekk...

Kjelder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Armed_Forces
https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Armed_Forces
https://en.wikipedia.org/wiki/Home_Guard_(Norway)
Vis hele sitatet...
I en krigs situasjon kan de mobilisere 3 millioner soldater. Dette er riktig informasjon.

http://www.globalfirepower.com/count...ntry_id=sweden
De har i følge globalfirepower.com et antall "fit for service" (definert av CIA som personer mellom 16 og 49 som ikke er ekskludert fra militærtjeneste av helseårsaker) på 3 359 487 personer. De har også et innbyggertall i følge samme kilde på 9 119 423.

Dette har, som du ser av definisjonen, ingenting med satsing på forsvaret å gjøre. Men om du skal sammenlikne dette tallet med Norge, så har vi et antall "fit for service" på 1 754 458 med et innbyggertall på 4 722 701. Det vil si at Sveriges "fit for service" er på 36,8% av befolkningen, mens vår er på 45,1% av befolkningen.

Så ikke bare er premissene dine feil, tallene dine feil og tolkningene av tallene dine feil, men også konklusjonen som følger av de feilaktige premissene er feil. Det er nesten godt gjort.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gigolo Vis innlegg
I en krigs situasjon kan de mobilisere 3 millioner soldater. Dette er riktig informasjon.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Dei kan det teoretisk - om du ser vekk frå at samfunnet i så fall vil kollapse, og dei i praksis ikkje vil ha mogelegheit til å forsyne hæren - og at dei vil vere svært utrente, og i praksis kanonføde.

Og om du ser på 'fit for service' som indikator for militær styrke så er det ein indikator som utelukkande vil gå i favør for folkerike land, all den tid det stortsett er talet friske menn i ei gitt aldersgruppe.

Så etter det målet har ikkje Noreg 90000 (det har vi forøvrig ikkje uansett korleis du tel) soldatar - vi har 1.7 millionar.

Så du samanliknar epler og ein hest, og hevder det er to samanliknbare størrelser.

I tillegg er minst eitt av tala dine gale.
Når frankrikes president sier "Vi er i en krig som kan bli en total krig" så gjør han ikke det bare for å retorikkens skyld.
Da er det en reell fare for at krigen i Ukraina vil bli mye større og dra med seg vestlige land.
Morsomt spørsmål, siden du faktisk lever i den mest fredelige perioden verden har sett så svaret må vel bli nei. Fattigdommen synker, levealder øker, drepte i krig synker og barnedødelighet synker. Såklart, det vil alltid være noen som blir drept, en væpnet konflikt her, terrorisme der, sultkatastrofe og fattigdom der. Men hva venter du? vi er tross alt 7 mrd mennesker, og ikke alle kan ha det bra til enhver tidser du på statistikk for tingene jeg nevnte for la oss si de siste 70 år, vil du se at verden har blitt et betydelig mye bedre sted og leve.
Eneste som er "problemet" her er at vi får vite om hver minste lille ting nå, det gjorde vi rett og slett ikke før. Ihvertfall ikke før lenge etter at ting hadde hendt. Nå får vi jo live updates på militære aksjoner og terrorangrep blir filmet, både av ofre og gjerningspersoner, og det ligger på nett minutter etter at ting har skjedd. Det dør jo "nesten" ikke sivile i væpnede konflikter lengre. Vi hører om 10-20 sivile som har blitt drept av en rakett på avveie liksom.. i vietnamkrigen, koreakrigen eller ww2 for den saks skyld kunne du sikkert legge til etpar nuller på de tallene, hver dag
Så nei, vi er ikke i nærheten av ny krig, og verden har aldri vært bedre
edit: statistikk!!


Det er fortsatt ikke en indikasjon på at ting ikke kan gå til helvete? Det er alltid stille før stormen.

Økende levestandard og bedre forhold for mennesker generelt, er jo mye grunnet industrialiseringen og den utviklingen vil jo fortsette om, det ikke kommer en demper for det. Statistikken sier også at befolkningsveksten vil øke, forskningen sier at global oppvarming så og si er uunngåelig. + at en hel masse ting forandrer seg, USA vil ikke lenger være nr.1, Kina vil. Jeg er under den oppfatningen at ting ikke er konstant og akkurat nå endrer verden seg.

Og når ting endrer seg, har historien en tendens til å fortelle oss at blod kommer til å flyte..
Sist endret av Vasili Arkhipov; 6. februar 2015 kl. 13:23.
Sitat av Vasili Arkhipov Vis innlegg
Morsomt spørsmål, siden du faktisk lever i den mest fredelige perioden verden har sett så svaret må vel bli nei. Fattigdommen synker, levealder øker, drepte i krig synker og barnedødelighet synker. Såklart, det vil alltid være noen som blir drept, en væpnet konflikt her, terrorisme der, sultkatastrofe og fattigdom der. Men hva venter du? vi er tross alt 7 mrd mennesker, og ikke alle kan ha det bra til enhver tidser du på statistikk for tingene jeg nevnte for la oss si de siste 70 år, vil du se at verden har blitt et betydelig mye bedre sted og leve.
Eneste som er "problemet" her er at vi får vite om hver minste lille ting nå, det gjorde vi rett og slett ikke før. Ihvertfall ikke før lenge etter at ting hadde hendt. Nå får vi jo live updates på militære aksjoner og terrorangrep blir filmet, både av ofre og gjerningspersoner, og det ligger på nett minutter etter at ting har skjedd. Det dør jo "nesten" ikke sivile i væpnede konflikter lengre. Vi hører om 10-20 sivile som har blitt drept av en rakett på avveie liksom.. i vietnamkrigen, koreakrigen eller ww2 for den saks skyld kunne du sikkert legge til etpar nuller på de tallene, hver dag
Så nei, vi er ikke i nærheten av ny krig, og verden har aldri vært bedre
edit: statistikk!!


Det er fortsatt ikke en indikasjon på at ting ikke kan gå til helvete? Det er alltid stille før stormen.

Økende levestandard og bedre forhold for mennesker generelt, er jo mye grunnet industrialiseringen og den utviklingen vil jo fortsette om, det ikke kommer en demper for det. Statistikken sier også at befolkningsveksten vil øke, forskningen sier at global oppvarming så og si er uunngåelig. + at en hel masse ting forandrer seg, USA vil ikke lenger være nr.1, Kina vil. Jeg er under den oppfatningen at ting ikke er konstant og akkurat nå endrer verden seg.

Og når ting endrer seg, har historien en tendens til å fortelle oss at blod kommer til å flyte..
Vis hele sitatet...
Er forsåvidt enig i mye av det du sier, men idag tror jeg land er såpass avhengige av hverandre, og har så lite å tjene på en krig at de fleste industrialiserte land ikke vil se seg tjent med noen krig uansett. Er jo derfor EU ble opprettet. Den gang en kull og stålunion, der formålet var og sørge for handel mellom siste verdenskrigs deltakere, og gjøre de såpass avhengige av hverandre at krig ble uaktuelt. Er ikke mange som kan se for seg en krig mellom tyskland, england og frankrike idag liksom

mvh oddi
Sitat av slashdot Vis innlegg
HDu meiner at land som invaderer Ukraina, og nekter for at dei invaderer er fredelege?
Nei takk. Du kan umulig ha klart gangsyn om du faktisk meiner det du seier.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen beviser for Russisk invasjon av Ukraina. Bare tomme påstander fra Kiev og Washington. Gang på gang. Ingen beviser. Bare tomme påstander.
Poroshenko vifter med Russiske Pass i München, men de som følger med i timen vet at Soldater i Den Russiske Føderasjonen må levere inn pass mens de er i tjeneste.

Marie Harf og Jen Psaki kaller på latteren mens Matt Lee stille ubehagelige spørsmål de ikke klarer å svare skikkelig på.
Man kunne jo tro at damene var konservative og stiller i samme klasse som Ambassadøren som Washington fremdeles ikke har sendt til Norge.
(Daglig leder for den Amerikanske Ambassaden er dyktig i motsetning til
hva Washington truer med å sende - Legg merke til at andre land sender fagfolk og ikke driver med politisk belønning av valgkampmedarbeidere - Å være flink telefonselger som trommer sammen bidrag til valgkamp er ingen garanti for at vedkommende er en dugelig Ambassadør)

Den militære ledelsen i Republikken Donetsk opplyste etter valget i høst at det var omtrent 3000 frivillige og mange av de kom fra Russland.
Men det er altså frivillige. Frivillige finner du på begge sider. Det er det ingen som benekter. Å stenge grensa mot Russland er umulig.
Store deler av grensa mot Donbass er en slapp elv med hundrevis av muligheter
hvor kjøretøy kan kjøre over. Ta en titt på Google Maps.

Det er samme folket som bor på begge sidene av grensa.
Naboer kjører over elva med Lada om sommeren for å besøke naboer.
Hverken Kiev eller Moskva klarer å stenge den grensa.
Og hvis de prøver så blir de møtt av lokale krefter som skyter av dem hodet.

Demokratiske mennesker repekterer folkets frie valg.
Folk med begenset demokratisk evne type Yatseniuk foretrekker krig og angriper demokratiske mennesker med GRAD raketter som er konstruert for å stoppe framrykkende tyskere ved å bombe større frontavsnitt for å hindre fiendens framrykking.
Hvis Kiev slutter med å angripe Donbass så blir det fred.

Det skal ikke forundre med at den politiske ledelsen i Kiev må møte i Den Haag om 20 år.

Ledelsen i Berlin, Paris har begynt å haie at de er på feil side når de rister labb med Poroshenko og Yatseniuk.
Selv Stoltenberg har moderet sine uttalelser og aner at Kiev ikke er noen god alliert for NATO.