Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6918
Hei, dette er mitt første innlegg.

Har lest reglene om tolling på posten sine sider, om at varer kjøpt i utlandet skal koste under 350kr totalt. med frakt.

MEN... kjøpte ett DIY e-liquid sett, for å lage egne el-sigarett væsker. Fra England, siden det er lov å kjøpe nikotin dær ifra, bestillinga ble totalt 325kr med frakt og det betalte jeg med PayPal.

I denne pakken var det 50ml med 4,8% nikotin basis/væske.

Fikk pakken etter 10 dager, og da var den tollet og ble kostende 390kr ekstra..

Sure penger, og skjønner ikke hva jeg har gjort feil, er det ikke lov å bestille slik nikotinvæske? eller? hva skal jeg gjøre?
Har du betalt toll eller har du betalt moms? Hva står på kvitteringen? Har Posten regnet feil? I utgangspunktet skal man kunne kjøpe evæsker så lenge det er til personlig forbruk på tre måneder eller mindre.
Det kan også være andre grunner som jeg ikke vet om - men mest sannsynlig har tollen beregnet verdien til over 350 kr. De bruker nemlig sine egne vekslingskurser som ikke nødvendigvis er den samme som da du betalte.

E-væske skal være lov å bestille, hadde det ikke vært det hadde du nok ikke mottatt pakken i det hele tatt.
Sist endret av zerto; 20. februar 2016 kl. 21:03.
Betalte du i pund? Vet det kan skje at man plutselig overskrider 350kr hvis man har betalt i en annen valuta når tollen skal konvertere selv.
Trådstarter
3 0
Hei, skulle ønske jeg hadde kvitteringa forran meg, men den får jeg ikke tak i før Mandag, men det var faren min som hentet pakken, siden jeg ikke er hjemme, han sa at det sto toll på kvitteringa, i tillegg var det et klistermerke om at varen var åpnet å sjekket av tollen.

"Vareverdi norske kroner 313.-
Utlagt Mva 78.-
Pris for tolling 315.-
Totalt 393.-"

Sto det på kvitteringa, det vil jo si at varen var under 350kr men må man betale mva på det uansett?
Sist endret av MrRichieT; 20. februar 2016 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har jobbet med pakkeimport og fortolling i Posten ved siden av studiene i et års tid nå.
Det er stort sett ikke tollvesenet som fortoller, det er det Posten-ansatte som gjør. Tollvesenet kontrollerer bare fortollingene før de sendes ut.

Hvis det står på fakturaen at du betalte et beløp som tilsvarte 349 kr (INKL frakt) den dagen pakken ble fortollet, og du likevel må betale ved henting av pakke, har posten gjort en feil og du bør kontakte kundeservice.
Slurvefeil kan lett skje, men du skriver jo at pakkens verdi var >350, så det har ikke skjedd noen feil.

At du fikk på en lapp hvor det stod at den var åpnet er ikke så rart. Selv åpner jeg nesten alle pakker hvor deklarasjonen på utsiden er uklar. Når det er deklarert at pakken inneholder f.eks. "smoking equipment" så blir den fort åpnet.
Det er hovedsaklig tre årsaker til at pakker blir åpent av posten.
1: Mangel på (eller mangelfull) faktura på utsiden av pakken.
2: Uklarhet i hvem som er mottaker, adresse osv.
3: Pakkens innhold mistenkes å være ulovlig.
Sist endret av Pope; 20. februar 2016 kl. 21:37.
Trådstarter
3 0
Ah okey, takk for tydelig svar Ja står på fakturaen at varen kostet 313 kr inkludert frakt, ja tror jeg må kontakte kundeservice på mandag å høre med de.
Lurer litt på det samme som er tatt opp her:

Har bestillt meg en GB Boy Colour fra Wish for kr 370 inkl frakt . Vet jo at grensa nå er på kr 350 inkl frakt. Men leste at man slipper toll på tollfrie varer bl.a elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer) ! Kan jeg klare og komme meg igjennom uten å betale toll ? Hva tror dere ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av minimastros Vis innlegg
Lurer litt på det samme som er tatt opp her:

Har bestillt meg en GB Boy Colour fra Wish for kr 370 inkl frakt . Vet jo at grensa nå er på kr 350 inkl frakt. Men leste at man slipper toll på tollfrie varer bl.a elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer) ! Kan jeg klare og komme meg igjennom uten å betale toll ? Hva tror dere ?
Vis hele sitatet...
Ja, du vil unngå toll ettersom det ikkje er toll på elektronikk.

Du vil imidlertid måtte betale MVA, om posten oppfatter faktura rett.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, du vil unngå toll ettersom det ikkje er toll på elektronikk.

Du vil imidlertid måtte betale MVA, om posten oppfatter faktura rett.
Vis hele sitatet...
Oki, da ble jeg litt klokere, tusen takk ! Men om dem har tatt på "gift" på pakka så slipper vel også MVA også ?
Sitat av minimastros Vis innlegg
Oki, da ble jeg litt klokere, tusen takk ! Men om dem har tatt på "gift" på pakka så slipper vel også MVA også ?
Vis hele sitatet...
Gave gjelder kun hvis det er privatperson til privatperson. Med mindre den er sendt ifra Fornavn Etternavn så er du altså like langt.
Sist endret av JohnMichael; 21. februar 2016 kl. 02:53.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Gave gjelder kun hvis det er privatperson til privatperson. Med mindre den er sendt ifra Fornavn Etternavn så er du altså like langt.
Vis hele sitatet...
Takk takk
Sitat av MrRichieT Vis innlegg
Hei, dette er mitt første innlegg.

Har lest reglene om tolling på posten sine sider, om at varer kjøpt i utlandet skal koste under 350kr totalt. med frakt.

MEN... kjøpte ett DIY e-liquid sett, for å lage egne el-sigarett væsker. Fra England, siden det er lov å kjøpe nikotin dær ifra, bestillinga ble totalt 325kr med frakt og det betalte jeg med PayPal.

I denne pakken var det 50ml med 4,8% nikotin basis/væske.

Fikk pakken etter 10 dager, og da var den tollet og ble kostende 390kr ekstra..

Sure penger, og skjønner ikke hva jeg har gjort feil, er det ikke lov å bestille slik nikotinvæske? eller? hva skal jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Fikk nesten samme utfall denne uken da jeg skulle hente mitt diy sett, det var over 500 å betale, tydeligvis så går nikotin som tobakk og "e-cigaretter" er visst også tollbelagt(inneholder jo på ingen måte noen e cigarett, så her må loven være tydeligere..) over halvparten av det jeg måtte betale for å få ut pakken var for postens tollbehandling, som i seg selv er helt tullete etter min mening.

Edit: Trøst deg med at det i lengden er mye billigere enn komersiell ejuice selv om du må betale de kjipe mva / toll kronene.
Sist endret av random42099; 21. februar 2016 kl. 13:58.
Nikontin er ikke en tollfri vare.

du har betalt toll på nikotinet, noe som gjør at verdien øker såppas at du må betale moms i tillegg.

og så skal jo posten ha sitt gebyr


så dette er jo helt innafor det
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Nikontin er ikke en tollfri vare.

du har betalt toll på nikotinet, noe som gjør at verdien øker såppas at du må betale moms i tillegg.

og så skal jo posten ha sitt gebyr


så dette er jo helt innafor det
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har forstått det så inngår også e cig (mods/tanker etc.) og ejuice uten nikotin her. Det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om av posten, men jeg tror ikke det er noe helt klart lovverk/rettningslinjer her ennå.