Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3498
Hei,

Hvilken bank har dere sparekontoen deres hos, og hvilke renter har dere? Jeg har i dag Bank Norwegian med 1,75% renter, men ser at Nordax (https://www.nordax.no/spare) har 2,25% renter. Vurderer derfor bytte.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sjekk sånt på Finansportalen. Det er en tjeneste levert av Forbrukerrådet. https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/
Sparing: https://easybank.no/sparing/

BSU: kommer an på..
Makser du BSU-kontoen du har hvert år, så bør du bytte til en bank som tilbyr to stk BSU-kontoer (aka BSU 2 eller BSU pluss).
Har du to kontoer så får du litt lavere rente på dem, men totalt tjener du mer på det (særlig om du makser begge kontoene).
Du skal ikke ha mer penger på konto en det du behøver for å takle uforutsette utgifter. Rentene i banken er ikke gode nok til at det lønner seg å spare masse penger der. Fond eller investeringer er det som gjelder.
Sitat av BAN Vis innlegg
Du skal ikke ha mer penger på konto en det du behøver for å takle uforutsette utgifter. Rentene i banken er ikke gode nok til at det lønner seg å spare masse penger der. Fond eller investeringer er det som gjelder.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på hva slags risiko du ønsker å ta.
I bank så kan du spare risikofritt opptil 2M NOK.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det kommer jo helt an på hva slags risiko du ønsker å ta.
I bank så kan du spare risikofritt opptil 2M NOK.
Vis hele sitatet...
Og tidshorisont. Skal du kjøpe leilighet neste året kan det vere fornuftig å ha ein million i cash.
Sparing i bank er for tiden stort sett ikke lønnsomt, fordi inflasjonen gjerne er høyere enn rentene. Er inflasjonen større enn renten så taper du penger på å spare på konto.

Indeks fond kan være noe å se på fremfor sparekonto. Lave gebyrer på indeksfond.
Fond som dnb global er rimelig safe å spare penger i
Sitat av random67489 Vis innlegg
Sparing i bank er for tiden stort sett ikke lønnsomt, fordi inflasjonen gjerne er høyere enn rentene. Er inflasjonen større enn renten så taper du penger på å spare på konto.

Indeks fond kan være noe å se på fremfor sparekonto. Lave gebyrer på indeksfond.
Vis hele sitatet...
La oss si at jeg har 100' til overs, burde jeg investere de i indeksfond? Tidshorisont ~1.5 år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Best og værst Vis innlegg
La oss si at jeg har 100' til overs, burde jeg investere de i indeksfond? Tidshorisont ~1.5 år.
Vis hele sitatet...
Godtar du å få tilbake 90k om halvanna år i verste fall?

Det er liten sjans for at det skjer, men det kan skje. Og halvanna år er såpass kort tid at det ikkje er snakk om all verden i noko retning uansett.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Godtar du å få tilbake 90k om halvanna år i verste fall?

Det er liten sjans for at det skjer, men det kan skje. Og halvanna år er såpass kort tid at det ikkje er snakk om all verden i noko retning uansett.
Vis hele sitatet...
Hva om jeg setter de alle på 1-2 akskjer da? F.eks Amazon, google, microsoft eller samsung/apple som alle mest sannsynlig vil gå opp.

Blir det noe særlig på så kort tid uansett. Kanskje 100k til 90-110k?
Sitat av Best og værst Vis innlegg
Hva om jeg setter de alle på 1-2 akskjer da? F.eks Amazon, google, microsoft eller samsung/apple som alle mest sannsynlig vil gå opp.

Blir det noe særlig på så kort tid uansett. Kanskje 100k til 90-110k?
Vis hele sitatet...
Som generell investeringsstrategi kan nøye, større utvalgte posisjoner i få enkeltaksjer vise seg gunstig. En portefølje bestående av få aksjer bør gi høyere meravkastning enn en portefølje bestående av fond, men risikoen vil også være en del høyere. I tillegg burde du da ha en mye lengre tidshorisont i tilfelle markedet plutselig blir preget av en negangskonjunktur, noe man sjeldent kan forutse.

Men lang tidshorisont burde man egentlig uansett ha, ettersom man vet aldri når markedet plutselig snur. Om man da må selge seg ut fordi man trenger pengene asap, kan man sitte igjen med tap, og da kunne man like så godt bare ha hatt pengene trygt på høyrentekontoen.

Samtidig taper man kjøpskraft ved å ha pengene i banken uansett, så kan like så godt putte de inn i et norsk indeksfond med en lav forvaltningsavgift og så sørge for at man er litt fleksibel i fremtiden da pengene skal tas ut.
Sist endret av Ardluh; 7. april 2019 kl. 01:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Best og værst Vis innlegg
Hva om jeg setter de alle på 1-2 akskjer da? F.eks Amazon, google, microsoft eller samsung/apple som alle mest sannsynlig vil gå opp.

Blir det noe særlig på så kort tid uansett. Kanskje 100k til 90-110k?
Vis hele sitatet...
Hva baserer du antagelsen om at de mest sannsynlig blir å gå opp på? Til tross for økte inntekter eller sikker markedsposisjon øker ikke nødvendigvis aksjeverdien, da den selvfølgelig også er basert på aksjens potensiale. I tillegg må du medregne kurtasje på 0.1%
I min mening er potensiell avkastning langt fra like attraktiv som potensielt tap på enkeltaksjer, i tillegg vil du med en slik tidshorisont heller ikke kunne beholde aksjene om verdien synker, (om det er en spesiell grunn for at du har et til et og et halvt år som tidshorisont) og da blir du nødt til å realisere tapet ditt.

Med mindre du sitter på god økonomisk forståelse og har gjort mye research ville jeg aldri vurdert noe annet enn indeksfond. For eksempel Nordnet superfondet Norge tilbys uten noen gebyrer eller forvaltningskostnader, og virker etter min mening som et svært godt valg.

Sitat av Ardluh Vis innlegg

Samtidig taper man kjøpskraft ved å ha pengene i banken uansett, så kan like så godt putte de inn i et norsk indeksfond med en lav forvaltningsavgift og så sørge for at man er litt fleksibel i fremtiden da pengene skal tas ut.
Vis hele sitatet...
Med mindre det blir et krakk.
Sitat av Best og værst Vis innlegg
La oss si at jeg har 100' til overs, burde jeg investere de i indeksfond? Tidshorisont ~1.5 år.
Vis hele sitatet...
Det blir nesten en umulig oppgave å skulle komme med investeringstips på et forum, fordi vi har alle forskjellige krav, forventninger og risikovilje.

Men la oss si du har 100K å investere. Penger du ikke har bruk for i det daglige, som kan låses i ca 18 måneder. Alternativ 1 er sparekonto. Slik rentene er akkurat nå, vil du trolig komme ut med litt mindre penger enn du setter inn pga inflasjon. Vi snakker jo kun et marginalt tap, så målt opp mot sikkerheten om at du aldri vil kunne tape disse pengene når de står på konto så blir det en avveining du må ta. 100% trygg investering, du kommer mest sannsynlig til å gå i null eller til å tape litt, la oss gjøre det enkelt å si rente på 2%. Men så har kanskje inflasjonen vært på 3%.

I indeksfond er det lavere gebyrer enn i andre fond som kan ha en svært "aktiv forvaltning" - aktiv forvaltning sier ikke noe om kvaliteten på fondet, hvor treffsikre forvalterne er eller om fondet vil være bedre eller dårligere enn passive fond. Så det eneste som er sikkert er du betaler mer - også om fondet gjør det dårligere.

Indeksfond er rimelig trygt, men når du har en såpass smal og spesifikk tidshorisont som 18 måneder så kan du risikere at tidshorisonten vil jobbe mot deg. Skulle det bli uvær på verdens børser vil du kunne oppleve at pengene har tapt seg, worst case kanskje både 10 og 20%. Eller en halvering. Som vi i finanskrisen. Om du da er nødt til å realisere fondet etter 18 måneder, så vil verdien om 18 måneder avgjøre om du vinner eller taper. Kunne du latt være å realisere, altså bare la pengene stå så vil jo verdien iflg. historien øke over tid igjen. Altså kan et tap snues til gevinst men da med lengre tidshorisont.

Så er jo et annet alternativ enkeltaksjer, eller at du setter sammen din egen portefølje av aksjer du tror vil utvikle seg positivt. Om du orker å legge inn innsats og gjøre egne analyser så er sjansen for større gevinst på en egenkomponert portefølje høyere enn både bankrenter og fond. Men her kommer jo risikoen inn. Du kan potensielt få større gevinst, men da øker du også risikoen. Worst case nulles en el flere aksjer. Det er lite sannsynlig at flere aksjer vil nulles, altså liten sannsynlighet for at du taper alt - men du kan jo risikere å tape en god del.

Kan du leve med risikoen - worst case så går ting til fukc og du taper pengene. Ja da er kanskje enkeltaksjer noe for deg.

De som har gjort store penger på verdipapirer har gjerne hatt relativt stor risiko. Men fordi oppsiden og mulig gevinst er så stor så ser de det som akseptabelt at risikoen øker.

Til sist må du selv vurdere hvor mye du vil legge ned av tid for å sette deg inn i dette, om du synes det er spennende og gøy å lese og lære om om dette og du takler risikoen så er det jo bare å kjøre på.

Så er det jo faktisk også slik at for noen mennesker så er penger på bankkonto en dårlig investering, fordi pengene da relativt enkelt i et svakt øyeblikk kan omdisponeres og deler av pengene kan føres til brukskonto. Mange med dårlig selvkontroll som har spist seg veldig langt ned i sparepengene før de innser at de mangler den selvkontrollen som er nødvendig.
Jeg er vel så langt unna aksjespekulant man kommer, men hvis jeg hadde hatt 100k jeg kunne bruke til hva som helst nå(og ikke vært redd for å tape), så hadde jeg kjøpt meg inn i Norwegian Air Shuttle. De er vel på bunnplassering nå etter emisjon og Max-skandalen, og jeg vil tippe at de iløpet av 18 måneder kommer til å stige greit. De har jo sagt at de er ferdige med vekstfasen og vil fokusere på inntjening. Jeg har selv litt penger hos de, men ikke på langt nær slike summer som det snakkes om her.

Nå er vel dette mer risikosport enn et indeksfond, men jeg har likevel tro på at Norwegian klarer å snu dette. Og det er kanskje litt artigere å følge med på enn høyrentekonto eller indeksfond?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av PetterNule Vis innlegg
Hei,

Hvilken bank har dere sparekontoen deres hos, og hvilke renter har dere? Jeg har i dag Bank Norwegian med 1,75% renter, men ser at Nordax (https://www.nordax.no/spare) har 2,25% renter. Vurderer derfor bytte.
Vis hele sitatet...

Hei Petter,


For å svare på spørsmålet ditt har jeg Nordax i dag(2,3%), og er veldig fornøyd. Godt valg å prute på renten.