Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 11944
Det sier jo at energi ikke dør ut, kroppen er jo energi, hva skjer med den energien når man dør?

hvorfor dør man når energi ikke forsvinner?

har tenkt på disse to spørsmålene nå lenge men klarer ikke finne ut hvorfor den energien forsvinner.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Energi dør ikke, men cellene vi består av gjør det.
Kroppen er masse. Masse og energi er 2 sider av samme sak, men kroppen er ikke direkte energi.

Anyway, massen forsvinner via forråtnelse etc.

Om du lurer på hvorfor via ellers dør, så må du tenke på makronivå i større grad enn mikronivå.
burde vell egentlig hatt denne tråden i diskusjon fordi jeg har flere spørsmål jeg lurer på.

som foreksempel hvorfor tror kristene, muslimer, buddister etc at religionen de tror på er den rette tro? hvorfor tror de at vi kommer til en plass som heter himmelen? blir vi født på nytt men vi glemmer det gamle livet i det vi blir født på nytt? er det noen konkrete rapporter fra forskere som kan bevise eksakt hva som skjer med vårs når vi dør, det er vell en grunn til at det finnes mennesker og død, hvorfor skal vi bare leve 70-100 år så forsvinne og aldri eksistere igjen?

Hva er vitsen med livet hvis vi lever for å leve i 70-100 år for ingenting?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Elshop Vis innlegg
burde vell egentlig hatt denne tråden i diskusjon fordi jeg har flere spørsmål jeg lurer på.

som foreksempel hvorfor tror kristene, muslimer, buddister etc at religionen de tror på er den rette tro? hvorfor tror de at vi kommer til en plass som heter himmelen? blir vi født på nytt men vi glemmer det gamle livet i det vi blir født på nytt? er det noen konkrete rapporter fra forskere som kan bevise eksakt hva som skjer med vårs når vi dør, det er vell en grunn til at det finnes mennesker og død, hvorfor skal vi bare leve 70-100 år så forsvinne og aldri eksistere igjen?

Hva er vitsen med livet hvis vi lever for å leve i 70-100 år for ingenting?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg antar at det ikke er noen mening med livet (annet en reproduksjon fra et evolusjonsmessig perspektiv), at liv oppsto var en mutasjon. Og tro på noe etter døden, vil jeg anta er et resultat av at vi er redd for å dø, og er smarte nok til å kunne tenke over slikt (vi er redd for å dø fordi vi har et overlevelsesinstinkt).

Bevissthet tror jeg er et resultat av hvordan hjernen er skrudd sammen, jeg tror ikke på noen sjel, når vi dør, så dør vi.
Sist endret av droppboks; 19. juli 2013 kl. 14:10.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Elshop Vis innlegg
Det sier jo at energi ikke dør ut, kroppen er jo energi, hva skjer med den energien når man dør?

hvorfor dør man når energi ikke forsvinner?

har tenkt på disse to spørsmålene nå lenge men klarer ikke finne ut hvorfor den energien forsvinner.
Vis hele sitatet...
Masse = energi.
Massen til et mennesket forsvinner ikke selv om man dør. Atomene slutter ikke å eksistere og energien lagret i massen er med andre ord tilstedet i atomene etter mennesket er dødt.
Etter en stund råtner kroppen bort og atmene fordeles rundt forbi.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Bevissthet tror jeg er et resultat av hvordan hjernen er skrudd sammen, jeg tror ikke på noen sjel, når vi dør, så dør vi.
Vis hele sitatet...
Men handlingene vi har gjort i livet mens vi levde kan husker lenge etter individet er dødt. Å bli husket etter sin død er livsmålet til mange.

Andre henviser seg til relgion og noen driter tynt i alt etter døden, livet er det eneste som teller og det å være lykkelig, ha et godt liv er målet.
Sist endret av Bombasa; 19. juli 2013 kl. 14:44.
Sitat av Choobe Vis innlegg
at liv oppsto var en mutasjon.
Vis hele sitatet...
Hva muterte da? Mutasjon er jo en forandring under celledeling, og da finnes jo allerede liv fra før, i cellene.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Hva muterte da? Mutasjon er jo en forandring under celledeling, og da finnes jo allerede liv fra før, i cellene.
Vis hele sitatet...
Jeg antar han henviser til evolusjon, eller noe i den duren, og at han med liv mener mennesker.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
"Livet" eller da deg selv, er helt avhengig av masse, altså hjernen din. Hjernen din er igjen avhengig av de andre organene i kroppen din.

Når cellene i disse organene har sluttet sin syklus med å dele seg. dør disse organene. Dermed går du(altså det selvreflekterende deg) inn i noe som kalles eternal oblivion.
Sist endret av Sterain; 19. juli 2013 kl. 15:21.
Sitat av Sterain Vis innlegg
"Livet" eller da deg selv, er helt avhengig av masse, altså hjernen din. Hjernen din er igjen avhengig av de andre organene i kroppen din.

Når cellene i disse organene har sluttet sin syklus med å dele seg. dør disse organene. Dermed går du(altså det selvreflekterende deg) inn i noe som kalles eternal oblivion.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det? Har du prøvd kanskje?
Lurer på det samme, hvordan vet du 100% at du går inn i noe som kalles eternal oblivion. hvordan vet du ? hvordan vet jeg? hvordan vet paven? hvordan vet muslimene, budistene, jødene?
Sitat av Elshop Vis innlegg
Det sier jo at energi ikke dør ut, kroppen er jo energi, hva skjer med den energien når man dør?

hvorfor dør man når energi ikke forsvinner?

har tenkt på disse to spørsmålene nå lenge men klarer ikke finne ut hvorfor den energien forsvinner.
Vis hele sitatet...
Om jeg husker riktig er det visstnok sånn at hver celle er "programmert" til å fornye/reparere seg et visst antall ganger. Det er vel ikke evolusjonsmessig noe hensikt i at vi skal leve etter at vi har formert oss og oppfostrert våre avkom, heller tvert imot, siden vi da hadde konkurert om de samme ressursene.
Sist endret av Zarathustra; 19. juli 2013 kl. 16:32.
folk dør av forskjelige grunner noen dør siden de e gamle og noen dør av sykdommer og sånt. ingen kan svare på hvorfor du komer til å dø det kan være at du dør av å bli gammel eller at du får kreft eller at du drunker. det er ikke noen grunn at du dør. det bare skjer tilfeldig siden folk får sykdomer og ting.
Hvordan oppstod noe som helst fra ingenting, tenker på the big bang. Hva var det aller første, og hvordan kunne det i dete hele tatt oppstå fra ingenting?
Sitat av Zaloz Vis innlegg
Hvordan oppstod noe som helst fra ingenting, tenker på the big bang. Hva var det aller første, og hvordan kunne det i dete hele tatt oppstå fra ingenting?
Vis hele sitatet...
Se A Universe From Nothing av Lawrence Krauss, du.
Sitat av Elshop Vis innlegg
burde vell egentlig hatt denne tråden i diskusjon fordi jeg har flere spørsmål jeg lurer på.

som foreksempel hvorfor tror kristene, muslimer, buddister etc at religionen de tror på er den rette tro? hvorfor tror de at vi kommer til en plass som heter himmelen? blir vi født på nytt men vi glemmer det gamle livet i det vi blir født på nytt? er det noen konkrete rapporter fra forskere som kan bevise eksakt hva som skjer med vårs når vi dør, det er vell en grunn til at det finnes mennesker og død, hvorfor skal vi bare leve 70-100 år så forsvinne og aldri eksistere igjen?

Hva er vitsen med livet hvis vi lever for å leve i 70-100 år for ingenting?
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som vet hva som skjer når vi dør, og det er derfor de forskjellige religionene sier vi havner her eller der. På den tiden religion oppstod så brukte man det for å forklare ting man ikke kunne forklare. Lyn oppstod når Thor slo med hammeren etc. Det er bare en menneskelig (svakhet etter min mening) egenskap å bruke religion for å forklare ting man egentlig ikke kan forklare. Nå til dags kan vitenskapen forklare det meste, men mange bruker religionen for å forstå noe man ikke forstår hvis du skjønner.

Helt ærlig tror jeg det samme skjer når du dør som før du blir født. Husker du hva som skjedde før du ble født og når du var et spedbarn? Jeg tror og vil fortsette å tro det til min siste dag, at når vi dør så vil det bli helt svart. Litt vanskelig å forklare, men jeg tenker at himmelen ikke kan eksistere. Derfor tror jeg at vi vil "oppleve" døden på samme måte som det vi "opplevde" før vi ble født, altså ingenting.
Bloodshot eyes...
18 7
Sitat av Elshop Vis innlegg
Lurer på det samme, hvordan vet du 100% at du går inn i noe som kalles eternal oblivion. hvordan vet du ? hvordan vet jeg? hvordan vet paven? hvordan vet muslimene, budistene, jødene?
Vis hele sitatet...
Ei brennende busk sa det. Duhh
Ingen vet 100% sikkert hva som skjer, men med tanke på alle medfødte sykdommer og misdannelser osv, er det lite som tyder på at mennesker er skapt, eller brydd seg om, av et guddomelig skaper. Hvorfor er det ingen som tror at alle havner til helvette forresten? Med tanke på hvor mye urettferdig som skjer med mennesker her på jorda, virker det mer sansynlig at en eventuell gud er et rasshøl i stedenfor en frelser.
Sitat av Elshop Vis innlegg
burde vell egentlig hatt denne tråden i diskusjon fordi jeg har flere spørsmål jeg lurer på.

som foreksempel hvorfor tror kristene, muslimer, buddister etc at religionen de tror på er den rette tro?
Vis hele sitatet...
I de aller fleste tilfeller, fordi det er det de er blitt lært opp til å tro av foreldrene sine.

hvorfor tror de at vi kommer til en plass som heter himmelen?
Vis hele sitatet...
For det meste dreier det seg om at man ikke vil innse at døden er slutten, da alt for mange setter sin egen rolle i det store bildet som noe mer enn hva det er. Som for alle andre enn ens egen familie, er mer eller mindre ubetydelig.

blir vi født på nytt men vi glemmer det gamle livet i det vi blir født på nytt?
Vis hele sitatet...
Det er lite som tyder på at reinkarnasjon er noe annet enn religiøse overbevisninger, men still deg heller spørsmålet, hva er poenget med reinkarnasjon, så lenge man ikke kan lære av feil man har gjort i tidligere liv? Så reinkarnasjon virker rimelig meningsløst om man ser logisk på det.

er det noen konkrete rapporter fra forskere som kan bevise eksakt hva som skjer med vårs når vi dør
Vis hele sitatet...
Rent biologisk, finnes det masse dokumentasjon på hva som skjer med kroppen i det livet tar slutt, her er en artikkel i åtte deler som tar for seg de siste timene av livet.

, det er vell en grunn til at det finnes mennesker og død, hvorfor skal vi bare leve 70-100 år så forsvinne og aldri eksistere igjen?
Vis hele sitatet...
Det spørs hva du mener med grunn, for det er ikke noe mer spesielt bak menneskets eksistens enn evolusjon, som er interessant nok i seg selv, og er en teori som står veldig støtt på egne ben og ikke på noen måte er avhengig av en skaper.

Hva er vitsen med livet hvis vi lever for å leve i 70-100 år for ingenting?
Vis hele sitatet...
Det er dyr som lever lenger eller like lenge som mennesker, den dokumenterte rekorden på en skilpadde er 250 år, Indiske elefanter blir rundt 70 år. Og hva med trær? De kan jo bli over tusen år gamle, hvorfor skal de leve for så bare å dø? Vel, det er nå slik livets gang er, og det er i grunn det som er mest hensiktsmessig, det ville fort blitt fult på denne planeten dersom evig liv var vanlig.

Død er en av de tingene som gjør naturlig seleksjon mulig, i og med at det er de som er best rustet for å overleve som får størst mulighet til å formere seg. Og selv om et menneskeliv kan vare lenge sett i forhold til mindre dyr og insekter, er 70-100 år særdeles kort sett i en større sammenheng. Så 70-100 år er egentlig ikke så lenge, derfor er det lurt å gjøre det beste ut av den tiden man har, mens man har den.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Helt ærlig tror jeg det samme skjer når du dør som før du blir født. Husker du hva som skjedde før du ble født og når du var et spedbarn? Jeg tror og vil fortsette å tro det til min siste dag, at når vi dør så vil det bli helt svart. Litt vanskelig å forklare, men jeg tenker at himmelen ikke kan eksistere. Derfor tror jeg at vi vil "oppleve" døden på samme måte som det vi "opplevde" før vi ble født, altså ingenting.
Vis hele sitatet...
det er det jeg prøver å fortelle den overreligiøse mammaen min, vi trodde før i tiden på tor med hammeren etc, men så fant vi ut at det ikke fantes så derfor er det ingen som tror det nå lenger. Jeg husker ingenting når jeg var i magen til morra mi eller de 2 første årene av livet mitt.

derfor jeg er nøytral til alle religioner fordi jeg ikke vet hva som er rett derfor vil jeg ikke tro på noe som ikke er korrekt eller noe som ikke eksisterer.
"Øko-Terrorist"
Jeg tror at endel som har dødd i drukning el. lignendes, for så å bli vekket opp igjen kan ha opplevd noe de ser på som religiøst rett før de døde, grunnen er at hjernen din pumper på med DMT når den vet den er i ferd med å dø, teorien på hvorfor dette skjer er at det skal forhindre panikk, og smerter i dødsøyeblikket. Min mor var ca 1 minutt fra døden når hun skulle føde, og hun fortalte om endel ganske syke opplevelser som hun sa føltes som varte i timesvis når det egentlig bare var et minutts tid.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Det er vel ingen som vet hva som skjer når vi dør, og det er derfor de forskjellige religionene sier vi havner her eller der. På den tiden religion oppstod så brukte man det for å forklare ting man ikke kunne forklare. Lyn oppstod når Thor slo med hammeren etc. Det er bare en menneskelig (svakhet etter min mening) egenskap å bruke religion for å forklare ting man egentlig ikke kan forklare. Nå til dags kan vitenskapen forklare det meste, men mange bruker religionen for å forstå noe man ikke forstår hvis du skjønner.

Helt ærlig tror jeg det samme skjer når du dør som før du blir født. Husker du hva som skjedde før du ble født og når du var et spedbarn? Jeg tror og vil fortsette å tro det til min siste dag, at når vi dør så vil det bli helt svart. Litt vanskelig å forklare, men jeg tenker at himmelen ikke kan eksistere. Derfor tror jeg at vi vil "oppleve" døden på samme måte som det vi "opplevde" før vi ble født, altså ingenting.
Vis hele sitatet...
Så du mener at når jeg støtter meg på troen i vanskelige tider så er det en svakhet?

Bullshit.

Det er ren styrke for de som faktisk tror. Tro har hjulpet milliarder av mennesker igjennom historien.

Jeg vil tro at for mange er troen en egenskap. Jeg tror, ikke noen ekstrem tro. Om du kommer å drikker kaffe hos meg kommer jeg ikke til å qoute bibelen, synge hallelujah eller på noen som helst måte påvirke deg med min tro.

Jeg kan godt forstå at folk blir lei av andre som hele tiden skal spre sin religion, enten det er på væremåte, utseende eller spre et budskap som skal påvirke andre til å velge religion.

Derimot er jeg lei av folk som rakker ned på religion. Som sier alt det bare er tull. Du kan godt si at det ikke finnes noen Gud og at alt er bare eventyrer. Forsatt vil religioner aldri dø ut, det knytter sterke bånd mellom mennesker og det spirituelle.

Jeg gir egentlig langt faen i hva andre mener om min tro og hva jeg driver med. Det kommer jeg aldri til å bry meg om, men JEG må reagere når du sier at tro er en svakhet.

Tro er mye, det er ikke bare religion. Hvis jeg tror at jeg kan løpe lenger enn deg så kan jeg faktisk det. Hvis jeg tror at jeg kan oppnå utdanningen jeg vil ha så kan jeg faktisk det.

Faith, tro, vandrerhistorier, eventyrer, psykisk ustabile.. kall det hva du vil, men ikke si at det er en svakhet, det er heller en sterk egenskap.

Jeg tror at sjelen kan leve videre etter en person er død. Det er ikke vitenskapelig bevist at ingenting skjer med sjelen etter man dør. Da må man tro på sjelen i det hele tatt.

Ditt liv er hva du gjør det til. Enten du tror på Islam, Kristendommen, Karma, kjærlighet eller langoddsen så er det ditt valg. Ingen kan bevise om det gjør vondt å dø, om du kommer til himmelen eller helvete.

Men jeg vil tro at et menneske som har levd et urimelig liv, gjort onde ting ikke får fred i sjelen når den personen dør. Men det er bare en av mine teorier men hvis det holder meg og kanskje 1 milliard andre mennesker på kloden til å unngå å gjøre onde ting så er vel det en positiv ting?


Husk, min mening.

heartslava.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
heartslava, jeg tror ikke han mente det personlig mot noen, men heller at mennesket under ett har en sær trang til å lage noen ganske ville teorier og forklaringer om alt som ikke kan forklares vitenskapelig.
Det har kommet mange jævlig rare forklaringer, relgioner og sære levemåter som følge av dette.

Missforstå meg rett her, det å ha en tro i seg selv er absolutt ikke dumt da det faktisk er bevist at relgiøse/troende er lykkligere enn ikke-troende rett og slett fordi de har en tro, en større mening med livet.
Sist endret av Bombasa; 19. juli 2013 kl. 21:16.
Norskehesten
Alden's Avatar
noe jeg lurer på er om menneskene alltid har hatt en levetid på rundt 80. Reliøst så levde menneskene noen opp til 900år i gammel testamentet. er det mulig?
Sitat av Alden Vis innlegg
noe jeg lurer på er om menneskene alltid har hatt en levetid på rundt 80. Reliøst så levde menneskene noen opp til 900år i gammel testamentet. er det mulig?
Vis hele sitatet...
nei. I hvertfall ikke uten avansert medisin som ikke har eksistert og enda ikke eksisterer.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Alden Vis innlegg
noe jeg lurer på er om menneskene alltid har hatt en levetid på rundt 80. Reliøst så levde menneskene noen opp til 900år i gammel testamentet. er det mulig?
Vis hele sitatet...
I steinalderen var vel den gjennomsnittlige levetiden på rundt 30-35.
I takt med medisin, kosthold og hygiene har økt så har også levetiden økt.

Idag er levealderen i noen land på rett over 80, mens fattige u-land ligger greit under 50.
Sist endret av Bombasa; 19. juli 2013 kl. 21:28.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Det er ren styrke for de som faktisk tror.
Vis hele sitatet...
Å tro på noe er et tveegget sverd som ikke kun har positivt utfall, det kan i mange tilfeller få svert negative konsekvenser.

Sitat av heartslava
Hvis jeg tror at jeg kan løpe lenger enn deg så kan jeg faktisk det.
Vis hele sitatet...
At du kan løpe lenger enn for eksempel meg tror jeg du kan, for jeg er ikke spesielt godt trent, heller tvert i mot, men at du kan løpe lenger enn noen bare fordi du tror det, er mild sagt en serk overdrivelse. Hvor vidt du er stand til å løpe lenger enn noen, er helt avhengig av hvor godt trent du og den du løper om kapp med er. Å ha troen på seg selv kan man i mange tilfeller komme langt med, men det er grenser for hvor langt man kommer med tro på seg selv alene, det er veldig mye annet som spiller inn også, noe du sikkert også er klar over selv.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Det sier jo at energi ikke dør ut, kroppen er jo energi, hva skjer med den energien når man dør?
Vis hele sitatet...
Energi kan hverken oppstå spontant eller forsvinne. Dette er temodynamikkens første lov. Energien vi har i kroppen forsvinner dermed ikke når vi dør, men den går over i en annen form som f.eks. varmestråling, og vi avgir også energi (vil jeg tro) når vi råtner (huff!).

hvorfor dør man når energi ikke forsvinner?
Vis hele sitatet...
Som sagt så forvinner ikke energien, men den går over i en annen form.

har tenkt på disse to spørsmålene nå lenge men klarer ikke finne ut hvorfor den energien forsvinner.
Vis hele sitatet...
Er nok ikke så komplisert om du tenker deg litt om. Hvis du tenker deg at en død person blir lagt i en plasteske og blir liggende der i noen måneder, så er det ikke noe som ligner et menneske som blir liggende igjen. Alt vevet, senene, muskler osv råtner bort, men det materialet som utgjorde oss forsvinner ikke. Det gikk bare over i en annen form. Samme med den energien som var lagret i kroppen.
Har ikke lest alle innlegg men,.
Tenkte på det en dag. Kom fram til at, viss du skal leve må du dø.
Det var fordi, om du skulle ha evig liv måtte du erstatte levede deler i kroppen med "mekaniske". Å når du gjør det, lever du jo rett å slett ikke lenger. Viss du bytter ut alle deler i kroppen så har du jo tilslutt ingen følelser, vilje osv. Du er bare en maskin.

Fikk ikke skrevet akkuratt det jeg tenkte da det er en stund siden, men det er ikke så langt unna.
heartslava:

For noe forbanna vas!!

Nei du har all rett til å reagere når noen på et diskusjonsforum sier noe du ikke er enig i.

Men når du skriver ting som " hvis jeg tror jeg kan løpe raskere enn deg så kan jeg det, så får jeg lyst til å linke til Usain Bolt, så kan du jo tro i vei, men jeg tror du skjønner tegninga.

Dette med at tro gjør at mennesker ikke gjør onde ting er som MeTheWall sier et tveegget sverd.
Det finnes vitterlig tonnevis med pekepinner i historien som kan gi religion skylda for elendighet.
Jeg tror vitterlig at vi hadde ikke ligget noe dårligere an uten tro på overnaturlige ting.
Det er nemlig sånn at hvis du tror på en gud så er det kun den løsningen som fungerer, enkelte trosretninger sier faktisk at alle som ikke tror dette er søppel.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvordan vet du det? Har du prøvd kanskje?
Vis hele sitatet...
Det er bare det det kalles. Sett utifra et logisk standpunkt er det dette som mest sannsynlig kommer til å hende.
Eternal Oblivion er bare navnet, fordi såvidt jeg vet finnes det ikke noen norsk ord for det(Kanskje Limbo, men dette kan lett forvirres).

Det går ut på at deg selv ikke lenger finnes.

Videre lesning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_oblivion
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Å tro på noe er et tveegget sverd som ikke kun har positivt utfall, det kan i mange tilfeller få svert negative konsekvenser.



At du kan løpe lenger enn for eksempel meg tror jeg du kan, for jeg er ikke spesielt godt trent, heller tvert i mot, men at du kan løpe lenger enn noen bare fordi du tror det, er mild sagt en serk overdrivelse. Hvor vidt du er stand til å løpe lenger enn noen, er helt avhengig av hvor godt trent du og den du løper om kapp med er. Å ha troen på seg selv kan man i mange tilfeller komme langt med, men det er grenser for hvor langt man kommer med tro på seg selv alene, det er veldig mye annet som spiller inn også, noe du sikkert også er klar over selv.
Vis hele sitatet...
Akkurat der vi to er ulike. Jeg har overhodet ikke sagt hvor lang tid vi skal løpe, lenge og mengde. Hvis jeg tror så kan jeg løpe lenger enn deg, droppe søvn, løpe mer. Det handler om å sette flere ting i perspektiv. Tro at det finnes flere måter, tro på å greie det. Vinkle alt og gjøre det om til fuel.

Kroppen er ingen hindring. Mennesket har grenser i psyken som tilsier hva de TROR de greier, vil tippe det finnes få mennesker som faktisk vet hva de greier.

Men skjønner poenget ditt! Var et litt dårlig eksempel på tro akkurat det med å løpe..

Men tror jeg trenger litt hjelp til å forstå hva du mener med negative konsekvenser. Som sagt er jeg ikke STERKT troende (hva nå enn det betyr) jeg har min egne gyldne middelvei som involverer tro.

Skjønner poenget ditt ihvertfall

Og husk at når jeg snakker for meg selv så snakker jeg ikke for andre, min tro er min tro, ingen andre har akkurat den samme troen som meg. Jeg er ikke et originalt eksempel på verken en kristen, katolikk eller en ortodoks troende. Jeg følger min egen sti som alle andre mennesker, bare at den involverer en del tro her og der.

Liker at det faktisk går an å ha en hyggelig diskusjon, uten at det kommer en eller annen tastatursvett kar som bare slenger inn "Gud finnes ikke" "Religion er tull" osv.

btw er gjensidig respekt en stor del av det jeg ser på som å være troende. Hvis vi kan diskutere og samtidig respektere hverandre så er det bare hyggelig å få høre andres argumenter.

heartslava.
Sitat av heartslava Vis innlegg
btw er gjensidig respekt en stor del av det jeg ser på som å være troende. Hvis vi kan diskutere og samtidig respektere hverandre så er det bare hyggelig å få høre andres argumenter.

heartslava.
Vis hele sitatet...
No offence, men du har fremstått ganske butthurt i religionstrådene.
Sist endret av Sinken; 20. juli 2013 kl. 01:01.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
No offence, men du har fremstått ganske butthurt i religionstrådene.
Vis hele sitatet...
Og dette var ikke en gang en religionstråd.

Det finnes folk som tror religion har monopol på disse spørsmålene, fordi religion er det "eneste" som "besvarer" spørsmålet.

"Extra-ordinary claims requires extra-ordinary proof"
- Marcello Truzzi

Det heartslava også fremstår som er en utrolig stor religions apologist, noe som åpenbart ikke trengs, for vi alle her vet hva religion er for noe og hva religion står for. Og det står ihvertfall ikke for kjærlighet og forståelse, som noen skal få det til å høres ut som.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Og dette var ikke en gang en religionstråd.

Det finnes folk som tror religion har monopol på disse spørsmålene, fordi religion er det "eneste" som "besvarer" spørsmålet.

"Extra-ordinary claims requires extra-ordinary proof"
- Marcello Truzzi

Det heartslava også fremstår som er en utrolig stor religions apologist, noe som åpenbart ikke trengs, for vi alle her vet hva religion er for noe og hva religion står for. Og det står ihvertfall ikke for kjærlighet og forståelse, som noen skal få det til å høres ut som.
Vis hele sitatet...

"Christian apologetics is a field of Christian theology which aims to present a rational basis for the Christian faith, defending the faith against objections."

- Hvis du hadde lest mine innlegg så hadde du lagt merke til at jeg ikke bryr meg om hva folk mener om min tro.

Det er din egen personlig mening at religion ikke står for kjærlighet og forståelse. Jeg har forståelse for deg, ikke troende, andre religioner og respekterer det meste andre velger å tro/følge.

Hvis du foreksempel hadde sagt til meg at du ikke tror på religion og at det bare er tull så ville jeg forsvart det til en viss grad. Jeg ville ikke gått ned på ditt nivå og sagt at religion finnes og det er den riktige veien, velsigne deg min venn, du skal også finne Gud, må du vandre inn i kristendommen og føle at troen gir deg det riktige perspektivet på livet... Ville ikke brydd meg om deg, ville godtatt ditt argument men ville ikke startet noe diskusjon med deg.

Usaklig og oppsummere at dette ikke er noe religiøs tråd.

heartslava.

Sitat av Sinken Vis innlegg
No offence, men du har fremstått ganske butthurt i religionstrådene.
Vis hele sitatet...
Det kan være din mening.

Når innlegg i tråden har vært "Gud finnes ikke", "Religion er alt ondt" osv så føler ikke jeg for å komme inn med nynning og dele ut blomster.

Gjensidig respekt. Du sier jeg har fremstått som en "butthurt"(?) javel må si at jeg ikke føler for noe videre diskusjon hvis du har den innstillingen.

Føler at når vi er på et nettforum at man ikke kan forvente glade salmer dagen lang.

Å diskutere religion er som å spille sjakk med mannen som er utro med din kone, det går ikke. Alle har en helt egen definisjon på hva som er riktig.

Skal helhjertet prøve å ikke fornærme deg på noen som helst måte i fremtidige diskusjoner..

Tråden ble ganske usaklig nå.

Hvorfor man dør? Butthurt, sjakk, utro, fornærming...

Ønsker deg lykke til videre og forsatt ha en god sommer.

heartslava.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av heartslava Vis innlegg
"Christian apologetics is a field of Christian theology which aims to present a rational basis for the Christian faith, defending the faith against objections."

- Hvis du hadde lest mine innlegg så hadde du lagt merke til at jeg ikke bryr meg om hva folk mener om min tro.

Det er din egen personlig mening at religion ikke står for kjærlighet og forståelse. Jeg har forståelse for deg, ikke troende, andre religioner og respekterer det meste andre velger å tro/følge.

Hvis du foreksempel hadde sagt til meg at du ikke tror på religion og at det bare er tull så ville jeg forsvart det til en viss grad. Jeg ville ikke gått ned på ditt nivå og sagt at religion finnes og det er den riktige veien, velsigne deg min venn, du skal også finne Gud, må du vandre inn i kristendommen og føle at troen gir deg det riktige perspektivet på livet... Ville ikke brydd meg om deg, ville godtatt ditt argument men ville ikke startet noe diskusjon med deg.

Usaklig og oppsummere at dette ikke er noe religiøs tråd.

heartslava.
Vis hele sitatet...
Se selv på din egen definisjon av apologist. Du faller innenfor kategorien selvom du ikke bryr deg om hva folk tror om DIN egen tro.

Av alle offisielle definisjoner av apologist, så er du en.

Nei det er ikke bare min mening, det er også det religion fremstår som, omtaler seg om i sine egne bøker og er. Les hver og en av alle hellige bøker noen gang skrevet om de vestlige gudene, som vi åpenbart snakker om nå. Du vil ikke finne en ting som ikke ber deg om å gjøre fryktelige og syke ting mot dine medmennesker.

Ikke kom her og prek at vi burde finne Gud, jeg ville aldri fulgt en psykotisk nevrotisk selvopptatt gud om han ville bedt meg gjøre det bibelen/koranen/toraen ber deg om.

Og ikke bare ber disse bøkene deg gjøre dette for å komme til det evige paradis, de ber deg gjøre disse tingene på grunn lag av absolutt ingen beviser.

Still deg selv spørsmålet, ville du tatt livet av alle som ikke tror på Gud på dette forumet? Ifølge bibelen skal du det. Hvis ikke kommer du ikke til himmelen, og Gud kommer aldri til å elske deg.


Dette er INGEN religiøs tråd. Religion burde ALDRI assosieres med døden, eller noen form for menneskelige egenskaper. Religion burde BARE nå ut til befolkningen i deres egne private hjem og under eventyrsundervisning på barneskolen. Heller ikke trådstarter spurte om Gud eller religion, men allikevel blusser dette temaet opp. Jeg har kanskje brukt begrepet før men å engang snakke rasjonelt om temaet er forkastelig med tanke på millionene som har dødd pågrunn av religion, og de millioner som lever i total underkastelse til dags dato.


Og for å bruke din egen analogi; Det å diskutere med troende er som å spille sjakk med duer, uansett hvor mange ganger du vinner, kommer duen til å velte over alle brikkene og drite på sjakkbordet.
Sist endret av Sterain; 20. juli 2013 kl. 01:59.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Akkurat der vi to er ulike. Jeg har overhodet ikke sagt hvor lang tid vi skal løpe, lenge og mengde. Hvis jeg tror så kan jeg løpe lenger enn deg, droppe søvn, løpe mer. Det handler om å sette flere ting i perspektiv. Tro at det finnes flere måter, tro på å greie det. Vinkle alt og gjøre det om til fuel.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke så enkelt som du vil ha det til, bare fordi du tror noe, gjør ikke det automatisk at det er sant. Og det er vel og bra å sette ting i perspektiv, men man er nødt til å forholde seg til virkeligheten?

Sitat av heartslava
Kroppen er ingen hindring. Mennesket har grenser i psyken som tilsier hva de TROR de greier, vil tippe det finnes få mennesker som faktisk vet hva de greier.
Vis hele sitatet...
Jo, kroppen er i aller høyeste grad en hindring, er man for eksempel lam fra nakken og ned, så er man ikke i fysisk stand til å løpe, og da hjelper det fint lite om man tror at man kan løpe aldri så langt. Tro kan i mange tilfeller være motiverende, men det er også alt det er, en måte for mange å holde motivasjonen oppe.
Og selv om jeg hadde trodd aldri så sterkt at jeg kunne fly dersom jeg bare flakset fort nok med armene, så endrer ikke det på det faktum at jeg ville gått på en real smell, dersom jeg hadde hoppet ut fra en større høyde hellig overbevist om at jeg kunne fly.

Og jo, det er mange mennesker som vet hva de er i stand til, spesielt innen idrett, ta for eksempel en profesjonell vektløfter, han vet hvor mye han er i stand til å løfte under ideelle forhold. Det er selvfølgelig mulig å trene å bli bedre, men det er grenser for hva den enkelte kan klare.
Det er også mange eksempler på folk som har for stor tro på egne evner, noe som i verste fall kan få fatale følger. Her er et eksempel på en som har for stor tro på seg selv, for det er ikke trua det står på i dette tilfelle, men ganske enkelt manglende fysisk styrke, heldigvis går bra med fyren til slutt.

Sitat av heartslava
Men tror jeg trenger litt hjelp til å forstå hva du mener med negative konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Det finnes eksempler på de som lar barna sine dø ved å nekte de medisinsk behandling da de tror at bønn er løsningen, Couple Convicted Of Letting Child Die, et eksempel på foreldre som har latt to av sine barn dø i troen på at gud skulle helbrede barna deres.

Sitat av heartslava
Som sagt er jeg ikke STERKT troende (hva nå enn det betyr) jeg har min egne gyldne middelvei som involverer tro.

Skjønner poenget ditt ihvertfall
Vis hele sitatet...
Det er bare det at tro kan brukes til så mangt, og som sagt ikke bestandig med positivt utfall, i alt for mange tilfeller tvert om.

Sitat av heartslava
Og husk at når jeg snakker for meg selv så snakker jeg ikke for andre, min tro er min tro, ingen andre har akkurat den samme troen som meg. Jeg er ikke et originalt eksempel på verken en kristen, katolikk eller en ortodoks troende. Jeg følger min egen sti som alle andre mennesker, bare at den involverer en del tro her og der.
Vis hele sitatet...
Jeg nekter ingen å tro noe som helst, men stiller spørsmål ved religion, da det strider mot all logikk og baserer seg for det meste på dogmer, gamle "hellige" skrifter og ønsketenkning, noe jeg personlig tror er mer skadelig enn nyttegivende.

Sitat av heartslava
Liker at det faktisk går an å ha en hyggelig diskusjon, uten at det kommer en eller annen tastatursvett kar som bare slenger inn "Gud finnes ikke" "Religion er tull" osv.

btw er gjensidig respekt en stor del av det jeg ser på som å være troende. Hvis vi kan diskutere og samtidig respektere hverandre så er det bare hyggelig å få høre andres argumenter.

heartslava.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver å forholde meg saklig, men kan nok bli litt krass til tider, da jeg alt for ofte opplever at folk ikke er villig til å ta inn over seg motargumentene som blir presentert, men heller glatt overser alt som strider mot egne overbevisninger. Og gjensidig respekt er noe du ofte finner blant ikke religiøse også, det er på ingen måte slik at religiøse/troende er alene om å vise gjensidig respekt.
Sist endret av Veggen; 20. juli 2013 kl. 02:03.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jo, kroppen er i aller høyeste grad en hindring, er man for eksempel lam fra nakken og ned, så er man ikke i fysisk stand til å løpe, og da hjelper det fint lite om man tror at man kan løpe aldri så langt.
Vis hele sitatet...
Apply water to the burned area, heartslava.
Sist endret av Dongerino; 20. juli 2013 kl. 02:12.
..
- Hvem var det som sa :
Grunnleggende dør man
når (fordi) man slutter å leve
Vis hele sitatet...
( så enkelt, på ett nivå ..).

Det synes å være et slør mellom
liv og død, et som er ugjennomtrengelig
foruten i drøm, fantasi og tro (eventyr)

Intuisjon er kroppens sjelelige intelligens ...
( hukommelse )

- Lev vel nå i dette livet ..

;-)
Sist endret av radion; 20. juli 2013 kl. 02:20.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av radion Vis innlegg
..
- Hvem var det som sa :


( så enkelt, på ett nivå ..).

Det synes å være et slør mellom
liv og død, et som er ugjennomtrengelig
foruten i drøm, fantasi og tro (eventyr)

Intuisjon er kroppens sjelelige intelligens ...
( hukommelse )

- Lev vel nå i dette livet ..

;-)
Vis hele sitatet...
http://i.qkme.me/3pwl69.jpg
Man dør fordi man er ferdig med livet. Hadde ei mormor som ønsket døden, fordi hun hadde levd så lenge..
Sitat av heartslava Vis innlegg

Når innlegg i tråden har vært "Gud finnes ikke", "Religion er alt ondt" osv så føler ikke jeg for å komme inn med nynning og dele ut blomster.
Vis hele sitatet...
De prøvde ihvertfall å argumentere, i mot settning til deg. Det eneste argumentet du kom med, og har kommet med er "Jeg tror, og det holder". Hvorfor melder du deg i det hele tatt inn i debattene? Du har ingenting positivt å bidra med.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Alle har en helt egen definisjon på hva som er riktig.
Vis hele sitatet...
Selv om folk i andre religioner mener av kvinner er underlegne menn, er de virkelig det? Bare fordi et stort antall personer mener det?

Selv om alle på jorden hadde ment at gravitasjon ikke fantes, hadde det forandret det faktum av at den påvirker oss hele tiden, og dermed må eksistere? Alle har en egen definisjon på hva som er riktig, ja, men det kan kun være en ting som er riktig. Og nei, jeg bryr meg ikke om hva som er riktig for individet. Det er irrelevant.
Sist endret av Sinken; 20. juli 2013 kl. 04:21.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Se selv på din egen definisjon av apologist. Du faller innenfor kategorien selvom du ikke bryr deg om hva folk tror om DIN egen tro.

Av alle offisielle definisjoner av apologist, så er du en.

Nei det er ikke bare min mening, det er også det religion fremstår som, omtaler seg om i sine egne bøker og er. Les hver og en av alle hellige bøker noen gang skrevet om de vestlige gudene, som vi åpenbart snakker om nå. Du vil ikke finne en ting som ikke ber deg om å gjøre fryktelige og syke ting mot dine medmennesker.

Ikke kom her og prek at vi burde finne Gud, jeg ville aldri fulgt en psykotisk nevrotisk selvopptatt gud om han ville bedt meg gjøre det bibelen/koranen/toraen ber deg om.

Og ikke bare ber disse bøkene deg gjøre dette for å komme til det evige paradis, de ber deg gjøre disse tingene på grunn lag av absolutt ingen beviser.

Still deg selv spørsmålet, ville du tatt livet av alle som ikke tror på Gud på dette forumet? Ifølge bibelen skal du det. Hvis ikke kommer du ikke til himmelen, og Gud kommer aldri til å elske deg.


Dette er INGEN religiøs tråd. Religion burde ALDRI assosieres med døden, eller noen form for menneskelige egenskaper. Religion burde BARE nå ut til befolkningen i deres egne private hjem og under eventyrsundervisning på barneskolen. Heller ikke trådstarter spurte om Gud eller religion, men allikevel blusser dette temaet opp. Jeg har kanskje brukt begrepet før men å engang snakke rasjonelt om temaet er forkastelig med tanke på millionene som har dødd pågrunn av religion, og de millioner som lever i total underkastelse til dags dato.


Og for å bruke din egen analogi; Det å diskutere med troende er som å spille sjakk med duer, uansett hvor mange ganger du vinner, kommer duen til å velte over alle brikkene og drite på sjakkbordet.
Vis hele sitatet...
Skjønner at det er kveld og natt, du leser kanskje ikke eller kanskje du ikke forstår.

Jeg sier at jeg IKKE følger en bok word by word.

Jeg prøver IKKE å få andre til å tro.

JEG assosierer død med tro.

Hvorfor skulle jeg noensinne gjort noe "sykt" "ondt" mot et medmenneske? Fordi en bok sier det? Så jeg kan virkelig ikke tro uten å følge en religiøs bok på alt.

Ta også skjerp deg mann. Jeg har overhodet ikke snakket om å preke noe. Jeg påpeker MIN TRO (om det er religion, karma, sjelen, fotball, humanetiker eller hva som helst) At den har noe med død for meg å gjøre.

Akkurat som du ikke tror, jeg klager da vel ikke på deg.


"Dette er INGEN religiøs tråd. Religion burde ALDRI assosieres med døden, eller noen form for menneskelige egenskaper. Religion burde BARE nå ut til befolkningen i deres egne private hjem og under eventyrsundervisning på barneskolen. Heller ikke trådstarter spurte om Gud eller religion, men allikevel blusser dette temaet opp. Jeg har kanskje brukt begrepet før men å engang snakke rasjonelt om temaet er forkastelig med tanke på millionene som har dødd pågrunn av religion, og de millioner som lever i total underkastelse til dags dato."

Hva går du på?

Så du kan vite om dette er en religiøs tråd? hvordan, hva om en argumenterer med at når man dør så blir man hentet opp til himmelen. Så ifølge deg skal ikke personen få si sin mening? fordi du sier det? hvorfor skal du være en regelholder her? Håpløst..

"Religion bør bare nå ut"... Det er jo din jævla mening? Ikke min, ikke hans eller hennes. Du skal få lov å si hva du vil, men legg gjerne til "JEG MENER" "JEG SYNTES" ikke "SKAL".

"med tanke på millionene som har dødd på grunn av religion, og de millioner som lever i total underkastelse til dags dato."

Hva med de som lever et helt normalt og balansert liv? Hva med de som skjermer sin tro bare med seg selv, og lever i harmoni med seg selv. Rakker aldeles ikke ned på folk som kritiserer religion..

Da tenker jeg også på de mange millionene som har dødd pga ingen tro. Hvorfor er dem noe bedre?

Hvis du velger å ikke ha noen tro så bryr jeg meg faktisk ikke om det. Håper heller ikke at du svetter og blir irritert når jeg mener at tro i stor grad kan assosieres med død.

heartslava, som virkelig begynner å lure opp om du ble såpass opphisset så du skjønte/fattet eller leste hva jeg virkelig mener...

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er faktisk ikke så enkelt som du vil ha det til, bare fordi du tror noe, gjør ikke det automatisk at det er sant. Og det er vel og bra å sette ting i perspektiv, men man er nødt til å forholde seg til virkeligheten?



Jo, kroppen er i aller høyeste grad en hindring, er man for eksempel lam fra nakken og ned, så er man ikke i fysisk stand til å løpe, og da hjelper det fint lite om man tror at man kan løpe aldri så langt. Tro kan i mange tilfeller være motiverende, men det er også alt det er, en måte for mange å holde motivasjonen oppe.
Og selv om jeg hadde trodd aldri så sterkt at jeg kunne fly dersom jeg bare flakset fort nok med armene, så endrer ikke det på det faktum at jeg ville gått på en real smell, dersom jeg hadde hoppet ut fra en større høyde hellig overbevist om at jeg kunne fly.

Om personen var lam ville vel løping vært helt uaktuelt? Seriøst, vet du hvor mange som har forsatt med å holde tro, motivasjon og motet oppe? Flere tusen som har fått beskjed om at de aldri kommer til å klare å gå igjen, personer som (ja ikke fra nakken) men fra livet og ned har vært lamme for å så trene seg opp? Tror du at en person ville klart det uten tro? NÅR JEG SIER TRO; så mener jeg ikke nødvendigvis religiøs tro..

Det er ikke realistisk at et menneske skal kunne fly, hadde du tatt med deg en paraply hadde du allerede vært på vei mot drømmen om å fly..


Og jo, det er mange mennesker som vet hva de er i stand til, spesielt innen idrett, ta for eksempel en profesjonell vektløfter, han vet hvor mye han er i stand til å løfte under ideelle forhold. Det er selvfølgelig mulig å trene å bli bedre, men det er grenser for hva den enkelte kan klare.
Det er også mange eksempler på folk som har for stor tro på egne evner, noe som i verste fall kan få fatale følger. Her er et eksempel på en som har for stor tro på seg selv, for det er ikke trua det står på i dette tilfelle, men ganske enkelt manglende fysisk styrke, heldigvis går bra med fyren til slutt.

Hvordan forklarer du folk i krisesituasjoner, når instinkter tas over, som løfter mye mer enn hva vitenskapen og teorien mener er mulig?
http://en.wikipedia.org/wiki/Hysterical_strength

Jeg kommer alltid til å stå for at de fleste ikke vet hva det er i stand til å klare. Om kroppen sier at du ikke klarer å svømme mer i en overlevelses situasjon, så kan viljestyrken, tro og en stor klype med mot få deg til å svømme mer.


Det finnes eksempler på de som lar barna sine dø ved å nekte de medisinsk behandling da de tror at bønn er løsningen, Couple Convicted Of Letting Child Die, et eksempel på foreldre som har latt to av sine barn dø i troen på at gud skulle helbrede barna deres.

Da snakker vi ekstrem tro. Noe jeg ikke investerer tid i å lese om en gang. Dette er i mine øyne gale folk. Fordi de kategoriserer seg som religiøse skal dette stemple religiøse? Hva med alle de ureligøse som har begått forferdelige ondskaper mot sine barn? De tilhører vel ikke en gruppe da kanskje? De er bare gale, ikke religøse gale? Hva om foreldrene var ateist? skulle man kalt dem "gale ateister"?



Det er bare det at tro kan brukes til så mangt, og som sagt ikke bestandig med positivt utfall, i alt for mange tilfeller tvert om.

Enig. Det å ikke tro kan brukes til mangt det også, og som sagt ikke bestandig med positivt utfall, i alt for mange tilfeller tvert om.


Jeg nekter ingen å tro noe som helst, men stiller spørsmål ved religion, da det strider mot all logikk og baserer seg for det meste på dogmer, gamle "hellige" skrifter og ønsketenkning, noe jeg personlig tror er mer skadelig enn nyttegivende.

Hvilken logikk? Vitenskapen? Ulogisk? Det er mye som baserer seg på gamle skrifter... Ikke skadelig for meg og sikkert en "billion" andre her i verden.

Jeg prøver å forholde meg saklig, men kan nok bli litt krass til tider, da jeg alt for ofte opplever at folk ikke er villig til å ta inn over seg motargumentene som blir presentert, men heller glatt overser alt som strider mot egne overbevisninger. Og gjensidig respekt er noe du ofte finner blant ikke religiøse også, det er på ingen måte slik at religiøse/troende er alene om å vise gjensidig respekt.
Vis hele sitatet...
Det ble vel aldri hintet mot at bare religiøse viser gjensidig respekt. jeg gjentar: "JEG MENER AT GJENSIDIG RESPEKT ER EN DEL AV DET Å TRO/VÆRE RELIGØS" Da snakker jeg bare for meg selv og ingen andre...

Håper du ble litt klokere på meg nå.. For jeg kan forsette slik lenge, off topic, kjedelig diskusjon, løse argumenter og diskutere religion som kommer til å bestå i mange, mange, mange år til..

Vil ikke karakterisere meg som en praktiserende religiøs egentlig. Heller en som er troende

heartslava.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Men tror jeg trenger litt hjelp til å forstå hva du mener med negative konsekvenser. Som sagt er jeg ikke STERKT troende (hva nå enn det betyr) jeg har min egne gyldne middelvei som involverer tro.
Vis hele sitatet...
Dette her er resultatet av å tro. Dette parret her er ikke unikt det finnes tusenvis av slike.
Cellene slutter sakte men sikkert å regenere
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av heartslava Vis innlegg
Så du kan vite om dette er en religiøs tråd? hvordan, hva om en argumenterer med at når man dør så blir man hentet opp til himmelen. Så ifølge deg skal ikke personen få si sin mening? fordi du sier det? hvorfor skal du være en regelholder her? Håpløst..
Vis hele sitatet...
Regelholder? Man kan fint få si sin mening så mye man vil, men du reagerer svært defensivt selv om vi bare prøver å ha en helt normal diskusjon med deg.

Som sagt så er det også fysisk umulig å bli hentet opp til himmelen når man dør. Bevisstheten vår eller "sjelen" som noen kaller det er kun hjernen vår, og når hjernen dør bli bevisstheten borte. Med andre ord er argumentet med å bli hentet opp til himmelen rimelig motbevist.
Sånn jeg ser det er det dette som er "meg", no soul, no magic, no nothing, bare en avansert, biologisk maskin.
Sitat av Stephen Hawking
I regard the brain as a computer which will stop working when its components fail. There is no heaven or afterlife for broken down computers; that is a fairy story for people afraid of the dark.
Vis hele sitatet...
Hva skjer når vi dør? Vel, Aaron Freeman har en ganske fin quote om det.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Da tenker jeg også på de mange millionene som har dødd pga ingen tro. Hvorfor er dem noe bedre?
Vis hele sitatet...
De eneste som har dødd på grunn av manglende tro, er de som har nektet å kaste seg under for troende, eventuelt nektet å skifte livssyn og derfor blitt drept for det. Så jeg vil tørre å påstå at ikke troende som som blir drept av religiøse fanatikere er bedre mennesker enn de som dreper dem.
Hvem er det du mener dør som følge av manglende tro?

Det er de som tror at å sprenge seg selv og samtidig ta livet av "vanntro" er veien å gå. Så tro kan som sagt føre til mye negativt, det er ikke så vanskelig å få med seg, du trenger bare trekke fingrene ut av øra og fjerne skylappene.

Sitat av heartslava
Det ble vel aldri hintet mot at bare religiøse viser gjensidig respekt. jeg gjentar: "JEG MENER AT GJENSIDIG RESPEKT ER EN DEL AV DET Å TRO/VÆRE RELIGØS" Da snakker jeg bare for meg selv og ingen andre...
Vis hele sitatet...
Gjensidig respekt har med medmenneskelighet å gjøre, så hvorfor du blander tro med gjensidig respekt, gir for meg ingen mening.

Sitat av heartslava
Håper du ble litt klokere på meg nå.. For jeg kan forsette slik lenge, off topic, kjedelig diskusjon, løse argumenter og diskutere religion som kommer til å bestå i mange, mange, mange år til..
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser du bruker ord som gjensidig respekt, uten å vise det, og at det virker meningsløst og diskutere med deg. For som du selv sier (med litt andre ord) går du vekk fra temaet, er kjedelig å diskutere med og velger dogmer fremfor fornuft.

Sitat av heartslava
Vil ikke karakterisere meg som en praktiserende religiøs egentlig. Heller en som er troende
Vis hele sitatet...
Du gir inntrykk av å være sterkt troende og dypt religiøs, men tror jeg sier meg ferdig med å diskutere med deg, da det virker som en lite fruktbar diskusjon, når alt du kommer med er tomme påstander og sirkelargumentasjon.
Sitat av Sinken Vis innlegg
De prøvde ihvertfall å argumentere, i mot settning til deg. Det eneste argumentet du kom med, og har kommet med er "Jeg tror, og det holder". Hvorfor melder du deg i det hele tatt inn i debattene? Du har ingenting positivt å bidra med.



Selv om folk i andre religioner mener av kvinner er underlegne menn, er de virkelig det? Bare fordi et stort antall personer mener det?

Selv om alle på jorden hadde ment at gravitasjon ikke fantes, hadde det forandret det faktum av at den påvirker oss hele tiden, og dermed må eksistere? Alle har en egen definisjon på hva som er riktig, ja, men det kan kun være en ting som er riktig. Og nei, jeg bryr meg ikke om hva som er riktig for individet. Det er irrelevant.
Vis hele sitatet...
Det er dårlig argumentasjon. At du mener jeg ikke har noe positivt å bidra med er din egen mening, den bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Du fremstiller deg selv om en som ikke liker at folk med andre syn blander seg inn. Hadde ingen med et snev av religiøs bakgrunn meldt seg på her, så hadde alt vært bra?

Ja jeg tror, jeg tror på sjelen i forbindelse med død, jeg tror at flesteparten av menneskene kan se sammenhengen mellom død og religion. Dette er kanskje ikke i ditt tilfelle.

Jeg blåser i om du har fått et inntrykk av at kvinner underkastes. Jeg har aldri i mitt liv "underkastet" en kvinne og kommer heller aldri til å gjøre det. Jeg respekter alle levende skapninger til en viss grad. Hvorfor du i det hele tatt drar opp dette er merkelig for meg.

Gravitisjon er en ting som finnes, den er bevist.

Du kommer aldri til å klare å bevise at Religion bare er tull, at det ikke finnes noen Gud. Det har flere tusen svette forskere prøvd før deg.

Så la oss nå droppe videre argumentasjon, før du begynner å argumentere mer.

"Alle har en egen definisjon på hva som er riktig, ja, men det kan kun være en ting som er riktig." Ta også ring meg når du har funnet ut hva som er riktig. Dummeste jeg har hørt, hvorfor er du så sikker på at det bare er en ting som er riktig? Så det er bare en riktig måte å leve livet på? en riktig måte å tro på, en riktig måte å diskutere på?

Jeg gir opp....
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av heartslava Vis innlegg
Så du mener at når jeg støtter meg på troen i vanskelige tider så er det en svakhet?
Bullshit. Det er ren styrke for de som faktisk tror.
Vis hele sitatet...
Og dette er et motargument? Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til. For mange av oss ikke-religiøse er det vanskelig å se på religion som noe annet enn en selektiv, ofte intensjonell vrangoppfatning av virkeligheten. Grunnen til denne varierer, men i de fleste utbredte religioner er det temaer som "oppfør deg pent/lid deg gjennom dette, og du vil få belønning X/slippe straff Y". Er det da umulig å oppføre seg pent uten religion? Er det umulig å orke å leve uten?

Sitat av heartslava Vis innlegg
Tro har hjulpet milliarder av mennesker igjennom historien.
Vis hele sitatet...
Og også satt i stand tumulter som har krevd absurde mengder menneskeliv - eller i det minste blitt en enorm katalysator for disse.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Derimot er jeg lei av folk som rakker ned på religion. Som sier alt det bare er tull. Du kan godt si at det ikke finnes noen Gud og at alt er bare eventyrer. Forsatt vil religioner aldri dø ut, det knytter sterke bånd mellom mennesker og det spirituelle.
Vis hele sitatet...
Det kan det nok lønne seg å bli vant til - opplysningen er her for å bli, og det er ganske mye opplysning som står igjen også. Slik jeg ser det er "det spirituelle" (eller de områder av det som ikke dekkes av filosofi osv.) rent imaginært, og jeg ser ikke hvorfor man skal knytte så sterke bånd til det...

Sitat av heartslava Vis innlegg
Jeg gir egentlig langt faen i hva andre mener om min tro og hva jeg driver med. Det kommer jeg aldri til å bry meg om, men JEG må reagere når du sier at tro er en svakhet.
Tro er mye, det er ikke bare religion. Hvis jeg tror at jeg kan løpe lenger enn deg så kan jeg faktisk det. Hvis jeg tror at jeg kan oppnå utdanningen jeg vil ha så kan jeg faktisk det.
Vis hele sitatet...
Eh... jeg vet ikke engang hva jeg skal kalle denne tankefeilen. At du tror på noe betyr ikke at det er sant.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Faith, tro, vandrerhistorier, eventyrer, psykisk ustabile.. kall det hva du vil, men ikke si at det er en svakhet, det er heller en sterk egenskap.
Vis hele sitatet...
Dette er noe *jeg* ser på som umulig å ignorere. Hvorfor er vrangforestillinger noe positivt? Hva gjør, for å sette det kraftig på spissen, en populær forestilling om en gud noe bedre enn andre vrangforestillinger vi har diagnoser for, og kan klassifisere og behandle?

Sitat av heartslava Vis innlegg
Jeg tror at sjelen kan leve videre etter en person er død. Det er ikke vitenskapelig bevist at ingenting skjer med sjelen etter man dør. Da må man tro på sjelen i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Javisst, og dette er kinkig å argumentere rundt, fordi alt kommer an på definisjonen av en sjel. Er det bevisstheten vår? For da *vet* vi at denne er basert i hjernen, og vi vet om en håndfull forskjellige prosesser og forandringer som finner sted der, og som gir utslag i virkelighetsoppfattelse, tankegang og handling. Hvis det ikke er bevisstheten vår, blir det mye vanskeligere å snakke om - da er det nemlig ikke noe vi kan måle, selv indirekte, og faller hos mange glatt i samme bås som resten av det religiøse.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Ditt liv er hva du gjør det til. Enten du tror på Islam, Kristendommen, Karma, kjærlighet eller langoddsen så er det ditt valg. Ingen kan bevise om det gjør vondt å dø, om du kommer til himmelen eller helvete.
Vis hele sitatet...
Nei, faktiske bevis er sjelden et tema i debatter som har med religion å gjøre. Allikevel vet vi hvor bevisstheten vår kommer fra, hva som skal til for at den fortsetter å eksistere og vi har en og annen fjern anelse om hvordan den fungerer (masse forskning som gjenstår her, hvis vi da noen gang får vite det). Dermed kan vi gjøre en antakelse som i hvert fall er basert i virkeligheten sånn vi kjenner den, og backet opp av objektive fakta.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Men jeg vil tro at et menneske som har levd et urimelig liv, gjort onde ting ikke får fred i sjelen når den personen dør. Men det er bare en av mine teorier men hvis det holder meg og kanskje 1 milliard andre mennesker på kloden til å unngå å gjøre onde ting så er vel det en positiv ting?
Vis hele sitatet...
Absolutt, at religion kan hjelpe til med å holde folk på matta er det beste med det. Allikevel fører det med seg mye negativt, og igjen har jeg problemer med å se hvorfor etikk og moral skal være avhengige av religion.