Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1251
Hei

Vet det er en del skarpe hoder her inne, og vi har løpt inn i et problem som ingen klarer å finne helt ut av og håper noen her har noen forslag.

Feilen: Før hadde vi to nettverk som het 192.168.100 og 192.168.101 og hadde aldri problemer. Etter vi la om til nytt subnet 172.16.8 og hadde alle tre nettverkene i drift via en Cisco ASA begynte utstyr som printere og PLS å falle ut med feilmelding «Too much packets, jammed by packets».

Etter flere uker med opprydding slo vi av 100 og 101 nettverket og problemene fortsatte. Utstyret i produksjon er fortsatt det samme som før vi hadde feil. Bruker 200 og 300 switcher fra Cisco. Fiber forbindelse mellom alle switcher.

Når vi sjekker de portene på switchen der utstyret som faller ut sitter er det ofte flere tusen pakker som har feilet. Felles for alt utstyret er at det er 10/100 nettverkskort på de og det er utstyr av eldre art som ikke klarer å reconnecte forbindelsen når den blir droppet.

Jeg har prøvd å skru hastigheten ned på porten til både 10 og 100 uten hell. Nettverkskabler er byttet og har skannet for å se at data som blir overført er stabilt. Siste utvei er å bytte til nyere utstyr, men det løser ikke problemet.

Som dere sikkert skjønner er ikke dette mitt sterkeste felt, men lærer litt og litt og håper å kunne få en løsning på en slitsom hverdag.

Svarer fortløpende hvis det er mer spørsmål.
Klarer ikke la være å tenke: Hvorfor ikke bytte subnettet tilbake til det var...?
Sist endret av Stingray; 2. november 2018 kl. 10:06.
Tipper noen har satt mer enn en kabel mellom to switcher, eller kabel fra port til port på en switch...

Mao laget en fin loop
Sist endret av rfa; 2. november 2018 kl. 10:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Klarer ikke la være å tenke: Hvorfor ikke bytte subnettet tilbake til det var...?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg var bruk for flere adresser. Og utstyret er allerede flyttet.


Sitat av rfa Vis innlegg
Tipper noen har satt mer enn en kabel mellom to switcher, eller kabel fra port til port på en switch...

Mao laget en fin loop
Vis hele sitatet...
Det trodde jeg også. Men har vært igjennom alle switcher. Skannet hver eneste port for å se at det går rett ut til enkelt utstyr. Alt av nettverkskabler er byttet ut til nytt og alle små switcher i produksjonen er fjernet.
Kjør opp en pakkesniffer som Wireshark så ser du om det er noe som skaper unormalt mye trafikk.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Kjør opp en pakkesniffer som Wireshark så ser du om det er noe som skaper unormalt mye trafikk.
Vis hele sitatet...
Tenkt tanken, men aldri brukt det før. Hva skal man se etter?
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Tenkt tanken, men aldri brukt det før. Hva skal man se etter?
Vis hele sitatet...
Se om det er unormalt mye trafikk.