Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3839
Hallo.
Jeg går nå vg1 medier og kommunikasjon og dette har ikke vært en linje som jeg har trivdes med å gå, noe som har ført til mye fravær. Jeg har søkt ny linje til neste år på en ny plass.
Jeg har 68 dager og 87 timer fravær, noe som er ekstremt mye.
Jeg regner med at jeg stryker i alle fag.
Er det noen som har peiling på hvordan det blir med stipendet ? blir dette omgjort til lån? jeg får 5000 kr. I måneden i stipend. så dette blir en del over 10 måneder.

Jeg vet av andre tilfeller der folk jeg kjenner har hatt veldig mye fravær og strøket i alle fagene , men de har ikke fått lån, selv om disse kun har fått vanlig stipend og ikke borteboende stipend om dette forandrer saken.

Jeg har søkt mye etter om hvordan dette fungerer, men har ikke funnet noe konkret svar enda. Har enda ikke lest om noen tilfeller der noen har fått stipendet omgjort til lån etter vg1.

Så igjen, er det noen som har peiling på hva som skal til for at stipendet blir omgjort til lån?
Ettersom det jeg har hørt og lest, så blir ikke stipendet ditt omgjort til lån. Har lest at etter 20 dager med ugyldig fravær så skal kontaktlærer gi beskjed til Lånekassen, som deretter slutter å gi deg stipend.
Sitat av Shepard Vis innlegg
Ettersom det jeg har hørt og lest, så blir ikke stipendet ditt omgjort til lån. Har lest at etter 20 dager med ugyldig fravær så skal kontaktlærer gi beskjed til Lånekassen, som deretter slutter å gi deg stipend.
Vis hele sitatet...
det er 22 dager :P
Okei.
La oss si at kontaktlæreren ikke har gitt beskjed og lånekassen finner ut at jeg har så mye fravær, vil de gjøre det om til lån fra den dagen jeg passerte 20 dager fravær? eller er dette kontaktlæreren sin skyld da h*n har glemt å gi beskjed?
Ærlig talt så er jeg ikke helt sikker, men jeg tror nok at dette er kontaktlærer sin skyld siden de har fått beskjed om å melde fra om dette. En dude jeg kjenner sluttet på VG1 to uker etter skolestart, og fikk stipend resten av halvåret. Og ettersom det jeg vet, så har han ikke hørt noe som helst ifra Lånekassen.
I min tid ble i alle fall stipend gjort om til lån om du strøk på eksamen. Men det var på høyere nivå enn vgs.
Dette er en typisk ting å søke etter på www.lanekassen.no eller sende en mail til folka der for å få skikkelige svar...
Ja, det jeg er redd for, har eksamen på torsdag å er redd for at jeg stryker da jeg ikke har vært med i noen av timene i det faget jeg kom opp i eksamen.
Men hvordan blir det hvis jeg slutter på skolen rett før skoleslutt? har en venn som gjorde dette for en uke siden, og læreren sa til han at det var smartest pga. fravær osv.
Hvordan blir det med vitnemål? får jeg vitnemål hvis jeg slutter på skolen imorgen ? ser for meg at det er bedre å slutte på skolen og ikke få vitnemål for dette året enn å gå ferdig for å få vitnemål. Skal jo begyne en ny linje uansett etter sommeren.

Ja, har vurdert å sende mail til lånekassen, men ser igrunn for meg at de er litt små sleipe så hvis jeg sender mail så vil de sjekke opp mere rundt fraværet mitt slik at det sikkert blir større sjangse for at stipendet blir omgjort til lån hvis det i det hele tatt blir det!
Er du seriøs nå? Er Lånekassen småsleipe for å ta et dypdykk i hva i alle dager du har drevet på med når du har et tredels skoleår i fravær? Vitnemålet mottar du like fullt, det er ikke en bekreftelse på at du har gjort det bra nok, men et oppsummering av hvordan du har gjort det i løpet av det foregående skoleåret.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Er du seriøs nå? Er Lånekassen småsleipe for å ta et dypdykk i hva i alle dager du har drevet på med når du har et tredels skoleår i fravær? Vitnemålet mottar du like fullt, det er ikke en bekreftelse på at du har gjort det bra nok, men et oppsummering av hvordan du har gjort det i løpet av det foregående skoleåret.
Vis hele sitatet...
fant ikke bedre måte å få frem at hvis jeg sender mail til de så regner jeg med at det er større sjanse for at de undersøker mere rundt fraværet mitt.
Synd du ikke deltok i allmennfagene dine, da hadde du kunne tatt fri de timene neste år...
5 sekunder på lanekassen.no brakte meg dette:

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/S...ar-og-avbrudd/

Fravær og avbrudd i videregående


Du har plikt til å informere Lånekassen hvis du ikke følger utdanningen som planlagt.

Dersom du har stort fravær
Skolen melder fra til Lånekassen når elever har stort fravær. Dersom du har et for stort fravær, kan vi stoppe utbetalingene til deg.

Dersom du slutter midt i skoleåret
Når du har sluttet på skolen, har du ikke rett til penger fra Lånekassen. Dersom du avbryter et skoleår, kan for mye utbetalt stipend bli gjort om til lån, og vi kan kreve at du betaler pengene tilbake straks.

Du må melde fra om endringer
Meld fra til Lånekassen dersom du:

slutter eller tar en pause i utdanningen
bytter skole eller studieretning
flytter hjem til foreldrene dine
Den enkleste måten å melde fra til Lånekassen på, er å sende oss en e-post inne på Dine sider. Du logger inn med MinID.

Hvis du lar være å melde fra, eller gir feil opplysninger, kan vi gjøre om til lån det du har fått for mye i stipend og kreve pengene tilbake. Vi kan også nekte deg mer støtte til utdanning.
Vis hele sitatet...
Før du vurderer å være sleip, bør du lese siste setning sju ganger...
de er fulle av piss da. har en kompis som slutta vg2 uka før eksamen. han hadde sikkert like mye fravær som deg. saken er, om du tar eksamen og feiler, så bli det gjort om til lån (sån jeg forstår, og det jeg fikk beskjed om.) Og du kommer 99% sikkert til å stryke om du har eksamen. Det han gjorde var å avbryte studiene rett før eksamen = de slutter å betale. men blir ikke omgjort til lån.
Sist endret av Haugland; 8. juni 2010 kl. 10:30.
Stipend for VG1-3 blir ikke gjort om til lån, dette er bare ved videre studier på universitet, hvis man stryker i et visst antall fag blir det gjort om til lån.
Sist endret av Awesomeness; 8. juni 2010 kl. 10:34.
Sitat av Awesomeness Vis innlegg
Stipend for VG1-3 blir ikke gjort om til lån, dette er bare ved videre studier på universitet, hvis man stryker i et visst antall fag blir det gjort om til lån.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest posten over hadde du sett at dette ikke stemmer. Forøvrig får man bare lån ved høyere utdanning - hvor noe blir stipend når studiepoengene er godkjent og eksamen bestått.
Sitat av Svartepetter Vis innlegg
Hallo.
Jeg går nå vg1 medier og kommunikasjon og dette har ikke vært en linje som jeg har trivdes med å gå, noe som har ført til mye fravær. Jeg har søkt ny linje til neste år på en ny plass.
Jeg har 68 dager og 87 timer fravær, noe som er ekstremt mye.
Jeg regner med at jeg stryker i alle fag.
Er det noen som har peiling på hvordan det blir med stipendet ? blir dette omgjort til lån? jeg får 5000 kr. I måneden i stipend. så dette blir en del over 10 måneder.

Jeg vet av andre tilfeller der folk jeg kjenner har hatt veldig mye fravær og strøket i alle fagene , men de har ikke fått lån, selv om disse kun har fått vanlig stipend og ikke borteboende stipend om dette forandrer saken.

Jeg har søkt mye etter om hvordan dette fungerer, men har ikke funnet noe konkret svar enda. Har enda ikke lest om noen tilfeller der noen har fått stipendet omgjort til lån etter vg1.

Så igjen, er det noen som har peiling på hva som skal til for at stipendet blir omgjort til lån?
Vis hele sitatet...


for at stipend skal bli omgjort til lån må du ha ber enn 20 dager fravær på et halvår. dvs du må garantert betale tilbake var oppe i samme situasjon i fjord.
I 2008, så prøvde jeg meg på mekaniskefag, noe som ikke passet meg helt. Jeg sluttet etter andre uke, men fikk forskudd på stipend (ca. 3måneder eller noe). Ingenting ble omgjort til lån. Og nei, jeg gikk ikke en annen linje. Jobbet heller ett år i stedet.
Sitat av Haugland Vis innlegg
de er fulle av piss da. har en kompis som slutta vg2 uka før eksamen. han hadde sikkert like mye fravær som deg. saken er, om du tar eksamen og feiler, så bli det gjort om til lån (sån jeg forstår, og det jeg fikk beskjed om.) Og du kommer 99% sikkert til å stryke om du har eksamen. Det han gjorde var å avbryte studiene rett før eksamen = de slutter å betale. men blir ikke omgjort til lån.
Vis hele sitatet...
Altså, hvis jeg slutter på skolen i morgen, så vil jeg ikke få stipend når jeg begyner på en ny linje etter sommerferien?
Slutt på skolen!
Rådgiver ga meg dette rådet. Jeg hadde motatt 30 000 i stipend, og var livredd for at dette skulle bli omgjort til lån. Min rådgiver sa at dette veeldig sjelden skjedde på Vgs.
Det er bare en mulighet de har, for å skremme de som møter opp første skole dag, og får x antall kroner i stipend og slutter.

Jeg begynner på ny linje på ny skole til høsten og jeg har allerede fått godtatt stipend neste år fra lånekassen.

Jeg hadde også borteboerstipend forresten

Mitt stipend ble ikke omgjort til lån!
Sist endret av Caen; 9. juni 2010 kl. 00:11. Grunn: Jeg glemte å få med noe!
Okei.
Får snakke med rådgiveren i morgen.
Han som bor ved siden av meg ble også fortalt det var smartest å slutte på skolen (dette er for en uke siden).