Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1654
Hei! Vet at det finnes et par andre tråder med samme emne, men disse er gamle, og passer ikke helt inn til det jeg lurer på.

Er det noen som vet om det er mulig å kopiere, eller redigere antall minutter eller antall "klipp" på et solkort eller et vaskekort? Jeg antar at det er lettere å gjøre noe med et vaskekort som kun inneholder klipp, enn et solkort.. Er det noen som vet om det enter er mulig å kopiere slike kort, eller aller helst, fylle på flere klipp? Evt, hva må til?
Du kan ikke bare kopiere et slikt kort.
Kortets chip inneholder kun EN ting, det er en ID.
Det kortet gjør er å spørre en database hva sin ID kan brukes til.

Eksempel:
Solkort med ID #000654 settes inn.
Maskinen svarer med at kortet er gyldig for to ganger med sol. Den trekker da én gang fra IDen, men ingenting på kortet. Neste gang vil den trekke fra igjen, da gjenstår null ganger. Da må du kjøpe flere ganger for å benytte kortet.
Sitat av 4Rooted Vis innlegg
Du kan ikke bare kopiere et slikt kort.
Kortets chip inneholder kun EN ting, det er en ID.
Det kortet gjør er å spørre en database hva sin ID kan brukes til.

Eksempel:
Solkort med ID #000654 settes inn.
Maskinen svarer med at kortet er gyldig for to ganger med sol. Den trekker da én gang fra IDen, men ingenting på kortet. Neste gang vil den trekke fra igjen, da gjenstår null ganger. Da må du kjøpe flere ganger for å benytte kortet.
Vis hele sitatet...
Sier du dette fordi du vet det, eller fordi du tror det? Er ikke alle systemene som er knyttet opp til en database på den måten. Tror for eksempel ikke Brun og Blid solkort er det. Mer spesifikt hva er det TS vil kopiere?
Sitat av 4Rooted Vis innlegg
Du kan ikke bare kopiere et slikt kort.
Kortets chip inneholder kun EN ting, det er en ID.
Det kortet gjør er å spørre en database hva sin ID kan brukes til.

Eksempel:
Solkort med ID #000654 settes inn.
Maskinen svarer med at kortet er gyldig for to ganger med sol. Den trekker da én gang fra IDen, men ingenting på kortet. Neste gang vil den trekke fra igjen, da gjenstår null ganger. Da må du kjøpe flere ganger for å benytte kortet.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig det er tilfellet for "solkortet", men det er en mikrochip som kan gjøre langt mer enn å bare lagre data. Det er fult mulig at de har implementert hele betalingsløsningen rett på chippen, slik at man ikke trenger å være tilkoblet en sentral løsning for at det skal fungere. Denne løsningen er riktignok svært vanskelig å kopiere.
Fullt klar over dette. Jeg tok opp den mest vanlige måten kortene virker på
Jeg har ikke prøvd det ut selv, da jeg ikke er en av de som tar sol etc
Busskortene for eksempel her jeg bor har en ID, det er på denne alt av info ligger. Dette er fordi at selskapet har enkelte ungdomskort, og de MÅ registreres.

http://www.vvg.no/doc/produktark_NOcash.pdf
Dette er en løsning mye brukt av solsentere, og denne bruker ikke en database, kun BBS til kortbetaling. Dog tror jeg at kortene er kryptert, slik at ikke Ærlige Ole kan selge massevis av billige Solkort/vaskekort
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
4Rooted: i bergen er det åpenbart at busskorta har data lagra lokalt. Tida det tar å registrere gyldig billett varierer. Har en favoritt lagra, og penger på kontoen tar det 8-10 sekunder, men har en lagra gyldig billett i kortet tar det ca. 1 sekund å få grønt lys. Så tipper dei fleste løysinger nyttar kombinasjon av onlinesjekk og lagring lokalt i kortet.
Dette er et veldig enkelt system, kanskje lettere enn solkortene, men fungerer på samme måte. Jeg er 100% sikker på at den ikke er koblet til noen database, fordi jeg har tilgang til selve kortautomaten. Kortene fylles på ved en håndholdt terminal.