Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4055
Noen som kan gi tips til en SUV/Offroad til under ~50k,-?
Rav 4 2001-2006
Honda CR-V
Jeg ville ungått en SUV/Offroad til under 50k, med mindre du kan skru selv. Kan du skru skaff deg en Suzuki Grand vitara eller XL7
Jeg har aldri helt forstått hva folk skal med SUV eller offroad kjøretøy i dette landet. Men siden offroad er en ønsket egenskap, ville jeg unngått biler som Honda CRV og Toyota Rav4, da disse har et drivverk som er uegnet for offroad. For prisklassen under 50k får du en del biler med låsbar differensial og lavserie (et must for offroad), slik som Mitsubishi L400, Toyota Hiace og Hilux, og Nissan Navara. Felles for alle disse er jo selvsagt at det vil kreves en del vedlikehold og skulle du skade drivverket blir det dyrt. Men skal du ha off-the-road kjøregenskaper koster det litt.
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Jeg har aldri helt forstått hva folk skal med SUV eller offroad kjøretøy i dette landet. Men siden offroad er en ønsket egenskap, ville jeg unngått biler som Honda CRV og Toyota Rav4, da disse har et drivverk som er uegnet for offroad. For prisklassen under 50k får du en del biler med låsbar differensial og lavserie (et must for offroad), slik som Mitsubishi L400, Toyota Hiace og Hilux, og Nissan Navara. Felles for alle disse er jo selvsagt at det vil kreves en del vedlikehold og skulle du skade drivverket blir det dyrt. Men skal du ha off-the-road kjøregenskaper koster det litt.
Vis hele sitatet...
Tror ikke kompis mener off road i 100% mening. Heller det at det er jævlig nais med noe bakkeklaring og 4x4 opp til hytta, eventuelt om man bor litt utenfor asfaltjungelen. Godt med plass er også et sellingpoint når det kommer til SUV.
Forstår veldig godt ønsket om SUV i Norge... Herre, jeg kan frakte hele bandet, med basstrommer og forsterkere; opp drittveien der jeg bor om vinteren uten at det skal være noe stress.
Offroad er nok ikke nødvendig. Har bl.a. sett på Land Rover Freelander, noen som kan si noe om denne?
Sitat av FrigOffRandy Vis innlegg
Offroad er nok ikke nødvendig. Har bl.a. sett på Land Rover Freelander, noen som kan si noe om denne?
Vis hele sitatet...
De Freelanderne du får til 50k og under må du holde deg unna, drittbiler med mye feil. Finn deg en fin Honda CRV. Helt super bil med veldig solid motor. Er kanskje ikke verdens beste firehjulstrekk men den kommer seg fram.
Hva med en Subaru Forester med manuell kasse? Der får du også lavgir og ikke mikke mus 4WD
Land Rover må du holde deg langt unna, da disse sliter mye med at toppen ofte får problem. Subaru er driftsikre og gode, men dårlig plassutnyttelse i. Nissan x-trail er veldig «firkantete» og føles som å kjøre traktor. Suzuki grand vitara har mye av det samme, solid bil, men dårlig kjørekomfort. Mitsubishi outlander er veldig ok, men unngå bensinutgava, da denne bruker mye drivstoff, Rav 4 har eg ikke så mye erfaring med, men skal være solid bil, men dårlig plassutnyttelse der også. Honda CRV har god plassutnyttelse og solid og driftsikker motor, og veldig god kjørekomfort. Men gå for dieselutgave, selv om folk flest unngår dieselbiler om dagen
Har en range rover p38 og er grisefornøyd, men du må orke litt vedlikehold.. P38 er den siste ekte offroader med luksus, alle etter dette er bare softroader med luksus... Diesel motoren er BMW 2.5 tds, drar ikke skinnet av pølsa akkurat, men for noen offroad egenskaper
De første Outlander og Forester har problemer med rust i traversen bak. Det var en stor tilbakekalling i USA og Canada men selvfølgelig ikke i Europa. Har selv opplevd det.
Så litt på di Range Roverne, ser utrolig kule ut, er bare så kjipt om det er mye feil med di.. Hvor mye mer må jeg opp i pris for å få en solid SUV som ikke trenger noe særlig vedlikehold?
Sitat av FrigOffRandy Vis innlegg
Så litt på di Range Roverne, ser utrolig kule ut, er bare så kjipt om det er mye feil med di.. Hvor mye mer må jeg opp i pris for å få en solid SUV som ikke trenger noe særlig vedlikehold?
Vis hele sitatet...
Det spørs hva du mener med noe særlig vedlikehold det. Store tunge biler kan koste mye å reparere, feks hvis luftfjæring ryker. Legg 3-500 000 i en Toyota Land Cruiser så får du mest sannsynlig lite kostnader. Skal du handle billig SUV til 50 tusen bør du ha minst det dobbelte i bakhånd som kan dekke verksted kostnader. Jeg skjønner at det er fett med stor bil,men det koster mye å eie så hvis du kun har begrenset med midler bør du se etter noe annet å kjøre rundt i
Subaru Forester
Jeep cherokee
Chevrolet tahoe/suburban
Ford pickup
Sitat av Makkapakka20 Vis innlegg
Jeep cherokee
Chevrolet tahoe/suburban
Ford pickup
Vis hele sitatet...

Dette er vel biler som har temmelig høy driftkostnad, både i drivstoff og vedlikehold.

Men bilkjøp er uansett gambling, man kan være heldig å få tak i en bil med lite tull, samtidig kan man få en skikkelig mandagsutgave.
Joa dem er dyre i drift men du skal lete lenge etter bedre biler til samme prisen i hvertfall jeepen den ligger på 10k