Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1709
Hei. Jeg er ny her så kan hende gele tråden er feil sted.

Jeg sliter med "perverse sleep", nei det er ikke det første man tenker men en veldig vanlig del av og ha ADD. Jeg har alt i hodet og ingen fysiske akiviteter roer meg ned, da fysisk sliten er noe jeg kjenner mye på. Men jeg kjenner enda mer på mentalt sliten. Jeg er kronisk mentalt sliten og har kommet til å akseptert at for jeg vil jeg aldri oppleve og ha normale evergi level til tider jeg burde ha det.

Søvn er vanskelig som dere sikkert forstår, jeg har prøvd mye.

Jeg får sove vis jeg ikke bruker ritalin, altså i det hele tatt. Men dette betyr at jeg ikke sover når jeg burde, men betyr at jeg kan sove når som helst på dagen. Det er så ille jeg ga opp, jeg kan jo ikke sovne hver gang jeg kjeder meg??? Det fungerer jo ikke i det daglige livet.

Men det er også hormonelt. Jeg er kvinne, og hvor jeg er i syklusen min gir meg også (uten om andre jævlig bivirkninger) insomnia.

Leger vil jo selvfølgelig bare gi meg melatonin eller quteapin(schizophreni). Den medisinen gjorde selvfølgelig det mest fantastiske jeg har opplevd i livet, den slo av hjernen,, helt sjokkert at man kan ikke tenke konstant. Problemet her er at det går meg psykotiske problemer. Jeg er sårbar fra andre ting og har hatt psykose for. Quteapin gjorde meg så paranoid og gjorde at jeg så ting som ikke var der noe som jeg ikke trodde sånn medusin skulle gjøre.

Imovane er den eneste jeg har prøvd som faktisk gjør at jeg sovnet og føler jeg kan vokne dagen derpå og har energi. Noe jeg aldri opplever.

Men selvfølgelig, de vil jo ikke at jeg skal bruke den. Og jeg forstår, nen jeg tror ikke de forstår at valget er mellom og ikke fungere i jobb, generelt i live, eller og i guess bli avhengi. Jeg er så lei av og leve et liv hvor ADDen min kontrollerer alt bare fordi jeg var uheldig og fikk null humør regulering, null energinivå regulering, etc etc. Slitet siden jeg var barn og greia er at i voksen livet må man fungere, og jeg for det ikke til fordi jeg kan ikke sove random tider når jeg må fordi jeg er utslitt.

Sorry, trengte og få det ut, og før noen spørr, ja melatonin, og nei det fungerer ikke.
Du må nesten bare gå tilbake å klage egentlig, og vær bestemt på at du faktisk trenger noe. Jeg begynte ikke å grine akkurat, men ble jævlig oppgitt når han mente melatonin skulle funke da sa jeg bare «nei det funker ikke»
med et trist fjes såklart, også ber du om stilnoct ved siden av melatoninen først.

Bruk stilnoct en uke så drar du tilbake å sier stilnoct funker for dårlig det å, si at det "fader" ut for fort og jeg våkner igjen like etterpå. Da skal du få en pakke med imovane regner jeg med sorry det er tungvindt.. legene er redde for lisensen sin dessverre. Dette var bare det jeg gjorde, det skal egt ikke være så vanskelig det er bare legene som SKAL være vanskelige. Si at du skal ha en 30 pakning så du slipper å komme tilbake med en gang, man har rettigheter som pasienter også.

Jeg er på utredning nå og får en halv imovane om kvelden det er jævlig lite, men jeg er fast bestemt på at jeg skal fortsette med imovane og siden jeg har fullført en sånn type greie som dette må jeg også ha rett å bruke imovane etter jeg er ferdig her også mener jeg, for det er gode piller altså
Sist endret av HallaKompis; 3. november 2023 kl. 01:20.
Ville sjekket ut Apigenin, Magnesium L-Threonate og L-Theanine. Har hatt god effekt av den kombinasjonen for å få ADHD-hjernen til å roe seg nok til at det er mulig å sovne og sove hele natten.
Ritalin har som mange andre adhd/add medisiner søvnvansker som en kjent bieffekt.
Fra min egen erfaring er Ritalin et seriøst møkka medikament. Ville spurt om muligheten til å bytte medisin. For min del har ihvertfall aduvanse vært mye mindre bieffekter med. Og enda mindre med stratera. De to sistnevnte har jeg hatt null søvnproblemer med. Bare litt innkjøring utfordringer med appetitt.

Og hvis det ikke er aktuelt eller interessant å bytte medisin så er det sikkert lurt å si det som du skrev her til legen.
Men, det er en kjent ting at adhd/add pasienter har en høyere frekvens av rusavhengighet og slikt, så det kan være at det er et tema som vil dukke opp. Hvis så skulle være så er det noe med å snakke din egen sak på en god måte. Skulle du allerede ha rushistorikk fra fortiden eller noe som er pågående nå så er det aldri umulig å få til, men trolig mer utfordrende
Fordi det er avhengighetsskapende. Er som å pisse i buksa...
Sist endret av Tynnedekk; 3. november 2023 kl. 07:40. Grunn: Vil poste som Anonym
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Fordi det er avhengighetsskapende. Er som å pisse i buksa.
Vis hele sitatet...
yhhggf
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
imovane slutter og virke tilslutt og putselig har man enda mer forstyrret søvn enn tidligere,
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
yhhggf
Vis hele sitatet...
Hnnnngyyyff
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
imovane slutter og virke tilslutt og putselig har man enda mer forstyrret søvn enn tidligere,
Vis hele sitatet...
Trenger ikke gjøre det. Jeg brukte i et par år uten å måtte øke dose og etter det slutta jeg.
Har du misbruk i journal? Leger er litt uenige i avhengighetspotensiale til imovane slik jeg har forstått det. Det har ganske kort halveringstid noe jeg tror er grunnen til at jeg brukte 7,5mg over 1-2 år uten å måtte øke dosen.
Imovane er også innsovningsmedisin og hjelper lite om du ikke klarer å holde på søvn når du først har sovna.
Sist endret av NokErNok; 3. november 2023 kl. 12:29.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
imovane slutter og virke tilslutt og putselig har man enda mer forstyrret søvn enn tidligere,
Vis hele sitatet...
Det kan skje ja men trenger ikke. Måtte opp i dosen hele tiden og til slutt mistet de virkningen..
Hei takk for svar. Jeg vet at noen kanskje ruser seg på imovane, men var ikke klar over at det var problem nokk. Hvorfor er de så redde for lisensen? Hva er de redd jeg skal gjøre? Spise alle opp med en gang? Er jo det samme med ritalin, er jo derfor jeg er redd for og bytte lege fordi jeg har opplevd og bytte også har de nektet og skrive resept...

Jeg vet at ritalin forstyrrer søvn, men jeg har liksom akseptert at jeg må fungere og være normal, jeg klarer ikke stå i vanlige jobber uten det. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare men antar andre med adhd sikkert vet hva jeg mener når jeg sier at kjedsomhet gjør fysisk vondt.

Perfekt situasjon hadde jo vært at jeg ikke lle trenger imovane. Jeg ønsker ikke gå på det, men det går jo ikke å fungere i hverdagen uten og sove, og ofte må man sove når man kan og ikke når kroppen vil... Vis dere skjønner.

Jeg har veldig lyst til å få prøve andre medisiner for adhd og har hørt om aduvance, men jeg er veldig redd for og bli tatt fra medisinen min. Jeg opplever at fagfolk altid har en eller annen mening om medisiner for adhd. Bare å få en ok dose med ritalin var en kamp.
Sist endret av Dinky666; 3. november 2023 kl. 15:27.
Anonym bruker
"Slank Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dinky666 Vis innlegg
Hei takk for svar. Jeg vet at noen kanskje ruser seg på imovane, men var ikke klar over at det var problem nokk. Hvorfor er de så redde for lisensen? Hva er de redd jeg skal gjøre? Spise alle opp med en gang? Er jo det samme med ritalin, er jo derfor jeg er redd for og bytte lege fordi jeg har opplevd og bytte også har de nektet og skrive resept...

Jeg vet at ritalin forstyrrer søvn, men jeg har liksom akseptert at jeg må fungere og være normal, jeg klarer ikke stå i vanlige jobber uten det. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare men antar andre med adhd sikkert vet hva jeg mener når jeg sier at kjedsomhet gjør fysisk vondt.

Perfekt situasjon hadde jo vært at jeg ikke lle trenger imovane. Jeg ønsker ikke gå på det, men det går jo ikke å fungere i hverdagen uten og sove, og ofte må man sove når man kan og ikke når kroppen vil... Vis dere skjønner.

Jeg har veldig lyst til å få prøve andre medisiner for adhd og har hørt om aduvance, men jeg er veldig redd for og bli tatt fra medisinen min. Jeg opplever at fagfolk altid har en eller annen mening om medisiner for adhd. Bare å få en ok dose med ritalin var en kamp.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har det vært vanskelig å få ritalin når du har ADHD? Har selv testa ritalin og jeg sover bedre når jeg bruker det enn uten.
Sitat av Dinky666 Vis innlegg
Hei takk for svar. Jeg vet at noen kanskje ruser seg på imovane, men var ikke klar over at det var problem nokk. Hvorfor er de så redde for lisensen?
Vis hele sitatet...
Miste lisensen = null jobb. Medisinstudiet krever over 6 i snitt for å komme inn, og 6 år med sikkert rimelig hardt arbeid for å få lisensen.
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Miste lisensen = null jobb. Medisinstudiet krever over 6 i snitt for å komme inn, og 6 år med sikkert rimelig hardt arbeid for å få lisensen.
Vis hele sitatet...
Det skal veldig mye til for at en lege mister lisensen sin (lege er en beskyttet tittel tror jeg?). Han kan miste mulighet for å skrive ut div medisiner.