Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3225
Halla! Har vært syk pga. Kyssesyken som har gjort meg elendig. Vært sykmeldt i nesten ett år og NAV sier det snart enten blir dagpenger eller arbeidsavklaringspenger. Har fått 20k i måneden og det har gått konge det siste året, men har skjønt det nå at jeg bare kan få 10-11k i måneden å leve på. Jeg betaler til sammen 6500 for lån og felleskostnader. Det høres ikke bra ut. Hadde jeg fått 13 kunne det gått, men ikke 10.. Noen som veit om man virkelig må selge kåken sin pga. Man har blitt sjuk? Nav sier ikke en dritt om hva jeg kan forvente å få utbetalt eller lignende annet enn at jeg heller skulle vært frisk og tilbake til jobben min. Noen som har peiling på det greiene her og kan hjelpe meg? Har ingen å spørre.
Jeg får etter skatt ca 12.000 i mnd på dagpenger. Det er krise.

Tror du kan være på nav og bo i egen bolig som du har kjøpt.
Sist endret av Drugsarebadmkey; 21. desember 2018 kl. 02:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg var på AAP til november og fikk 17k netto. Har selv 6700,- i husleie og lån.
Litt offtopic, men en midlertidig løsning for å ikke måtte selge er å forhøre seg med banken om en periode avdragsfritt lån. Spør om du kan betale bare renter frem til du er tilbake i jobb.
Livsopphold for 1stk voksen ligger på ca 8000kr, dersom dette tallet pluss husleie overstiger inntekten din kan du søke bostøtte.
Det er litt varierende grenser for hvor mye som dekkes avhengig av hvor du bor, men de har en kalkulator på nettsiden.
Jeg går på tiltak og får 4200 vær 14 dag.
Du kan altids spørre NAV eller sosialkontoret - derfor di er til
Men sålenge du ikke har selveie og ikke en altfor stor leilighet regner jeg meg du få støtte.
Vet ikke satsen, men 6500kr hørtes da ikke så ille ut - tror ikke du få leid mye til den prisen!
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Halla! Har vært syk pga. Kyssesyken som har gjort meg elendig. Vært sykmeldt i nesten ett år og NAV sier det snart enten blir dagpenger eller arbeidsavklaringspenger. Har fått 20k i måneden og det har gått konge det siste året, men har skjønt det nå at jeg bare kan få 10-11k i måneden å leve på. Jeg betaler til sammen 6500 for lån og felleskostnader. Det høres ikke bra ut. Hadde jeg fått 13 kunne det gått, men ikke 10.. Noen som veit om man virkelig må selge kåken sin pga. Man har blitt sjuk? Nav sier ikke en dritt om hva jeg kan forvente å få utbetalt eller lignende annet enn at jeg heller skulle vært frisk og tilbake til jobben min. Noen som har peiling på det greiene her og kan hjelpe meg? Har ingen å spørre.
Vis hele sitatet...
Hvordan har du regnet ut dette? Får du 20 000 kr i dag er det stor sannsynlighet at du får over 13 000 kr i AAP/dagpenger.
20 000 kr x 0.66 = 13 200 kr. Kan være beregningsgrunnlaget ditt er noe annerledes selvfølgelig.

En annen ting. Blir situasjonen din helt håpløs og det viser seg at du blir møtt med ryggen hos NAV uten noen form for hjelp/støtte, hvis du trekker den konklusjonen at dette klarer du ikke økonomisk, kan det være en mulighet for å søke husbanken om lån. Bostøtte er allerede nevnt, det er jo også en mulighet, dette før lån selvsagt

Men du burde begynne å lete etter en løsning på det så fort som mulig. Det er litt for sent å gjøre det når lånet forfaller og du står der uten penger å betale med... Så for din egen del så sett igang så fort det lar seg gjøre. Henvend deg hos NAV først og forklar situasjonen, og ta det derfra.
Sist endret av Jens1; 21. desember 2018 kl. 13:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Husbanken som Jens1 over her nevner kan være til hjelp, har ikke NAV mulighet hjelpe.

Det er tross alt en bank som har mulighet hjelpe de som er i en økonomisk vanskelig situasjon.

https://www.husbanken.no
Hei, ja. Har sjekket husbanken men jeg vil ikke kunne få støtte fra de da de regner med lånet mitt som inntekt ? Får ihvertfall opp en ganske høy sum i inntekt når jeg slår inn mine opplysninger.....

Noen som vet om jeg ennå må betale 35% skatt selv om lønna mi nærmest er halvvert?


Forresten, hvis noen kan det greiene er og er villig til å hjelpe. Vær så snill send meg en PM så skal jeg svare bedre/gi litt mer opplysninger

Er så dritt lei av å gå rundt og ikke vite hva som skjer med livet mitt om ei måned. Nav kan du virkelig få gratis av meg.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Hvordan har du regnet ut dette? Får du 20 000 kr i dag er det stor sannsynlighet at du får over 13 000 kr i AAP/dagpenger.
20 000 kr x 0.66 = 13 200 kr. Kan være beregningsgrunnlaget ditt er noe annerledes selvfølgelig.

En annen ting. Blir situasjonen din helt håpløs og det viser seg at du blir møtt med ryggen hos NAV uten noen form for hjelp/støtte, hvis du trekker den konklusjonen at dette klarer du ikke økonomisk, kan det være en mulighet for å søke husbanken om lån. Bostøtte er allerede nevnt, det er jo også en mulighet, dette før lån selvsagt

Men du burde begynne å lete etter en løsning på det så fort som mulig. Det er litt for sent å gjøre det når lånet forfaller og du står der uten penger å betale med... Så for din egen del så sett igang så fort det lar seg gjøre. Henvend deg hos NAV først og forklar situasjonen, og ta det derfra.
Vis hele sitatet...
Hei! Så ikke innlegget ditt med en gang, men jeg må jeg ikke da skatte på de 13 tusen? Er så dårlig med alt om det her med skatt osv... Skulle heller lært om dette på skolen back in the days..

Jeg fikk 335000 brutto i fjor og har fått gjennomsnittlig 20k utbetalt da jeg jobbet, betalte 35% skatt mener jeg.

Jeg prøver så godt jeg kan å finne en løsning, men jeg skjønner ikke bæret av det som står på NAV sine nettsider og skatteetaten osv.. ser ikke ut som jeg får støtte av hussbanken heller.

Har vært hos nav flere ganger, men saksbehandleren jeg har fått blir bare sur hver gang jeg nevner kroner og sier bare at jeg burde komme meg tilbake til jobb og at legen min overdriver situation.. hater hu saksbehandler hora så jævlig
Sist endret av Lo-Down; 21. desember 2018 kl. 15:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså, dagpenger og AAP utgjør 66% av tidligere inntekt. Det står det mer om her. Dermed vil jeg anta, siden du hadde 20 000 kr utbetalt da du var i arbeid, at du vil ligge på over 13 000 kr utbetalt under AAP/dagpenger.

Skattetrekk på 35% skal du ikke ha/betale, høvl av ca 10% av det så kommer du på ca 25% som vil være sånn noenlunde hva du måtte betale. Helt basert fra tall du har oppgitt, 335 000 kr x 0.66 = 221 100 kr x 0.25 = 165 825 kr. Da har du betalt 25% skatt. 165 825 kr /12 = 13 819.

Ifølge denne utregningen skal du da ha nærmere 14 000 kr utbetalt pr mnd. Satt bare opp ett regnestykke som viser ca basert på tallene du har oppgitt. Så har du jo rentefradrag også.

Ser dette så ille ut egentlig? Men få regnet ut hva du vil sitte igjen med for det er jo ganske viktig for deg å vite.
Hos husbanken kan du se hvilke satser de opererer med. Med 14k i mnd burde du greit kvalifisere for bostøtte i tillegg. Da får du gjerne et par tusen til utbetalt og burde klare deg greit
NAV kan hjelpe deg med å søke bostøtte eller du kan gjøre det selv.