Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3534
Er 17 år gammel men jeg har nå slitt med ekstrem angst og dpdr i ca 1 år, nå nylig har jeg reist til BUP mange ganger. Og vet jeg trenger medisin. Føler det holder på å klikke for meg. Sist ble jeg spurt om jeg trodde jeg trengte medisin. Men spilte dum for at dem ikke skulle tro jeg bare prøvde og få medisin for og prøve og bli høy eller noe sånt. Og bare for og pressisere det. Jeg prøver faktisk ikke å bli rusa. Men vet at det er jævlig vanskelig og strengt og få noe som helst medisin før man blir 18 år gammel. Er det noen tips og få her?
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kjenner flere som har fått SSRI/SNRI og liknende før fylte 18. Dersom du skal bli puttet på medisinering er det nok noe slikt du vil bli satt på. Dette vil ikke gi noen som helst rus. Det er visse angstmedisiner som gir rus, og det er benzodiazepinene. Benzodiazepiner kan du egentlig bare drite i. De er notorisk avhengighetsskapende og kraftige greier med høyt ruspotensiale. Dette er omtrent umulig å få selv om du er over 18. Spesielt hvis du er ung.
haddern's Avatar
Trådstarter
21 2
mener du jeg egentlig bare kan spørre om å få noe for angsten?

har selv ekstrem angst over at psykologene sitter på denne siden og kan identifisere meg gjennom denne tråden og derfor vet de ikke skal gi meg noe som helst neste gang jeg kommer.
Sist endret av haddern; 6. juni 2018 kl. 21:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av haddern Vis innlegg
mener du jeg egentlig bare kan spørre om å få noe for angsten?

har selv ekstrem angst over at psykologene sitter på denne siden og kan identifisere meg gjennom denne tråden og derfor vet de ikke skal gi meg noe som helst neste gang jeg kommer.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev det første innlegget i tråden din anonymt ved et uhell. Ja, du kan bare spørre. Ikke nevn rus. Bare spør om det finnes noen medisiner du kan få. Angående psykologen din på freak: Ved mindre brukernavnet ditt gir psykologene dine et sterkt hint om hvem du er så er du nok helt trygg. Dette er et forum hvor slike type spørsmål er helt vanlig. Tviler også på at psykologene kommer til å lese denne tråden her. Og om de i værstefall hadde gjennomskuet deg ville de jo sett at du ikke var ute etter rus...
haddern's Avatar
Trådstarter
21 2
Takk for bra svar.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Når det gjelder disse benzodiazepin preparatene så går det an å bruke disse på en sunn måte. Det er menneskelig å få lillefingeren, men å ta hele hånden. La oss si man går med kronisk sterk angst, altså 24/7 365 dager i uken.

Jeg mener man kan tilltate seg å bruke benzoer rundt 10 ganger per måned. Er det da ikke bedre å redusere angsten med 30% enn å redusere angsten med 100% for så å bli avhengig? Jeg har vært benzobruker i sikkert 11-12 år, problemfritt. Med unntak av noen få smeller der jeg var dum nok til å blande med alkohol.

Bruker forskjellige preparater, diazepam og alprazolam ca 10 ganger per måned, og det er helt problemfritt for min del. Men det krever en god, og streng behandler som oppfølger deg nøye.
haddern's Avatar
Trådstarter
21 2
Jeg bryr meg ikke om hva jeg får så lenge det funker...
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Er 25 nå, men har slitt med angst fra jeg var 15 til 21, og DR fra 17 til 23 ca. Har det fint nå, ingen angst utenom noen spesifikke situasjoner, men det er menneskelig å oppleve det en sjelden gang. DR kommer bare hvis jeg er veldig trøtt og sliten. Trodde aldri det skulle forsvinne, men det plager meg ikke lenger og er ikke en del av hverdagen. Vet hvordan det er å leve med det hele dagen og det er mildt sagt tungt for psyken. Spesielt når panikkangsten kom. For meg har tid og livets gang visket bort angst og DR. Følte og at årene med psykolog har hjulpet. Kanskje jeg hadde sluppet unna flere år med mentalt stress ved å ta medisiner? Jeg vet ikke, men det løste seg. Hold deg gående uansett hva, og lykke til
haddern's Avatar
Trådstarter
21 2
Tusen takk for støtten
det finnes ingen medisiner som hjelper mot angst, det er bare ønske tenking at man trur at det finnes medisiner som hjelper. de medisinene legene skriver ut er bare drit med 1000 bivirkninger som man kan bli skadet for livet av. aldri si ja til ssri eller snri det fucker deg bare opp. å hold deg langt unna benzo for da kan man bli avhengig.
Om du har muligheten til å få fatt i det, så har CBD( Cannabidiol) hjulpet mye på angst hos meg. Blir vist solgt i helsekostbutikker i EU. Lite/Ingen ruspotensiale og relativt fritt for bivirkninger
Avhengighet til benzo er nå en ting, en annen ting er at man imo. får litt for lite hemninger. Har brukt benzo et titalls ganger, og hver gang har angsten bare blitt verre når jeg omsider ble normal igjen. Blir som fylleangst på en måte.

Sliter med angst selv om dagen, og det eneste jeg føler hjelper er eksponering. Tvinger meg selv til å gå igjennom det lokale kjøpesenteret, samt gå inn på en klesbutikk f.eks. for å handle noe (musikk på øra hjelper for min del). Vel er det skummelt, og jeg driter meg vel lodrett ut noen ganger, men jeg dør i allefall ikke. I tillegg oppdager jeg at det faktisk er mulig, og det blir litt mindre skummelt hver gang.

Kan ikke si at det er en kur for deg, men det er i allefall den eneste behandlingen jeg har tro på. Samt kanskje mentaliseringsbasert terapi, det har og hjulpet meg en del.

Lykke til
Sist endret av Chillipølse; 7. juni 2018 kl. 11:17.
haddern's Avatar
Trådstarter
21 2
på hvilken måte kan SSRI "Fucke meg opp"?

Sitat av trikom420 Vis innlegg
Om du har muligheten til å få fatt i det, så har CBD( Cannabidiol) hjulpet mye på angst hos meg. Blir vist solgt i helsekostbutikker i EU. Lite/Ingen ruspotensiale og relativt fritt for bivirkninger
Vis hele sitatet...
Skulle ønske jeg kunne få tak i det men har ingen peiling på hvem som har det. Dessuten hvis jeg skulle røykt hasj så bare forværrer det DPen min og det er så vitt jeg vet den eneste måten å få tak i CBD på i Norge.

Sitat av Chillipølse Vis innlegg
Avhengighet til benzo er nå en ting, en annen ting er at man imo. får litt for lite hemninger. Har brukt benzo et titalls ganger, og hver gang har angsten bare blitt verre når jeg omsider ble normal igjen. Blir som fylleangst på en måte.

Sliter med angst selv om dagen, og det eneste jeg føler hjelper er eksponering. Tvinger meg selv til å gå igjennom det lokale kjøpesenteret, samt gå inn på en klesbutikk f.eks. for å handle noe (musikk på øra hjelper for min del). Vel er det skummelt, og jeg driter meg vel lodrett ut noen ganger, men jeg dør i allefall ikke. I tillegg oppdager jeg at det faktisk er mulig, og det blir litt mindre skummelt hver gang.

Kan ikke si at det er en kur for deg, men det er i allefall den eneste behandlingen jeg har tro på. Samt kanskje mentaliseringsbasert terapi, det har og hjulpet meg en del.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Sliter ikke så mye sosialt selv om jeg begynner og gjøre det, for meg er det mest eksistensiel overtenking. "Hva om jeg har psykose" Eller "Hva om jeg er schizofren"
Sist endret av haddern; 7. juni 2018 kl. 14:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av haddern Vis innlegg
på hvilken måte kan SSRI "Fucke meg opp?"
Vis hele sitatet...
Vel, uten å ha brukt det noe mer enn en kort periode selv, kan jeg tenke meg det siktes til den generelle emosjonelle "flatheten" jeg har observert i folk som har brukt det over lengre tid.

Hadde en kjæreste for litt siden som gikk på det (cipralex) og jeg opplevde hun som utrolig kjedelig i grunn. Var liksom ikke noen "ups and downs" i føleseslivvet hennes, hun var rett og slett flat.

Virker altså for meg som om de i tillegg til å fjerne negative emosjoner, også fjerner de positive. Det virker jo forsåvidt logisk mtp. virkningen til disse medikamentene, blir et slags statisk nivå med hormoner i hjernen, om jeg forstår det rett.

I tillegg til dette, skal det være relativt tungt å gå av igjen. Med abstinenser som i grunn høres helt fucka ut, såkalte "brain-zaps" (google er din venn).


Sitat av haddern Vis innlegg
Sliter ikke så mye sosialt selv om jeg begynner og gjøre det, for meg er det mest eksistensiel overtenking. "Hva om jeg har psykose" Eller "Hva om jeg er schizofren"
Vis hele sitatet...
Ah, ja da blir det jo noe annet ja. Har forsåvidt slitt litt med tilsvarende overtenking, og for min del har det hjulpet en del å lese meg opp på psykiske lidelser, selv om jeg ikke nødvendigvis anbefaler dette om det bor en hypokonder i deg.

Kan ikke anbefale så mye annet en at du burde dele disse tankene med psykologen din (regner vel forsåvidt med at du alt gjør det). Kanskje det som skal til er å få bekreftet svart på hvitt at du ikke er schizofren f.eks.?

Igjen, lykke til Angst er noe faenskap, rett og slett.
Sist endret av Chillipølse; 7. juni 2018 kl. 15:36.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av haddern Vis innlegg
på hvilken måte kan SSRI "Fucke meg opp"?
Vis hele sitatet...
Bortsett fra det Chillipause sa så er bl.a. permanent seksuell dysfunksjon en ikke uvanlig bivirkning.

Det er mange årsaker til angst.
Dopamin-mangel er en av de vanligste. En SSRI vil etter en stund gi deg dopamin-mangel. Om dopamin-mangel er kilden til angsten din kommer du med andre ord til å få det jævlig kjipt på en SSRI. Det gjør du strengt tatt uansett. De første ukene blir man mye verre og mange blir suicidale.

Brain zaps kan for øvrig vare årevis etter bruk av SSRI og er en lidelse jeg ikke unner noen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bortsett fra det Chillipause sa så er bl.a. permanent seksuell dysfunksjon en ikke uvanlig bivirkning.

Det er mange årsaker til angst.
Dopamin-mangel er en av de vanligste. En SSRI vil etter en stund gi deg dopamin-mangel. Om dopamin-mangel er kilden til angsten din kommer du med andre ord til å få det jævlig kjipt på en SSRI. Det gjør du strengt tatt uansett. De første ukene blir man mye verre og mange blir suicidale.

Brain zaps kan for øvrig vare årevis etter bruk av SSRI og er en lidelse jeg ikke unner noen.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på noen av de påstandene du kommer med her?
Seksuell dysfunksjon er en bivirkning som så vidt meg bekjent forsvinner så snart man slutter å ta medikamentet.

Det med dopamin-mangel har jeg liten tro på, da visse antidepressivaer har en direkte omvendt virkning ved å ha en mild reopptakshemmende effekt på dopaminet.

For å få brain zaps i flere år så skal man virkelig være ganske avhengig når man slutter.
haddern's Avatar
Trådstarter
21 2
har virkelig ikke lyst på seksuell dysfunksjon, det er det siste jeg trenger.
Sitat av Who? Vis innlegg
Har du noen kilder på noen av de påstandene du kommer med her?
Seksuell dysfunksjon er en bivirkning som så vidt meg bekjent forsvinner så snart man slutter å ta medikamentet.

Det med dopamin-mangel har jeg liten tro på, da visse antidepressivaer har en direkte omvendt virkning ved å ha en mild reopptakshemmende effekt på dopaminet.

For å få brain zaps i flere år så skal man virkelig være ganske avhengig når man slutter.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange former for antidepressiva. Å si at noen antidepressivaer har en omvendt virkning ved at de inhiberer opptak av dopamin er irrelevant, da SSRI står for "selective serotonin reuptike inhibitors. Ergo er de selektive på reopptak av serotonin.

..SSRIs can have more complex effects on neurotransmitter traffic in the brain than just altering serotonin levels. They found that higher serotonin concentrations caused by SSRIs can "trick" transporters of another key neurotransmitter, dopamine, into retrieving serotonin into dopamine vesicles.
link

Nå er samspillet mellom serotonin og dopamin i hjernen veldig avansert, og utenfor mitt kompetanseområdet. Men mange studier har funnet at SSRIs kan ha en inhiberende effekt på dopaminopptak og påvirke motivasjon og belønningsatferd.

Although there is extensive evidence that antidepressants, especially the SSRI group, cause sexual dysfunction in both men and women, estimating the exact prevalence is difficult. The sexual problems reported are extensive, ranging from decreased sexual desire, decreased sexual excitement, diminished or delayed orgasm, to erection or delayed ejaculation problems.

link

Det er også evidens for at bupropion og nefazodone er mye mindre sannsynlig å medføre seksuell dysfunksjon, så det kan være en mulighet å vurdere. Dette burde selvfølgelig vurderes av deg ilag med en psykiater.


Edit: Må selvfølgelig legge til at det anonym og chillipause skriver er mer skremselspropaganda enn noe annet. Det er en veldig god grunn for at SSRIs og SNRIs er blant de mest brukte medikamentene for å behandle psykiske lidelser/plager, det er fordi det er de som har dokumentert best virkning og minst bivirkninger.
Sist endret av Skepty; 8. juni 2018 kl. 01:22.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Edit: Må selvfølgelig legge til at det anonym og chillipause skriver er mer skremselspropaganda enn noe annet. Det er en veldig god grunn for at SSRIs og SNRIs er blant de mest brukte medikamentene for å behandle psykiske lidelser/plager, det er fordi det er de som har dokumentert best virkning og minst bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Må da naturligvis svare deg med at det jeg skriver om SSRI, først og fremst var et svar på TS sitt spørsmål om hvordan SSRI kan "fucke" en opp. Hvordan kan det tolkes som skremselspropaganda i den gitte konteksten?

I tillegg er svaret mitt i hovedsak er basert på observasjoner og rapporterte effekter fra brukere av disse medikamentene.

Emosjonell avstumping, eller "en opplevelse av redusert evne til å reagere følesesmessig" er en ganske utbredt rapportert bivirkning av SSRI. Nok til at det står nevnt hos Wikipedia, uten at jeg stoler blindt på de.

"Brain-zaps", eller en følelse av elektriske støt i hodet, er og en ganske vanlig rapportert effekt ved seponering.
(NHI)

Angående de positive effekten av SSRI og SNRI, så er den forøvrig omdiskutert, i følge NHI. Det finnes forskningsrapporter (har ikke lest de), som hevder at effekten er overvurdert. Noen går så langt som å sidestille den med placebo, i allefall mot depresjon.
Sitat av Chillipølse Vis innlegg
Må da naturligvis svare deg med at det jeg skriver om SSRI, først og fremst var et svar på TS sitt spørsmål om hvordan SSRI kan "fucke" en opp. Hvordan kan det tolkes som skremselspropaganda i den gitte konteksten?

I tillegg er svaret mitt i hovedsak er basert på observasjoner og rapporterte effekter fra brukere av disse medikamentene.

Emosjonell avstumping, eller "en opplevelse av redusert evne til å reagere følesesmessig" er en ganske utbredt rapportert bivirkning av SSRI. Nok til at det står nevnt hos Wikipedia, uten at jeg stoler blindt på de.

"Brain-zaps", eller en følelse av elektriske støt i hodet, er og en ganske vanlig rapportert effekt ved seponering.
(NHI)

Angående de positive effekten av SSRI og SNRI, så er den forøvrig omdiskutert, i følge NHI. Det finnes forskningsrapporter (har ikke lest de), som hevder at effekten er overvurdert. Noen går så langt som å sidestille den med placebo, i allefall mot depresjon.
Vis hele sitatet...
Vel, uten å ha brukt det noe mer enn en kort periode selv, kan jeg tenke meg det siktes til den generelle emosjonelle "flatheten" jeg har observert i folk som har brukt det over lengre tid.

Hadde en kjæreste for litt siden som gikk på det (cipralex) og jeg opplevde hun som utrolig kjedelig i grunn. Var liksom ikke noen "ups and downs" i føleseslivvet hennes, hun var rett og slett flat.

Virker altså for meg som om de i tillegg til å fjerne negative emosjoner, også fjerner de positive. Det virker jo forsåvidt logisk mtp. virkningen til disse medikamentene, blir et slags statisk nivå med hormoner i hjernen, om jeg forstår det rett.


Det du beskriver her er ikke emosjonell avstumping. Du beskriver det som nesten mangel på emosjoner og du beskriver kjæresten din som utrolig kjedelig fordi hun ble følelsesmessig flat av å bruke SSRI. Fakta er at noen brukere rapporterer mindre ekstreme følelser. Altså de blir sjeldnere veldig glad og veldig lei seg, blant annet filmer som tidligere har rørt de til tårer gjør ikke dette lengre. Dette er en mye mildere form for emosjonell nedregulering enn det du skisserer som normen. Noen opplever at de blir veldig følelsesmessig nedregulert, men det er veldig sjeldent.

Også har vi anynom som sier at det kan føre til permanent seksuell dysfunksjon. Noe som er svært rart da det mellom 2006 og 2008 bare ble rapportert 6 tilfeller i medisinsk litteratur på pasienter som fikk det som bivirkning. Når en tar til hensyn alle de andre faktorene som kan spille inn i seksuell dysfunksjon, spesielt når noen har en psykisk lidelse er det strengt tatt ikke empirisk grunnlag for å hevde at det er en bivirkning engang. Det burde fremdeles likevell utredes som en mulig bivirkning, men risikoen for å få det er statistisk mindre enn at du drukner i badekarret ditt.

Data du viser til mtp. effektiviteten av SSRI/SNRIs er forøvrig veldig interessant. Innledningvis i forskjellige forskningsrettede studier får en innsikt i prosessen fra framstillingen av et medikament til kliniske undersøkelser og bruk. To fenomen som faktisk undergraver virkningen til både medikamenter med somatisk men hovedsaklig psykisk effekt er placebo-washout og file drawer-problemet.

Placebo washout er at positive ekstremverdier fra de som mottar placebo (veldig bra effekt) blir fjernet fra dataene, mens de som har samme effekt av medikamentet ikke blir det. File-drawer problemet er at studier som viser at forskjellige medikament ikke har effekt ofte ikke blir publisert grunnet de retningslinjene som forskjellige tidskrift har. Dermed vil både vanlig og meta-data ha en tendens til å kunne vise en effekt hvor det faktisk ikke foreligger.

Men dette blir selvfølgelig en helt annen diskusjon, poenget er at det kan stilles tvil med veldig mange av medikamentene som brukes av helsevesenet. SSRI og SNRI har til forskjell fra andre legemiddel som har vist noe positiv effekt mange færre bivirkninger. Om du tar feks. MAO inhibitorer, som ble brukt tidligere så kan de føre til hypertensiv krise om de blir kombinert med alkohol, noe som kan medføre dødsfall.
Sist endret av Skepty; 8. juni 2018 kl. 05:00.
Jeg har inntrykk av ssri blir veldig lett skrevet ut pga man ikke kan ruse seg på det. Vet om personer som har fått det og opplevd ubehagelige og skremmende bivirkninger. Men noen valium får den ikke, kun antipsykotika eller ssri. En person fikk stesolid i mange år, med god hjelp. Vedkommende brukte d fornuftig og hadde ikke noen problemer. Vedkommende mistet resepten og skulle på lykkepiller. H*n opplevde stygge bivirkninger, legen ikke brydde seg særlig om. Fikk til slutt noen svake benzo som beg ikke husker navnet på av en annen lege da benzo var uaktuelt av fastlege. Jeg kan forstå at den ikke kan skrive ut benzo uten restriksjoner, men det har gått for langt. Og på noen måter er ssri blitt vidundermedisin som benzo var i sinn tid. Og ssri har risikoer og bivirkninger som blir ignorert. Hvorvidt om noen kan misbruke/ruse seg på medisinen havnet høyere på listen, viss ikke høyest. Inntrykket jeg sitter med ut ifra egen erfaring samt andres. Plus dette er en forenklet fremstilling.