Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2619
Hei!

Ble mistenkt for å kjøre rusa på hasj ifølge politiet etter de sjekka rulleblad og bommet på den ene testen de tok 🤔 Var klinkende nykter da de stoppet meg men det var 17 timer siden jeg røyka en joint til de tok blodprøve. Vil dette slå ut på prøven jeg får tilbake? Til vanlig røyker jeg 1-2 ganger pr uke så er ingen stor røyker.
Du vil nok ha promille og få en bot, i beste fall. De kan ta lappen din, for høy promille eller ei, om du er blitt tatt ofte.

Neste gang nekter du. De hadde ikke hjemmel til å arrestere deg, men du ble med frivillig. Om du blir arrestert, har du krav på advokat før prøver og avhør.
Sist endret av trenbro500; 12. november 2018 kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av trenbro500 Vis innlegg
Om du blir arrestert, har du krav på advokat før prøver og avhør.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre unntak for saker som gjelder inndraging av førerkort og ruskjøring i loven. Du har krav på å ha med deg en advokat i evnt avhør, men ingen krav på å få oppnevnt noen ( https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...L_2-5#%C2%A795 ). Altså må du selv ta arbeidet og kostnadden med å skaffe en. Når det gjelder blodprøve er jeg litt usikker. Synes å ha lest at de må ha enten samtykke eller ransakelsesordre for å ta blodprøver, BORTSETT fra i saker som omfattes av vegtrafikkloven, da kan de gjøre som de vil.

Det tryggeste for alle som blir stoppet er å ikke innrømme noe, selv om man selvsagt ikke skal lyge til politiet. Du har alltids rett til å ikke uttale deg i det hele tatt. Mener de at tidligere saker er grunn til å mistenkte ruskjøring er det bare å forklare at det var før i tiden, ikke nå lenger, så bør de komme med noe mer konkret for å ha "skjellig grunn til mistanke".

Men det er dessverre sånn at politiet stort sett får viljen sin på disse tingene uansett. Og ettersom de "lovlige" grensene for THC i blodet er satt ekstremt lavt ( https://tsh.toi.no/?151713 / http://luhm.no/?p=5840 ) samt at sammenhengen mellom dette og reell påvirkning varierer ekstremt ut i fra hvor ofte/mye du røyker samt fysikken din er det eneste helt sikre alternativet dessverre å la bilen stå i dagesvis etter at man har fyrt seg en joint.
Sitat av time-timerus Vis innlegg

Det tryggeste for alle som blir stoppet er å ikke innrømme noe, selv om man selvsagt ikke skal lyge til politiet.
Vis hele sitatet...

Du skal heller ikke inkriminere deg selv.

Som vitne kan man nekte å svare på spørsmål som vil inkriminere seg selv.

Siktede har ikke noe forklaringsplikt men skal heller ikke inkriminere seg selv
Sitat av trenbro500 Vis innlegg
Du vil nok ha promille og få en bot, i beste fall. De kan ta lappen din, for høy promille eller ei, om du er blitt tatt ofte.

Neste gang nekter du. De hadde ikke hjemmel til å arrestere deg, men du ble med frivillig. Om du blir arrestert, har du krav på advokat før prøver og avhør.
Vis hele sitatet...
Var akkurat i telefon med Rustelefonen og utifra mine opplysninger vil det ikke påvises noe etter 12 timer etter siste bruk såfremt man ikke er en heavy user. Ifølge Wikipedia står det mellom 12 - 24 timer.

Og hvis det skulle slå ut så en promille på under 0.2
Sist endret av RaphaelD; 12. november 2018 kl. 15:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Husk du kan få promille opptil 0.5% før du mister førerkortet, det slo ut på både hasj og amfetamin i blodprøven når jeg ble stoppet par år siden. Fikk bare bot. Håper det ordner seg for deg!
Tror det skal gå greit. Av de jeg har hørt om som har blitt testa etter 12timer, skal promilla være godt under 0,5. Men vær forsiktig fremover. De vil nok teste det ekstra godt om du er ute å kjører i fremtida.
Mest sannsynlig og forhåpentligvis finner de ingenting i blodet, i værste fall små rester under 0.2 som du sier ja. Om de spør om du har noen kommentar til det så bare si nei. Si fra hvordan det går da
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble målt 3 timer etter sist inntak. Det var en feit joint på 3 personer (0.6) g ca. Min sak ble henlagt, kommer vel ann personen
Tusen takk og håper på det beste! Skal holde dere oppdatert vedr. prøveresultat når det kommer! Peace!
Sist endret av RaphaelD; 13. november 2018 kl. 10:29.
De fleste tester er kalibrert for kun å gi utslag over en viss konsentrasjon, for å spare en masse flisespikkende arbeid. Jeg tviler sterkt på at du har noe i deg de kan bruke til noe.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fikk resultatet fra politiet her om dagen og det viste 0 i verdier på samtlige rusmidler. Hipp hurra!
Sist endret av RaphaelD; 9. desember 2018 kl. 19:42.