Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3942
I forbindelse med en svært krevende periode av livet mitt, festet jeg med venner fra 22. desember til 1. januar. Daglig alkohol i blodet med 40% sprit.

Når da 2. januar kom, og jeg måtte bli edru fikk jeg ekstreme abstinenser i form av skjelvinger, svetting, høy puls og panikkangst for å dø av abstinenser.

Jeg sluttet meg for å oppsøke lege. Etter omfattende tester av hjertet mv. Bestemte de seg for å gi meg Vival 5mg - to tabletter. De la til grunn at jeg sku spise den siste rett før jeg sku legge meg, og det gjorde jeg. Det vil således bety at jeg spiste en ca kl. 10 og den andre kl. 2230 herunder har jeg aldri tatt noe annet enn alkohol. Det jeg imidlertid føler nå er helt rart. Føles som formen er stigende, så plutselig blir den dritt igjen, helt fra start.

Jeg leste at Vival gir kraftig bivirkninger når man tar det første gang. Er det, det jeg opplever. Alkoholabstinenser og på toppen av kaka bivirkningene av Vival. Videre har jeg lest at Vival har ekstrem lang halveringstid - har dette noe å si?

For å presisere. Jeg spiste Vival 2. januar og siste alkohol inntaket er 1. januar. Kan Vival ha gjort at mine alkoholabstinenser har blitt utsatt?
Sist endret av friendlyfiir; 5. januar 2019 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje Vivalen hjalp ...?
Det er alkoholabstinenser.
Kan man få abstinenser av kun to Vival derav 5mg. Der jeg aldri har tatt noe mer hardere enn Paracet.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alkohol abstinenser på sitt beste dette her, har opplevd det samme, panikkangst for å døm høy puls osv. Er helt for jævlig.
Jo, det er imidlertid ingen tvil om at det er alkoholabstinenser. Kanskje tråden spør feil. Jeg mener at kan det være at det er både bivirkninger av Vival samt alkoholabstinenser samtidig?
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er nok mild alkoholabstinens ja, vivalen har ikke utsatt abstinensene dine, den har hjulpet mot de, men du burde jo egentlig fått for mer en en dag da så hadde du slippet unna abstinenser. Kanskje du skal ta deg en tur på legevakten å spørre om du kan få for et par dager til?
Nei, det skal jeg ikke gjøre. Vival spiser jeg aldri mer. Har halveringstiden i Vival noe å si, utenom at når den er ute av kroppen fullstendig?
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av friendlyfiir Vis innlegg
Nei, det skal jeg ikke gjøre. Vival spiser jeg aldri mer. Har halveringstiden i Vival noe å si, utenom at når den er ute av kroppen fullstendig?
Vis hele sitatet...
Har halveringstiden noe å si på hva?

Vivalen er uansett ute av kroppen din nå. Så lenge virkestoffet har vært i kroppen din har den hatt en effekt mot abstinensene dine. Den har ikke gjort den verre viss det er det du lurer på?
Halveringstiden i forhold til bivirkninger og effekt av Vival.

Vival er ikke ute av kroppen. Halveringstiden antas å være mellom 20-50 timer. Det vil videre si at det kan ta opp til over én uke.
Sist endret av friendlyfiir; 5. januar 2019 kl. 23:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det største bivirkningen av Vival er døsighet, den effekten vil ikke henge i like lenge som halveringstiden, men halveringstiden vil ha noe å si på effekten vivalen har hatt på abstinensene dine. Det var nok derfor du fikk vival og ikke sobril, som egentlig er førstevalget mot alkoholabstinens, bare at den har mye kortere halveringstid og ville derfor krevd flere doser enn de to du fikk.

Jeg tror du, som en del av alkoholabstinensen dine, har angst som gjør at du krisemaksimerer vivalen, det er ikke vivalen som gjør at du har det dritt nå, det er alkoholen.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av friendlyfiir Vis innlegg
Halveringstiden i forhold til bivirkninger og effekt av Vival.

Vival er ikke ute av kroppen. Halveringstiden antas å være mellom 20-50 timer. Det vil videre si at det kan ta opp til over én uke.
Vis hele sitatet...
50 timer, er ca 2 døgn og du fikk vival 2 januar? da skal de være ute til nå, spesielt viss du kun har tatt disse 4 tablettene.
Vival kan nok utsette/ dra ut abstinensene noe, ja. Det du beskriver høres for meg ut som alkoholabstinenser, og jeg tror ikke du skal tenke for mye på hva denne vivalen har gjort med deg. Lev i nuet, hvis det på noe tidspunkt virkelig føles som om du dør og ikke bare ''like før nå'', så kan du alltids ringe AMK på 113.
Hvorfor utsetter Vival abstinensene, hvorfor i allverden ga de det til meg. Skjønner ingenting med sammenhengen.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du høres nesten paranoid ut pga du fikk to Vival av legen. Det du opplever er helt normalt etter en sånn fyllekule du har vært på. Det er nesten så det frister å be deg ta et par drinker for å roe ned nervene igjen. Ta kontakt med legen din på mandag,da det finnes andre medisiner for alkoholabstinens
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alkohol og benzodiazepiners virkning på nervesystemet overlapper, derfor kan Vival utsette abstinensene. Men det er det faktisk mindre fare for enn man skulle tro ved korrekt behandling, som ditt tilfelle faller under (om enn du kanskje fikk litt lite og ikke var under observasjon).

Det du opplevde var alkoholabstinenser, som Vivalen ikke tok helt knekken på. "Bivirkningene" til Vival er det folk her inne bruker dem for, med ett ord: Rus.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Din paranoia og angst med hensyn til Vivalen (i likhet med alt annet) er også typisk for alkoholabstinenser
Jo, men for mitt tilfelle hadde jeg klart meg bare med alkoholabstinensene. De hadde begynt å bli bra ila. gårsdagen, men nå er det alt om igjen pga. Vival. Har ikke klart å sove siden fest slutten. Sier litt

Det jeg mener de sku ha gjort er å gi meg noe som "slukker meg" med mye kortere halveringstid.
Sist endret av friendlyfiir; 6. januar 2019 kl. 02:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
9-10 dager med heftig jule-fyll kan resultere i milde abstinenser(ja, det kan virkelig være grusomt selv i en mildere form)

Men virkelig, trodde du vival ville gitt slike abstinenser av bare to tabletter? Jeg tenker som flere over at det er alkohol-noia som får deg til å tenke sånn, for i virkeligheten så har heller vivalen spart deg for det verste. Det er et veldig vanlig medikament å gi til alkoholikere for at de faktisk skal overleve ved drikkeslutt. Det er grunnet den lange halveringstiden vival blir brukt, så dette kommer deg bare til gode, ikke motsatt.

Det er heller ikke sånn at vivalen utsetter, men heller sparer deg for abstinenser, derfor bruker alkoholikere dette i flere uker før det trappes ned. Men en abstinens-reaksjon vil likevel skje, bare i mildere grad.
Sitat av friendlyfiir Vis innlegg
I forbindelse med en svært krevende periode av livet mitt, festet jeg med venner fra 22. desember til 1. januar. Daglig alkohol i blodet med 40% sprit.

Når da 2. januar kom, og jeg måtte bli edru fikk jeg ekstreme abstinenser i form av skjelvinger, svetting, høy puls og panikkangst for å dø av abstinenser.

Jeg sluttet meg for å oppsøke lege. Etter omfattende tester av hjertet mv. Bestemte de seg for å gi meg Vival 5mg - to tabletter. De la til grunn at jeg sku spise den siste rett før jeg sku legge meg, og det gjorde jeg. Det vil således bety at jeg spiste en ca kl. 10 og den andre kl. 2230 herunder har jeg aldri tatt noe annet enn alkohol. Det jeg imidlertid føler nå er helt rart. Føles som formen er stigende, så plutselig blir den dritt igjen, helt fra start.

Jeg leste at Vival gir kraftig bivirkninger når man tar det første gang. Er det, det jeg opplever. Alkoholabstinenser og på toppen av kaka bivirkningene av Vival. Videre har jeg lest at Vival har ekstrem lang halveringstid - har dette noe å si?

For å presisere. Jeg spiste Vival 2. januar og siste alkohol inntaket er 1. januar. Kan Vival ha gjort at mine alkoholabstinenser har blitt utsatt?
Vis hele sitatet...

Du skriver at du startet å drikke alkohol den 22 desember og avsluttet den 2 januar. Det klart at kroppen din vil oppleve en mild abstinens reaksjon etter så mange dager med promille. Slik du beskriver dette mistenker jeg at du har slitt litt med angst før denne perioden og da kommer angsten ofte kraftigere i tillegg. Det du opplever er ikke farlig og du kan se på det som en straff, at her forklarer kroppen din at dette må du aldri gjøre igjen. Kroppen må alltid ha en pause for å reparere seg selv. Jeg klarer ikke forstå logikken til legen som skrev ut 2 vival til deg. Det gjør bare situasjonen værre for du vil føle deg litt bedre 3-4 timer for og så føle deg helt jævlig igjen etterpå. Du vil også aldri være sikker på når faktisk kroppen begynner og komme seg for vivalen vil hjelpe av og til og så forsvinne og da blir du jævlig igjen. Når han først skrev ut vival burde han ha gitt deg en fast dose på 3-4 5mg i 3-4 dager. Da ville du ha ungått det jævligste, vivalene utsetter ikke abstinensene men det føles ut slik om du ikke tar dem riktig og fast hele abstinens perioden.

Jeg håper du har lært og ikke gjør samme feilen igjen med å drikke så mange dager uten opphold, det er kjekt mens du gjør det men abstinensene vil bare bli værre for vær gang du avruser deg på en slik måte. Om du skulle være uheldig og komme opp i dette igjen så har du 2 valg:

1) Ta fast dose 3-4 ganger dagen i 3-4 dager.

2) Ikke ta benzo og tving i deg mat og rikelig med drikke og går du mer en 24 timer uten søvn så prøver du feks vallergan eller naturmedisiner mot søvn, ikke vær redd for søvnen du vil uansett sovne til slutt, men forvent deg et helvete med drømmer og mest sannsynlig søvnparalyse. Søvnparalysen forsvinner etter maks en uke om du er så uheldig du opplever det.

Jeg satser på det går bedre med deg nå og det beste du kan gjøre er å prøve få sove Prøv gjerne og fap også, det er veldig beroligende selv om det kanskje hørres sprøtt ut
Takk for svar dudes. Jeg stigende i formen, dog ikke helt bra enda - men bedre!. Skal innom legen kommende dagene for å få litt av alkoholproblemet ut av verden. Dette kan jeg aldri oppleve igjen, har aldri hatt det så jævlig. Mitt råd til folket er å aldri drikke så lenge. Kroppen din sier i fra, til og med lilletåa skriker innvendig.

Nå har jeg bare svake abstinenser i form av litt skjelvinger, svetting, og litt "bortevekk" følelse i hodet. Det tar nok noen dager til før jeg er helt på hugget igjen. Fytti katta dette var skummelt. Kreds til de som har drukket flere måneder og kommer seg gjennom det.

Eller jeg jublet for tidlig. I dag er jeg kjempe dårlig igjen. Er det fordi Vival har sluttet å fungere mindre, eller hva? Føles som jeg er på dag 2. av alkoholabstinense igjen.
Sist endret av friendlyfiir; 7. januar 2019 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av friendlyfiir Vis innlegg
Takk for svar dudes. Jeg stigende i formen, dog ikke helt bra enda - men bedre!. Skal innom legen kommende dagene for å få litt av alkoholproblemet ut av verden. Dette kan jeg aldri oppleve igjen, har aldri hatt det så jævlig. Mitt råd til folket er å aldri drikke så lenge. Kroppen din sier i fra, til og med lilletåa skriker innvendig.

Nå har jeg bare svake abstinenser i form av litt skjelvinger, svetting, og litt "bortevekk" følelse i hodet. Det tar nok noen dager til før jeg er helt på hugget igjen. Fytti katta dette var skummelt. Kreds til de som har drukket flere måneder og kommer seg gjennom det.

Eller jeg jublet for tidlig. I dag er jeg kjempe dårlig igjen. Er det fordi Vival har sluttet å fungere mindre, eller hva? Føles som jeg er på dag 2. av alkoholabstinense igjen.
Vis hele sitatet...
Merk jeg snakker av egne erfaringer nå og er ingen lege:

En vival har en lang halveringstid, halveringstid betyr tiden det tar at stoffet i kroppen halveres, alstå 50%. Tar du en 5mg vival vil du alstå ha en konsentrasjon på 2.5MG i blodet etter 20-50 timer.

Selv om den rusbare effekten av vival varer kun 3-5 timer vil det sitte å blode forsatt å hjelpe litt, men ikke mye. Det du kjenner nå er nok en blanding av alkohol abstinenser og mindre konsentrasjon av stoffet.

Av egen erfaring når jeg har vært dum nok til å bruke benzo mot abstinenser så går det 5 dager før hode er klart igjen og jeg kan gå i butikken uten å føle meg full i panikk og borte i hode.

Spis rikelig, drikk rikelig og ikke minst få nok søvn. Så går dette over raskt, du er på siste stadie nå

Og husk, det å reparere på morningen funket fett, men du får faen smake det igjen etterpå når du blir edru dobbelt så mye, med mindre du er en av de få personene med stålkontroll som faktisk klarer å trappe ned på alkohol og minske abstinensene