Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6106
Hei, jeg har bestilt totalt fire produkter, men 3-4 pakker av hver type fra forskjellige selgere. Regnet da med at sjansen for å få inn noe i alle fall er større. Men så tenker jeg på, kan toll folka bli "sure" om de stopper x antall pakker med medisiner til samme person og sette deg på en liste av noe slag, så alt som kommer til deg blir sjekket?

Medisinene jeg har bestilt er medisiner som har god virkning på meg, som er vanskelig å skaffe her i Norge, ikke narkotika:
Aspirin - selges kun som 20 pakninger reseptfritt
Melatonin - får kun Circadin av legen til 250kr for 30stk
Diphenhydramine Allergy - Kan ikke få nær en dose som fungerer på resept, uten å miste lappen.
Excedrin Migraine - Paracet, Aspirin og coffein - nok en ting som kun selges reseptfritt i små pakninger.

Dette er bestilt fra England, Polen og USA.

Polen slår meg som et land der post blir skannet for piller og slikt automatisk...hva med de andre landene?
Ja, det kan skje.
Det meste av post inn til landet blir sjekket.
Trådstarter
76 2
Kjipt...får se hvor mange av disse pakkene som kommer frem da. Har lest litt her og der at folk faktisk får slike pakker fortsatt, men det blir vel som lotto...noen er alltid heldige, mens andre er det ikke.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har en kilde på at det finnes slike toll lister?
Normalt får jo posten en pakke og drar til den adressen som er oppgitt, uten å sjekke at navn og adresse stemmer.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det meste av toll inn til landet blir absolutt ikke sjekket. Jeg har bestilt MYE ulovligheter fra utlandet og 95 % har kommet gjennom.
Protip: Ikke bestill fra UK eller Nederland.
Trådstarter
76 2
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det meste av toll inn til landet blir absolutt ikke sjekket. Jeg har bestilt MYE ulovligheter fra utlandet og 95 % har kommet gjennom.
Protip: Ikke bestill fra UK eller Nederland.
Vis hele sitatet...
OK, så UK er "fy fy". Bestilt en ladning Melatonin derfra. Pakken er vel allerede i Norge tenker jeg, så blir spennende å se denne uken om den kommer frem eller ikke.
Hit & miss, ikke noe særlig tendenser ut i fra de landene som jeg har merket. Synes ting fra Asia ofte blir sjekket. Har mistanke om at posten kan bli ekstra observant på navnet ditt dersom du har blitt tatt med ting tidligere. Når det er sagt er alt av kosttilskudd utenfor EØS i utgangspunktet forbudt, så alt fra USA kan bli stoppet selv om det er lovlig stoff. Selv liker jeg å handle inn medisiner når jeg er i utlandet


Sitat av zon123 Vis innlegg
Melatonin - får kun Circadin av legen til 250kr for 30stk
Vis hele sitatet...
Synes det er ganske sykt at en må gå til legen som skriver ut resept på et overpriset produkt som nærmest har monopol på søvnproblemer her til lands. Ueffektivt for velferdsstaten (forlenger ventelisten for andre) i tillegg til at forbrukerne må bruke tid på legebesøk og ekstra utgifter på å få varen. /rant
Sist endret av Vontalo; 29. oktober 2017 kl. 14:20.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har en kilde på at det finnes slike toll lister?
Normalt får jo posten en pakke og drar til den adressen som er oppgitt, uten å sjekke at navn og adresse stemmer.
Vis hele sitatet...
Ingen av etatene har innrømt at de opererer med slike lister, jeg finner den ikke nå men jeg mener det var et intervju med noen fra tolletaten som direkte avviste påstanden. Vi har dog flere som har jobbet i posten som sier de har fått lister med adresser man skulle følge ekstra med på, alle pakker til disse adressene ble lagt til side for ekstra sjekk av toll.

Anekdotiske utalelser fra folk som påstår de har jobbet i posten:
https://www.reddit.com/r/DarkNetMark...om_postsperre/
Trådstarter
76 2
Men ut i fra den infoen er det mest trolig bare sendinger som ev. inneholder narkotika/doping som gjør at man havner på en slik liste?
Ingen ting av det jeg har bestilt går hverken under doping eller narkotika så vidt jeg vet, sjekket opp mot felleskatalogen bl.a før jeg bestilte.
Men alt er jo "ulovlig" å innføre da ingen ting kommer med norske etiketter og/eller er godkjent her i Norge.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Privatimport av legemidler er blitt veldig strenge, bl.a. regelen du selv nevner med Norsk pakningsvedlegg.
Jeg kan ikke si noe konkret om hvem som kommer på en slik svarteliste, men både legemidler og narkotika har vært innhold som har fått tollen til å reagere med "svartelisting".

Så selv om du ikke bestiller narkotika, bryter du reglene for privatimport av legemidler: Forskrift om tilvirkning og import av legemidler.

Staten tok et stort oppgjør med slik import fordi det var mange som misbrukte medikamenter på denne måten:
https://www.vg.no/forbruker/helse-og...et/a/23533936/
Trådstarter
76 2
Ja da var uken begynt, og fikk i dag to av totalt 12 pakker. Ene inneholdt 460 melatonin tabletter, og var merket vitaminer 20mg.
En pakke mistenker jeg det har skjedd noe med, den skulle vært her i Norge nå, men står bare at den er sendt fra avsender land. Det er pakken fra Polen. Men får se an, har den ikke kommet til fredag, har den nok blitt stoppet.

Så vitaminer er altså lov å importere...hvor ofte åpner tollvesenet slike pakker da tro? Ser at de skriver at de både sjekker for at vitaminer/kosttilskudd inneholder narkotiske/doping stoffer og etter truede plante/dyre innhold.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ja vitaminer (kosttilskudd) er lovlig, de har ingen psykoaktive stoffer i seg, fra Tolletaten om kosttilskudd
Med kosttilskudd mener vi for eksempel vitaminprodukter, mineraler, omega-3-oljer, slankemidler, proteindrikker og -pulver, restitusjonsprodukter og naturmidler.

Kosttilskudd regnes som næringsmiddel, og du må være oppmerksom på restriksjoner og forbud mot innførsel. Mattilsynet har ansvaret for reglene om import av næringsmidler. Du må kontakte Mattilsynet hvis du har spørsmål om dette.

Vær oppmerksom på risikoen for at kosttilskudd inneholder dopingmidler eller narkotiske stoffer. Du kan bli straffeforfulgt hvis du importerer slike produkter.

Kosttilskudd kan ha innhold fra truede plante- eller dyrearter som er forbudt. Tolletaten beslaglegger kosttilskuddet når dette blir oppdaget.

Det er toll på noen næringsmidler. Tollsatsen avhenger av hva produktet inneholder og i hvilket land det er produsert. Det er 15 prosent merverdiavgift på næringsmidler.
Vis hele sitatet...
Hvor ofte de åpner pakker kan vi bare spekulere i, tollerne er trente og følger ofte "magefølelsen" om hva de skal sjekke etter ekstra.
Trådstarter
76 2
Var dumt jeg ikke ba folk om å merke dem med f.eks Vitaminer da. Litt lite gjennomtenkt dette "stor kjøpet" her, faktisk ba jeg ingen om å merke pakkene på noen spesiell måte, siden alle kjøp var under 350 grensen. Hva slags erfaringer har folk med kjøp av "lovlige" (altså i de landene de selges) medisiner / kosttilskudd og merking.
Skriver de på at pakken inneholder en boks med piller liksom, eller skjønner selgere at det kanskje ikke er det lureste å skrive?

Ser jo problemet med at i f.eks USA er det jo da helt lov å både kjøpe og selge en boks med allergi piller, så hvorfor merke det med noe annet da? Ikke sikkert at de tenker på at Norge er sært. (usikker på hvor sært det er i Europa generelt?)
Trenger jo ikke å røpe/fortelle tollen alle detaljer, men fikk i alle fall 3 nye pakker i dag. Alle var merket med faktisk innhold, der ordet pills eller tablets gikk igjen. Så alt blir virkelig ikke skannet for å si det slik.
▼ ... over en uke senere ... ▼
To uker inne i perioden med pakkeleveringer, og ja...virkelig ikke mye som blir stoppet. Trodde faktisk mer ble stoppet, så bestilte jo x antall pakker av hver type medisin jeg skulle ha.
Melatonin - div styrker fra 3mg - 10mg = 8 pakker - Fått 5 pakker - 2 er på vei til Norge - 1 er stoppet i tollen.
Benadryl (antihistamin) fra 25mg til 50mg = 6 pakker - Fått 3 pakker - 2 er på vei til Norge - 1 er i Norge, men usikker på hvor.
Excedrin Migrene medisin = 4 pakker - Fått alle 4
Aspirin = 2 pakker - 2 er på vei til Norge
Paracet = 1 pakke - Ikke tracking på pakken

Av de to viktigste typene, altså de for søvn, har jeg jo nå fått nok medisin til 3 år. Har vært bevisst på holdbarhetsdatoer - så de med lengst utløpsdato går ut sommeren 2020.

Har bestilt for totalt 3.500 kroner - bare på det jeg til nå har fått av Melatonin, sparer jeg 14.500 kroner på 3 år, som jeg ville brukt på å kjøpe Circadin - 2 pk per måned = 500+ kroner. Det er jo det jeg har gjort ett år nå.
Alt annet er jo bonus, at jeg nå får sove mye bedre med Benadrylen er jo supert. Og det andre jeg har bestilt er også bonus, og mye av det sparer jeg også inn på, f.eks om jeg får de 1.400 paracetene jeg har bestilt, sparer jeg 525 kroner i forhold til 7 x 100 1g jeg får på resept.
Sparer nye 525 kroner på Excedrinen - som også virker mye bedre enn vanlig paracet (250mg paracet/250mg aspirin/65mg koffein)
Aspirinen sparer jeg 2.450 kr på om jeg får dem.
Sist endret av zon123; 8. november 2017 kl. 21:51.
Høres nesten ut dom du skal starte apotek..
Sitat av rfa Vis innlegg
Høres nesten ut dom du skal starte apotek..
Vis hele sitatet...
hehe, ja.
Nei vet du hva, jeg startet med 3 pakker Melatonin, 3 pakker Benadryl, 2 pakker Aspirin og 4 pakker Excedrin.
Så ombestemte jeg meg rundt dosen med Melatonin, og bestilte derfor 3 pakker med 10mg i stedet for 3mg.
Grunnen til jeg bestilte flere pakker enn nødvendig var fordi jeg regnet med at noe ville bli stoppet. Hver forsending av de ulike sakene, var medisin for 1 år ca.

Sier seg selv at får jeg alt jeg ha bestilt, har jeg langt mer enn hva jeg greier å bruke opp før siste utløpsdatoer på ting.

Men som sagt, med min daglige dose Circadin, ville jeg brukt 18.000 kroner de neste tre årene bare på det.
Og jeg har allerede fått Melatonin for 3 år med en dose på 10mg per dag. Så har uansett gått i pluss.

Men ja, har et lite apotek - særlig om det meste kommer inn.
Trådstarter
76 2
Fikk i dag en ny pakke, bestående av 360 piller. Når jeg hentet den på posten, så tok den ansatte å ristet på pakken og man hørte jo tydelig at det var type piller i pakken. "Å ja, hva har du bestilt her da??" spurte han, for på pakken sto det jo "Face pealers".
Bare noen vitaminer sa jeg og fikk pakken...litt på kanten at han ristet på pakken synes jeg.
Lang over kanten vil jeg si. Skulle bedt om å få snakke med sjefen og spurt hvorfor hans ansatte rister og spekulerer i hva det er i pakkene de leverer ut.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jaja, da har jeg nok havnet på "shit listen" til Tollen. Først stoppet de en pakke, så en til, så en tredje. Så stoppet plutselig alt opp.
Heldigvis fikk jeg inn mer enn nok av det jeg skulle ha, var jo jo også derfor jeg bestilte 3-4 forsendelser av hver ting, og heldigvis rakk det meste å komme inn, før ting begynte å havne i tollen.
Allerede fått en fin bunke merket Toll og på andre siden Legemiddelverket. Postmannen skjønner i alle fall hva som har skjedd, og fruen ble bekymret da det var hun som hentet første bunke i postkassen.

Står at om jeg svarer innen 10 dager så vurderer de destruksjon eller å sende pakken i retur, men jeg tror jeg bare tar tapet, og ikke sender noen bekreftelse. Regner med å få 3-4 slike brev til, om ikke noe går under radaren.
Og så er det bare å glemme å bestille noe mer medisiner/helsekost(melatonin) på en god stund. Har lest at man i alle fall er på listen i 3 måneder. Kanskje lengre?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
ja, har også mistanke om at man blir "flagget" om man f.eks har prøvd å innføre stoffer og det har blitt stoppet flere ganger..etter de stoppet en pakke med 4000 brukerdoser syntetisk cannabis (henlagt, har jeg ikke fått en dritt..så navnet mitt står nok i rødt eller kursiv på listene deres, hvordan de skal finne akkurat MINE pakker i det mylderet av pakker sliter jeg mer med å forstå..
Sitat av Dodecha Vis innlegg

Anekdotiske utalelser fra folk som påstår de har jobbet i posten:
https://www.reddit.com/r/DarkNetMark...om_postsperre/
Vis hele sitatet...
Vet det er lenge siden du skrev dette så mulig linken ikke lengre funker men står jeg ikke har tillgang, hva er greia med det?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Rogcan Vis innlegg
Vet det er lenge siden du skrev dette så mulig linken ikke lengre funker men står jeg ikke har tillgang, hva er greia med det?
Vis hele sitatet...
Beklager men Reddit har nettopp rensket opp og alle darknet marked subredditene er nå fjernet. Det er egentlig et under at de var oppe så lenge.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har en kilde på at det finnes slike toll lister?
Normalt får jo posten en pakke og drar til den adressen som er oppgitt, uten å sjekke at navn og adresse stemmer.
Vis hele sitatet...
Dette lurer jeg også på. Har fått titalls pakker med Phenibut (og én pakke melatonin) stoppet av tollen. Jeg burde absolutt være på en slik "liste". Men får fremdeles pakker gjennom.

Får mer pakken gjennom enn stoppet, men det har blitt myyyye oppgjennom årene som er blitt stoppet også.

Men det var faktisk en periode hvor pakkene ble stoppet en etter en. Det gikk liksom fra å aldri bli stoppet, til å plutselig stoppe ALLE. Jeg ventet ca 2 måneder med å bestille mer, og da løsnet det opp igjen.

Så kanskje en slik liste finnes? Men at den kun "varer" så og så lenge?
Sist endret av Sol-Nede; 19. april 2018 kl. 15:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.