Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4801
Har tenkt mye på det dette i det siste. Jeg er på det punktet i livet der folk rundt meg begynner å være i en såpass sikker jobb at de kan ta opp boliglån og kjøpe seg et sted å bo.

Jeg derimot har dette som mitt værste mareritt. Å være bundet til å skylde andre mennesker en hel masse penger de neste 15-20 årene er for meg frivillig slaveri, og absolutt ikke noe jeg ønsker.

Jeg har tenkt tanken på om det er mulig å unngå dette på en måte som ikke medfører at livet blir upraktisk. Jeg vet det er dyrere å leie, men slik jeg ser det, leier du en bolig står du fritt til å pakke sammen og dra. Jeg tror jeg ville følt meg veldig låst om jeg måtte ha et boliglån å betale ned på. Det gir jo en hel haug med hodepine, f.eks som hva om boligmarkedet skulle gå nedeom og hjem? Hva om jeg vil si opp jobben og jobbe med noe annet som betaler dårligere?

Jeg tror jeg ville følt meg mye mindre fri om jeg hadde vært i den sitasjonen, og det er ikke noe jeg ønsker.

Så spørsmålet litt, er det praktisk å level gjeldsfri hele livet? Eller er det å bryte ut ifra forventningene om hva som skal gjøre oss lykkelige veien å velge?
De to største lånene folk har er vel hus og bil, kanskje en hytte også. Du kan klare deg med en billig bil, uten hytte og leie en billig leilighet. Du kan klare det, men er det verdt det?
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Praktisk? Nei
Men enhver må jo leve livet sitt slik de ønsker. I lengden vil det være mye dyrere å leie, du vil da betale ned andre sin gjeld / bygge opp andres formue, mens du da etter x antall år ikke har opparbeidet deg noe annet enn å unngå lån.

Edit: I tillegg kan du kanskje lese igjennom denne posten her: Kommer DU inn på boligmarkedet?
Sist endret av sparco; 15. juli 2012 kl. 15:01. Grunn: la til en link
Det er også bedre å ha eget hus/leilighet og betale 10-15k i måneden på lån, i stedet for leie til en annen.
Helt klart at å ta opp lån fører til forpliktelser, men det har mange fordelder også. Den største fordelen er at du kan eie verdier, som du tjener på i lengden, i stedet for å leie/utnytte verdiene til noen andre. Som f.eks Bopel og kollektiv transport.

På en annen side, så respekterer jeg valget ditt, i tillegg har jeg også forståelse for det. Men husk, dette er noe du vil tape masse penger på i lengden. Som en "fri" mann vel å merke
kjedelig streiting
Som andre sier så er det jo veldig upraktisk. Men hvis du er flink til å spare, det ikke er så nøye med hvor du bor, standard osv, så kan du leve drit billig i noen år, spare opp litt så du har til en billig rønne midt utti gokk et sted. Det å planlegge å leie hele livet er jo både dumt økonomisk, pluss at du fremdeles vil være bundet til en utleier med leiekontrakt osv.
Spar om nok penger så du kan kjøpe en leilighet. ta lån på et hus og lei ut leiligheten. det skal vertfall jeg gjøre!
Du kan i dag i teorien leve gjeldfritt.

Utdanning:
Ta en utdanning gjennom forsvaret, ved en av krigsskolene. Du får da betalt under utdanningen og plikt år som garanterer arbeid etter endt utdanning. Selvfølgelig du ofrer noe når du velger dette løpet men du er da gjeldfri og du kan spare penger til en bolig/bil.

Eller du kan ta studiene på deltid, jobb ved siden og du kan ha null gjeld etter endt utdanning.
Bolig:
Oppsparte midler til å kjøpe en bolig. Som nevnt over er det muligheter til å bo billig over en periode for å spare penger.

Bil:
Samme som over. Eventuelt kjøpt en billig bil fram til du får råd til en bedre en.

Mulighetene er mange, men de krever at du spare pengene selv. Og du må bruke lengre tid på å etablere deg.
Sist endret av Reguslol; 15. juli 2012 kl. 15:20.
Jeg kan virkelig ikke forstå dagens krav om å eie bolig. I mange mange andre land er det luksus å eie. I Norge er man en "taper" hvis man leier. Ja, det er mer økonomisk å betale gjeld på noe man, over noen år, kommer til å eie selv. Likevel er det vel ikke noe mål i seg selv å eie. Dersom man ser friheten ved å leie som bedre enn det økonomiske aspektet ved å kjøpe, velger man selvsagt det. Kos deg med leieforhold, du. Myyyye mindre ansvar.
Det lar seg jo absolutt gjøre, men du må jo ofre litt. Du kan jo også komme deg inn på boligmarkedet uten å ta opp lån.

Det kan jo gjøres slik: Jobb som håndtverker, jobb så mye som overhodet mulig og bo veldig billig. Gjør du dette i et par år og sparer så mye som overhodet mulig bør du kunne sitte igjen med en 2-300.000. Du får deg et hus for dette hvis du flytter skikkelig grisgrendt, til en liten bygd i finmark f.eks. Da kjøper du deg et hus der og fortsetter å jobbe, pusser opp huset til bedre standard, sparer mere penger. Så kan du begynne å selge dyrere, kjøpe nytt osv osv. til du har fått den standarden på huset du vil ha.
<?=getUserTitle()?>
Er kjempe enkelt å leve gjeldsfritt, bare å bo hjemme hos mor og far
Men kan bli ganske kjedelig i lengden :P
Sitat av mo3 Vis innlegg
De to største lånene folk har er vel hus og bil, kanskje en hytte også. Du kan klare deg med en billig bil, uten hytte og leie en billig leilighet. Du kan klare det, men er det verdt det?
Vis hele sitatet...
Verdt, selvfølgelig er det verdt.
Billig bil, og bo i campingvogn, man trenger ikke noe fancy hus eller biler for og leve bra
Sitat av Reguslol Vis innlegg
Du kan i dag i teorien leve gjeldfritt.

Utdanning:
Ta en utdanning gjennom forsvaret, ved en av krigsskolene. Du får da betalt under utdanningen og plikt år som garanterer arbeid etter endt utdanning. Selvfølgelig du ofrer noe når du velger dette løpet men du er da gjeldfri og du kan spare penger til en bolig/bil.

Eller du kan ta studiene på deltid, jobb ved siden og du kan ha null gjeld etter endt utdanning.
Bolig:
Oppsparte midler til å kjøpe en bolig. Som nevnt over er det muligheter til å bo billig over en periode for å spare penger.

Bil:
Samme som over. Eventuelt kjøpt en billig bil fram til du får råd til en bedre en.

Mulighetene er mange, men de krever at du spare pengene selv. Og du må bruke lengre tid på å etablere deg.
Vis hele sitatet...
Pacifist Run:
  1. Ta utdanning innen teologi. Lei bolig under denne perioden.
  2. Det er prestemangel i Norge, så du får deg lett jobb som prest. Som prest bor man gratis i bygdas prestebolig.
  3. Lev herrens glade dager og tjen penger.


Sitat av Kyrios Vis innlegg
Pacifist Run:
  1. Ta utdanning innen teologi. Lei bolig under denne perioden.
  2. Det er prestemangel i Norge, så du får deg lett jobb som prest. Som prest bor man gratis i bygdas prestebolig.
  3. Lev herrens glade dager og tjen penger.


Vis hele sitatet...
Det er jo mange aspekter ved dette som er problematisk.

1: Utdanning koster penger. Skolen er kanskje gratis, men man må ha bøker og div utstyr, og til livsopphold. Veldig mange må også flytte på seg - noe som fører til ekstra utgifter.

2: Såvidt meg bekjent er det ikke alle prester som får bo i presteboligen. Dette avhenger av området, hvor mange kirker som er i nærheten osv. Noen steder har bare soknepresten prestebolig. Det kan være jeg tar feil på dette punktet, jeg finner ingen kilder.

3: Det er nesten en forutsetning at vedkommende er kristen. Jeg tror teologi ville blitt VELDIG slitsomt for en ateist i lengden. I tillegg vil jeg anta at å leve av å spre løgn og gi falsk håp til mennesker ikke er verdt et liv som eventuell gjeldsfri.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Det er også bedre å ha eget hus/leilighet og betale 10-15k i måneden på lån, i stedet for leie til en annen.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Mye bedre å betale 15k i måneden på lån istedenfor leie, for etter 10-15 år sitter du faktisk uten gjeld og med et helt hus som du fritt kan selge og tjene masse penger.