Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2640
God kveld medfreaks

PS: Spør på vegne av noen andre. Så jeg har ingen erfaring med barnevernet og vet ikke helt hvordan dette fungerer.

Vedkommende lurer på hvordan man kan få tak i informasjonen og raportene som ble lagret da hun ble hentet ut av familien i sin barndom.

Informasjon om hvorfor hun ble hentet ut, hvorfor ting ble som det ble og hvem som varslet. Er dette noe vedkommende kan få tak i? Isåfall hvordan?

- GreenRay
Er hun over 15 år så har hun krav på innsyn i barnevernsmappa si. Det letteste og raskeste er nok å gjøre det via en advokat, selv om dette kan koste litt.
http://www.barnevernet.no/ettervern/...vern/Testtest/
Takk for svar

Hun er 19år gammel og har halveis kontakt med advokat fra før, så regner med hun løser det.

PS: Er det en lang vei å gå hvis man ikke bruker advokat?
Sist endret av GreenRay; 23. juli 2014 kl. 08:21.
Sitat av falskfred Vis innlegg
Er hun over 15 år så har hun krav på innsyn i barnevernsmappa si.
Vis hele sitatet...
Vist dette er tilfellet hva er da poenget med å bruke penger på advokat hjelp? Er det ikke i så tilfelle bare å kontakte barnevernet å si "Hei, jeg forlanger å få utlevert barnevernsmappen min." ?
Ja, dette har hun rett på. Ring advokat og spørr etter de, dette skal ikke koste ei krone.
Sitat av Lataralus Vis innlegg
Vist dette er tilfellet hva er da poenget med å bruke penger på advokat hjelp? Er det ikke i så tilfelle bare å kontakte barnevernet å si "Hei, jeg forlanger å få utlevert barnevernsmappen min." ?
Vis hele sitatet...


Sitat av ezyy Vis innlegg
Ja, dette har hun rett på. Ring advokat og spørr etter de, dette skal ikke koste ei krone.
Vis hele sitatet...
Sender tipsene videre Tusen takk
Sitat av Lataralus Vis innlegg
Vist dette er tilfellet hva er da poenget med å bruke penger på advokat hjelp? Er det ikke i så tilfelle bare å kontakte barnevernet å si "Hei, jeg forlanger å få utlevert barnevernsmappen min." ?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hvor medgjørlige saksbehandlerne ved kontoret det gjelder er. Jeg vet av mange tilfeller der man ikke har fått innsyn uten å pushe med advokater først, noe som gjør at man gjerne må betale 5-6000 kr for å få tilgang til noe man i utgangspunktet har krav på.
Det er ikke alle som har godt av å lese disse doukmentene. Saksbehandlerne holder ikke dokumentene tilbake for å være slemme.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det er ikke alle som har godt av å lese disse doukmentene. Saksbehandlerne holder ikke dokumentene tilbake for å være slemme.
Vis hele sitatet...
Hun bor nå sammen med sin far. Faren har sin mappe (usikker på om der er dokumenter fra barnevernet eller noe annet)

De snakker åpent om hva som skjedde med barnevernet, men det er noen spørsmål som hun har som faren ikke har svar på. Hun håper på å finne svarene i disse filene.
Ring og si du skal ha kopi av all dokumentasjon de har om deg.
Gjort det selv, var bare å plukke opp, advokat er unødvendig.
Det er to mapper. Den ene er de "formelle" vurderingene, den andre er den mer interne og uformelle kommunnikasjonen innad (f.eks notater fra møter etc). Selv med advokat var sistnevnevnte krevemde å få klørna i, noe som ikke overrasket straks det amatørmessige synseriet omtalt som "profesjonelle vurderinger" kom meg i hende.

Håper du slakter den amatørmessige klovneinstansen, du og. Kontakt gjerne media.