Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2926
Hvis man har fullført VGS med gode karakterer og tatt fagbrev, hvordan er det med retten til utdannelse hvis man ønsker å bli noe annet?

Hvis jeg er utdannet rørlegger, men ønsker å bli f.eks. ambulansepersonell, har jeg muligheter til å starte opp på VGS helselinja når jeg er godt oppi tjueårene og allerede gått gjennom VGS?

Hvis ja, holder det å kun ta fagene som er rettet mot selve yrket og skippe fag som matte, norsk, gym etc. som jeg har gjennomført tidligere og har gode karakterer i?
Det er absolutt mulig å ta VGS på nytt, men du har ikke ungdomsrett lengre så du havner bakerst i køen. Du bør ta kontakt med de aktuelle skolene og høre med dem, da det kan være forskjellig praksis fra skole til skole.

Du trenger såklart ikke å ta fag du allerede har bestått på nytt.
ja(men husk at ambulanse er et ettertraktet studie og det fort kan bli vanskelig å få plass da du stiller bakerst i køen) og ja(men du må søke om fritak for oppløring/eksamen om jeg ikke tar feil).
Du kan gå paramedic på høgskolen eller eventuelt bli sykepleier, for så å søke deg til ambulansetjenesten når du har opparbeidet deg en del klinisk erfaring.

Ellers er 23/5-regelen sikkert relevant for deg.
Sist endret av voktern; 7. mai 2020 kl. 10:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.