Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2517
Halla freaks!

Noen som har en bra måte å lære C++ på? Noen bøker, nettsider, eller lignende? Evnt, hvor lang tid vil det ta å lære det basic så du kan kode lette greier med mye interesse og mye øving?

Tusen takk på forhånd!
Hvorfor akkurat c++?
Bozare's Avatar
Trådstarter
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvorfor akkurat c++?
Vis hele sitatet...
Jeg har veldig lyst til å lære med å programmere, enten om det er spill eller andre programmer. Litt research og jeg fant ut at det er noe å starte med. Noen andre tips?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Har du erfaring med programmering fra før? Jeg vil påstå cplusplus.com, cprogramming.com og learncpp.com er sider som er greie som et utgangspunkt. Ellers så har man selvfølgelig bøkene til Stroustrup , men det kan være tungt å komme seg igjennom. For noen år tilbake ville jeg vært veldig veldig forsiktig med å henvise til YouTube som ressurs, men i dag er det et helt annet tilfelle. Men vær forsiktig med å bare bruke YouTube som læringsressurs: videoer er ikke nødvendigvis noe som setter hjernen i høygir, og retensjonsraten er i min mening ikke den beste med video som læringsmedium for programmering, det blir litt for "passivt".

Hvor lang tid det blir å ta deg å lage noe er en svært flytende greie. Noen klarer instinktivt å plukke opp programmering, mens andre har vanskeligere for å ta både konseptene og ikke minst finne på noe som er interessant og givende i kode. Det er verdt å nevne at å lære programmering er en iterativ og interaktiv prosess, så du vil være i gang med å skrive kode allerede første eller andre dagen. Les kode/tutorials/bøker, og bruk det du har lært.
Sist endret av m0b; 21. august 2016 kl. 16:54.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
C++ er et veldig stort og komplisert programmeringsspråk. Jeg ville anbefalt Python i stedet. Men er det slik at du har mye mere lyst til å lære C++ enn andre programmeringsspråk, så er det vel bare å kjøra på. Finn deg en lett IDE og start med en simpel "hello, world!" og kompiler. Når du har fått det der oppe og kjøre, er det bare å leke seg.
Bozare's Avatar
Trådstarter
Sitat av aricz Vis innlegg
C++ er et veldig stort og komplisert programmeringsspråk. Jeg ville anbefalt Python i stedet. Men er det slik at du har mye mere lyst til å lære C++ enn andre programmeringsspråk, så er det vel bare å kjøra på. Finn deg en lett IDE og start med en simpel "hello, world!" og kompiler. Når du har fått det der oppe og kjøre, er det bare å leke seg.
Vis hele sitatet...
Python ja. Eksempler på hva jeg kan gjøre og lage om jeg lærer meg dette språket?
Sitat av Bozare Vis innlegg
Python ja. Eksempler på hva jeg kan gjøre og lage om jeg lærer meg dette språket?
Vis hele sitatet...
Alt.

Noen språk er bedre egnet til enkelte oppgaver enn andre, men alle programmeringsspråk kan brukes til alt. (Forenklet sagt, men i alle fall nesten sant)

Uansett er det irrelevant for noen som skal lære seg å programmere. Det tar årevis med erfaring før man kan gjøre seg opp en fornuftig mening om språk A er bedre enn språk B, og alle konseptene man må lære seg er mer eller mindre like uansett hvilket språk man velger å starte med.

That said. Noen språk er enklere å komme i gang med, og tolkede språk som Python, gir en nybegynner mindre å tenke på enn kompilerte språk som C++.

Sider som https://www.codecademy.com har interaktive tutorials man kan bruke som en simpel start, men du vil fort finne ut at du må lese ordentlige bøker for å tilegne deg skikkelig kunnskap
Jeg valgte å tolke spørsmålet ditt som "Hvordan lærer jeg meg programmering"

La oss si du skulle kjøpe deg en mattebok å lære et helt pensum på egen hånd. Du begynner med å lese et avsnitt/kapittel. Du ser hva som står der men forstår bare delvis. Når du kommer til oppgavedelen må du bla tilbake og se på eksempelet boken ga. Kanskje det holder for at du klarer å løse ditt problem, hvis ikke må du kanskje se i fasiten og studere den nøye, og først da vil det gi mening hva hvert steg i svaret du fant betyr. Dette er en grei fremgangsmåte som vil få deg fremover. Programmering er som matte, du må løse veldig mange problemer og til slutt så går det på skinner.

Det er veldig effektivt å bruke en god bok fordi forfatterne har lagt opp slik at du ikke skal gå deg helt vill. Men for all del, programmering læres når du sitter der å gnir deg i hodet time etter time. Så det er ikke nøye å følge boken slavisk. Hvis man får en idè om et problem man vil løse så må du bare gjøre det og bruke Google som din venn. Og her kommer språk valg inn i bildet. Hvis du velger et språk mange andre nybegynnere har brukt, så er det veldig lett å finne svar på dumme spørsmål. Velger du et fjernt språk som f.eks COBOL så blir det mye værre med en gang. Når du er helt stuck så går du tilbake til boken igjen.

Mitt tips er Java. Veldig lett å få hjelp med det på nett. Begynn med boka, så kommer du til å få mange (realistiske) idèer etter hvert.
Sist endret av ali88; 20. august 2016 kl. 22:14.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Lettere å lære Java enn C++. Men enda lettere å lære Python enn Java.

Python er for nybegynnere. Der du skriver 50 linjer kode i C++, skriver du 25 linjer kode i Java, der du igjen skriver 10 linjer kode i Python. Veldig generalisert, men det ligger en sannhet i det.

Java var en gang for nybegynnere det også. Nå er det Python som gjelder.
Som alle andre sier, om du vil ha C ++ så kjør på, men for all del lær Python istede, mye kjekkere språk for nybegynnere. Kan anbefale www.codeacademy.com sitt Python kurs, jeg synes iallefall det var greit når jeg startet.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av aricz Vis innlegg
Lettere å lære Java enn C++. Men enda lettere å lære Python enn Java.

Python er for nybegynnere. Der du skriver 50 linjer kode i C++, skriver du 25 linjer kode i Java, der du igjen skriver 10 linjer kode i Python. Veldig generalisert, men det ligger en sannhet i det.

Java var en gang for nybegynnere det også. Nå er det Python som gjelder.
Vis hele sitatet...
Kanskje en tanke misvisende. Python egner seg for nybegynnere, men det er ikke sånn at man må være nybegynner for å bruke det.
Du burde finne en spesifikk ting å gjøre innenfor programmeringsspråket. Finn deg noe du har lyst til å lage mens du lærer. Gjerne små prosjekter som får deg til å tenke nytt.
Anbefaler Java først. Årsaken, er at det er en pedagogisk lur ting å fokusere på å programmere i starten, fremfor å bruke masse tid på tekniske ting (pekere og
manuell minnehåndtering), slik at du utviklere en hvis evne å overføre ideer og noe en har planlagt til faktisk kode. Det er heller ikke så
dumt å lære seg UML med en gang heller, slik at en lettere å bli vant til at det er kun lov til å programmere etter en har planlagt hva en skal gjøre.
Personlig synes jeg det ærlig talt ikke har så mye å si hva man lærer seg først, selv om Python og lignende sikkert er å foretrekke for noen, så kan C++ være like greit. Da lærer man om datatyper og hele schmøla fra starten av, fremfor at det kommer inn i språk nr. 2 og forvirrer livskiten ut av en. Hva som lønner seg her vil jeg påstå er høyst individuelt.

Sitat av meravok Vis innlegg
Anbefaler Java først. Årsaken, er at det er en pedagogisk lur ting å fokusere på å programmere i starten, fremfor å bruke masse tid på tekniske ting (pekere og
manuell minnehåndtering), slik at du utviklere en hvis evne å overføre ideer og noe en har planlagt til faktisk kode.
Vis hele sitatet...
Det er da bare å la pekere og lignende ligge inntil man har kontroll på andre ting. Dersom man starter å lære C++ med bok lagd for de som ikke kan programmere fra før av, så kan jeg ikke tenke meg pekere, referanser og alt det kommer før langt uti der. Til forskjell fra bøker lagd for folk som kan programmere, og kun må lære seg hva som er spesifikt for C++, der går man mye mer rett på spesifikke ting for språket.
Kanskje allerede foreslått, men jeg synes det er lurt å starte med et program som f.eks. Construct2. Da lærer du ikke direkte programmering til å begynne med, men er gull verdt for å lære seg logikken man bruker som en programmerer. Det er en myriade av tutorials til programmet,som dekker alt fra begynner til eksperter. Et pluss er jo at du da kan snekre sammen et fullverdig html5 spill. Dette har ingenting med c++ å gjøre, men du vil etterhvert ville lære å bruke javascript,som i dag egentlig er det lureste språket for nybegynnere å lære.

Mitt råd til programmering er at du tar deg tid. Det er mange konsept man skal lære seg, og en veldig vanlig feil nybegynnere gjør er å kaste seg ut i avanserte program som ikke gjør annet enn å demotivere. Glem alt som sier at du skal lære på 7 dager, om 3 år har du kommet veldig langt.
Bozare's Avatar
Trådstarter
Får bli Python. Ville dere anbefalt Codecademy, eller noe annet?
Reverse Engineer
xenocidewiki's Avatar
8 6
C++ er brukt over-alt til masse forskjelligt, derfor er det et bra språk å starte med, som er noe jeg gjorde.
Noen tips: Ta i bruk det du lærer og bruk det på forskjellige måter for å huske det bedre.
Alltid bruk google, i tilfeller der du har problemer, kan eg garantera deg at noen har hatt et slikt problem før og det problemet har blitt løst online.

PS. Jeg kan anbefale denne: http://learncpp.com
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
For noen år tilbake ville jeg vært veldig veldig forsiktig med å henvise til YouTube som ressurs, men i dag er det et helt annet tilfelle. Men vær forsiktig med å bare bruke YouTube som læringsressurs: videoer er ikke nødvendigvis noe som setter hjernen i høygir, og retensjonsraten er i min mening ikke den beste med video som læringsmedium for programmering, det blir litt for "passivt".
Vis hele sitatet...
Sitat av Bozare Vis innlegg
Python ja. Eksempler på hva jeg kan gjøre og lage om jeg lærer meg dette språket?
Vis hele sitatet...
En av de beste (og lengste) videoene jeg har sett om programmering med python er denne, den varer vel i 12 timer og begynner med det helt grunnleggende.
Det jeg liker med denne videoen er at de prater i opptil 15 minutter om én og samme linje med kode som gjør at det de viser blir repetert om og om igjen slik at du husker det bedre.
Noen som vet om det er best å starte med Python 2 eller 3? Hørt at det er lettere å lære seg 3 etter å ha lært seg 2, men ikke omvendt?
Sitat av Boatman Vis innlegg
Noen som vet om det er best å starte med Python 2 eller 3? Hørt at det er lettere å lære seg 3 etter å ha lært seg 2, men ikke omvendt?
Vis hele sitatet...
Bruk mindre tid på å bekymre deg om å lære riktig ting, og bruk tiden på å lære noe. Forskjellene mellom 2 og 3 er så små at du fint kan bytte mellom de.
Sitat av Boatman Vis innlegg
Noen som vet om det er best å starte med Python 2 eller 3? Hørt at det er lettere å lære seg 3 etter å ha lært seg 2, men ikke omvendt?
Vis hele sitatet...
Med mindre du skal jobbe med gammel kode som er skrevet i Python 2, så er det ingen grunn til å lære det, IMO. Fokusér på Python 3.

Har tilsvarende meninger om C++; synes det er verdt å lære _kun_ hvis du _må_ bruke det til å jobbe med gamle prosjekter skrevet i C++. C++ pleide å være mitt go-to språk, men i dag mener jeg at Rust erstatter C++ i så og si alle bruksområder.