Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3653
Hei alle sammen! Nå har det seg slik, at svarene fra samordnet opptak har begynt å komme til flere håpefulle studenter rundt om. Det jeg lurer på, har noen vært i en situasjon hvor de ikke kom inn på noen av studiene sine ( Mine var Jus og psykologi, søkte bare på to, dum, I know). Hva gjorde dere etter å ha fått disse nyhetene? Restplass, jobbet? Kunne trengt noen historier. Ting ser ikke akkurat.. så veldig lyse ut for øyeblikket

-JON.
Om du ikke finner noe brukbart på restplass, så er jo jobbe eneste fornuftige løsningen som eksisterer, og så prøve på nytt igjen til neste år.
evt, du kan søke deg opp på enkelt fag som tilsvarer fagene du skulle hatt i det ønskte studiet, og søke deg inn til neste år, og i med at du har studiepoengene for første året, så kan du hoppe til andre året
Hva med å ta opp fag fra vgs, slik at du får bedre karakterer og kommer inn til neste år? Eller ta en årsenhet i psykologi eller advokatsekretær eller noe annet sligthly relatert på privatskole for å samle studiepoeng og erfaring?
Trådstarter
Sitat av Spøkelseflekken Vis innlegg
evt, du kan søke deg opp på enkelt fag som tilsvarer fagene du skulle hatt i det ønskte studiet, og søke deg inn til neste år, og i med at du har studiepoengene for første året, så kan du hoppe til andre året
Vis hele sitatet...
Hmm, tror du det er mulig å ta årsstudium i psykologi for eksempel, for så å komme inn på profesjon året etter? Og hvordan er det med stipend? Mange spørsmål og litt på høykant!

-JON
Jeg har selv planer om å jobbe et halvt år, og reise så lenge pengene stekker om jeg ikke kommer inn på det studiet jeg vil. Men jeg går R1 matte-kurs nå denne sommeren fordi jeg ikke hadde R1. Skulle jeg stryke på "eksamen" i slutten av sommeren medfører dette at jeg ikke kommer inn, og da bruker jeg som sagt muligheten til jobbing og reising for å oppleve noe helt nytt, for å så prøve igjen neste år om jeg fortsatt er bestemt på å studere der.
Det er jo bare en plan B da, håper selfølgerlig å klare sluttprøven
Sitat av Wolflord Vis innlegg
Hmm, tror du det er mulig å ta årsstudium i psykologi for eksempel, for så å komme inn på profesjon året etter? Og hvordan er det med stipend? Mange spørsmål og litt på høykant!

-JON
Vis hele sitatet...
I hvertfall i Tromsø hører jeg folk sier det er mye vanskeliggere å komme inn på bachelor i psykologi etter års-studium enn å søke seg rett inn på bachelor. Og de anbefaler folk derfor å søke bachelor i psykologi; og om de ikke kommer inn heller ta opp fag å søke på nytt neste år.

Dette er basert på hva 2 venner av meg har sagt, som går psykologi nå - så kan jo ikke si det helt sikkert.
Sist endret av etse; 17. juli 2012 kl. 18:09.
En del universiteter i UK har faktisk søknadsfrist fram til uti september, så med mindre du mener du får en bedre utdanning på universiteter i Norge kan jo det være et alternativ.
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
I hvertfall i Tromsø hører jeg folk sier det er mye vanskeliggere å komme inn på bachelor i psykologi etter års-studium enn å søke seg rett inn på bachelor. Og de anbefaler folk derfor å søke bachelor i psykologi; og om de ikke kommer inn heller ta opp fag å søke på nytt neste år.

Dette er basert på hva 2 venner av meg har sagt, som går psykologi nå - så kan jo ikke si det helt sikkert.
Vis hele sitatet...
Er litt annerledes her i Bergen ( studiene varierer fra universitet til universitet). Hvis du går årsstudium i Bergen med høye karakterer, kan du søke deg inn på profesjonsmaster, uavhengig av snitt fra videregående. Dette har vært planen min. Er ikke så veldig lysten på å jobbe i ett år og ta opp fag.

Hvis det er mulig å ta alle fagene fra årsstudiumet hver for seg og fortsatt få stipend (Googlet det, der ble det sagt at man fikk det, ikke helt sikker, likevel), vil jeg gå for det.

Spørsmålet som dukker opp da, er: Hva er poenget ved å søke seg inn eller ha en viss poenggrense, når de som uansett vil, bare kan ta fagene hver for seg, irrelevant av poeng?

Kan godt hende jeg har misforstått og tar grundig feil

-JON
Sitat av Wolflord Vis innlegg
Er litt annerledes her i Bergen ( studiene varierer fra universitet til universitet). Hvis du går årsstudium i Bergen med høye karakterer, kan du søke deg inn på profesjonsmaster, uavhengig av snitt fra videregående. Dette har vært planen min. Er ikke så veldig lysten på å jobbe i ett år og ta opp fag.

Hvis det er mulig å ta alle fagene fra årsstudiumet hver for seg og fortsatt få stipend (Googlet det, der ble det sagt at man fikk det, ikke helt sikker, likevel), vil jeg gå for det.

Spørsmålet som dukker opp da, er: Hva er poenget ved å søke seg inn eller ha en viss poenggrense, når de som uansett vil, bare kan ta fagene hver for seg, irrelevant av poeng?

Kan godt hende jeg har misforstått og tar grundig feil

-JON
Vis hele sitatet...
sorry, jeg blandet. Jeg mente det er vanskeliggere å søke seg inn på profesjonsstudie etter års-studium i psykologi; men det kan være det kun gjelder her i Tromsø. Men her er det i hvertfall veldig kamp om plassene på 2. året profesjonsstudie; og veldig mange som går ut med topp-karakterer. Og ettersom man da søker med karakterene fra års-studium og ikke VGS; så må man ha A i alle fagene om man ønsker plass. (men igjen, kan være det kun gjelder her i Tromsø)
Jeg vil anbefale å ta Ex.Phil og Ex.Fac på det året. Det er verdt haugevis av studiepoeng, og for jus så er ihvertfall Ex.Phil påkrevd.
Så kan du ligge å chille på stranda i Bali og lese dette et års tid. En kompis av meg gjorde dette og sa det var en helt grei måte å sløse bort et år.
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg vil anbefale å ta Ex.Phil og Ex.Fac på det året. Det er verdt haugevis av studiepoeng, og for jus så er ihvertfall Ex.Phil påkrevd.
Så kan du ligge å chille på stranda i Bali og lese dette et års tid. En kompis av meg gjorde dette og sa det var en helt grei måte å sløse bort et år.
Vis hele sitatet...
Ex. Phil og Ex. Fac tar vel bare 3måneder, og gir 30 studiepoeng. Jeg var i Mexico med GoStudy, og det var helt fantastisk! Har vært på Bali før, og synes Mexico var bedre. Var i en liten by på sørvestkysten som heter Puerto Escondido.
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
sorry, jeg blandet. Jeg mente det er vanskeliggere å søke seg inn på profesjonsstudie etter års-studium i psykologi; men det kan være det kun gjelder her i Tromsø. Men her er det i hvertfall veldig kamp om plassene på 2. året profesjonsstudie; og veldig mange som går ut med topp-karakterer. Og ettersom man da søker med karakterene fra års-studium og ikke VGS; så må man ha A i alle fagene om man ønsker plass. (men igjen, kan være det kun gjelder her i Tromsø)
Vis hele sitatet...
Ah, her søker vi oss inn fra årsstudiumet og inn på profesjon. Hvis jeg har lest riktig.

Aner ikke hvordan jeg quoter flere, men kan dere to fortelle litt om dette? Hørtes interessant ut

-JON
Om noen dager slipper samordnaopptak opp restplasser som man kan søke seg inn på.