Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1490
For snart 2 år siden mistet jeg lappen.
Jeg ble tatt for rus-påvirket kjøring, alkohol rus. Dagen jeg ble tatt hadde jeg ikke førerkortet på meg, jeg hadde mistet det et par uker før.

Nå er straffen min snart ferdig, og jeg har tenkt å ta lappen på nytt. Jeg gikk inn på Statens Vegvesen sine nettsider for å søke om nytt førerkort.

Jeg fikk da dette opp etter å ha trykt inn person-nummer osv:
Eksisterende førerkort
Moped (klasse AM)
Person-/varebil (klasse B)

Kan det være slik at politiet har glemt å slette meg/fjerne førerkortet mitt fra systemene? Hvordan skal jeg i isåfall gå fram for å søke om nytt? Eller trenger jeg egentlig ikke det? Kan jeg bare dra til vegvesenet å be om at de skriver ut et nytt førerkort til meg og si at jeg har mistet mitt forrige? Kan jeg slippe å kjøre opp på nytt pga en glipp i systemene? Er det slik at jeg ligger inne i systemene til vegvesenet med registrert førerkort? :S
"A sour life need a sweeter recipe"
Blir du tatt med over 1.2 i promille kan jeg LOVE deg de ikke har glemt å slette det, men nei du har enda kjøreforbud og vill ikke få tilsendt et nytt førerkort.


Vis det har seg sånt du får et nytt førerkort tilsendt og blir stoppet med det under kjøreforbudet får kraftige smell.

Har du ventet så lenge kan du vente ut resten.
Grunnen til dette er at du teknisk sett har førerkortet, men i det du mistet det fikk du kjøreforbud. For å oppheve dette må du ta opp igjen teori og oppkjøring.

Statens Vegvesen kontakter alltid politiet når det blir søkt om nytt, og de må inn og godkjenne i hvert enkelt tilfelle. Dette gjelder også om du melder førerkortet ditt savnet. Det som skjer da er at du blir tatt for dokumentforfalskning når politiet ser på saken din..

Så det er ikke noen "snarveier" for å få tilbake lappen..
Nei, du har ikke gyldig førerkort, det står du har førerkort siden du jo egentlig har det. Hadde mistet litt for fart litt siden, samme greia. Du kan ikke søke elektronisk da. Du må fylle ut skjema for hånd og skrive hvilken politidistrikt osv hos vegvesenet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Veldig rart. Man kan jo gå inn på vegvesenet hvis man skal låne bort bilen for å se om personen har gyldig førerkort. Og har de mistet det så skal d3t stå der sklin at man ikke låner de bilen.
Sitat av Fucklife Vis innlegg
Veldig rart. Man kan jo gå inn på vegvesenet hvis man skal låne bort bilen for å se om personen har gyldig førerkort. Og har de mistet det så skal d3t stå der sklin at man ikke låner de bilen.
Vis hele sitatet...
Når jeg sjekka for noen måneder siden sto det at jeg hadde det. Men nå når jeg skulle bestille ny oppkjøring sto det att førerkortet ble indratt på *** dato. Så tror vegvesenet har ordnet det problemet nå.