Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2615
Fikk en faktura om at jeg var blitt belastet for 399 kr for datatrafikk.
Jeg skjønte fint lite av dette og tok kontakt med kundeservice.
Der fortalte de meg at jeg hadde blitt belastet med 5kr pr MB opp til maksgrensen på 400kr (80MB).

Dette er jo en sinnsykt høy pris pr MB, og ikke noe jeg er blitt informert om når jeg kjøpte abonnementet.
Jeg fikk heller ingen melding om at jeg hadde brukt opp all gratis data.
Er ikke det noe de er pålagt å sende meg?

Kan jeg nekte å betale grunnet det?

Det er snakk om datatrafikk i Norge hvis noen skulle lure.
Tenker at om du nekter å betale går det til inkasso uansett, de drar nok bare frem et eller annet paragraf :/
Sist endret av vamvam; 26. mars 2013 kl. 18:30.
Trådstarter
Jeg tenkte i forhold til at de ike har informert meg om dette, eller det at de ikke har sendt meg melding på at jeg har brukt opp min tilgjengelige gratis data.
Du skal få 2 meldinger. 1 melding når du har brukt opp 80% og 1 melding når du har brukt opp alt. Tviler på at du ikke har fått det. Hva slags abo har du?

Hvis du ikke har motatt no melding trenger du heller ikke å betale. Bare si til kundebehandlerne at du syns det var urettferdig siden du ikke fikk noen meldinger om det, så ser de at du ikke har fått det fordi de har tilgang til alle meldinger sendt fra systemet
Sist endret av Spelevinken; 26. mars 2013 kl. 18:38.
Man skal få melding når man går over max-beløpet. (har fått det selv de siste månedene)
Jeg har også lest et sted at telenor/netcom ikke tar på seg "skylden" hvis kunden ikke får noen varselmelding. Mener jeg leste dette i en annen tråd på freak.
Så du kommer nok desverre ikke unna den regningen.
Trådstarter
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Du skal få 2 meldinger. 1 melding når du har brukt opp 80% og 1 melding når du har brukt opp alt. Tviler på at du ikke har fått det. Hva slags abo har du?

Hvis du ikke har motatt no melding trenger du heller ikke å betale. Bare si til kundebehandlerne at du syns det var urettferdig siden du ikke fikk noen meldinger om det, så ser de at du ikke har fått det fordi de har tilgang til alle meldinger sendt fra systemet
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fått noen meldinger.

Jeg har hatt et meget gunstig tilbud hos telenor(all in 1 M) det siste halve året. Tilbudet fikk jeg når jeg ringte for å avbestille abonnementet, og det var 1000 ringeminutter, mms , sms og ubegrenset data ut året. Alt dette dette for kr 199 i måneden.
Tilbudet jeg fikk gikk ut etter nyttår- og har siden det hatt 500mb i måneden.
Jeg tror du skal lenger ut på landet med å påstå at Telenor ikke har informert om vilkår for abonnement. Les igjennom avtalen du har signert, der står det garantert. De er for øvrig ikke pliktig til å informere deg om hvor mye data du har brukt. De driver ikke en barnehage.
Sist endret av Freakaholic; 26. mars 2013 kl. 18:55.
vær glad du har sånn maksgreier i mnd du. jeg fikk over 1k i ekstra pga nettbruk.
Er det ikke kun ved bruk av datatrafikk i utlandet at man automatisk får tilsendt SMS? Det har vært litt skriverier om dette tidligere, men jeg kan ikke finne noe informasjon om at det er innført noe slikt i Norge pr. i dag. Samtlige operatører uttalte iallefall i 2011 at de ikke så nødvendigheten med ett makstak på datatrafikk i Norge.
Sist endret av caperno; 26. mars 2013 kl. 18:58.
Har heller aldri noensinne mottatt sms at data mengden er overskredredet, og det har jeg gjort flere ganger før jeg byttet abb.
Sitat av caperno Vis innlegg
Er det ikke kun ved bruk av datatrafikk i utlandet at man automatisk får tilsendt SMS? Det har vært litt skriverier om dette tidligere, men jeg kan ikke finne noe informasjon om at det er innført noe slikt i Norge pr. i dag. Samtlige operatører uttalte iallefall i 2011 at de ikke så nødvendigheten med ett makstak på datatrafikk i Norge.
Vis hele sitatet...
http://www.djuice.no/abonnement/priser/

Når du har brukt opp den månedlige inkluderte datamengden, får du en varsling fra oss.
Vis hele sitatet...
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kjenner ei som jobber med å ta i mot slike klager, er utrolig sjelden at du får medhold. Må i så fall være om en tredjepart er involvert.
Trådstarter
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Jeg tror du skal lenger ut på landet med å påstå at Telenor ikke har informert om vilkår for abonnement. Les igjennom avtalen du har signert, der står det garantert. De er for øvrig ikke pliktig til å informere deg om hvor mye data du har brukt. De driver ikke en barnehage.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke signert noen avtale, den inngikk vi via telefon.
Abonnementet mitt endret seg fra nyttår(mistet da ubegrenset data), men fikk aldri beskjed om at de skulle trekke meg så drøyt for hver MB jeg gikk over grensa.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Jeg har ikke signert noen avtale, den inngikk vi via telefon.
Abonnementet mitt endret seg fra nyttår(mistet da ubegrenset data), men fikk aldri beskjed om at de skulle trekke meg så drøyt for hver MB jeg gikk over grensa.
Vis hele sitatet...
Nei altså, hvis han som solgte det abonomentet skulle informert deg om alle mulige priser på alle mulige slags scenarioer hadde jo samtalen tatt flere timer.

Har du som sagt ikke fått noe varsling burde du ringe inn og si det så kan det hende de fjerner 399 fra fakturaen din. Jeg har veldig god erfaring med det der
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Selv om djuice tilbyr dette, så er det ikke sikkert Telenor gjør det. Det er ingen informasjon om dette på deres nettsider. Såvidt jeg vet er heller ikke varsling ett lovmessig krav.

Relevant for TS:

Beskrivelse:
Kravet refererer seg til abonnement på mobiltelefontjeneste hvor klager hevder han ikke har mottatt varsel om forbruk over den inkluderte kvoten.

Utfall:
Ikke medhold
Vis hele sitatet...
Brukerklagenemda

Sitat av pkk1990
Jeg har ikke signert noen avtale, den inngikk vi via telefon
Vis hele sitatet...
Vilkårene skal du ha fått tilsendt enten pr. post eller epost.
Sist endret av caperno; 26. mars 2013 kl. 19:12.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Det er ditt ansvar som kunde å sette deg inn i villkårene som er gitt i abonnementet ditt, som f.eks inkludert datatrafikk.

At du ikke har signert noen avtale siden det gikk over telefon er lite relevant da muntlig avtale er like bindende (de tar opp alle slike signeringer pr telefon, og jeg vil tro du ble bedt om å bekrefte det h*n sa en gang til på slutten)

Det har uansett ikke ansvar for å informere deg om datatrafikkbruk, de tilbyr en tjeneste som varsler, men den er ikke pålagt, derfor heller intet erstatningsansvar
Sitat av caperno Vis innlegg
Selv om djuice tilbyr dette, så er det ikke sikkert Telenor gjør det. Det er ingen informasjon om dette på deres nettsider. Såvidt jeg vet er heller ikke varsling ett lovmessig krav.
Vis hele sitatet...
Fant det heller ikke på hjemmesia. Men du får vel bare ta meg på ordet. Jeg får varsling hver måned hvertfall. Og djuice er telenor =)
Jeg jobber hos NetCom, å vi kan se om kunden har fått varsel eller ikke.
Oppstår det forsinkelser i utsendelsen, så krediterer vi selvfølgelig beløpet. da dette ikke er kunden sin feil.

Synes det er rart om Telenor ikke har et system på dette, spesielt om de ikke kan se det i systemet sitt.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Fant det heller ikke på hjemmesia. Men du får vel bare ta meg på ordet. Jeg får varsling hver måned hvertfall. Og djuice er telenor =)
Vis hele sitatet...
Jeg vet at djuice er Telenor, men det er strengt tatt ikke relevant. De kjører sine egne priser og abonnement under djuice-merkevaren. Får du varsling fra Telenor (tenker da på moderskipet)?
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg vet at djuice er Telenor, men det er strengt tatt ikke relevant. De kjører sine egne priser og abonnement under djuice-merkevaren. Får du varsling fra Telenor (tenker da på moderskipet)?
Vis hele sitatet...
Ja det gjør jeg. Også jobber jeg der hehe
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Ja det gjør jeg. Også jobber jeg der hehe
Vis hele sitatet...
Da kan vel du strengt tatt finne ut av det TS spør om og løse saken?
Selv kan jeg ikke forstå at man kan ha en slik grense på abonnementet sitt når det tydeligvis ikke er noe Telenor tilbyr eller informerer om på sine nettsider.
Sitat av caperno Vis innlegg
Da kan vel du strengt tatt finne ut av det TS spør om og løse saken?
Selv kan jeg ikke forstå at man kan ha en slik grense på abonnementet sitt når det tydeligvis ikke er noe Telenor tilbyr eller informerer om på sine nettsider.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva slags grense du tenker på nå. Men det står jo informert på nettsiden hva maxgrensa for datatrafikk pr mnd er : http://www.telenor.no/privat/mobil/m...ent/komplettm/

Jeg kan finne ut om TS har fått meldingen eller ikke, sikkert løse saken også, men tviler på at noen her ønsker å oppgi privat nummer osv
Sist endret av Spelevinken; 26. mars 2013 kl. 19:23.
Det står verken på nettsiden, i abonnementets vilkår, eller i Telenors generelle abonnementsvilkår at de vil sende ut varsel når man når ett visst antall MB. Men dersom det stemmer at alle får ett slikt varsel automatisk, så er ikke det nødvendigvis slik at han vil få kreditert beløpet, slik som vi ser i avgjørelsen til brukerklagenemda som jeg lenket til tidligere. Varsling via SMS vil vel uansett sees på som en tjeneste og ikke en garanti.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Fikk en faktura om at jeg var blitt belastet for 399 kr for datatrafikk.
Jeg skjønte fint lite av dette og tok kontakt med kundeservice.
Der fortalte de meg at jeg hadde blitt belastet med 5kr pr MB opp til maksgrensen på 400kr (80MB).

Dette er jo en sinnsykt høy pris pr MB, og ikke noe jeg er blitt informert om når jeg kjøpte abonnementet.
Jeg fikk heller ingen melding om at jeg hadde brukt opp all gratis data.
Er ikke det noe de er pålagt å sende meg?

Kan jeg nekte å betale grunnet det?

Det er snakk om datatrafikk i Norge hvis noen skulle lure.
Vis hele sitatet...
Om du har et abonnement der det ikke er noe inkludert MB, vil du ikke få SMS om at du har brukt opp det inkluderte, kun at du har brukt opp maks grensen som er 399 kr pr. mnd.

Har du et abonnement der du får tildelt en viss menge MB hver mnd, vil du motta SMS når alt er brukt opp (100%) og det kan hende du får en 80% varsel e.l.

Når du får meldingen at alt er brukt opp, vil det automatisk gå over til pris pr. mb, som ja, er alt fra 5kr mb til 12,50 kr mb (varierende fra abb til abb). Husk om du har svært god 3G dekning, og du holder på å laste ned noe på mobilen, kan du allerede blitt belastet en god del om du venter med å skru av datatrafikk på mobilen noen minutter etter 100% meldingen.

99.9% sikkert at det ikke har oppstått feil hos telenor. Om det er sendt ut mld (igjen om du har et abb med inkludert) kan det f.eks være at inn boksen din var full.

Hadde jeg vært deg, og om du har et abonnement som har diltelt MB, hadde jeg ringt kundeservice og spurt om det er sendt ut en SMS fra loggen om at alt er brukt opp. Er det sendt ut, er det noe med din tlf. Er det IKKE sendt ut sms fra loggen dems, og du har et abonnement som har inkludert MB, har du et grunnlag til å sende saken videre til reklamasjon hos telenor (via kundeservice).

Ref. jobbet hos telenor tidligere