Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4550
Hei, solgt tidligere i år en bil til en fyr, privat.

I går ringte han flyforbanna fordi han hadde fått avskiltningskrav. Frist for EU kontroll var 30. April

Han mente jeg hadde sagt at EU kontroll var tatt og alt i orden, noe jeg ikke husker i det hele tatt, og har mine tvil på at jeg har sagt.

De fant litt mangel på bilen, og det var 4000,- som måtte betales for å få den godkjent. Jeg sa at jeg ikke ville betale dette, og da sa dem at de ville ta det til forbrukerombudet.

Har de en god sak mot meg? Blir det ikke bare ord mot ord? Vet at det man sier muntlig er like gjeldendes, men vist jeg mener at jeg ikke har sagt det og nekter for det så kan de vel ikke ta meg på det?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Spørs jo helt an på hvordan salgsmeldingen \ kontrakten \ annonsen ser ut.

kontrakten (standard NAF-kontrakt som 99% av fornuftige mennesker bruker) har et eget felt for "EU-Godkjent" og man opplyser vanligvis i en annonse om bilen er eugodkjent og\eller om den selges som den er.

Når det er sagt, det tar en normalt oppegående person 0.2 sekunder å finne ut om hvilken som helst bil er EU-godkjent via enten nettet eller SMS.
De kan ha en sak mot deg dersom dette er vesentlige mangler du visste om, eller burde vite om. Du har som selger opplysningsplikt, og dersom du tilbakeholder informasjon kan det etter kjøpsloven foreligge en mangel og du blir stående igjen med regningen.

Jeg vil i utgangspunktet tro at opplysninger om når bilen skal til ny kontroll er å anse som vesentlig informasjon som du skulle ha opplyst om. Det forandrer forsåvidt ikke salget (man må anta at kjøper ville kjøpt bilen uansett), men angående kostnadene kommer det an på hva de aktuelle manglene er. Visste du om disse? (altså er det så opplagte feil at du burde vite om dem, eller var dette skjulte feil og mangler som man måtte på verksted for å finne ut av?)
Sist endret av Cikey; 12. juli 2012 kl. 11:03.
Eg mener ikke det er naturlig å anta at kjøper ville kjøpt bilen uansett.

I et annet forum så skriver trådstarter at salget ble gjort for 2-3 måneder siden. Noe som plasserer salget rundt tidspunktet etter at EU-kontrollen skulle vært gjort.

Manglende EU-kontroll er vesentlig informasjon, og selger skulle absolutt ha gjort dette klinkende klart, og naturligvis spesifisert det i både annonse og kontrakt.
Dersom salget er gjort etter fristen for EU kontroll er utløpt er det helt klart en mangel. Når TS skrev "tidligere i år" antok jeg det var før den aktuelle fristen løp ut. Kjøper kunne uansett hatt krav på erstatning etter manglende opplysning, men dersom fristen var gått ut er det en helt åpenbar mangel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JackyChan Vis innlegg
Har de en god sak mot meg? Blir det ikke bare ord mot ord? Vet at det man sier muntlig er like gjeldendes, men vist jeg mener at jeg ikke har sagt det og nekter for det så kan de vel ikke ta meg på det?
Vis hele sitatet...
Ja. Vedkommande har ei relativt god sak med mindre det er skreve noko i kontrakta. Det er difor standardkontrakter er anbefalt. Tar minutter å fylle ut, og dei er utarbeida av erfarne jurister for å fjerne tvil.

I utgangspunktet har seljar ei opplysningsplikt om vesentlege manglar, og manglande eu-kontroll er typisk slikt du har ei plikt til å opplyse om.
Trådstarter
49 1
Ja, handelen vart gjort den 3. Juni, så det var etter EU-kontroll frist.

Mangelen hadde jeg ingen anelse om, og bremsene fungerte helt greit når de kjøpte bilen. Så den måtte på verkstedet for å finne det ut.

Men er det fortsatt riktig at jeg skal betale for manglene? Heldigvis er det ikke store beløpet det er snakk om.
Ja, at bilen ikke er EU-godkjent er en vesentlig mangel.
Så du hadde virkelig ingen anelse om EU-kontroll, og at bilen ikke var levert inn til en slik kontroll?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Tror du uansett skal få en skikkelig jobb med å prøve å overbevise forbrukerombudet om at du ikke hadde kjennskap til EU-godkjenning.
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
Han må nok betale uansett, hvertfall om fyren går til forbrukerombudet. Om du visste/ husket det el ei spiller vel liten rolle da du som selger er ansvarlig for å opplyse om dette. I tillegg så vil jeg tro at kjøper hadde spurt om det da det er et veldig vanlig spørsmål som enhver bilkjøper med vettet i behold vil stille.

Ord mot ord hjelper nok lite i juridiske anliggender der det er klart regelverk å forholde seg til.
Husker salgskontrakten jeg hadde når jeg solgte TT'n at jeg måtte krysse av om det var betalt årsavgift for inneværende år. Tror jeg brukte NAF sin?!? Litt usikker.
Så flott. Hva med EU-kontroll?
Trådstarter
49 1
Vi fikk til en løsning på det til slutt.

Var nok min feil å ikke opplyse om EU-kontroll fristen.

Men jeg spurte om jeg kunne få se rapporten på EU godkjenninga, og der var det ingen feilmeldinger eller noe, og likevel måtte dem betale 4900,- for diverse ting av bremsedeler. Det syntes både jeg og min far som er bilselger var litt betenkendes, men jeg foreslo at jeg betalte halvparten på 2500,- og at da denne saken var ut av verden.
Hvorfor betalte du penger i det hele tatt om det ikke sto noe feil på EU-lappen?
Det eneste du burde betalt, var kostnadden ved å utføre EU-kontrollen.

Alt annet, var jo noe de valgte å utføre på bilen.
Trådstarter
49 1
De hadde fått beskjed om at de måtte betale de omkostningene for å få bilen ut av verkstedet.

2500,- er ikke mye for meg, men hater jo å bli lurt.

Kanskje jeg skal sende en mail eller ringe Ekonomen for å høre om det stemmer?

Har jo rapporten og der står det ingen mangler, også står det jo hvem som utførte kontrollen også.
Om bilen har vært levert inn på verksted, og de har utført arbeid, så får man ikke bilen ut før regningen er betalt. Det er helt korrekt. Men det betyr på ingen måte at arbeidet var nødvendig, eller skyldes feil du skal heftes for.

Så her høres det ut som om du blir lurt, som skyldes mye din egen feil og naivitet.
Trådstarter
49 1
Jeg har enda ikke betalt, ettersom det er noe ugler i mosen her.

Har sendt mail til verkstedet som utførte kontrollen nå, for å høre.
Trådstarter er jo en stor svindler, så håper du får en smekk på pungen. Flaut at du prøver å verve folk til pyramidedriten du tror du tjener penger på.
Enhver bilkjøper sjekker når bilen skal på kontroll selv... Ikke godta dette..
Sitat av let100 Vis innlegg
Trådstarter er jo en stor svindler, så håper du får en smekk på pungen. Flaut at du prøver å verve folk til pyramidedriten du tror du tjener penger på.
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? En annen tråd? Dette handler om bilkjøp og bør fortsette å handle om det.