Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 12376
Så hvor farlig er egentlig heroin? Her tenker jeg på tre faktorer; Fysisk skade, psykisk skade og avhengighetspotensiale.

Det virker ikke for meg som om heroin er noe særlig kjent for å utløse psykiske problemer, slik mange andre stoff grupper enkeltvis har tendens til, jeg tenker først og fremst da på akkute episoder og ikke under feks. abstinens. Men langvarig sjeldent bruk, som for eksempel hver til annenhver helg.

Det virker som det å bli avhengig varierer veldig fra person til person, noe vi også har noen eksempler på her inne. Jeg tror selv det skal litt mer enn 1 gang til før man blir avhengig av dette stoffet, kontra det man lærte på barneskolen, der man fikk vite at man nermest ble avhengig av å bare se en sprøye ligge på bakken.

At det er lett å overdosere på(i hvertfall i en tidlig fase) er det ingen tvil om, men hva vil et lavt/moderat bruk over lengre tid egentlig føre til? Vil de aller fleste miste "grepet" der helgebruk går over til hverdags akkurat som med weed? Selv har jeg kun brukt det ved 3 anledninger, men fikk ikke den gode følelsen som mange beskriver. Og kanskje jeg ikke har de samme lagrene i hjernen som utløser lykke som folk flest, som igjen ville gjort det vanskligere for meg å bli avhengig?

Hardfyll 4 ganger i mnd vs. 4 ganger heroin i måneden, hva er egentlig verst når det kommer til stykket og man tar alt i betraktning?
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Så hvor farlig er egentlig heroin? Her tenker jeg på tre faktorer; Fysisk skade, psykisk skade og avhengighetspotensiale.
Vis hele sitatet...
Sånn rent fysiologisk så er ikke heroin veldig skadelig. Skadepotensialet til heroin ligger først og fremst i overdosene og livsstilen avhengighet medfører.
men hva vil et lavt/moderat bruk over lengre tid egentlig føre til? Vil de aller fleste miste "grepet" der helgebruk går over til hverdags akkurat som med weed?
Vis hele sitatet...
Jeg var heroin weekend warrior i hvert fall et par år, tror jeg. Håndterte bruken bra og overtalte meg selv alt var under kontroll. Helt til jeg plutselig satt der. Grisehekta... Jeg regner med at du har fulgt tråden til TøffeTom og ser hvordan en heroinavhengig lurer seg selv, bortforklarer og bagatelliserer. Det er kort vei fra weekend warrior til avhengig.

Hardfyll 4 ganger i mnd vs. 4 ganger heroin i måneden, hva er egentlig verst når det kommer til stykket og man tar alt i betraktning?
Vis hele sitatet...
Ingen av delene er spesielt lure, men ingen greier over tid å bruke heroin på en fornuftig måte. Så hold deg til fylla og litt weed...
Heroin i seg selv er ikke så skadelig,og personlig så har jeg ikke fått noe psykoser e.l noen gang...Men fysisk skade derimot er det jo mange som sliter med,b.la. abseccer ,åpne sår o.l..Personlig har jeg vært ganske heldig med når det gjelder de fysiske skadene ,men har jo vært forsiktig,og stort sett brukt reint utstyr o.l og har ikke hengt så mye på gata...( har vært på nåla i over 15 år,men er på rehab. nå....)..... Har også lest noen plasser at hero gjør at man produserer mye mindre av gledesstoff i hjernen ved lang bruk,noe jeg merker på megselv,og det er det værste syns jeg......Når det gjelder de som flyr på gata i Oslo,så tror jeg ikke det er heroin i seg selv som gjør mest skade,men heller det livet rundt,og kanskje at mange blander alt mulig slags narkotikam piller,alkohol,og ikke minst ureint dritt ''amfetamin'' som faktisk ikke kan kalles amf. engang.......(Har endel venner på plata,og mange av dem har fått store nyreskader p.ga. det)..Det er faktisk et ''fenomen'' som har dukket opp de siste åra,og tror det er p.ga. mye dritt amfetamin som blir produsert billigst mulig i østblokkland og smuglet til Norge....
Sist endret av okay40; 28. juni 2016 kl. 23:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Regner jo med at du har lest denne også, men jeg kommer for all fremtid til å linke til bloodshoteyes sin tråd hver gang noen spør om noe slikt:
https://freak.no/forum/showthread.php?t=257409

Det holder kanskje ikke med å se ei sprøyte på bakken, men å satse på heroin som alternativ til helgefylla vil jeg påstå er risikosport på ganske høyt nivå.
Jeg er helt enig med STH her..Kunne ikke sagt det bedre selv..

JA!Kjenner megselv igjen på det du beskriver,og jeg Kunne ikke sagt det bedre selv...Ganske kort vei som du sier,og ikke minst en hårfin grense..Håndterte det veldig bra i flere år jeg,hvor jeg bare røyka heroinet,og man tror jo at man har det helt under kontroll...Og plutselig..GRiSEHEKTA..Kort vei,og går fort nedover når det først begynner..STAY AWAY...
Sist endret av okay40; 29. juni 2016 kl. 13:47.
Trådstarter
Sitat av sth
Sånn rent fysiologisk så er ikke heroin veldig skadelig. Skadepotensialet til heroin ligger først og fremst i overdosene og livsstilen avhengighet medfører.
Vis hele sitatet...
Ja nettopp, er det jeg har fått intrykk av

Sitat av sth
Jeg var heroin weekend warrior i hvert fall et par år, tror jeg. Håndterte bruken bra og overtalte meg selv alt var under kontroll. Helt til jeg plutselig satt der. Grisehekta...
Vis hele sitatet...
Hvor lang tid tok det før du innså at du hadde blitt hektet, fra du hadde startet? Altså klarte du å holde det kun til helgene i 2-3 år før det sakte men sikkert begynnte å bli over til hverdagen?

Sitat av okay40
Heroin i seg selv er ikke så skadelig,og personlig så har jeg ikke fått noe psykoser e.l noen gang...Men fysisk skade derimot er det jo mange som sliter med,b.la. abseccer ,åpne sår o.l..
Vis hele sitatet...
Hvordan oppstår slike skader? Er dette noe som heroinen skaper selv, eller som en følge av all dritten som vanligvis er blandet inn?

Sitat av okay40
Har også lest noen plasser at hero gjør at man produserer mye mindre av gledesstoff i hjernen ved lang bruk,noe jeg merker på megselv,og det er det værste syns jeg...
Vis hele sitatet...
Synes jeg ikke det høres så ille ut, ikke noe jeg hadde bekymret meg over personlig.

Om jeg hadde startet hadde jeg aldri tydd til nåla, kun røyket

Sitat av entropi
Regner jo med at du har lest denne også, men jeg kommer for all fremtid til å linke til bloodshoteyes sin tråd hver gang noen spør om noe slikt:
https://freak.no/forum/showthread.php?t=257409

Det holder kanskje ikke med å se ei sprøyte på bakken, men å satse på heroin som alternativ til helgefylla vil jeg påstå er risikosport på ganske høyt nivå.
Vis hele sitatet...
Ja har fulgt med i tråden til bloodshotyes og tøffetom.

At det er en risikosport kan nok stemme, men hos meg ville ikke dette vært noe mer risikabelt enn å dra på fylla, jeg er ekspert på å sette meg selv i ganske drøye situasjoner når jeg først tyr til flaska derfor jeg lenge har lett etter en "replacement" for nettopp alkohol.

Sitat av okay40
Håndterte det veldig bra i flere år jeg,hvor jeg bare røyka heroinet,og man tror jo at man har det helt under kontroll...Og plutselig..GRiSEHEKTA
Vis hele sitatet...
Hvorfor gikk du bort fra å "bare" røyke til å skyte(?) Jeg har aldri skutt noe som helst, og har ingen planer om å gjøre det heller, som jeg sa over så virker det langt tryggere og håndterbart om man holder seg til røyking.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Hvorfor gikk du bort fra å "bare" røyke til å skyte(?) Jeg har aldri skutt noe som helst, og har ingen planer om å gjøre det heller, som jeg sa over så virker det langt tryggere og håndterbart om man holder seg til røyking.
Vis hele sitatet...
Jeg er 'ny' i forumet; har fulgt Freak i mange år, men det var først da jeg snublet over tråden din (og deretter de to trådene som ble anbefalt her) at jeg faktisk opprettet en bruker.

Om du ikke har lest tråden til TøffeTom, anbefaler jeg at du leser den i sin helhet, selv om den er 17 sider lang. Der har du en som 'bare' røyker H - se om du klarer å finne noen forskjell på ham og de andre som har snakket om sine erfaringer med avhengighet.

Alle som begynner med H tror at de er unntaket. TøffeTom er ressurssterk, har en god utdanning, har hatt mye penger i mange år, og er åpenbart svært intelligent - men han klarer allikevel ikke å slutte. Og igjen, han skyter ikke, kun røyk.

Ikke fall i fella som så mange har gjort der du tror at du er unntaket. Alle menneskers hjerner er forskjellige, men alle har de samme grunnleggende koblingene. Med mindre man er sterkt opiatsresistent (og jeg snakker her naturlig opiatsresistent, ikke opparbeidet toleranse), som enkelte er naturlig, vil man alltid bli svært avhengig av H. Og som mange før meg har påpekt: Det er ikke den fysiske avhengigheten som er verst, men den psykiske.

Du lurer nå sikkert på hvorvidt jeg snakker av egen erfaring her, og før jeg svarer vil jeg bare påpeke at det er helt uvesentlig, fordi:

1. Dersom jeg ikke snakker av egen erfaring, vil du kunne avvise alt jeg har sagt med at jeg ikke vet hva jeg snakker om, og
2. Dersom jeg snakker av egen erfaring, vil du kunne avvise alt jeg har sagt med at jeg bortforklarer min egen avhengighet fordi jeg var for svak til å komme meg over det på egen hånd.

Når det er sagt, har jeg aldri prøvd H (ei heller noe som helst av sentralstimulerende midler). Jeg har imidlertid pga operasjoner fått morfin og diverse andre opiater, men jeg har aldri kjent noen rus av det, og har kuttet tvert når smertene ikke lenger er der (logisk nok; hvorfor ta smertestillende når man ikke lenger har smerte, om man ikke får noen rus av det uansett?).

Men jeg har jobbet som veileder på frivillig basis for mennesker som ønsker å slutte med dop, og jeg har jobbet sammen med tidligere (?) narkomane. Og alle som har gått på H forteller om ikke nøyaktig samme historie, så lik nok til at jeg føler at jeg med sikkerhet kan si at du bør holde deg langt unna H. Og det er revnende likegyldig, i alle disse tilfellene, om de har røyket eller skutt.

Oi! Det ble mye lenger enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt, beklager det
Hovedsaken er vel egentlig at når du begynner å leke med heroin kaster du en terning med fire kanter:

1. du greier å opprettholde et moderat bruk.
2. du blir en junkie, men slutter og får livet på plass igjen mens alle du kjenner er x år foran deg
3. du blir en junkie resten av livet
4. du dør

Det er ikke verdt det og det må du greie å skjønne selv.
Tankemønsteret er verst i starten, hvis du ønsker å ta heroin så er du på god vei. I krigen tok mange morfin, folk som skader seg (vi fleste har fått morfin) men svært få ble avhengig.
Vi fleste ønsker ikke å ta morfin utenom i sterk smerte, men hvis du vil ta morfin uten behov (da er du på en dårlig sti)

Min mening er at ta heroin engang gjør deg ikke avhengig, men hvis du har tankemønsteret så blir du. FEKS, ta det for rusen sin skyld.
Du kan selvsagt lage unnskylder som fleste misbrukere gjør, men til syvende og sist er du hooket.

bloodshoteyes sin tråd er verdt å lese ut!
Bloodshot i egen høye person fraråder deg dette, men er litt uenig da man kan tolke på innlegget hans att det er 75% sjans for å bli hooked. Den er nok vesentlig høyere enn det.


Videre til det du sier om alkohol. Når du sier drøye situasjoner så tror jeg fullt ut på deg da jeg kriget i noen år på den stien selv. Det jeg kan råde deg av erfaringene jeg gjorde meg er at det er like greit å bare bli rusfri. Da kommer du deg opp og videre i verden, og ikke fortsetter å være en sosial taper. Hvor ser du deg om 10 år, i et eget hus på en fin plass langs Hardanger-fjorden eller i en av Oslo's mange bakgater neddopet og HIV-positiv? H er inngangen til alt dette negative, så styr unna! Rett og slett livsfarlig, du tar en så stor risiko at det er umulig for et enkelt sinn å forstå.
Sist endret av Mozzie; 1. juli 2016 kl. 21:22.
Tror du det finnes noen som, etter å ha tenkt gjennom saken, konkluderer med at
"Jeg har lyst til å bli heroinist jeg, tenker jeg går og kjøper inn stash så jeg kan begynne å skyte fire-fem ganger om dagen. Det blir kjekt."

Mulig det går bra for noen å teste det et fåtall ganger, men å ta utgangspunkt i regelmessig bruk høres ikke veldig lovende ut for meg altså.

BloodShotEyes skrev at han var rimelig sikker på at heroin var et stoff han ikke kom til å miste kontrollen på. En måneds tid senere kunne han melde at han hadde innsett at han var avhengig.

TøffeTom er den tøffeste jeg vet om, og høyt utdannet, veldig smart, oppegående, reflektert og analytisk, har kontroll på alt her i livet... bortsett fra heroinen. Det er vel bortimot tre år siden han begynte å slutte - Men han skal klare det. Han er tøff nok.



Sitat av KaiN Vis innlegg
Tankemønsteret er verst i starten, hvis du ønsker å ta heroin så er du på god vei. I krigen tok mange morfin, folk som skader seg (vi fleste har fått morfin) men svært få ble avhengig.
Vi fleste ønsker ikke å ta morfin utenom i sterk smerte, men hvis du vil ta morfin uten behov (da er du på en dårlig sti)

Min mening er at ta heroin engang gjør deg ikke avhengig, men hvis du har tankemønsteret så blir du. FEKS, ta det for rusen sin skyld.
Du kan selvsagt lage unnskylder som fleste misbrukere gjør, men til syvende og sist er du hooket.

bloodshoteyes sin tråd er verdt å lese ut!
Vis hele sitatet...
Ja!
Jeg mistenker meg selv for å være et risikotilfelle. Jeg var rundt 13-14 år første gang jeg fikk morfin IV, ante absolutt ingenting om rus - jeg kommer fra et hjem hvor det alltid har vært Hvit Jul. Og uten å vite noe som helst om at det i det hele tatt går an å påvirke/ruse kropp og sinn, så tenkte jeg umiddelbart at Oh yes, dette liker jeg. I feel goood. Tror jeg kan si at jeg gledet meg til neste avtale på sykehuset, pga forventning om å få den følelsen igjen. Helt uavhengig av at grunnen til at jeg fikk det, selvfølgelig var at jeg var skadd og hadde vondt. Ti år senere husker jeg fortsatt mitt første skudd (lol), skader og smerter er helt glemt (selv om jeg har arr som påminnelse). Og når jeg allerede som barn ble forelsket i opiatrus og fikk trang til å oppsøke det for rusen sin del, uavhengig av smertelindring... Jeg vet at jeg skal holde meg unna, for jeg hadde kjørt livet mitt i ruiner og dødd innen et år etter første trekk.

Dette gjelder forøvrig opiater spesifikt. Har lekt med det meste annet i årevis, men de er bare friends with benefits, ingen følelser eller lengsel etter stadig mer.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Bloodshot i egen høye person fraråder deg dette, men er litt uenig da man kan tolke på innlegget hans att det er 75% sjans for å bli hooked. Den er nok vesentlig høyere enn det
Vis hele sitatet...
Hvis en terning har 5 5'ere er 1 6'er er det kun to mulige utfall. Ingenting som tilsier at det er 50/50. Ellers er jeg enig, etter mine erfaringer med andre mennesker er det sånn at gang på gang noen leker med heroin blir de hekta, enten det tar 2 uker eller 6 år.
Valgte bare 1/4 som sjans siden uttallig forskning osv sier It is estimated that about 23 percent of individuals who use heroin become dependent on it. Usikker på hvordan de kom fram til det tallet, men det er sikkert blitt dratt langt ned av folk som bare prøver det en gang på fylla. For folk med heroin hjemme foran PCen er nok tallet nærmere 90%.
men blir vel den mest seldestruktive typen menneske man kan få, jeg vet alle slags avhengigheter er destruktive på et nivå. men er du hekta så bytter du bort jakka di til 2 lapper mot en kvrting verdt 200,og somgarantert ikke har like mye innhold som en stakkars liten kvarting erngang, driter i om unga dine blir kasteball i bernevernet, feller ikke tåre når nære dør, men blir jo levende død, med det meget egoistiske i tillegg, så det kan ødlegge alt.
har hørt så mye triste historier..siste var på forrige avrusning, der var det jo en som hadde hatt alt, hus, gift, unger,bil, jobb..skikkelig ordentlig kar. Når jeg møtte han hadde han ikke noe av det igjen, eksen hadde tilogmed flyttatil ukjent destinasjon med unga...var litt merkelig, han hadde bare sånn "jeg har penger" klær, men ikke råd til en cola på rema... Lag en tråd om posite sicder med heroin å se hvor "full den blir".
Sitat av Rottelhale
Jeg er 'ny' i forumet; har fulgt Freak i mange år, men det var først da jeg snublet over tråden din (og deretter de to trådene som ble anbefalt her) at jeg faktisk opprettet en bruker.
Vis hele sitatet...
Velkommen skal du være, setter pris på ditt innslag i tråden.

Jeg tror jeg har forstått hvor awesome Tøffetom er, jeg har vel blitt anbefalt å lese tråden hans 10 ganger på 13 inlegg. Jeg har lest alt, og det er fascinerende. Dere ser opp til han, men for meg er han ikke mer enn en person med ok økonomi som skriver om forbruket sitt.

Samme gjelder bloodshotEyes, rørende historie, jeg har lest alt.
Det de ikke har til felles er at de er meg, jeg går aldri i samme mønster, det ligger rett og slettt ikke i min natur å havne i samme fella.

Tydeligvis er det mange som tviler på min dømmekraft, å ta slike ting som heroin seriøst nok, av den simple grunn at dere ikke kjenner meg godt nok, mitt potensial er unikt, ulikt noen annes både her på bruket og i verden.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Det ligger rett og slettt ikke i min natur å havne i samme fella.
Vis hele sitatet...
Dette høres mistenkelig ut som Bloodshot i starten av hans tråd:
Føler meg ganske sikker på at dette er et stoff jeg ikke kommer miste kontrollen over.
Vis hele sitatet...

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Tydeligvis er det mange som tviler på min dømmekraft, å ta slike ting som heroin seriøst nok, av den simple grunn at dere ikke kjenner meg godt nok, mitt potensial er unikt, ulikt noen annes både her på bruket og i verden.
Vis hele sitatet...
Og hei, Tøffetom:

Det du også nekter å anerkjenne er at jeg er unntaket fra reglene
Vis hele sitatet...
Hvis du er sikker på at du et så unik og annerledes enn alle andre når det kommer til heroin - hvorfor spør du egentlig? Hva kan vi andre fortelle deg?

Vi linker ikke til BloodshotEyes og Tøffetom fordi vi synes de er så enormt awesome. Vi linker fordi vi mener de har noen erfaringer det går an å ta lærdom av. Har du lyst til at dette skal bli den neste 300 innlegg lange tråden med støtteerklæringer, fanpost og mer eller mindre mislykkede forsøk på hjelp og råd?
Quote:
Hvordan oppstår slike skader? Er dette noe som heroinen skaper selv, eller som en følge av all dritten som vanligvis er blandet inn?

Nei,som regel er det ikke heroinet som gjør at det blir sånne abcess skader o.l ,men p.ga bomskudd,og ikke minst dritt (og bæsj faktisk,siden mange narkiser ikke tar det så nøye å vaske seg godt nok på hendene med såpe (og gjerne sprit) etter toalettbesøk o.l )..

Quote:

Om jeg hadde startet hadde jeg aldri tydd til nåla, kun røyket....

Ja,det samme sa jeg til meg selv også,og klarte jo å ''bare'' røyke dopet i begynnelsen,bare i helgene o.l Jaaaaa!!! For man skal jo ikke bli en sånn
''æsj-narkoman'' selv...Aaaaldri i liiiiiivet.!!..
Men!! Etterhvert så virker det rett og slett ikke å 'bare' røyke dopet siden man tåler mer og mere....Og dyrt blir det også å bare røyke det,og når man ikke har mere penger en til kun f.eks. en dose og man vet jo så innmari godt at man må ha mye mere en bare den ene dosen for at det skal virke ordentlig....Så da blir det nåla ,og faktisk så har man ikke så mye annet valg heller om en vil at det lille en har igjen skal virke ordentlig...
Selvsagt kan ting være individuelt,men jeg skriver av egen erfaring....
Sist endret av okay40; 3. juli 2016 kl. 23:19.
Du trenger bare å se en dokumentar om folk som har blitt avhengig for å se hvor farlig det er.

Ja, du kan bruke det en, to eller tre ganger uten å bli avhengig, litt avhengig av hva slags person du er, men om du liker det og fortsetter å bruke det kan du risikere å bli regelmessig bruker, og da vil jeg si du har et kjempeproblem.

Heron er sikkert godt det, men jeg ville aldri prøvd det.

Er enkelte ting man ikke kødder med. Sjansen for å ødelegge livet sitt er for stor.
Blir ikke akkurat hekta på heroin etter og ha prøvd det 1 eller 3 ganger.. prøver du det en gang og likte det og ofte tenker på det etterpå når du er nykter er det en varsellampe for å la være mange fler ganger vil jeg si.m
En gang i mndn blir overraskende fort til "bare for å bl i god form å humør, til frokost middag og kvelds.


På heroin har jeg eller de jeg har møtt / kjent aldri fått noen direkte psykiske skader annet enn ting de har opplevd pga livsstilen og andre folk.. men personligheten forandres over tid.
Blir mer "kynisk" og egoistisk men prøver og fremstå som de tenker på det beste for deg (mange prøver å lure eller buffe til seg penger til neste justering)

Snakker ikke om 100% av alle på heroin.. men de fleste jeg kjenner forandra seg ganske fort etter jeg hørte de hadde starta. Merka også forskjell på meg selv etter avrusningen når jeg måtte beskrive meg selv og hvordan jeg tengte før og etter før jeg ble skrive ut..

Fysisk så hender det jo man blir jævla stein og kanskje bare klasker I bakken og våkner med blåmerker og kanskje brudd I arm El. Lignende..

Blanding med benzo så er overdose sjansene en del større og har funnet ut at folk oftest bare stikker av om man tar overdose for og slippe trøbbel med politi.. gjerne rane lommene dine for dop og penger for så å bare gå.. sjelden vært borti noen "venner" som ringte ambulanse samt ga juling I trynet og ropte for å prøve holde kontakten..

Ellers så deles det jo lett sprøyter når nøden er som størst og kanskje bare fordi det tar for lang tid og gå å kjøpe også.. å det medfører en viss fare for smittsome sykdommer...
Hepatitt er vel verstingen ( mest utbredt)
Så er det jo HIV osv..
Sjelden folk sier de har det.. "har du hepatitt? Nei"

Eller urene sprøyter som kan føre til infeksjoner og bakterier I blodet som kan bli j $*#&^* smertefullt når de samler seg og blokkerer et sted som nede I ryggen f.eks. løsner de da og går til hjertet elns blir man enten lam eller dør sa legen.

Dette gjelder da hovedsakelig sprøyter generelt men også mer enn bare heroin som rusmiddel.. beklager avsporingen. Men dårlig på fokus akkurat nå.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Dere ser opp til han, men for meg er han ikke mer enn en person med ok økonomi som skriver om forbruket sitt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om ser opp til er riktig ord; jeg beundrer at han ikke gir opp og jobber som f.... selv om han ryker på smell etter smell. Jeg syns det er trist at han ikke har kommet seg ut av sumpa, og skremt over at selv en såpass oppegående person blir så nedkjørt. Han er ikke bare "en person med ok økonomi"; han er en person som hadde en rasjonell tilnærming til dopbruk, men allikevel gikk på en megasmell.

Sitat av Oshugon Vis innlegg
det ligger rett og slettt ikke i min natur å havne i samme fella.
Vis hele sitatet...
Vel, som entropi påpekte - dette høres mistenkelig ut som det Bloodshot sa i begynnelsen av sin egen tråd:

Føler meg ganske sikker på at dette er et stoff jeg ikke kommer miste kontrollen over.
Vis hele sitatet...
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Tydeligvis er det mange som tviler på min dømmekraft, å ta slike ting som heroin seriøst nok, av den simple grunn at dere ikke kjenner meg godt nok, mitt potensial er unikt, ulikt noen annes både her på bruket og i verden.
Vis hele sitatet...
Eller som TøffeTom sa det:

Det du også nekter å anerkjenne er at jeg er unntaket fra reglene
Vis hele sitatet...
Jeg føler meg rimelig sikker på at fellesneveneren her ikke bare er at du har samme innstilling som TT og BloodShot hadde, men at du er ruset på H når du skriver dette. Når man er ruset, har man gjerne den holdningen; man er uovervinnelig, og folk som ikke innser det forstår bare ikke hvor awesome du er.

Det at du skriver dette, viser for meg at du allerede er på vei til å ryke på nøyaktig den samme smellen som våre to venner. Jeg håper at jeg tar feil, og at du faktisk er unntaket. Hold oss uansett oppdatert; som du sikkert har sett, er Freak jævla flinke til å både lytte og komme med tilbakemelding uten fordømmelse.
Sitat av Rottelhale Vis innlegg
Jeg vet ikke om ser opp til er riktig ord; jeg beundrer at han ikke gir opp og jobber som f.... selv om han ryker på smell etter smell. Jeg syns det er trist at han ikke har kommet seg ut av sumpa, og skremt over at selv en såpass oppegående person blir så nedkjørt. Han er ikke bare "en person med ok økonomi"; han er en person som hadde en rasjonell tilnærming til dopbruk, men allikevel gikk på en megasmell.
Vis hele sitatet...
Vil vel ikke si at tøffetom har en rasjonell tilnærming til dopbruk. Han er veldig reflektert, men det er ikke rasjonelt å bruke droger på det nivået han gjør.
Neida, han har ikke en rasjonel tilnærming til dopbruk - men han hadde i utgangspunktet en rasjonell tilnærming, til å begynne med. Men til tross for det gikk det skikkelig på snørra.

Nå kan man selvfølgelig si at det aldri vil kunne sies å være rasjonelt å bruke H (der er vi helt enige), men sett i lys av min egen erfaring med å være 'støttekontakt' for narkomane, hadde han en vesentlig mer rasjonell tilnærming enn noen jeg har vært i kontakt med. Og til tross for det, gikk det altså akkurat like ille som for resten. Poenget mitt var rett og slett at det hjelper ikke hvor oppegående og rasjonell man er; de aller, aller fleste som tar H "en gang iblant" (altså der man kan snakke om vanebruk 1-2 ganger i måneden eller oftere) ender opp som totalavhengige uansett.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Det virker som det å bli avhengig varierer veldig fra person til person, noe vi også har noen eksempler på her inne. Jeg tror selv det skal litt mer enn 1 gang til før man blir avhengig av dette stoffet, kontra det man lærte på barneskolen, der man fikk vite at man nermest ble avhengig av å bare se en sprøye ligge på bakken.
Vis hele sitatet...
På skolen lærte vi at narkotika kom i tre varianter: Hasj, ecstacy og heroin. Hasj gjorde at du ble tilbakestående, schizofren og var livsfarlig fordi det var en énveisbillet til de andre to. Ecstacy, amfetamin, kokain og LSD var egentlig bare forskjellige ord for det samme stoffet, et stoff som gjorde at du i beste fall ble gående rundt i tåka resten av livet som en gammal hippie som aldri hadde landa. I verste ble du øksemorder eller trodde at du kunne fly og hoppa fra brua. Og heroin... Vel, instajunkie. Ei sprøyte én gang, og du var fast installert på plata, redusert til en uteligger på desperat dopjakt resten av ditt korte liv. Første gang med heroin i dag, overdose i morgen og begravelse på fredag uten en eneste gjest i kirken.

Så blir man litt eldre og den ene myten etter den andre blir brutalt knust i møtet med virkeligheten. Hvorfor skal man ta advarslene mot kokain alvorlig når alt man ble indoktrinert om hasj, LSD og 'ecstacy' bare var pisspreik fra ende til annen?

Og nå sitter altså Oshugon der og lefler med heroin. Han tror at alt han har hørt om stoffet er løgn og propaganda. Og mye av det han har hørt har han sjekket opp og funnet ut at faktisk er feil. For en deprimert og venneløs stakkar som sitter alene og hater livet er selvsagt veien til narkomani kort. Men Oshugon er ikke slik. Hvor farlig kan heroin egentlig være for en reflektert og oppegående sjel med jernvilje, mot, livslyst og ressurser?

Forbudsbevegelsen har de facto gjort det komplett umulig å skille skitt og kanel når det kommer til kunnskap om narkotika. Den eneste måten å skaffe sikker kunnskap på er å prøve selv, fordi så mye man blir fortalt er reinpikka løgn. Forbudsfolket har ropt høyt at ulven kommer i mange år. De som beveger seg litt utenfor landsbygrensene har sluttet å høre på dem for lenge siden.

Men ulven finnes.

Hvorfor vil du bytte ut alkohol med akkurat heroin? Finnes mange andre rusmidler å velge i som er tryggere og morsommere og som ikke gir deg en helvetes forstoppelse.
Sitat av okay40 Vis innlegg
Heroin i seg selv er ikke så skadelig,og personlig så har jeg ikke fått noe psykoser e.l noen gang...Men fysisk skade derimot er det jo mange som sliter med,b.la. abseccer ,åpne sår o.l..Personlig har jeg vært ganske heldig med når det gjelder de fysiske skadene ,men har jo vært forsiktig,og stort sett brukt reint utstyr o.l og har ikke hengt så mye på gata...( har vært på nåla i over 15 år,men er på rehab. nå....)..... Har også lest noen plasser at hero gjør at man produserer mye mindre av gledesstoff i hjernen ved lang bruk,noe jeg merker på megselv,og det er det værste syns jeg......Når det gjelder de som flyr på gata i Oslo,så tror jeg ikke det er heroin i seg selv som gjør mest skade,men heller det livet rundt,og kanskje at mange blander alt mulig slags narkotikam piller,alkohol,og ikke minst ureint dritt ''amfetamin'' som faktisk ikke kan kalles amf. engang.......(Har endel venner på plata,og mange av dem har fått store nyreskader p.ga. det)..Det er faktisk et ''fenomen'' som har dukket opp de siste åra,og tror det er p.ga. mye dritt amfetamin som blir produsert billigst mulig i østblokkland og smuglet til Norge....
Vis hele sitatet...
Jeg har heller aldri fått inntrykket av at heroin har potensialet til å gi særlig til psykiske skader i forhold til andre rusmidler, og er enig i at en del av helseskadene man forbinder med heroinbruk har mer å gjøre med den skitne livsstilen heroinmisbruk gjerne medfører samt all dritten det blir bøffa ut med, enn stoffet i seg selv. Men du kan ikke påstå at det ikke er noe "særlig helseskadelig". Det skader leveren og hemmer immunsystemet, det er et skittent drittstoff som ikke hører hjemme i kroppen og som samme om det går gjennom årer, lunger eller nese vil sakte men sikkert herpe alt det rører på sin vei inn i systemet.
Om man bruker heroin på en forsvarlig måte(i den grad det faktisk er mulig), ikke skyter det, ikke overdoserer og ikke blir avhengig, så vil ikke heroin skade leveren eller hemme immunsystemet. Det er ikke iallefall veldig små sjanser for at noe slikt kan skje.

Lyspære spør hvorfor han vil bruke akkurat heroin. Vel jeg skjønner logikken. Det er et av de sterkeste rusmidlene samtidig som det har veldig få bivirkninger om det brukes forsvarlig(igjen dette vil mest sannsynlig ikke fungere i praksis). Ved for eksempel kokain eller ecstasy bruk vil du kaste bort dager med å være syk etterpå, samtidig som at når du er ruset er det større sjanse for at du gjør noe du egentlig ikke vil osv. Heroin rusen er ganske enkel og kontrollere i sammenligning. Men dette forutsetter at man ikke blir avhengig og bruker det forsiktig noe som skal være tilnærmet umulig.

Og ikke alle liker hasjrusen.
Blir for latterlig å begynne med H for å kutte alkoholen. Ihvertfall om man er en ekkelt selvgod skapning som er av den oppriktige meningen at ingenting fælt kan skje med seg selv. Det er naivt, og leker du med H vil det sluke deg rått, og du virker ikke som typen som klarer å stoppe heller om det begynner å eskalere. Med ett av dine innlegg ga du selv uttrykket over å være helt enestående, så en som deg burde tåle å høre det.

Men ønsker du å bli HIV positiv å suge gamle menn for din neste justering så kjør på.
Oshugon, hvordan går det med deg? Har du klart å holde deg til en gang iblant? Hvordan er 'ståa' med tanke på personlige relasjoner osv? Veldig ålreit om du kunne oppdatert oss i tiden fremover så vi vet at du ikke har tatt kvelden
▼ ... over et år senere ... ▼
Hm blei merkelig stille, vet det er en eldre tråd, har røyket selv en sjelden gang i. Blandt type 2 ggr i mnd, noen m der ikke. Avhengighetfaren er stor og kan allerede visstnok så rask som 3-4 dager basert på potens og mengde. Selvfølgelig også individuelle faktorer som hvorfor man røyker o.l. Jeg nekter å røyke mer enn et par ggr i mnden men som nevnt kan det ofte gå måneder mellom og uten. Behandler det på mange måter som mdma, altså skal man beholde morroa/magien innebærer å ikke ha noen toleranse og respektere farene. For meg funker det men har aldri mer enn en kvart for meg selv slik at det går tomt på 1-2 dager. Så minimerer risikoene der jeg kan om jeg skal tillate meg selv å kunne nyte dette stoffet, om jeg føler dette begynner å bli i det hele tatt litt ute av kontroll vil jeg opphøre bruken med det samme. Jeg har ikke kjent på abstinenser. En har hørt og lest min share skrekkhistorier. Så skal man bruke det utvid stor respekt og forsiktighet, dette er ikke noe leketøy, men snarere potensielt dødelig og kan ødelegge liv.
Hva angår Heroin, hva passer vel bedre enn: "Hovmod står for fall".