Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 20261
Hvor lang tid tar det før betablokker virker, og hvor lenge varer effekten? Eller skal det taes over tid? Har fått utskrevet Metoprolol Sandoz (depott). Legen mener jeg skal ta det ved behov, mens på apoteket synes de det var rart at legen hadde skrevet jeg skulle ta det ved behov, og ikke hver dag. Er det så at effekten blir bedre dersom man bruker det over tid? Har forsøkt å lese meg opp på dette, men finner lite info.
Uvaksinert 👍
Hører rart ut at det skal tas ved behov. Tar de selv daglig, merker det vel i løpet av 2-3 dager om jeg kutter de ut. Nå skal man jo ikke lete etter slike svar på ett forum, men alle typer behandling med Metropolol i felleskatalogen sier jo daglig.
Trådstarter
Ok, tusen takk for svar! Da tar jeg de daglig og ser hvordan de virker for meg.
Hvorfor fikk du de? Mulig at legen sa du skulle ta de ved behov dersom du er plaget av skjelving og andre angst symptomer, men om det var for å regulere blodtrykk eller puls virker det underlig. De skal vanligvis tas hver dag og ikke seponeres brått. Det er ekstra rart at han gir deg depotabeletter som du skal ta ved behov.
Jeg har brukt den samme medisinen selv by the way.
Klem fra Betty
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg går på betablokkere (dvs betablokking er en bieffekt), og når jeg tok første dose måtte jeg være koblet på hjertemåler i et par timer etter jeg tok den for å sjekke at jeg ikke konket. De skal altså fungere rimelig kjapt.
Fungerer nesten umiddelbart, eller innen en halvtime. Noen bruker d for å motvirke skjelving og hjertebank ved f.eks angst for å tale. Er d mot blodtrykk eller rytmeforstyrrelser er det vanlig å ta det hver dag
Jeg gikk på metoprolol i 4-5 år før jeg måtte slutte da jeg endte med 30 i hvilepuls. Jeg fikk ikke trappe ned, måtte bråslutte. (I regi med sykehus.) Jeg merket ingenting om jeg ikke fikk tatt dem, heller ikke når jeg bråslutta (annet enn noia for plutselig hjertebank og rask puls, og noia for bråstoppen i seg selv da jeg var "smart" som leste felleskatalogen på egenhånd.)

Jeg har aldri hørt om at man kan ta dette ved behov, og med tanke på dette utdraget fra felleskatalogen så hadde jeg aldri fått for meg at det hadde vært lurt heller:
Behandlingen med Metoprolol Sandoz må ikke avbrytes brått, men skal fases ut gradvis. Brå avslutning (seponering) av behandlingen med betablokkere kan føre til forverring av hjertesvikt og øke risikoen for hjerteinfarkt og plutselig hjertedød.
http://www.felleskatalogen.no/medisi...-sandoz-561426
Vis hele sitatet...
Men jeg er ikke lege, om legen din påstår det går fint så skal jeg ikke betvile hva han kan eller sier.
Trådstarter
Takk for svar! Ringte til legekontoret for å være sikker og skal visst ta de ved behov.
Det er mot angst jeg har fått de (i visse situasjoner).
Stemmer, de har en viss angstdempende effekt, mange milligram har du fått?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Tolerant Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor stor er en angstdempende dose?
Har disse depottablettene og må derfor dosere og knuse.
Betablokkere fungerer kun fysisk, puls og blodtrykk blir lavere. Din, eller min angst vil være den samme.
Klem fra Betty
Anonym bruker
"Tolerant Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er faktisk hovedproblemet ditt. Får veldig hjertebank og skjelvinger når jeg er litt nervøs eller spent. Blir vel feil å kalle det angst. Kan skje at hjertet dundrer og beina skjelver til tross for jeg ikke er spesielt redd eller nervøs i hjernen, kroppen som overreagerer.

Jeg skal ikke gå på dette daglig. Tenker kun å ta ved behov (kun noen få ganger i året).
Kom fram til at 25mg er en passende dose. Noen som vet hvor lenge effekten sitter i meg når man får alt virkestoff på en gang(knuser tabletten)?
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Betablokkere fungerer kun fysisk, puls og blodtrykk blir lavere. Din, eller min angst vil være den samme.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Feil, det fjernet min angst helt


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er faktisk hovedproblemet ditt. Får veldig hjertebank og skjelvinger når jeg er litt nervøs eller spent. Blir vel feil å kalle det angst.
Vis hele sitatet...
Høres ut som definisjonen på angst for meg. Selv tok det årevis før jeg innså/innrømmet for meg selv at visse situasjoner gav meg angst. Hadde tidligere alltid downplayet det på samme måte; 'det er ikke angst, det er bare ___'.
Jeg har betablokkere jeg tar ved behov. Å ta dem daglig er uaktuelt for meg. Føler meg som en olding, orker nesten ikke gå opp en bakke engang. Men veldig fint å ha når hjertet går helt amok!

Det tar ca. en halvtime før de virker og effekten er kraftigst etter mellom en time og tre timer.
Anonym bruker
"Tolerant Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg har betablokkere jeg tar ved behov.
Vis hele sitatet...
Hva er en passende dose? Leste litt forskjellig fra 25 til 50mg.
Jeg tar 20 mg i slengen. Synes det holder i massevis for mitt bruk.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Betablokkere fungerer kun fysisk, puls og blodtrykk blir lavere. Din, eller min angst vil være den samme.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Min angst er veldig fysisk av seg
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Betablokkere fungerer kun fysisk, puls og blodtrykk blir lavere. Din, eller min angst vil være den samme.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Feil. Betablokkerne påvirker fight-or-flight-responsen via det sympatiske systemet, og en stor del av denne er psykologisk. Selv om effekten var utelukkende fysisk (noe den ikke er) ville den fortsatt redusert mange av symptomene drastisk, som i seg selv ville gjort det lettere å takle.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor stor er en angstdempende dose?
Har disse depottablettene og må derfor dosere og knuse.
Vis hele sitatet...
Dette er en dårlig ide. Knus aldri depottabletter og doser, risikoen for uforutsigbar effekt er for stor. Gå heller til legen og be om betablokker for håndtering av fysiske symptomer på stress i spesielle situasjoner. Dette er ikke dyre medikamenter...

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Betablokkere fungerer kun fysisk, puls og blodtrykk blir lavere. Din, eller min angst vil være den samme.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Dette stemmer vel ikke helt. Flere betablokkere krysser blod-hjerne barriæren, og har sentralnervøs virkning. Vi finner betaadrenerge reseptorer i CNS, og derfor lurer jeg litt på hva som er bakgrunnen for at du skriver dette. Noen tidligere data har indikert at perifer virkning kanskje er den største bidragsyteren til effekten ved angst, men såvidt jeg kan se støtter ikke litteraturen din bastante påstand. Tidligere studier på betablokkere i behandlingen av angstlidelser har vist litt variable resultater, men effekt på angst relatert til prestasjonspress, panikkanfall etc. har vist en moderat behandlingseffekt, selv om kvaliteten på evidensen er lavt. Siden evidensen for SSRI har vært langt bedre, har dette vært standard behandling, og betablokkere ble lagt litt til side. Dette er en god review på betablokkere og angstbehandling, og kan anbefales som lesing for dem som er interessert.

Vil gjør alle her oppmerksomme på at betablokkere er en potent medikamentgruppe, med potensielt kraftige innvirkninger på hjerte-kar systemet. Ikke begynn behandling med disse medikamentene annet enn i samråd med lege. Dette er ikke medikamenter det er vanskelig å få skrevet ut, da ruspotensialet er cirka null.
Sist endret av Drachir; 28. oktober 2017 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Denne tråden hadde jeg helt glemt. Jeg beklager at jeg var alt for bastant i mine uttalelser og tar deres opplysninger til meg.
Klem fra Betty
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har akkurat fått utskrevet 50mg på resept for angst under fremføringer. Tok akkurat en for å teste før morgendagens fremføring og merker jeg blir bekymret når jeg ser andre her tar 20mg. Noen flere som har erfaring med betablokkere mot angst? Benzoer funker null på angsten min da den er så kraftig fysisk at jeg blacker ut eller skjelver så mye at jeg ikke kan holde notatene mine. Dette blir siste medikamentforsøk for min del

Kan legge til at jeg har 40 i puls nå og er litt svimmel og kvalm, men ikke så mye at jeg ikke fungerer. Angsten er fortsatt her, men har endelig begynt å roe seg så jeg ikke må ta meg en tur hvert 5. minutt. ca 1 1/2 siden inntak.
Sist endret av sinkpad; 4. juni 2018 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg bruker fra 25 til 100mg før fremføring, alt etter hvor mange som skal høre på...
Fungerer fantastisk bra. Benzoer er ikke i nærheten når det gjelder fysisk form for angst, altså fight or flight systemet
Trådstarter
Sitat av Inflammasjon Vis innlegg
Jeg bruker fra 25 til 100mg før fremføring, alt etter hvor mange som skal høre på...
Fungerer fantastisk bra. Benzoer er ikke i nærheten når det gjelder fysisk form for angst, altså fight or flight systemet
Vis hele sitatet...
Betablokker gav meg ingen effekt på de fysiske symptomene som skjelving, rødming og lignende. Eneste det gav meg var lavt blodtrykk med påfølgende hjertebank - noe som var svært ubehagelig og førte til enda mere angst. Fikk også store smerter i ryggen av den medisinen der.

Hadde virkelig håpet det hadde fungert for meg, men i dag er det imovane og rivotril som tar de fysiske (og psykiske) symptomene på angsten - enten det er prestasjonsangst eller andre ting. Imovane fører til at hjertet banker mye roligere/sakere - kan så vidt kjenne det. Pluss jeg føler meg helt klar i hodet, som om jeg ikke har inntatt noe. Blir ikke ruset på det lengre uansett. Rivotril har jo den flotte egenskapen at musklene slapper helt av. Kroppen og hjertet slapper av, ergo forsvinner angsten helt eller delvis.

Ble et litt langt innlegg muligens
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan oppdatere med at Metaprolol hjalp på prestasjonen. Angsten satt fortsatt i brystet, men hjerterytmen var lav og fikk derfor ikke pusteproblemer, panikkangst, eller skjelving i stemme og kropp. Propanolol skal visstnok være mer egnet til prestasjonsangst, men legen mente det ikke var mulig å få tak i lenger. Alt i alt var dette milevis bedre for meg enn Diazepam, tommel opp.