Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3110
Hei.
Jeg har hamstret Jarlsberg-ost.
De er firkantet.
Når jeg går i kjøleskapet, ser jeg vanndråper gjennom plasten.
Åpner jeg pakkene, har det dannet seg et lite hvitt lag, og osten er litt mykere, der det har vært mest kondens.

Noe jeg kan gjøre?
Sist endret av davidentotre; 19. mai 2019 kl. 20:49.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sjekke lagringsforholdene? (For kaldt/nærme baksiden av skapet?)

Jeg har pleid å hive ost som ser sånn ut, vet ikke helt hva man skulle gjort av livreddende tiltak på gulost.
Bare å bruke høvelen og ta av det som ser ekkelt ut. Finnes ikke farlig å spise det.
Ost er hellig. Man kaster ikke ost.

Fjern det som er utsatt for fukt. Osten smaker bare bedre, desto lengre du lagrer den.
Sitat av robhol Vis innlegg
(...) vet ikke helt hva man skulle gjort av livreddende tiltak på gulost.
Vis hele sitatet...
Smelting er standard livreddende tiltak på gulost.
Ost blir liksom ikke bedervet innover som mange andre matvarer, så her er det helt riktig å skjære av det som ikke ser bra ut.

Har du en norvegia ost som er helt grønn, så skjærer du bort det grønne og vips så har du en fin ost igjen.

Vanndråper kan dannes allerede i butikken, så jeg tviler på om dette er noe å bry seg om. Det er mugg som er fienden.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har merket det samme på Jarlsberg, osten virker å være svært hydroskopisk iforhold til andre oster.
Kjøper jeg en pakke med ferdigkuttet osteskiver og lar den ligge i kjøleskapet i 2-3 dager bader den i vann, det hvite belegget kommer også, smaker ikke så fryktelig mye de første dagene, men ser jo ikke så appetittlig ut
.
Skjer ikke med andre oster, kjøleskapet er dessuten fri og rim/is også.
Forsøk å lagre den i papir og ikke i plast. Tips jeg fikk sist jeg kjøpte ost av høyere kvalitet.

P.s : ikke dassrull papir, men et tykt papir
Sist endret av Source; 19. mai 2019 kl. 23:56.
Jeg bare spiser den. Ingen fare, før jeg ser grønne flekker av mugg.
Ang å bare kutte bort mugg på ost vil jeg bare nevne at om man har mugg på osten er det fort mugg i hele osten. Det er bare at det du ser er kun "blomsten". Så å kutte bort det du ser fjerner ikke muggen.

Mugg kan potensielt gjøre deg syk, selv om det er uvanlig. Det kommer ann på hvilken muggsopp det er.

Tips ang oppbevaring av ost etter åpning:
- unngå å ta direkte på osten. Ofte er det infeksjon via sporer du har på hendene som gjør den dårlig.
- klem ut mest mulig luft av plassen før du legger den i kjøleskapet
- prøv å unngå å ha den lenge ute om gangen.
Sist endret av etse; 20. mai 2019 kl. 01:26.
Når du hamstrer ost så frys den ned. Og ta opp bare en og en pakke. Pakka du åpner og bruker oppbevares på midterste hylle i kjøleskapet og pakkes så lufttett som mulig. Det fins sånne små "ris"poser som ofte følger med i nye jakkelommer, lommebøker, lærsko som forhindrer fukt, til matvarer også som man kan legge i posen eller skuffen med ost, salat osv. Eller invester i en vakuumpakkermaskin
Sitat av Source Vis innlegg
Forsøk å lagre den i papir og ikke i plast. Tips jeg fikk sist jeg kjøpte ost av høyere kvalitet.

P.s : ikke dassrull papir, men et tykt papir
Vis hele sitatet...
Vokspapir, " slik at fuktigheten bevares og luft kan sirkulere rundt osten."

Vakuumert og kjøling kan oster ligge i flere år, og smaken blir bare bedre med tiden (hvertfall for min del).
-"En grunnregel er at lagringstiden i stor grad påvirker skarpheten til ost, spesielt for gule oster, som blir skarpere jo lengre de lagres."
Bla. selges det 5 år Jarlsberg og 3 år Norvegia.

Etter egen erfaring er det noe mer fukt på overflaten av disse, og det dannes bittesmå (protein?) klumper inni osten, mens smaken er fantastisk.

Mugg på osten er i utgangspunktet det eneste som ødelegger den helt spør du meg, mens uttørking kan stort sett reddes ved å smelte osten eller å bruke den i mat.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Etter egen erfaring er det noe mer fukt på overflaten av disse, og det dannes bittesmå (protein?) klumper inni osten, mens smaken er fantastisk.
Vis hele sitatet...
Er det protein? Har lurt litt på hva de hvite prikkene er i f eks Østavind eller lagret Edamer. Tenkte kanskje det var salt som krystalliserte seg eller noe.
Sitat av *pi Vis innlegg
Er det protein? Har lurt litt på hva de hvite prikkene er i f eks Østavind eller lagret Edamer. Tenkte kanskje det var salt som krystalliserte seg eller noe.
Vis hele sitatet...
Ja, det også. Osten tørker med alderen (åpenbart!), og da vil alle substanser med lav vannløsninghet utrystallisere, enten det er salter eller aminosyrer. Akkurat hva du får avhenger av hva osten består av i utgangspunktet.
Sitat av etse Vis innlegg
Ang å bare kutte bort mugg på ost vil jeg bare nevne at om man har mugg på osten er det fort mugg i hele osten. Det er bare at det du ser er kun "blomsten". Så å kutte bort det du ser fjerner ikke muggen.

Mugg kan potensielt gjøre deg syk, selv om det er uvanlig. Det kommer ann på hvilken muggsopp det er.

Tips ang oppbevaring av ost etter åpning:
- unngå å ta direkte på osten. Ofte er det infeksjon via sporer du har på hendene som gjør den dårlig.
- klem ut mest mulig luft av plassen før du legger den i kjøleskapet
- prøv å unngå å ha den lenge ute om gangen.
Vis hele sitatet...
Du kan fint kutte bort mugg på vanlig gulost, det med at det kan være mugg i hele matvaren gjelder mer for myke oster eller ting som brød. Så jo, å kutte bort det du ser på en jarlsberg er forholdsvis trygt, bare pass på å ta bort litt ekstra enn kun der muggen er.
Sitat av Hurricane76 Vis innlegg
Du kan fint kutte bort mugg på vanlig gulost, det med at det kan være mugg i hele matvaren gjelder mer for myke oster eller ting som brød. Så jo, å kutte bort det du ser på en jarlsberg er forholdsvis trygt, bare pass på å ta bort litt ekstra enn kun der muggen er.
Vis hele sitatet...
Ser ut som du har rett i at det gjelder kun myke oster, det var jeg ikke klar over Fant en artikkel fra NRK og Faktisk.no om dette: https://www.nrk.no/livsstil/dette-bo...gen-1.14204902