Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 30411
Noen som vet om en oversikt over huler i Norge ?
1. Hva i all verden skal du med dette?
2. Nei, jeg har det ikke.
3. Tviler på at det finnes mange oversikter, hvis det finnes i det hele tatt da!

Edit: Ok, jeg forstår ingenting! Forklar!
Sist endret av CryptoN; 10. juni 2005 kl. 17:34.
Vet ikke om noen oversikter, men vet om et par stk.
En på sørlandet, bygglandsfjord.
og en annen en i kristiandsand/søm området.
Turamann's Avatar
Trådstarter
85 6
Sitat av metrom
Vis hele sitatet...
Lol Ikke akkurat hva jeg var ute etter...

Sitat av CryptoN
1. Hva i all verden skal du med dette?
2. Nei, jeg har det ikke.
3. Tviler på at det finnes mange oversikter, hvis det finnes i det hele tatt da!

Edit: Ok, jeg forstår ingenting! Forklar!
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt ikke din sak, men la oss f.eks si at jeg har en hulefetisj...
På Valderøya utenfor Ålesund er det ei ganske stor hule som ble brukt av Steinaldermennesker. Skjonghelleren heter den. Også er det ei lignende hule på Lepsøya. Legenden sier at ei bikje gikk inn i hula på Valderøya og kom ut ei uke senere på Lepsøya, uten hår

Også vet jeg at Tafjord Kraft har endel enorme haller inne i Tafjordfjellet. Men jeg tviler sterkt på at du kommer deg inn i de hulene/hallene.
Her i Trondheim har vi mange huler, mye spennende som tyskerne har lagt ifra seg finner du også her (ikke bunkere).. Kan gi deg en privat omvisning!
Sitat av commie
På Valderøya utenfor Ålesund er det ei ganske stor hule som ble brukt av Steinaldermennesker. Skjonghelleren heter den. Også er det ei lignende hule på Lepsøya. Legenden sier at ei bikje gikk inn i hula på Valderøya og kom ut ei uke senere på Lepsøya, uten hår

Også vet jeg at Tafjord Kraft har endel enorme haller inne i Tafjordfjellet. Men jeg tviler sterkt på at du kommer deg inn i de hulene/hallene.
Vis hele sitatet...

Jeg har vært inni en av tafjord hulene. gikk opp en stige på en kilometer ellns. helt vilt. syk opplevelse.
Finnes en litt kjent hule på Viste->Randaberg->Ved Stavanger. Ganske stor hule som det bodde folk i under steinalderen. Hulen ble dannet av isen i istiden.

Edit:
Navnet på hulen er Svarthåla/Vistehåla
I Rotvollfjæra like utenfor Trondheim er det en ganske stor hule som ble laget av tyskerne under 2. verdenskrig.

Var der på ekskursjon, og så dro vi ut til hulen utpå kvelden. Den består av tre deler; et stort rom i midten, og to "ganger" ut på hver side. Vi gikk inn til det store rommet, og akkurat når vi skulle til å begynne på "gang" nummer to, så vi et telys plassert midt på veggen. Vi så at det nettopp hadde blitt tent, og vi ble veldig nervøse og begynte å løpe mot utgangen igjen.

Kan nevnes at det var noen andre i klassen som hadde plassert det der, noe vi fant ut da vi kom tilbake til leirplassen
Sitat av commie
På Valderøya utenfor Ålesund er det ei ganske stor hule som ble brukt av Steinaldermennesker. Skjonghelleren heter den. Også er det ei lignende hule på Lepsøya. Legenden sier at ei bikje gikk inn i hula på Valderøya og kom ut ei uke senere på Lepsøya, uten hår

Også vet jeg at Tafjord Kraft har endel enorme haller inne i Tafjordfjellet. Men jeg tviler sterkt på at du kommer deg inn i de hulene/hallene.
Vis hele sitatet...
Jeg bor på Valderøya, og har vært i Skjonghelleren endel ganger. Ganske stor. Opningen er vell på ca 40 m og den går 100meter inn i fjellet. Er gjort funn som er 30000 år gamle der..
Haha, artig fetisj.. Men det er jo en god del bunkerser her på Jæren, om du vil sette fetisjen din i live.
Kom til salten-området. Vi har de hyppigste forekomstene av grotter\huler i Nord-Europa.
Turamann's Avatar
Trådstarter
85 6
Takk for mange tips. Jeg skylder vel å fortelle om hvor i Norge jeg er mest interresert. Bor i Midt Norge, så Trondheim høres artig ut. Dog et stykke sør for der jeg holder hi.
Turamann's Avatar
Trådstarter
85 6
Sitat av moyd
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva Plura er, og min fornuft ( med ISDN linje ) forbyr meg å laste ned 25 MB uten å vite hva dette er ....
dykking i undervannshuler
Ta deg en tur til Harbakshula på Harbak. Stor og fin hule som jeg har vært i mange ganger. Selges fakler og leies ut lommelykter til turgående. Denne hula er svær!

Trykk her for mer info om hula!
konnerud og kongsberg har mange dype gruver!Morro og utforske!
Kullgruvene i Røros er fete
Sorry hvis jeg ødelegger for dere, men hva er egentlig så morro med å gå inni en stor stein? Jeg har aldri prøvd, så jeg skal ikke si noe, bare spørre. Er det forresten noen som vet om noen huler i vesterålen?
Vist hulen er dritsvær og lang er det morro med crappye lommelykter som slutter og fungere.
Skal knækkes
Golder's Avatar
I Hordaland på Tysnes-øyene (Mot kvinnherad. T.d Seløy) er det noen huler som ble gravd ut for noen år siden for å finne kalk. Nå er gruvedriften nedlagt, men noen huler er der enda. På vestsiden av Seløy er det noen lett tilgjengelige huler, som egentlig ikke er noe dype men ganske gøyale å gå i.
▼ ... over en uke senere ... ▼
noen huler i askim a? bortsett fra kykkelsrud, men jeg mener steder tyskerne hold til,, bunker ect.
Rundt Larvik er det en stor hule. Uti en skog der. Ikke så langt vekk fra det jeg tror er sentrum. Aner ikke hva det heter der...
Sitat av Kalakov
Kom til salten-området. Vi har de hyppigste forekomstene av grotter\huler i Nord-Europa.
Vis hele sitatet...
Skulle faktisk til å foreslå det... Damn.
Bor like ved den lengste grotta i Nord-Europa
Vet om en heftig hule i ålefjær, med mange fine steiner og mineraler. Men har vært narkomane og forsøpla litt der dog..
Åh, selvfølgelig klarte jeg å glemme å nevne mariminehullet i Bergen. Rett nedenfor rothaugen. "Niels Klims reise" av Holberg bruker hulen til inngangsportal til et annet univers.
Sitat av Piltus
Her i Trondheim har vi mange huler, mye spennende som tyskerne har lagt ifra seg finner du også her (ikke bunkere).. Kan gi deg en privat omvisning!
Vis hele sitatet...
Hm, du har vel ikke noe imot å røpe hvor disse hulene befinner seg?
*bli nysgjerrig*
Vil å gjerne vite hvor de hulene er

men det finnes å en del bonkere på st. hanshaugen på charlottenlund. men ikke helt sikker på hvordan du kommer deg inn der... sies av folk som har vært der at det ligger en stor ball med piggtråd uttafor inngangen...

(vet ikke om dette er sant) men en plass må dem no ha kommet seg inn i dem
Det er ganske heftige mengder med huler på øyene i vestfinnmark også, seiland, sørøya osv osv som ble brukt av lokalbefolkningen under krigen mens søringene satt og drakk kaffe på kjøkkenet ...

de er ganske sideliggende tho, trenger folk med lokalkunskaper for å finne fram ..
Last ned (lokal)kart og tegn opp hvor hulene er i paint... Så kan vi lage et fint kart over huler i Norge.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er en hule like ved meg som heter tyskerhula, men den er avstengt. Tyskerne oppbevarte våpen og mat der, visstnok. Litt nedenfor er det en annen hule men den er bare noen få meter lang. Finner ofte gamle hermetikkbokser og sånt der oppe ...

er i Svelvik, Vestfold
usertitle import
bleh's Avatar
Litt offtopic: Var i en hule i frankrike for noen år siden, den var brukt som hangar (!) av tyskerene under WW2. Det var den sykeste hulen jeg noen gang har sett. Enorm som faen!
Sitat av *Joachim*
noen huler i askim a? bortsett fra kykkelsrud, men jeg mener steder tyskerne hold til,, bunker ect.
Vis hele sitatet...
Langnes...jernbanebroa ved fossum,er jo ikke så veldig stor da.
Eller Høytorp fort i mysen og Trøgstad fort...Er vel ca 1mil med ganger i fjella på hvert av stedene
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har også sett bunkeren ved jernbanebrua. Aner ikke hvordan komme seg dit, det strømmer no sinnsykt der så jeg tror ikke det er noe lurt å hoppe ut sammen med en gummibåt fra fossumbrua og padle seg nedover
Det skal vist være ei hule/grotte rett utenfor Harstad på en plass som heite Trondenes, va snakk om guiding der tiligere i sommer, men så fant ingeniører ut at den va falleferdig... så noe offentlig guiding der blir det neppe noe av..men dersom du får tak i rette person så går det sikkert i boks
Sist endret av wolwerix; 8. august 2005 kl. 17:43. Grunn: en S i trondenes
trollkirka på eide (noen mil nord for molde).. svær hule greier..
trollkyrkja
Sist endret av nobels; 10. august 2005 kl. 13:35.
Du har gruver i askim osgå. Ved Solbergfoss Kraftstasjon. Både tyskerhuler og malmgruver. Det sies an greven planla å torturere en fyr til døde inni der, men det gikk vist i vasken.
Sitat av wolwerix
Det skal vist være ei hule/grotte rett utenfor Harstad på en plass som heite Trondenes, va snakk om guiding der tiligere i sommer, men så fant ingeniører ut at den va falleferdig... så noe offentlig guiding der blir det neppe noe av..men dersom du får tak i rette person så går det sikkert i boks
Vis hele sitatet...
Saken du tenker på kalles på folkemunne A-hulen, fordi den er formet som en A. Falleferdig er den ikke, men den er en våt opplevelse(føttene), og ikke særlig stor. Ble laget av krigsfanger under 2. verdenskrig, mens det også i området er opptil flere gamle "ruiner" (tysk betong holder lenge) som blir i en samlebetegnelse kalt B-hulen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet det er gammal post men, kan du forklare hvor på solbergfoss hulen er? Er det sperret? Åpent inn? Hvilken side? Stor? Hull? Noen int inne der? som ammo?
Sitat av *Joachim*
Vet det er gammal post men, kan du forklare hvor på solbergfoss hulen er? Er det sperret? Åpent inn? Hvilken side? Stor? Hull? Noen int inne der? som ammo?
Vis hele sitatet...
Ammo? Bilder og personlige eiendeler er snacks å finne vet du! Spes dersom det er noe som kan omsettes i kroner!!

G
Det er ganske så mange huler i bergen. Gamle bomberom, slik som hulen. Det er en under høyden på møllenpris, der er en under Johannes Kirken det er en på nordnes som de kaller teknikerkroen og det er en under NHH. pluss bomberom på jussfakultetet osv som ikke er mulighet å infiltrere. Men den på nhh er det mulighet å infiltrere om en går gjennom kumlokk som ligger rundt skolen. Så kan en snike seg inn gjennom vifteanlegget til bomberommet. Har ikke gjort det selv, men hørt historier om folk som har gjort det da de er på fylla. Bomberommene under johannes kirken er så godt som muret igjen. Men om en går trappene opp til kirken fra den blå stein kan en se at det er dører der inne:-)
Vet om en del huler som man finner på Elgsnes, et godt støkke utenfor Harstad, dette er bunkere ifra 2. verdenskrig
Se filmen The Descent så går du ikke inn i no huler på en stund :P
atikk opp på sognsvann der e r det grotter som er kjempe dype og skumle vært der før.

*stikk opp så følger du tur veien eller spør deg litt fram.
Sitat av supertruza
Vet ikke om noen oversikter, men vet om et par stk.
En på sørlandet, bygglandsfjord.
og en annen en i kristiandsand/søm området.
Vis hele sitatet...

Tenker du på den gamle kalkdruva like etter tunellen når du kjører fra byen?
Huler på sognsvann hmm hadde vært litt gøy å sjekka ut
▼ ... over en måned senere ... ▼
Litt gammel post detta her men jeg veit at det er en nokså stor hule som heter Tonnesgrotta på et sted som heter Tonnes i Lurøy, Nordland....
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvis du bor i mo i rana så er det noen gruveinnganger oppfor ica-stormarked, der er det noen inganger der du kan enkelt kommme deg inn i,