Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6275
Har gått på Cipralex/escitalopram 10 mg i 8 ukers tid nå, føler enten ingen forskjell eller bare forverring, økt angst og uro, blir mye mer likegyldig, ganske så ukritisk og fravær av empati etc.

Begynner å hate medisinen min, og mtp at det bare er 10 mg så vurderer jeg å kutte tvert i dag(pleier å ta den på kvelden). Dessuten oppholder jeg meg et sted nå hvor det er greit å være litt humørsyk

I tillegg er jeg helt sykt glemsom. Husker ikke ting hva andre sier, eller hva jeg selv sier og gjør. Kan det ha noe sammenheng?
(Får ikke tak i legen min da h*n er borte fram til slutten av mnd)

Noen som har erfaring med bråslutt?

SKB1
Tja, jeg har gjort det under innleggelse og oppfølging. Var ganske sprø på den tida og kan ikke si jeg merka noe mer konkret.

Det sagt så er det ikke anbefalt, er skrevet mer om dette på freak om du søker.

Det er også ganske dumt å selvmedisinere deg i mot legen's samråd på det viset med tanke på fremtidig tillit.
bråslutt burde du ikke gjøre. iallfall, trapp det ned.
Du må gi cipralex litt tid, jeg tror det du sier om forverring er bare noe du innbiller deg, derfor har du de konsekvensene . du må ha litt troa på at medisineringen din skal fungere.
Nei du bør virkelig ikke bråslutte. Du bør også starte med å ta Cipralex om morgenen fremfor om kvelden.
Cipralex som endel andre SSRI kan trenge lengre enn 8 uker for å "kicke inn" og gi merkbar bedring. Likevel kan du merke svært store negative effekter ved å kutte brått. Som økt uro og angst, særdeles nedstemt og liketil bli suicidal.

Snakk med behandler eller lege om dette. Noen trenger større doser, andre trenger litt mer tid før medisinen virker. 8 uker er ikke lenge, gi det 8 uker til minst. Og snakk med lege om evt. å endre dose eller bytte medisiner eller evt. kombinere et par forskjellige.

At du er glemsom er skyldes gjerne depresjonen i seg selv, da det glemskhet og "tregt hode" ofte følger depresjon.

Stå i det du har tatt ett viktig skritt for å bli bedre. Du har bedt om hjelp og fått medisiner og forhåpentligvis også en form for terapi eller annen oppfølging.
Dette klarer du.
Sist endret av frtoretang; 3. august 2016 kl. 16:53.
8 uker er ikke lenge, tar lang tid før man merker noe virkning på Cipralex. Med meg tok det nesten et halvt år før jeg merket forskjell på depresjonen, men jeg ble så likegyldig og flat i humøret at jeg slutta på den av den grunn. Sexlysten forsvant totalt (var i et forhold og hadde fra før rimelig høy sexlyst så sugde både for meg og typen), jeg ga faen i alt og bare.. Ja. Greide hverken å grine eller le liksom, var ganske merkelig. Fortsett en stund til på den så avtar nok bivirkningene, som ofte er økt angst og depresjon og selvmordstanker og bare mer faenskap egentlig vanlige bivirkninger. Jeg var temmelig langt nede de første ukene men så tok det seg opp igjen, selv om humøret likevel var flatt, sexlysta borte osv.

Jeg gikk på 40 mg (20 mg x 2 per dag) og slutta brått, det var ikke så veldig lurt. Fikk konsekvent "støt" i hodet og kroppen, var en merkelig type hodepine som vedvarte i iallefall 2 uker og angsten ble verre (i utgangspunktet var ikke den så ille heller faktisk, mest depresjon jeg slet med på den tida). Jeg traff bunnen totalt (yay jeg ble deppa, endelig kunne jeg faktisk føle noe! ) men det avtok etter noen uker det også, så var jeg tilbake i samme (ustabile) stemningsleie. Følelsene kom tilbake og alt det der. Så å slutte brått anbefales ikke, trapp heller ned etter å ha pratet med legen om det om du absolutt vil slutte på den. Finnes folk som har hatt god virkning av Cipralex, kan godt hende dosen er for lav også og at du må øke den noe.

Det er forøvrig slik med alle SSRI-preparater, det tar tid før det funker. 8 uker er dessverre ikke lenge, så man må smøre seg med tålmodighet en god stund. Det virker jo individuelt på oss alle men når det kommer til hvor lang tid det faktisk fungerer så er det litt likt vil jeg tro.
Sist endret av Mafakkaz; 3. august 2016 kl. 17:36.
Jeg bråsluttet på cipralex, av akkurat samme grunnen du vil slutte med de. Gjorde det mens jeg var på ferie, jeg misslikte meg selv så fælt på de medisinene at jeg spontant kasta alle jeg hadde igjen på havet.. Burde kanskje ikke gjort det, for jeg ble fysisk dårlig, uvell og svimmel, skjelvinger til de grader, skalv i stemmen når jeg pratet pluss at de var noen dager med kraftig depresjon og forværret angst..
Det var de første 3-4 dagene som var værst, så begynte det gå bedre, og etter rundt en uke så begynte jeg å føle meg mye bedre, nesten som et nytt menneske. Var ikke lenger helt apatisk når det kom til følelser, og jeg følte meg glad for første gangen på lang tid, noe både familie og venner også merket veldig godt
Men skulle nok ha trappet ned for å unngå plagene av og bråslutte.

men uansett, har aldri angret et sekund på at jeg sluttet med de.
Hvis legen din er bortreist så skal du kunne få snakke med en stedfortreder, det gjorde jeg da jeg fikk en akutt trang til å slutte på mine stemningsstabiliserende. Du kan få gode råd og tips fra en lege selv om vedkommende ikke kjenner din eksakte historie, og det kan godt hende at du får "klarsignal" til å slutte. Siden det ligger i psyken alt sammen, tror jeg personlig at det er større sjanse for at en eventuell slutt går smertefritt hvis du har fått støtte fra en lege som sier at det går fint, i motsetning til hvis du bare slutter og da kanskje går med litt negative tanker i bakhodet. "Gjør jeg noe dumt nå? Vil jeg få abstinens? Er det en liten hodepine jeg kjenner her? Kan det være en bivirkning av bråslutt? Er det farlig? Burde jeg heller trappet ned? Å shit, føler jeg meg dårlig nå?".
Bare ring til legekontoret så får du helt sikkert snakke med en lege og spørre om alt du lurer på.
Jeg gikk på escitalopram 20mg i 4 måneder. Bråsluttet av samme grunn som deg. De 3-4 første dagene var de verste, med 20-30 "brainzaps" iløpet av dagen. Etter dette merket jeg mindre og mindre. Ble litt fysisk dårlig som kjellfresh også sa, men merket det ikke i så stor grad at jeg måtte starte opp igjen, brainzapsa var værre. Etter en uke følte jeg meg så si helt normal igjen. Er glad jeg sluttet, følte meg mye bedre uten escitolapram enn med.
Sitat av sweetkittybaby1 Vis innlegg
Har gått på Cipralex/escitalopram 10 mg i 8 ukers tid nå, føler enten ingen forskjell eller bare forverring, økt angst og uro, blir mye mer likegyldig, ganske så ukritisk og fravær av empati etc.

Begynner å hate medisinen min, og mtp at det bare er 10 mg så vurderer jeg å kutte tvert i dag(pleier å ta den på kvelden). Dessuten oppholder jeg meg et sted nå hvor det er greit å være litt humørsyk

I tillegg er jeg helt sykt glemsom. Husker ikke ting hva andre sier, eller hva jeg selv sier og gjør. Kan det ha noe sammenheng?
(Får ikke tak i legen min da h*n er borte fram til slutten av mnd)

Noen som har erfaring med bråslutt?

SKB1
Vis hele sitatet...
Bråslutt? Du har jo knapt begynt å tatt dem... Men ja. Har erfaring med bråslutt. Går mest i "Head zaps", sånn elektriske støt inni hodet, men de er ikke ubehagelige egentlig. Humørsvingninger og vanlige SSRI shit? Jeg bråslutta og det gikk helt fint. Fikk det mye bedre. SSRI er noe faenskap for min del hvertfall.

Jeg gikk forøvrig på 30mg
Sist endret av TrippyKing; 10. august 2016 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bråslutt betyr jo å kutte brått, ikke hvor lenge du har gått på det
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Bråslutt betyr jo å kutte brått, ikke hvor lenge du har gått på det
Vis hele sitatet...
Selvsagt har lengden en har gått på det mye å si. Det er vesentlig forskjell på å ta én Cipralex og bråslutte. Sammenlignet med å ta Cipralex hver dag over 5 år, og så bråslutte.
Jeg antar du har merket denne forskjellen på engangsbruk og langtidsbruk med heroin, selv om heroin er verre!..

Tilbake til TS:
Jeg støtter det de fleste andre her sier. Vent en god stund til. Og ihvertfall ikke slutt brått med SSRI!
Jeg har prøvd Cipralex én gang, og jeg ble sykehusinnlagt av bivirkninger (kvalme og ganske heftig spying), jeg antar dette ikke gjelder deg, eller er over for deg nå. Så det behøver du ikke å legge deg merke i.

Men jeg prøvde Zoloft over en del måneder. Og her var jeg så dum, at jeg sluttet brått. Det gikk et par dager, så ble jeg virkelig "happy", og depresjonene gikk over. Denne tilstanden varte i 2-3 dager, og jeg likte den bra!

Men så gikk dette over, og jeg fikk en depresjon, som nesten var på høyde med de jeg hadde før samtaleterapi 8-10 år føre. Skikkelig ille var det, og jeg ble nesten selvmordsklar en stund. Dette varte i en uke eller to, så ble det gradvis bedre.

Etter dette fikk jeg adskillig mere respekt av disse medisinene. Har du alvorlige depresjoner, så vil Cipralex antageligvis hjelpe deg, mere enn de skader deg. Vil du slutte, så gjør du det KUN sammen med lege, og du følger planen legen din og du setter opp.

Husk dette her gjelder egentlig alle medisiner. Det er at så og si alle har mer eller mindre bivirkninger. Grunnen til at du får utskrevet en medisin, er at de(n) positive virkningen(e) er vurdert (langt) større, enn de negative bivirkningene.

Lykke til!
Er på min femte dag uten. Har ikke vært så ille egentlig.
Sitat av sweetkittybaby1 Vis innlegg
Er på min femte dag uten. Har ikke vært så ille egentlig.
Vis hele sitatet...
Da kommer det nok ikke til å bli noe værre heller

Lykke til videre uansett!
For noen kan det være et helvete å slutte med antidepressiva (type SSRI/SNRI), for andre går det helt fint. Har gjort det selv 2 ganger. Begge gangene hadde jeg brukt høy dose over flere år og begge gangene bråsluttet jeg på eget initiativ uten å snakke med legen om det. For meg har det gått nesten helt knirkefritt. Ingen ubehagelige seponeringssymptomer bortsett fra et angstanfall jeg fikk da jeg våknet en gang mens jeg sov. Gått uten i ca 4 mnd nå. Merker bare at jeg gråter over bagateller og at jeg er mer svingende i følelseslivet. Mer sårbar.Håper det fortsetter å gå bra.