Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 7273
Hei, Ble tatt i å røyke hasj sein lørdags kveld, gikk med røyken i hånden, så at politi bilen kom, så jeg kastet den, de gikk å hentet den også ble jeg med på stasjonen, jeg var ekstremt beruset og klarte å si at jeg hadde røyket, men aldri at det var min røyk som lå på bakken, det ble ikke tatt noen pisseprøve å jeg måtte ikke signere noen papirer, jeg sa at jeg var for beruset til å si noe om at jeg kjente meg straffeskyldig.

Politiet sjekket også huset men fant ingen ting (Ikke noe mer røyk eller bruker utstyr) Har bare brukt 2-3 ganger.

De sjekket også mobilen og fant noen ting som kan hinte til at jeg røyker hasj oftere. Ettersom at saken er ny så veit jeg ikke hva mer som skjer akuratt nå, men er det mulig at jeg har en case her? Eneste beviset blir vel jointen jeg kastet og utalelsen min, som ble sagt mens jeg var ekstremt beruset.
Bare ikke forklar deg mer, og håp på en henleggelse.

Du har aldri noe å tjene på å samarbeide eller snakke med politiet.
de sender nok et forelegg i posten uansett hvis de så du kastet den og den fortsatt brant evt var varm. I bestefall får du brev om at saken er henlagt eller du hører aldri noe mer whatsoever.
Trådstarter
10 6
De så meg aldri ta et trekk, røyken hadde slokna for lenge siden, eneste er vel at de så at jeg kastet noe, men jeg sa aldri at jeg hadde kastet en joint.
Hvis det kommer et forelegg, ikke godta det. Selv om de da kan sende innkalling til rettssak så blir den avlyst før den skal holdes. Her har de jo ikke samlet noe bevisgrunnlag, og de kjører ikke en rettsak de vet de ikke vinner, og der strafferammen er noen skarve tusen i bot.

I forhold til at du innrømmet å ha røyka må du bare si du var full og svarte på tull ellerno.
Sist endret av Purgatorio; 19. mars 2018 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CaptnKnife Vis innlegg
De så meg aldri ta et trekk, røyken hadde slokna for lenge siden, eneste er vel at de så at jeg kastet noe, men jeg sa aldri at jeg hadde kastet en joint.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på om jeg forstod det riktig men problemet ditt er vel at du innrømmet og de lot deg gå? Sa ikke at det var din joint, men du sa at du nylig hadde røykt hasj? Dermed kan du forvente å høre noe. Du skreiv ikke under på noe bot, sa de noe om at de oppretter en sak på deg uansett? Det vanlige er jo at du godtar på stedet, eller så oppretter de en anmeldelse og kjører sak så det høres jo rart ut...

Btw: Hvis det er ditt ord mot to politimenn i retten og de begge mener de så deg kaste jointen, taper du mest sansynlig. Men uten urinprøve er det kanskje ikke så lurt å godta forelegg heller... Vanskelig
Sist endret av knert1; 19. mars 2018 kl. 14:44. Grunn: Legge til tekst
Trådstarter
10 6
Jeg mener jeg ikke godtokk noe på stedet, som jeg sa så erkjente jeg ikke straffeskyld siden jeg var for full til det. Men er det normalt av politiet å ikke gi meg rettighetene mine? Jeg fikk høre de rett før jeg fikk gå, å da hadde jeg vært der i nesten 2 timer.

Angående å opprette en sak kan jeg ikke huske.
Sist endret av CaptnKnife; 19. mars 2018 kl. 14:50.
Sitat av CaptnKnife Vis innlegg
Jeg mener jeg ikke godtokk noe på stedet, som jeg sa så erkjente jeg ikke straffeskyld siden jeg var for full til det. Men er det normalt av politiet å ikke gi meg rettighetene mine? Jeg fikk høre de rett før jeg fikk gå, å da hadde jeg vært der i nesten 2 timer.

Angående å opprette en sak kan jeg ikke huske.
Vis hele sitatet...
Hvilke rettigheter er det du mener å ikke ha fått?
De har tydligvis ikke gjort jobben sin i forhold til deg, og enda klager du.
Du burde være glad de ikke tok urinprøve og oprettet sak på stedet, for dette har de rett til når du ser rusa ut.

Hva fikk du høre av de?!
Blir veldig vagt. Husk at vi ikke veit mere enn det du skriver.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvilke rettigheter er det du mener å ikke ha fått?
Vis hele sitatet...
Tror at han mener at de ikke leste dem opp umiddelbart, men like før han fikk gå, etter å ha vært der i to timer
Åja... Var kanskje ikke så vanskelig å skjønne likevel...
Om det er normalt at politiet gjør sånn? Det har jeg inntrykk av(subjektivt). Men det må vel være noe man kan ta i bruk om det blir noe sak?Høres mest ut som de var ute etter noen lenger oppe hvis de gjør det så "uhøytidlig". Men nå er jo dette også en taktikk de er kjent for. Med andre ord aner jeg ikke
Trådstarter
10 6
Jeg så ellers ikke høy/stein ut eller, bare meget full ettersom jeg mistet balangsen flere ganger å holdte på å tryne. Dem sa at jeg kom til å få et brev i posten om 1 ukes tid ellernoe, å da ville det vell vært alt for seint å ta pisseprøve å få noen bevis?
Sitat av CaptnKnife Vis innlegg
Jeg så ellers ikke høy/stein ut eller, bare meget full ettersom jeg mistet balangsen flere ganger å holdte på å tryne. Dem sa at jeg kom til å få et brev i posten om 1 ukes tid ellernoe, å da ville det vell vært alt for seint å ta pisseprøve å få noen bevis?
Vis hele sitatet...
Tja, høres da helt merkelig ut å ikke ta urinprøve. Ja, urinprøve en uke etterpå er litt seint da de skal ha skjellig grunn eller ferske spor for å kunne kreve dette.

Uansett sa du at du har innrømt bruk, bare at ikke akkurat den jointen var din, ikke sant?

Hvis du ble tatt inn til avhør skal rettighetene leses opp i starten av samtalen, slik at dette er gjort på en ordentlig måte.

Men det er ikke akkurat noe lurt trekk å stille seg på bakbeina om du allerede har innrømmet å bryte loven i hvert fall
Sitat av knert1 Vis innlegg
Tja, høres da helt merkelig ut å ikke ta urinprøve. Ja, urinprøve en uke etterpå er litt seint da de skal ha skjellig grunn eller ferske spor for å kunne kreve dette.

Uansett sa du at du har innrømt bruk, bare at ikke akkurat den jointen var din, ikke sant?

Hvis du ble tatt inn til avhør skal rettighetene leses opp i starten av samtalen, slik at dette er gjort på en ordentlig måte.

Men det er ikke akkurat noe lurt trekk å stille seg på bakbeina om du allerede har innrømmet å bryte loven i hvert fall
Vis hele sitatet...
Han kan jo bare si han var dritings og ikke husker uttalelsen sin. Nekt videre. Dette blir det aldri noe sak ut av.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Han kan jo bare si han var dritings og ikke husker uttalelsen sin. Nekt videre. Dette blir det aldri noe sak ut av.
Vis hele sitatet...
"jeg var ekstremt beruset og klarte å si at jeg hadde røyket" skreiv han. Overser du dette totalt?

Jeg er enig i at man ikke burde prate seg inn, men dette har han allerede gjort, da er det faktisk for seint å nekte.

Har han først innrømt for politiet i en slik setting burde du ikke si det for sikkert at "dette blir det aldri noe sak ut av"

Er ikke du han som oppfordret en til å ta med seg flere folk på døra til ei svindler for en 1000 lapp?

Det er fint å være bekymringsfri, men ikke urealistisk.
Sist endret av knert1; 19. mars 2018 kl. 20:42. Grunn: Tegnsetting
Trådstarter
10 6
Jeg sa at jeg hadde røyket på byen, kunne det gått å si at jeg ikke viste at det var hasj det jeg fikk?
Tja, siden de ikke tok noen prøve den dagen, de bare snakka med deg mens du var dritings og ikke fant noe hjemne hos deg tror jeg egentlig du slapp unna.
Men hold deg unna knark noen uker (så du kan produsere rene prøver), og hvis de skulle komme tilbake til deg så vet du ikke hva du sa i fylla den gangen. Du har jo aldri brukt narkotika...
Sitat av knert1 Vis innlegg
"jeg var ekstremt beruset og klarte å si at jeg hadde røyket" skreiv han. Overser du dette totalt?

Jeg er enig i at man ikke burde prate seg inn, men dette har han allerede gjort, da er det faktisk for seint å nekte.

Har han først innrømt for politiet i en slik setting burde du ikke si det for sikkert at "dette blir det aldri noe sak ut av"

Er ikke du han som oppfordret en til å ta med seg flere folk på døra til ei svindler for en 1000 lapp?

Det er fint å være bekymringsfri, men ikke urealistisk.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv sagt ting i avhør som jeg senere har trukket. Det har gått helt fint. Dette er jo en fillesak hvor de ikke kan bevise noe som helst. Hvordan skal denne saken holde frem i en evt. rettssak om trådstarter nekter kan jeg ikke skjønne.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
10 6
Oppdatering: Jeg ble ringt opp av en betjent idag, som sa at han hadde en sak på bordet hans, saken var: At politiet hadde sett meg røyke (noe som jeg ikke gjore siden den ikke var tent engang) også så at jeg ''kastet'' den til side (jeg slapp den på samme måte jeg ville gjort med en vanlig røyk) så ble jeg tatt med til stasjonen der hvor de ransaket meg (De fant ingen ting) jeg sa at jeg hadde røyket og at røyken var min. Så de tok razia hjemme hos meg og sjekket men fant ingen ting. Han sa at han ville ha et interju, sikkert pga. at jeg ikke påtokk meg straffeskyld, så jeg sa at jeg ville ha litt tid til å snakke med advokat eller lignende. Ettersom det ikke ble tatt pissings, og jeg var dritings, har jeg tenkt på å trekke det jeg har sagt, å nekte for alt ettersom det kan virke som dem ikke egentlig har noen bevis. Men hva ellers burde jeg gjøre?
Jeg mener du gjør helt rett i å kontakte en advokat og bare nekte alt ovenfor politiet, er du rein nå?
Trådstarter
10 6
Er helt rein, ikke vært borti noe som helst narkotika siden den gang.

Eneste er at jeg får ikke noe gratis advokat sa han, og at dette måtte betales av meg, så jeg må gjøre dette alene å få tips av folk på dette forumet.
Sist endret av CaptnKnife; 18. april 2018 kl. 16:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må nok betale for en konsultasjon hos advokaten din hvis du velger å gjøre dette på forhånd, men hvis du nekter for all befatning med dette og tar en frivillig urinprøve om politiet spør om det vil nok saken din bli henlagt. Hvis den ikke blir henlagt blir saken oversendt til tingretten og da har du krav på fri rettshjelp, ikke sikkert din advokat er registrert under denne ordningen men da får du oppnevnt en annen. Skulle du bli dømt kan du risikere å måtte betale saksomkostninger tho men jeg anser sansynligheten som svært liten.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Unødvendig med advokat for en slik fillesak.
Si "Det var ikke hasj jeg røyket, men utover det ønsker jeg ikke å avgi noen forklaring". Case closed.
Årsaken til at han vil ha deg inn til avhør er fordi han ikke har noe å ta deg på, og satser på at du innrømmer/snakker deg bort i avhør (som så mange gjør).
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er du skyldig lønner deg seg svært sjelden å prøve å snakke seg ut av saken. Politiet kommer til å presse deg med flere spørsmål, men hvis du er bastant og sier etter hvert spørsmål at du ikke har noe å tilføye, foruten om at det var en rullings du røyket den dagen så går du nok fri.
Trådstarter
10 6
Politi betjenten sa også at jeg kunne ta avhøret over telefonen, er det noe de pleier å gjøre? Er det noe jeg burde gjøre?
Sitat av CaptnKnife Vis innlegg
Politi betjenten sa også at jeg kunne ta avhøret over telefonen, er det noe de pleier å gjøre? Er det noe jeg burde gjøre?
Vis hele sitatet...
Ja, det er hvert fall ikke unormalt i slike saker som dette. Jeg har selv avgitt forklaring over telefon, også en vitneforklaring.

Jeg hadde selv foretrukket avhør over telefon.
Sist endret av sondriz; 19. april 2018 kl. 16:42.
2000 i bot ca hvis det blir noe av det, godt mulig henleggelse
Sitat av CaptnKnife Vis innlegg
Oppdatering: Jeg ble ringt opp av en betjent idag, som sa at han hadde en sak på bordet hans, saken var: At politiet hadde sett meg røyke (noe som jeg ikke gjore siden den ikke var tent engang) også så at jeg ''kastet'' den til side (jeg slapp den på samme måte jeg ville gjort med en vanlig røyk) så ble jeg tatt med til stasjonen der hvor de ransaket meg (De fant ingen ting) jeg sa at jeg hadde røyket og at røyken var min. Så de tok razia hjemme hos meg og sjekket men fant ingen ting. Han sa at han ville ha et interju, sikkert pga. at jeg ikke påtokk meg straffeskyld, så jeg sa at jeg ville ha litt tid til å snakke med advokat eller lignende. Ettersom det ikke ble tatt pissings, og jeg var dritings, har jeg tenkt på å trekke det jeg har sagt, å nekte for alt ettersom det kan virke som dem ikke egentlig har noen bevis. Men hva ellers burde jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Det er bare å si "ingen kommentar". Du er pliktig til å komme til avhør, men du er ikke pliktig til å gi noen forklaring. Det er det aller viktigste å huske... De kommer ikke til å gidde å bruke flere timer på denne saken, dette kommer til å bli henlagt. Bare nekt, du. De spør flere spørsmål under et avhør, og det du skal svare da, er "dette har jeg ingen kommentar til", eller lignende svar. Ikke gjør deg selv kriminell ved å svare ærlig. Tross alt, så vet vi alle at weed ikke gjør deg til noen vanekriminell som skader andre.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med tanke på at du er clean nå ville jeg nektet for alt. Si at du aldri har vært i besittelse av narkotika noen gang og heller aldri brukt det. Mulig de vil ha pisseprøve, isåfall bare godta det om du ikke bruker noen andre stroffer. Når de får en negativ prøve tilbake og heller ikke ahr noen tilståelse dropper de saken 95% garantert. Hvis ikke får du boten uansett.

Viktigste er å snakke minst mulig. Bare nekt for alt og si at du ikke ønsker å forklare deg utover det. Thats it.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Ble tatt i å røyke hasj sein lørdags kveld, gikk med røyken i hånden"

Du er jo egentlig busted uansett hva du forklarer, det blir ditt ord mot politiet i en evt sak iom at de så at du kastet røyken.
Trådstarter
10 6
Har ikke faatt forelegg eller noe brev enda, bare blitt ringt opp av politi mannen, men jeg spurte om litt tid, han har ikke ringt tilbake men kommer med oppdatering saa fort det skjer noe. Ser ogsaa ut som det er samme type opplegg jeg holder paa med naa, som den threaden der.
"Btw: Hvis det er ditt ord mot to politimenn i retten og de begge mener de så deg kaste jointen, taper du mest sansynlig."

Kan en slik minisak gå helt til retten? Jeg tviler på det. Advokater og dommere for dette???
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anomander Vis innlegg
Kan en slik minisak gå helt til retten? Jeg tviler på det. Advokater og dommere for dette???
Vis hele sitatet...
Om du får eit forelegg, og ikkje vedtar det, så kan politiet ta saka inn for tingretten, ja. Du vil i alminnelegheit ikkje ha rett på forsvarer når det er snakk om eit forelegg som går til retten. Forelegget vil verte brukt som tiltalebeslutning. Kort sagt ein litt forenkla prosess, ettersom strafferamma er såpass liten.

Om politiet ikkje hadde tatt slike saker til retten hadde det i praksis uthula forbodet. Ein kan vere einig eller ueinig i dagens narkotikapolitikk, men reint faktisk har jo eit stortingsfleirtal sagt at det skal vere forbode, og riksadvokaten, som i stor grad set prioriteringane til politiet, lagt til grunn at politiet skal handheve forbodet.
Sist endret av vidarlo; 22. april 2018 kl. 00:38.
Jo, jeg skjønner at de KAN gjøre det. Men gjøres det i praksis? Her i Oslo er det ihvertfall et veldig stort press på tingretten med MYE mer alvorlige saker som smugling,vold, salg av stoff og ran osv osv..... Man kan jo skaffe seg advokat om man bestrider påtalemyndigheten uansett hva saken er. Det jeg er usikker på om man reelt sett fører slikt for retten er om man bruker meddommere da eller om man bare bruker en dommer. Uansett vil det koste tid og penger for staten. Mulig slike saker går for retten. Jeg vet ikke. Men jeg tror at de satser på innrømmelse og påfølgende bot. Om mange slike saker kommer opp, vil det stjele så mye tid at det vanskelig kan forsvares. Det er MYE annet man burde bruke ressurser på. Det tror jeg mange innen rettsvesenet tenker også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
10 6
Oppdatering: Har vært i avhør for et par uker siden, nekta for alt, dem prøvde også å ta meg for å prøve å kjøpe stuff, sa at dem hadde vitner og at selgeren hadde sagt at han skulle selge til meg, nekta der også, fikk brev i posten idag, saken er henlagt!!! Blir en nydelig 17.mai i år også Jeg må også takke for all hjelp i denne threaden, trokke det hadde gått uten hjelp herifra!
Spesiell sak, ganske amatørmessig av betjentene. Var dette i Oslo?