Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2103
Hei, hvordan forsterker trenger jeg til Cerwin Vega VE 15?
Link til Thomann søk 400-1000W pr kanal i 4Ohm. Tilsvarer 200-500W pr kanal i 8Ohm.


Det du har råd til fra Crown blir ikke feil.
Sist endret av Dough; 29. januar 2019 kl. 12:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BeatN
Trådstarter
23 1
Hva med en Harman Kadon AVR 235? Kan det funke? Tenkte å kjøpe noe brukt
Det er en surround receiver og du spør om å drive et sett fronthøyttalere? Receiveren fordeler kraft på flere kanaler i 5.1/7.1. Oppgitt til lusne 50W mens dine CV'er 400W peak. Funker fint det helt til du har fest.
Det burde være nok av tilsvarende jeg har linket til på bruktmarkedet.
BeatN
Trådstarter
23 1
Hmm, vet ikke. De kommer til å bli brukt hovedsakelig til fest/festival etc. ja


Så bør jo være en forsterker som har AUX inngang, og som får mest mulig ut av anlegget.

Med et anlegg på 95 desibel, så kommer jeg vel langt med 100 W?
Ja jøss, bare å gønne på med 100W. Eller lese det jeg har skrevet over en gang eller tre til.

95 hva da desibel?

Sitat av BeatN Vis innlegg
Så bør jo være en forsterker som har AUX inngang, og som får mest mulig ut av anlegget.
Vis hele sitatet...
1. For å få mest ut av anlegget må du ha forsterker.
2. AUX løser du lett når 1. er oppfylt medn en liten mikser/forforsterker.
Sist endret av Dough; 29. januar 2019 kl. 14:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BeatN
Trådstarter
23 1
Frequency Response: 26 Hz - 20 kHz
Power Capacity: 400 watts
Sensitivity (1w/1m): 95 dB


Haha som du skjønner er jeg ikke helt erfaren med forsterkere.

Har lest meg opp litt på forum, og folk har en del forskjellige meninger.

Ser at folk nevner NAD, og at NAD og Cerwin er ment for hverandre, og for å få best utbytte av anlegget, så bør man helst kjøre på med Cerwin Vega PA
NAD er fint det, starter på "bare" 9990,- om du skal ha noe som er liv laga. At NAD er "ment for hverandre" er i beste fall bare en myte og et salgstricks all den tid HiFiklubben har solgt begge deler i mange tiår.
Det er jo et så enkelt spørsmål du bare må bestemme selv. Fest eller sitte hjemme og runke på forsterkeren.
Det er ingen på festen som kommer til å høre forskjell før det blir tyst og da er det ikke så stas med en liten NAD lenger.
Ser du bort fra den verste søpla på markedet så er det eneste interessante og målbare her effekt i Watt.
BeatN
Trådstarter
23 1
Okei.

I all hovedsak, så ble høyttalerne kjøpt inn på grunn av mangel på høyttalere til festival.

Så de skal spille så høyt og bra om mulig.

Hadde ikke tenkt å gå så høyt opp i pris nei, tenkte å finne en god og rimelig forsterker.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
NAD er fint det, starter på "bare" 9990,- om du skal ha noe som er liv laga.
Vis hele sitatet...
Mye billigere brukt, selvsagt. NAD har mange modeller som burde gå an, f.eks. C270, C272. Disse kan også bridges og brukes som monoblokker.
Kjøp en PA / class D forsterker og en forforsterker eller miksebord. Så vil du få mye trøkk. Hvor mye vil du legge i dette, så kan jeg finne en bra løsning for deg NAD etc. blir fort dyrt - med mindre effekt enn du ønsker til ditt formål.
Husk effekten på forsterker kan være litt over totalt effekt høyttalerene, men med for svak forsterker har du faktisk større sjanse for å sprenge de da forsterkeren ikke klarer å kontrollere elementet
Altså, drit i å les på hva produsentene oppgir av watt, her lyves det mye. Jeg har en 14watt klasse A-forsterker som er mye mer strømsterk og kontrollerer det meste bedre enn mye av det som finnes av A/B og digitalforsterkere på markedet under 100k. Du må sørge for å ha en forsterker som er strømsterk, og CVene dine er et bunnløst hull når det kommer til hva de krever. Skal du kontrollere disse over tid med høyt volum må du gå for PA. Det at de har en følsomhet på 95db er vangligvis et tegn på lettdrevne høyttalere, men du skal kontrollere store element ved høyt volum.

Det du skal ha her er en PA-forsterker, du er ikke ute etter feinschmecker-lyd uansett (ellers hadde du kjøpt noe annet enn CV). Crown er populært på Cerwin Vega. Og drit i NAD, det vil ikke holde med mindre du finner en gammel 218 eller to stk 216.