Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2845
Hei

Prøver å lære meg et nytt språk, men sliter litt med motivasjon, metoder osv.
Vet det finnes mange info om det her på google, men er på jakt etter egne erfaringer fra folk som har lært seg en nytt språk eller har vært i samme situasjon. Det finnes ikke all verdens av ressuser til å lære det språket jeg prøver, så er nygjerrig på hvordan andre har gått frem.

Så hvordan lærte du deg et nytt språk? Og har du noen gode tips eller idéer.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det hadde hjulpet om du faktisk nevnte hvilket språk det er.

Lær grunnleggende grammatikk og ordforråd (Anki er et nyttig verktøy for å lære og memorisere fakta) først, det er vel kanskje litt tørt, men det sparer deg for mye forvirring.

Bruk så mye av den tilhørende kulturen du kan. Les, se filmer, osv. og prøv å gradvis venne deg av med undertekster.

Se om du finner en community som handler om språket.
Sitat av robhol Vis innlegg

Se om du finner en community som handler om språket.
Vis hele sitatet...
Eller spill f.eks. CS på servere i landet med språket du vil lære.

Hjalp meg å holde russisken min ved like til eksamen.
Hei!
Jeg er ikke norsk og har aldri hørt et norsk ord før jeg kom til Norge. For min del, det hjalp meg utrolig mye å se på feks. amerikanske filmer med norsk undertekst. Jeg skjønte teksten, men kunne ikke uttale ordene. Så jeg kunne først og fremst skrivemåte, gikk på kurs etterhvert og ble ganske sikker på meg selv og bokmål. Problemet var dialekten :/ Men gjennom jobben min( som krever kommunikasjon) lærte jeg meg det og. Ikke alt, selvfølgelig. Sliter enda med å uttale enkelte bokstaver som jeg ikke har i språket mitt, men i det store og det hele, så greier jeg meg fint. De fleste merker gebrokken språk, men de tror at jeg er dansk Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men det er min erfaring Lykke til!
Sist endret av Silent4042; 16. april 2014 kl. 19:28.
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Det hadde hjulpet om du faktisk nevnte hvilket språk det er.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte bare språk generelt. Folk lærer forskjellig, så kunne vært nyttig å hørt forskjellige metoder folk har lært på og hva de kunne anbefale.

I mitt tilfelle prøver jeg å lære meg Afrikaans. Har prøvd å finne filmer og slikt jeg kan se på, men er ikke mye på nettet.. Prøver å ta litt grammatikk og lignende inniblant, men blir som sagt fort tørt.

Hei!
Jeg er ikke norsk og har aldri hørt et norsk ord før jeg kom til Norge. For min del, det hjalp meg utrolig mye å se på feks. amerikanske filmer med norsk undertekst. Jeg skjønte teksten, men kunne ikke uttale ordene. Så jeg kunne først og fremst skrivemåte, gikk på kurs etterhvert og ble ganske sikker på meg selv og bokmål. Problemet var dialekten :/ Men gjennom jobben min( som krever kommunikasjon) lærte jeg meg det og. Ikke alt, selvfølgelig. Sliter enda med å uttale enkelte bokstaver som jeg ikke har i språket mitt, men i det store og det hele, så greier jeg meg fint. De fleste merker gebrokken språk, men de tror at jeg er dansk Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men det er min erfaring Lykke til!
Vis hele sitatet...
Å se filmer med det språket jeg lærer som undertekst var ikke dumt. Kan prøve det ut, men som nevt over så er det ikke mye ressurser der ute til språket jeg prøver å lære Men takk for tipset.
Sist endret av dinosauren; 16. april 2014 kl. 20:51.
Vet ikke om det er mulighet til det, men hvis du kjenner/blir kjent med noen som snakker aktuelle språket, da kan du komme langt på kort tid. Ulempen er at du ikke lærer skrivemåte og kanskje ikke rett grammatikk(dialekt?). Hvis du kombinerer selvlæring med kommunikasjon så tror jeg dette kan gå veldig greit. Bare forslag
Den aller beste måten å lære et språk på, er slik barn lærer sitt morsmål. Lytte og bli vant til lydene, herme etter lyder og ord, begynne med enkle setninger og etterhvert avansere, til slutt gramatikk og skriving. Starter man med skriving, slik det er vanlig å lære språk i dag, så vil man som regel få dårlig uttale, rett og slett fordi man i sitt eget hode vil lese språket med norsk aksent.

Det krever derimot mer å lære språk på måten barn lærer, fordi man er avhengig av å ha personer å høre på, herme etter, og få tilbakemeldinger fra. Det krever som regel altså at man flytter til landet, med mindre språket man skal lære er populært. Det beste er om du har tilgang på en person som snakker språket, da kan du med litt innsats komme langt på kort tid.

Jeg ville prøvd å søkt på hvordan folk lærer seg Japansk, og overført metodene til språket du ønsker. Det som blir vanskelig for deg er å finne nok brukbart materiale. Om du ikke har en person å snakke med, eller tilgang på filmer/andre lydfiler, så blir det vanskelig for deg å lære riktig uttale, og du vil også få problemer med å forstå språket når det blir snakket.
Vil anbefale et program ved navn "Rosettastone". Koster noen kroner, men kan røves fra Bukta. Bruker det selv for å lære mandarin og tysk.

Man benytter både vokabularøvelser og, i kombinasjon med mikrofon, uttalelsesøvelser. Det blir litt "karaoke"-feel av hele greia - Man skal uttale et ord, og der man gjør feil kommer/kommer det ikke en fargekode. Finnes Utrolig mange språk for dette programmet, noen i flere nivå enn andre (F.eks kan man anskaffe fem nivå av spansk, men bare ett nivå av irskgælisk.), men opplever det hele som ekstremt nyttefult.

Selvfølgelig hjelper det også å ha noen rundt seg man kan utøve språket med også, slik at man får brukt det på en jevn basis.
Sjekk ut Duolingo! Finnes på Play Store. Lærer meg tysk og det er satt opp som et spill. Veldig morsomt og lærer ganske kjapt. Verdt å sjekke ut og det er gratis!

De har ikke så mange språk enda, men de har tysk, spansk, fransk og italiensk.
Det finnes mange triks, men den absolutt beste er om du har mulighet til å dra til det aktuelle språkområdet og være der et halvår/år. Det er uansett dét alle andre metoder prøver å etterligne.
Dra dit, vær der. Helst uten folk du kan snakke norsk eller andre språk du allerede kan med.

Du får kulturen samtidig, og en helt annen forståelse av det aktuelle språket.
Sist endret av nudo; 18. april 2014 kl. 09:07. Grunn: Du får kulturen samtidig, og en helt annen forståelse av det aktuelle språket.
Kan støtte forslaget om duolingo appen, den var overraskende bra
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg har hørt en del bra om FSI-Language Courses, som er utviklet for amerikanske diplomater. Det er en tung metode, som krever mye vilje fra din side, men den skal gi veldig god uttale og forståelse. Ellers er det soleklart beste alternativet å omgi seg med språket. Kan du ikke flytte til et sted hvor språket snakkes bør du absolutt begynne å se serier, nyheter, filmer og høre på hørespill tilegnet barn på det aktuelle språket. En venninne av meg lærte seg mye tysk av å se Simpsons med tysk dub.
Det er en enkel metode, som jeg ikke er 100% sikker på fungerer, men er 99% så sikker på at det hjelper deg i en possitiv retning iallefall. du trenger ikke å gjøre en dritt så og si. Sett på lydspor(cd, mp3 download, whatever) med det språket du vil lære deg når du sover. Spill det gjerne i flere timer. Så skal det nok legge seg i underbevistheten din etterhvert, så det bør bli lettere å lære seg å snakke det. kan være kjipt og høre på språk kasetter mens man skal sove men...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Silent4042 Vis innlegg
Vet ikke om det er mulighet til det, men hvis du kjenner/blir kjent med noen som snakker aktuelle språket, da kan du komme langt på kort tid. Ulempen er at du ikke lærer skrivemåte og kanskje ikke rett grammatikk(dialekt?). Hvis du kombinerer selvlæring med kommunikasjon så tror jeg dette kan gå veldig greit. Bare forslag
Vis hele sitatet...
Du skriver jo bedre norsk enn samtlige norske personer jeg vet om, inklusive meg. Hvor er du fra?
Sist endret av Quakecry; 22. april 2014 kl. 03:21.
It's me bitches
37 6
Anbefaler http://www.pimsleurapproach.com/

Metoden her er genial.

Vil også si at duolingo er en bra app.
Sist endret av Snufsa; 22. april 2014 kl. 10:03.
Jeg har svært positive erfaringer med å lære språk ved å jobbe jevnt i mindre porsjoner.

Selv har jeg jobbet med tysk én til to timer hver dag i fire måneder, og dette har hevet meg to karakterer i Tysk nivå 2. Den ene eller de to timene er ikke for mye til at man blir superlei, men det er nok til at du hever deg betraktelig i både ordforråd og språkforståelse.

Det aller beste er om du kan kombinere ren gramatikk og valgt språk i praksis. Du må naturligvis ha gramatikk i bakhånd for å kunne snakke/skrive språket, og ordforrådet er naturligvis like essensielt. Ordforrådet kommer derimot i andre rekke, ettersom du må ha system/oppbygning for å i det hele tatt kunne uttrykke deg på forståelig vis.

Ordforråd kan være vanskelig å lære seg på en organisert måte. For meg har det fungert utmerket å lese barnebøker. De er lettleste, har enkle sammenhenger og setninger, og språket blir vist på en (naturligvis) gramatisk rett måte, samtidig som ordene og setningsoppbygningen kommer sammen med det hele. Ellers er film med undertekster supert. Det kan også være lurt å lese aviser på språket, da det ofte er kortere tekster med enkle sammenhenger. Bare det å følge noen personer eller sider på facebook som bruker språket du vil lære, vil gi deg flere små drypp av språket.
Det vil være lurt å skrive ned uttrykkene du ikke kjenner, og slå de opp i en ordbok. Skriv de ned, og lag deg en slags glosebok.


Begynn med enkel gramatikk, og spe etterhvert på med mer avanserte saker. Få inn ordforråd gjennom enkle bøker, aviser, film, og andre medium du ser på som aktuelle.