Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 6815
Nå som vi er inne i et nytt år, er det artig og tenke på hva som vil skje dette året innen forbrukerelektronikk som smarttelefoner, datamaskiner, nettbrett, konsoller og annet innenfor denne typen elektronikk.

Fremskrittet går fremdeles i en voldsom fart framover, og derfor lurer jeg på hva det neste blir. Hva tror dere det nye store blir i år, og hva skjer i løpet av de neste fem årene?

Egne navigasjonsenheter (GPS) er en ting jeg tror det vil bli snarlig slutt på, dette fungerer ypperlig på smarttelefoner og nettbrett. Jeg tror også vi vil se mye mer til bedre og bedre hybridløsninger mellom nettbrett og laptoper.

Kjør debatt.
Sist endret av Fuzzybossen; 8. januar 2013 kl. 13:46.
Dette er nok mer "håper" enn "tror", men vi må da få være litt optimistiske...

Smarttelefoner og nettbrett vil vel utvikle seg og bli mer voksen som teknologi. Ellers tror jeg det vil vokse frem endel niché-produkter innen dette markedet, som f.eks. de vanntette telefonene fra Sony. Produkter ala Asus Transformer Pad vil det nok komme mer av, altså hybrider mellom nettbrett og laptop. Om et par år vil kanskje nettbrett overta rollen laptoper har i dag, slik laptoper overtok for stasjonære maskiner.

Ellers håper jeg at endel av fuksjonene fra kompaktkamera kommer på amatør- og entusiastspeilreflekshusene. At Blåtann/wifi og gjerne GPS ikke er på plass her ennå, er for meg et mysterium. Kan godt tenke meg at de tar i bruk en åpen platform (f.eks. android), slik at man kan tilpasse programvaren i større grad selv.

Ellers klarer jeg ikke helt se for meg noen store nykommere. Det vil nok komme endel "fancy" gadgets som egentlig bare er en gimmick.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
det store innen spill blir forhåpentligvis linux baserte konsoller og mer frihet til utviklere.
Det neste store håper jeg blir smarttelefoner ol. med større batterikapasitet. Her er det stort forbedringspotensiale.
Hva jeg tenker meg blir det neste nye store..

1) Flatskjerm-tv'er som virkelig er flate, som veier veldig lite. Enkle å henge opp der man vil. Kanskje trådløst (bortsett fra strøm).

2) Mer effektive el-biler som alle kan ha råd til å eie og bruke med tanke på batteriskifte hvert andre år. Mener å ha lest det er slik.

3) Enklere el-løsninger som for eksempel å styre strømbrytere i hjemmet fra mobilen etc. Det er noe jeg ønsker meg. Her tror jeg man kan spare strøm og gjøre ting mer effektivt. Det finnes timere og slikt i dag men tenk hvor enkelt det hadde vært å kunne styre -alt- i hjemmet fra mobilen! Med bare noen tastetrykk.
Sist endret av Taurean; 8. januar 2013 kl. 15:26.
Håper og tror at OLED-tver blir mer utbredt enn idag
Ellers så er jeg ikke så oppdatert på elektronikk markedet.
Vanntette (brukende) mobiler, mye fancy stuffs en egentlig ikke trenger og batteri kapasitet på tv'er kanskje?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva jeg tenker meg blir det neste nye store..

1) Flatskjerm-tv'er som virkelig er flate, som veier veldig lite. Enkle å henge opp der man vil. Kanskje trådløst (bortsett fra strøm).

2) Mer effektive el-biler som alle kan ha råd til å eie og bruke med tanke på batteriskifte hvert andre år. Mener å ha lest det er slik.

3) Enklere el-løsninger som for eksempel å styre strømbrytere i hjemmet fra mobilen etc. Det er noe jeg ønsker meg. Her tror jeg man kan spare strøm og gjøre ting mer effektivt. Det finnes timere og slikt i dag men tenk hvor enkelt det hadde vært å kunne styre -alt- i hjemmet fra mobilen! Med bare noen tastetrykk.
Vis hele sitatet...
Du har Nexa, hvor alt dette styres via en fjernkontroll. Man kan også bruke f.eks en lyssensor.
Tror gode kameraer blir veldig mye billigere (kanskje ikke det neste store men). Se på feks red som har slått av prisen til en brøkdel
Snart kan mobil og nettbrett styres med øyet, så jeg tror ikke vi er ferdig med det forrige store enda jeg
ARM-baserte ultrabooks med touchskjerm som kjører android.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av bobbo Vis innlegg
Om et par år vil kanskje nettbrett overta rollen laptoper har i dag, slik laptoper overtok for stasjonære maskiner.
Vis hele sitatet...
nå har egentlig ikkje bærbare datamaskiner tatt over for stasjonære.
Tror de aller fleste har minst en stasjonæ i husstanden, er forsatt overlegent best og billigest, men mange har også en laptop eler flere pga det kreves av de fleste skulene og er mye enklere å ta med rundt om kring.
Begge deler er mye brukt men en stasjonær data gjør jobben sin med å være stasjonær veldig godt.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Materialismen lenge leve!
Vis hele sitatet...
Tenkte litt slikt jeg og mens jeg skrev startinnlegget. Dette er jo ting vi faktisk ikke har brukt for, annet enn for fornøyelsens del. Så slikt sett, så har jo vi som har muligheten til og ha alle disse duppedittene det ganske godt.
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Det neste store håper jeg blir smarttelefoner ol. med større batterikapasitet. Her er det stort forbedringspotensiale.
Vis hele sitatet...
Håper på en ny batteritype som gjør dette ja.. Noe vi trenger sårt
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
nå har egentlig ikkje bærbare datamaskiner tatt over for stasjonære.
Tror de aller fleste har minst en stasjonæ i husstanden, er forsatt overlegent best og billigest, men mange har også en laptop eler flere pga det kreves av de fleste skulene og er mye enklere å ta med rundt om kring.
Begge deler er mye brukt men en stasjonær data gjør jobben sin med å være stasjonær veldig godt.
Vis hele sitatet...
Jeg kan tenke meg at han mener i den forstand laptoper har overtatt for stasjonære maskiner, vil nettbrett overta for laptoper. Altså vil ikke nettbrett overta fullstendig for laptoper, men gjøre en del av jobben de gangene vi ikke trenger de "svære" laptopene.
[COLOR="LemonChiffon"]Håper at Android slutter å hakke i menyer på TAB's i framtiden. (Menyer og home-screen lagger på min Galaxy 2 7")[/COLOR]

Jeg tror at vi kommer til å se store forbedringer innen Tabs. Håper at Linux kommer til Tablets også, altså f.eks. Ubuntu.
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Det neste store håper jeg blir smarttelefoner ol. med større batterikapasitet. Her er det stort forbedringspotensiale.
Vis hele sitatet...
Batteriteknologien altså.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
[COLOR="LemonChiffon"]Håper at Android slutter å hakke i menyer på TAB's i framtiden. (Menyer og home-screen lagger på min Galaxy 2 7")[/COLOR]

Jeg tror at vi kommer til å se store forbedringer innen Tabs. Håper at Linux kommer til Tablets også, altså f.eks. Ubuntu.
Vis hele sitatet...
Nå er jo Android basert på Linux om jeg ikke husker feil? Og i min roota Nexus 7 har jeg lagt inn Cyanogenmod som også har med terminal. Blir ikke det rimlig det samme som det du ønsker? (Har liten peiling på Linux)
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Nå er jo Android basert på Linux om jeg ikke husker feil? Og i min roota Nexus 7 har jeg lagt inn Cyanogenmod som også har med terminal. Blir ikke det rimlig det samme som det du ønsker? (Har liten peiling på Linux)
Vis hele sitatet...
Joda, det er basert på Linux, men det er langt i fra det samme. Jeg vil ha muligheten til å f.eks. programmere i Python direkte på Tabben, uten å laste ned masse styr og roote etc.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Joda, det er basert på Linux, men det er langt i fra det samme. Jeg vil ha muligheten til å f.eks. programmere i Python direkte på Tabben, uten å laste ned masse styr og roote etc.
Vis hele sitatet...
Nettbrett ned all winner brikker kjører ubuntu live distro.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva jeg tenker meg blir det neste nye store..

1) Flatskjerm-tv'er som virkelig er flate, som veier veldig lite. Enkle å henge opp der man vil. Kanskje trådløst (bortsett fra strøm).

2) Mer effektive el-biler som alle kan ha råd til å eie og bruke med tanke på batteriskifte hvert andre år. Mener å ha lest det er slik.

3) Enklere el-løsninger som for eksempel å styre strømbrytere i hjemmet fra mobilen etc. Det er noe jeg ønsker meg. Her tror jeg man kan spare strøm og gjøre ting mer effektivt. Det finnes timere og slikt i dag men tenk hvor enkelt det hadde vært å kunne styre -alt- i hjemmet fra mobilen! Med bare noen tastetrykk.
Vis hele sitatet...

1: Bygg nisje til TV. Null stress med ledninger ever again. Samt at de blir mindre viktig mtp tykkelse.
2: Tesla S, bare å bestille. Luksus 7 seters GT til under 500K. Unikt i Norge. 500km rekkevidde. Du har bilen til sommeren.
3: Finnes både som x11 hybrider, fjernkontroll løsninger og kombi løsninger via nettleser og NFC
Sist endret av ompapa; 8. januar 2013 kl. 19:27.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Håper på en ny batteritype som gjør dette ja.. Noe vi trenger sårt
Vis hele sitatet...
...eller at de slutter å lage mobiler tynne som papir. Er ikke nødvendig å ha noe tynnere mobil enn det som er nå, kommer til å knekke snart. Mye bedre å bruke plassen på ordentlig batteri så man slipper å lade hver eneste kveld.
Btw Tesla S har 8 års garanti på batteri.
Vi snakker el bil revolusjon.
Augmented reality-briller.
Er det google brillene? Snakk om våt drøm altså. Sett den videoen med de fallskjermhopperne?
Sånne briller vil jeg også ha. Og gjerne lenge før de blir mainstream. Det må være noe av det kuleste jeg noensinne har sett. Om det virker som i videoen. Om det i virkeligheten blir lagging, dårlig bilder med blur, og jallakvalitet så ønsker jeg meg heller 4K eller 8K skjerm og hauger med ekte 4/8K p0rn.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
PC, nettbrett og konsoll i ett. Tror dette er noe som fort kan bli stort, spesielt blant den yngre garde.

http://www.pressfire.no/image/article/6000/6354/article_top_1.jpg
Gleder meg til Ubuntu mobile

http://www3.picturepush.com/photo/a/11934071/480/Anonymous/ubuntuphpne.jpeg
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Bruker virkelig "vanlige" folk nettbrett? Jeg trodde det for det meste var barn opp til ungdomsskolealderen som brukte det. Eller at den kanskje ble brukt til å lese nettaviser hvis man ikke gidda å ta opp laptopen. Er jo helt for jævlig å skrive på de greiene ihvertfall.

Ellers tror jeg på at vi det neste året blir å se en ny konsollgenerasjon.
Vet ikke helt hva de kan forbedre som kan gjøre ting bedre enn nå, men de klarer nok å komme på noe.
Sist endret av Dongerino; 11. januar 2013 kl. 13:10.
Den største begivenheten i 2013 er GTA V!

Ellers er det jo ganske spennende å se hvordan prisutviklingen på de nye OLED tv'ene blir.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Bruker virkelig "vanlige" folk nettbrett? Jeg trodde det for det meste var barn opp til ungdomsskolealderen som brukte det. Eller at den kanskje ble brukt til å lese nettaviser hvis man ikke gidda å ta opp laptopen. Er jo helt for jævlig å skrive på de greiene ihvertfall.

Ellers tror jeg på at vi det neste året blir å se en ny konsollgenerasjon.
Vet ikke helt hva de kan forbedre som kan gjøre ting bedre enn nå, men de klarer nok å komme på noe.
Vis hele sitatet...
De selger som varmt hvetebrød til både barn og voksne.
De er ikke optimale til å skrive en roman på med mindre man har eksternt tastatur, men de brukes til alt annet.

De er ypperlige til å lese bøker på, surfing, se film på farten, spill og musikk for å nevne en liten del.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva jeg tenker meg blir det neste nye store..

1) Flatskjerm-tv'er som virkelig er flate, som veier veldig lite. Enkle å henge opp der man vil. Kanskje trådløst (bortsett fra strøm).

2) Mer effektive el-biler som alle kan ha råd til å eie og bruke med tanke på batteriskifte hvert andre år. Mener å ha lest det er slik.

3) Enklere el-løsninger som for eksempel å styre strømbrytere i hjemmet fra mobilen etc. Det er noe jeg ønsker meg. Her tror jeg man kan spare strøm og gjøre ting mer effektivt. Det finnes timere og slikt i dag men tenk hvor enkelt det hadde vært å kunne styre -alt- i hjemmet fra mobilen! Med bare noen tastetrykk.
Vis hele sitatet...
nå har vi jo samsung smart 3D tv'er da (btw de kan styres med kamera som registrerer handa's bevegelser
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
De selger som varmt hvetebrød til både barn og voksne.
De er ikke optimale til å skrive en roman på med mindre man har eksternt tastatur, men de brukes til alt annet.

De er ypperlige til å lese bøker på, surfing, se film på farten, spill og musikk for å nevne en liten del.
Vis hele sitatet...
Ja, å ha en på farten er nok noe jeg kan se som veldig praktisk. Men til hjemmebruk så gruser jo laptop, stasjonær osv den på alt det der. Å se på film på en såpass liten skjerm er jo ikke noe særlig når man er hjemme. Man får jo heller ikke runna "vanlige" spill på den heller.

Men som en stor mobil/mediesenter man kan ha på farten funker den nok bra da. Men forstår ikke hvor stor nytte man kan ha for den med mindre man tar mye buss eller fly.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Ja, å ha en på farten er nok noe jeg kan se som veldig praktisk. Men til hjemmebruk så gruser jo laptop, stasjonær osv den på alt det der. Å se på film på en såpass liten skjerm er jo ikke noe særlig når man er hjemme. Man får jo heller ikke runna "vanlige" spill på den heller.

Men som en stor mobil/mediesenter man kan ha på farten funker den nok bra da. Men forstår ikke hvor stor nytte man kan ha for den med mindre man tar mye buss eller fly.
Vis hele sitatet...
Nå kan ikke jeg snakke for andre, men jeg bruker tabletten min ekstremt mye (Galaxy Tab 2 7")

På dagtid bruker jeg PC'en som vanlig, men på kvelden før jeg skal legge meg tar jeg fram tabletten og skrur av PC'en. Før jeg legger meg ser jeg ofte på en episode med Stargate på Netflix, leser noen sider av Game of Thrones på eBook appen min (Jeg har sluttet å kjøpe vanlig bøker, jeg kjøper dem bare digitalt. Jeg synes det er mye lettere å lese i senga med en tablett.) og til slutt hører jeg på litt musikk fra Spotify. Kanskje leser jeg litt på Freak eller på Reddit.

Jeg bruker også tabben mye på skolen. Helt fra jeg tar bussen til jeg kommer fram, og i nesten alle friminuttene. Er det en stor presentasjon i aulaen tar jeg med tabben og tar notater.

Også er det jo det med reiser. Tabben er ekstremt handy å ha med når jeg tar tog til Oslo, eller buss til Drammen. Jeg kan sitte på internett (Via Internett-deling fra telefonen min), spille (Google Play Store) eller bare høre på musikk.

Mange skjønner ikke vitsen med tablets, men etter at de kjøper en skifter de mening. Selfølgelig så passer ikke en tablet for alle, men for mange (Som meg) har tabletten gjort ting mye enklere!
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
De er ypperlige til å lese bøker på
Vis hele sitatet...
Å lese bøker på skjerm blir for meg helt... ja, feil og ubehagelig. Istedet for å ligge i senga på kvelden og bli lyst opp i trynet av en skjerm er det mye kosligere med en nattlampe og en ekte bok i hånda.

Ellers, det jeg gleder meg til er vel ny Xbox (slutten av 2013, om jeg ikke husker feil). Blir også en oppgradering til maskina når neste generasjon skjermkort kommer.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
De selger som varmt hvetebrød til både barn og voksne.
De er ikke optimale til å skrive en roman på med mindre man har eksternt tastatur, men de brukes til alt annet.

De er ypperlige til å lese bøker på, surfing, se film på farten, spill og musikk for å nevne en liten del.
Vis hele sitatet...

Nettbrett er ikke særlig til å lese bøker på, egner seg ikke til film med mindre man er på toget, vi har da bedre musikkavspillere alle mann - det eneste jeg bruker nettbrettet til er som fjernkontroll. Der gjør den en utmerket jobb takket være screen real estate. Ja også hender det jeg grabber den for å dra opp feks websider på TV'n eller lese kjappe meldinger. Men som fjernkontroll og til å styre x11 dingser er de geniale.

Alt du nevner gjøres bedre på stasjonær eller laptop.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Nettbrett er ikke særlig til å lese bøker på, egner seg ikke til film med mindre man er på toget, vi har da bedre musikkavspillere alle mann
Vis hele sitatet...
Da får vi være enige om at vi er uenige. Det er en smakssak.

-Jeg ser selvsagt ikke på film på nettbrettet mens jeg er hjemme, men nå er nettbrettet blitt førstevalget på reiser framfor laptopen.
Sist endret av Fuzzybossen; 13. januar 2013 kl. 10:46.
Ja det sier mer om bruksmønsteret ditt enn mitt. Da er lett underholdning det du bruker nettbrettet til og det er jo helt greit. Men forsøk å sitt å rediger dokumenter eller skriv en lengre tekst på nettbrett - da ser du kjapt begrensningene.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja det sier mer om bruksmønsteret ditt enn mitt. Da er lett underholdning det du bruker nettbrettet til og det er jo helt greit. Men forsøk å sitt å rediger dokumenter eller skriv en lengre tekst på nettbrett - da ser du kjapt begrensningene.
Vis hele sitatet...
Ja skal være enig i det. Det sier jeg lengre oppe også, at da bør man ha eksternt tastatur i tillegg. Jeg sier ikke at nettbrett overtar for en vanlig PC pr. idag, men at de er fleksible og greie til sitt bruk igjen. I hjemmet går det bare på spill. Til ellers ser jeg bare på filmer og lytter på musikk når jeg er på farten/ferie. Det var en som spurte om voksne virkelig kjøper slikt, og det var det jeg fant ut at jeg måtte forsvare.

Håper vi kan stoppe diskusjonen om akkurat denne tingen her, slik at tråden fortsetter som jeg egenlig ønsket. Om hva som kan bli stort dette året og fem år fremover. Nettbrett er gammeldags.
Sist endret av Fuzzybossen; 13. januar 2013 kl. 11:56.
VR i spill! Oculus Rift ser ut til å være det første som fungerer ordentlig. Om Oculus blir en suksess kan det nok bli mange spennende produkter fremover!
Google Glasses ser ut til å shippes til utviklere i april. Da bør det ikke gå så altfor lang tid før vi ser de første eksemplarene i forskjellige tester. Gleder meg vilt og tror virkelig dette kan bli sinnsykt. Håper bare resultatet blir likt det vi har sett i reklamevideoene for Google Glasses.
Leste akkurat at intel vil fjerne mus og tastatur får å sette inn en slags mikrofon som du skriver med ved å snakke. Og en fjernkontroll som styres med hand som skal fungere som mus... BULLSHIT!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Stemmestyring har vært integrert i Windows siden (så vidt meg bekjent) Windows Vista.

Husker man kunne lære pc'en å forstå deg bedre ved å lese inn skriptede setninger.

Det fungerte ca. like godt som man skulle tro

Håndstyring finnes allerede i flere varianter, Kinect er et (om noe dårlig) eksempel på dette.

Så vil absolutt ikke kalle det BS
Synes det begynner å bli på tide at det kommer noe banebrytende. Noe som virkelig endrer måten vi lever på.
En skikkelig dingz som vi alle bare må ha. Googles briller har potensiale. Ønsker meg noe skikkelig kick-ass.
Eller batterier som varer 10 ganger lengre enn i dag. Eller en elektrisk sykkel slik som Audis e-bike.

Jeg er drittlei av at alt det kule man leser om forblir prototyper og aldri blir noe av, eller er forandret så mye før produksjon at hele cool faktoren forsvinner. Ta audis e-bike. En egen app for å ta wheelie uten å tippe rundt bakover. Genialt. En el-motor som gir deg toppfart på 80km/t. Slutt å terg oss med å vise oss prototyper og lever et ferdig produkt. Jeg vil leve grønnere men det er jo nesten som med underholdningsbransjen som ikke vil selge til meg det jeg ønsker å kjøpe.
Audi e-bike blir sikkert aldri noe av. Kom med varene nå!
Sist endret av ompapa; 23. februar 2013 kl. 17:22.
▼ ... over en måned senere ... ▼
3D-printing ftw!
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Vanntette (brukende) mobiler.
Vis hele sitatet...
Sony Neo V og Z er veldig brukende og veldig vanntette
atomdrevet og aldri uten signal vann og støtsikker smartphone