Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1872
http://www.fmr.no/cparticle72704-9608a.html

Professor Jørg Mørland ved Statens Rettstoksikologiske institutt har skreved en MEGET interessant og objektiv artikkel om hasj røyking! Enjoy...

".....noen sa, at det var det de alltid hadde visst: når vi er utstyrt med THC-reseptorer i hjernen, så er det fordi det er vår Herres mening at vi skal røyke hasj."

- Professor Jørg Mørland



*edit: artikkelen er 5 år gammel, men fremdeles god den
Håhå nå skal jeg mobbe folk er at de får små barn (senere i livet) ved å røyke hasj
finfin artikkel
Meget interessant.
Med denne artikkelen så kan man faktisk sammenligne bruk av Cannabis opp mot bruk av Alkohol.
Og slik som det virker i artikkelen, så er Alkohol visstnok endel farligere..

Kan denne artikkelen være viktig hvis en eventuell sak om legalisering av bruken av cannabis skulle skje?
hehe, ja likte det med at man får barn av å røyke..

-normal
▼ ... over en uke senere ... ▼
vi burde ikke være nødt til å argumentere for å få bruke cannabis, det burde være opp til oss om vi vil bruke det eller ikke, ikke staten. for å være ærlig bryr jeg meg ikke om et stoff er farlig eller ikke, liker jeg det bruker jeg det uansett hva folk sier. jeg skal dø uansett om jeg bruker eller ikke...
Jeg synes artiklen var ganske dårlig jeg...

XTC: Thats the spirit! Det er sånt som får myndighetene til å revurdere lovverket, eller ikke...

Ikke misforstå meg, jeg er helt enig med XTC at man burde få mer frihet når det gjelder rusbruk og valg av substanser, men det er folk med slike holdninger, jeg sikter til "jeg driter i om noe er farlig" som gjør at myndighetene ser seg nødt til å ha strenge lover. Når vi blir flinkere til å ta ansvar for oss selv og skaffe oss den nødvendige kunskap, først da vil et mer liberalt narkotikalovverk fungere.
Sist endret av felix_poker; 8. juli 2005 kl. 23:22.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Dårlig, dårlig artikkel! Lite håndfast, og lite ny informasjon!

Det står en del i artikkelen der, leser du artikkelen vil du se mange ord som blir brukt når de ikke har håndfaste bevis, som "kan", det er mulig, teori osv. Det som er av spesifikke opplysninger bringer intet nytt til bordet. Det som går på toleranse, er skrevet i sammenheng med heroin og kokain, hvor cannabis ikke bevislig har noe med toleranse å gjøre, og det som går på trafikkulykker hvor alkohol i forhold til _andre_rusgifter_ dvs. alt annet, om det til og med er medregnet folk på alergimedisiner og sovemedisiner vet man ikke...
Superinteressant, tenk dere alle fjortisene som leser den, røyker seg steine, digger det, gjør det en gang til og enda en gang og enda en gang og enda en gang. Så møter de Jesper, han tilbyr dem noe sterkere. "Hey, kor kult! Tøffe menneska si at det ikke e fali", voilâ - Another life down the drain. Og ingen av dere hobbynarkisene her skal fortelle meg at det ikke er tilfelle !

- Hoh, den har jeg holdt på lenge !
Sitat av bjarneper
Superinteressant, tenk dere alle fjortisene som leser den, røyker seg steine, digger det, gjør det en gang til og enda en gang og enda en gang og enda en gang. Så møter de Jesper, han tilbyr dem noe sterkere. "Hey, kor kult! Tøffe menneska si at det ikke e fali", voilâ - Another life down the drain. Og ingen av dere hobbynarkisene her skal fortelle meg at det ikke er tilfelle !

- Hoh, den har jeg holdt på lenge !
Vis hele sitatet...
Si det samme om alkohol og kaffe, så skal jeg la være å kalle deg en hykler.
bjarneper:
Må vi virkelig ta den i denne tråden også?
De har ingen grunn til å menge seg med Jesper hvis de kan få taki hasj på lovlig vis.
Og hvis de virkelig VIL begynne på harde stoffer, så får de nok taki det uansett om de hadde røyka hasj eller ikke.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
bjarneper: Hobbynarkiser, eh? Sier meg enig med IvI her, si det samme om alkohol og kaffe, så får vi se hvor du virkelig står.

Et 'sterkere' stoff er vanskelig å finne, da det ikke er noen andre stoffer som har tilnermet lik rusvirkning som cannabis, og det er heller ingen andre planter som produserer THC. Ergo kan jeg med hånden på hjerte si at du finner ikke noe 'sterkere' stoff enn cannabis, da dette er det eneste stoffet i sin sjanger. Eller kanskje du mener et -annet- stoff, som gir en 'kraftigere' rusvirkning? Alkohol er jo lovlig og selges 6 dager i uken i Norge, og man skal være ganske dum for å ikke få med seg stoffet og dets brukere før man blir 'tatt' av cannabisen.

Går jo selvsagt ut ifra at du mener heroin og lignende her, uansett hvor ulogisk det hele blir. Dog, det gjør ikke påstanden din mindre idiotisk. Hvis du hadde oppfattet meg som et 'tøfft menneske' og jeg hadde påstått at det å sette oksygenholdige sprøyter rett i armen var både kult, gav en sinnsyk rusopplevelse samt var totalt ufarlig - tror du da du ville gjort det? - Jeg tviler.

Det er IKKE cannabis som får folk til å begynne med andre potensielt farlige stoffer - det er det mennesker som deg som gjør.

Ha en videre god helg.
Bjarneper. Gidder ikke starte noen flamewar her. Men det der er noe av det latterligste jeg har hørt siden jeg leste noe innlegg fra UMN på gamle forumet deres.

1. Som orgazmus sa. Hvis man får tak i cannabis på lovlig vis trenger man ikke menge seg med kriminelle/ hardere rusbrukere (Uansett hva dagbladet sier er man ingen rusmisbruker før man faktisk MISBRUKER det.) Dvs, man har mye mindre sjangs til å gå over på noe hardere pga press fra dealer/røykekamerater osv.
2. Hvis det er lovlig har du ikke krysset en grense ved å røyke cannabis. Dvs det er et mye større steg å gå over på hardere stoffer som er ulovlige. F.eks Kokain osv. (Jeg er for dekriminalisering av bruk av alle stoffer, men den diskusjonen kan man ta en annen gang.)
3. Som IvIoyner sa. Si det samme om alkohol og kaffe så kan man la være å kalle deg en hykler. Vet du hvilket rusmiddel (Ja, rusmiddel, kaffe og alkohol er rusmidler.) av alkohol, kaffe og cannabis som IKKE er vanedannende? Jo, Cannabis. Vet du også hvilket alternativ av alkohol, tobakk og cannabis 3 ledende rusmiddeleksperter i norge ville hatt som lovlig hvis det kun skulle være 1 av disse 3 som var lovlig? Jo, nettopp, cannabis.
4. Cannabis hjelper faktisk mot utrolig mange sykdommer uten alle bivirkningene de kunstige medisinene folk putter i seg har.
5. Bare for å si det. Trappetrinnsteorien er MOTBEVIST.
6. Har det noensinne dødd noen av å bruke Cannabis (OD o.l)?? NEI!
7. Får man voldelige tendenser når man røyker Cannabis? NEI, det har jeg aldri sett, og kommer aldri til å se. Man slapper av og tenker mer over sine handlinger.
8. Kan man få voldelige tendenser på fylla? Ja, så absolutt!
9. Greit nok at det ikke er noe sjakktrekk av fjortisjenter å røyke cannabis første gang på fylla. Da ender det gjerne med at de får noia, blir syke osv. Cannabis skal ikke kombineres med fylla hvis du ikke er vant til det (Ideelt sett skal det ikke kombineres med fylla i det hele tatt. Men det er en annen sak.)
10. Cannabis kan fint brukes til avrusning av tyngre rusmisbrukere.

Sånn, nå er jeg ferdig. Kommer sikkert mer senere. Menmen..

HVORFOR kriminalisere et legemiddel alle som har litt peiling på hvordan vanne en plante kan dyrke hjemme?

Edit: La til punkt 10
Sist endret av Forconin; 9. juli 2005 kl. 10:46.
Sitat av felix_poker
Jeg synes artiklen var ganske dårlig jeg...

XTC: Thats the spirit! Det er sånt som får myndighetene til å revurdere lovverket, eller ikke...

Ikke misforstå meg, jeg er helt enig med XTC at man burde få mer frihet når det gjelder rusbruk og valg av substanser, men det er folk med slike holdninger, jeg sikter til "jeg driter i om noe er farlig" som gjør at myndighetene ser seg nødt til å ha strenge lover. Når vi blir flinkere til å ta ansvar for oss selv og skaffe oss den nødvendige kunskap, først da vil et mer liberalt narkotikalovverk fungere.
Vis hele sitatet...
jo, sant det. jeg går nok litt langt når jeg sier noe slikt. det hjelper nok lite når det kommer til legalisering. det er bare så irriterende at noe som cannabis feemdeles er ulovlig.. det er helt idiotisk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Enig! det er foressten en tveplante . aka det finnes både hun og han .