Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3395
Hei freaks

Kom over denne Hytta som har stått ubrukt siden 1990.

https://youtu.be/fPJY_yMTqZk
En gamling som trakk sitt siste sukk under rengjøring. 25 år uten bruk, må ha vært enke?
Urban Explorer
Trådstarter
Kan tyde på noe slikt når det står så lenge uten aktivitet.
Hvordan er egentlig de etiske retningslinjene i miljøet når det gjelder private hjem/hytter? Ikke at jeg sitter på svaret, men dette er jo rimelig personlige bilder av et sted som er forlatt relativt nylig.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvordan er egentlig de etiske retningslinjene i miljøet når det gjelder private hjem/hytter? Ikke at jeg sitter på svaret, men dette er jo rimelig personlige bilder av et sted som er forlatt relativt nylig.
Vis hele sitatet...

Mener ikke å være pirkete, men det ser jo ut som det ikke har vært folk i hytta siden 1990 - 25 år er jo ikke akkurat nylig.
Relativt. Altså sett i forhold til noe, som for eksempel andre menneskers levetid, og ikke bare din egen. 25 år er kanskje ikke nylig for den som går inn, men folka som holdt til der kan jo fortsatt være i live, og bo på det lokale eldresenteret. Familien deres kan jo også være verdt å unne en tanke. 25 år er også nylig relativt til andre typer bygninger som ofte utforskes. Det at det er et privat sted gjør også dette mer relevant imho.

Men som sagt, jeg hevder ikke å sitte på noen etisk fasit. Bare lurer på om det finnes noen etablerte normer rundt dette. Synes UE virker spennende, men kan generelt lite om kulturen =)
Sist endret av mentalmelt; 9. juni 2015 kl. 23:39.
Jo jeg ser den mm. Likevel så tenker jeg at på 25 år så ville noen tatt turen innom om de fortsatt brydde seg om stedet. De som eide hytten er sikkert alt død og begravet. Det var jo en hilsen til "Fru whatever". Det er vel slik gamle folk skriver til andre gamlinger?

Kan jo være at de sitter på et gamlehjem eller at de har barn som gir bængen i hytta men om det legges ut en UE rapport her så er det vel liten sjanse for at de som eier hytta kommer til å finne ut av det. Det er vel ikke på freak de henger om de fortsatt lever?
Man kan spekulere i det vide og det brede. Jeg er enig i antagelsene dine, men det blir litt på siden av saken i mine øyne. All den tid man ikke vet noen av disse tingene, så må man jo forholde seg til det som uvisst. Videoen ligger forøvrig ikke på freak, men på youtube, en ganske allment tilgjengelig nettside i disse dager.

Men igjen, jeg er ikke ute etter å kritisere noen. Synes bare tråden reiser noen interessante spørsmål. Den eneste "regelen" jeg har fått med meg er at man skal etterlate stedet slik det så ut da man kom. Er det noen flere retningslinjer? Og gjør de seg gjeldene i et tilfelle som dette?
Urban Explorer
Trådstarter
Etiske linjer i urbex ? Det er hva du gjør selv ut av det når du explorer. Urbex har regler men de er jo ikke laget av
Myndighetene. Hovedreglene er jo ta kun bilder etterlat bare fotavtrykk, ikke ødlegg eller ta med ting. forlat stedet slik det var når du kom. Det er mine regler når jeg er rundt ommkring.
Det er ingen som har påstått at det finnes noen urbex myndighet. Det sier seg jo selv at ingen tvinger noen til å følge regler. Allikevel kan det være en form for intern justis i i et nettsamfunn, med etablerte normer og retningslinjer. Er dette jeg var nysgjerrig på.

Uansett, interessant video. Mange klassikere i det huset der. Særlig kjenner jeg igjen putetrekket på den trestolen fra min egen hytte, og kjøkkeninnredningen med de gode, gamle krydderskuffene.
Hvor i landet er dette?
Urban Explorer
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er ingen som har påstått at det finnes noen urbex myndighet. Det sier seg jo selv at ingen tvinger noen til å følge regler. Allikevel kan det være en form for intern justis i i et nettsamfunn, med etablerte normer og retningslinjer. Er dette jeg var nysgjerrig på.

Det er regler fåreslår at du ser på denne linken så får du selv bedømme.
http://en.wikipedia.org/wiki/Urban_exploration

Uansett, interessant video. Mange klassikere i det huset der. Særlig kjenner jeg igjen putetrekket på den trestolen fra min egen hytte, og kjøkkeninnredningen med de gode, gamle krydderskuffene.
Vis hele sitatet...
Takk for det ja det var mye gammelt klasisk eldre hytte.

[quote=Saape;3235812]Hvor i landet er dette?[/QUOTE

Ligger i Telemark.
Sist endret av Abandoned Norway; 11. juni 2015 kl. 10:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fin location!

Mentalmelt: Ang. etiske retningslinjer når det kommer til bilder og personlige dokumenter og papirer, så pleier jeg som regel å sensurere det med respekt for pårørende. Har opplevd flere ganger å gå inn i et hus hvor personene "nylig" har omkommet, da legger jeg ikke ut bildene. Men det varierer jo fra person til person.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvordan er egentlig de etiske retningslinjene i miljøet når det gjelder private hjem/hytter? Ikke at jeg sitter på svaret, men dette er jo rimelig personlige bilder av et sted som er forlatt relativt nylig.
Vis hele sitatet...
Helt legitimt å spørre om det du gjør.

Jeg har drevet med dette i noen år nå og jeg stiller meg ofte dette spørsmålet når jeg sitter å redigerer bilder og vurderer hvem jeg skal legge ut.

Jeg har kommet over mye forskjellig på alle stedene jeg har vært, som har vært hus, hytter og større offentlige steder, blandt annet bilder av de som bodde der, private brev og til og med sølvsmykker av kanskje betydelige verdier.

Jeg har aldri tatt med meg så mye som en treflis fra stedene jeg har vært noen gang og det håper jeg heller ingen andre gjør.
DET er hvertfall en etisk retningslinje som alle seriøse urbexere lever etter tror jeg.

Når det gjelder og publisere bilder av personers bilder fra hus/hytter så er det en vurderingssak for meg, men jeg har stort sett ikke gjort det fra funn her i Norge, men latt det gå fra kjente store steder nedover i Europa.

Unntaket er et fengsel i Frankrike hvor de hadde lagt igjen permisjonsedlene fra alle som hadde vært der da fengselet var i drift, inkludert bilder, navn og bosted på vedkomne, det syns jeg ble for drøyt, så jeg viser funnet, men sladdet alt av identifiserbare bilder og tekst.

Filmen fra fengselet kan du se her forøvrig :

https://youtu.be/mDgdUDdW7OM

Vet ikke om det svarte på spøsmålet ditt helt, men kort oppsummert så er det vel egentlig ingen "offesiell" uskreven regel på akkurat det i UE miljøet.
Sitat av Datapakx25 Vis innlegg
Hei freaks

Kom over denne Hytta som har stått ubrukt siden 1990.

https://youtu.be/fPJY_yMTqZk
Vis hele sitatet...
Flott funn forressten
Likte filmen du har laga også
Eieren av hytta (initaler R.K) var født i 1911, så han har sannsynligvis vært ute av bildet en stund allerede...sånn til info

han døde i 2004
Sist endret av Delgado; 13. juni 2015 kl. 01:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Urban Explorer
Trådstarter
Sitat av olavXO Vis innlegg
Flott funn forressten
Likte filmen du har laga også
Vis hele sitatet...
Takk for det. Urbex kan by på forskjellige funn. det at denne hytta ikke har blitt destroyet og tagga ned av drittunger gjor jo det mye mere intresant.
nyt filmen kan jo si at det er en tids kapsel. det var følsen jeg fikk av den.