Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 12959
Er på jakt etter et yrke eller en ny vei i livet om du vil.
Hadde sett for meg å forsøke å komme meg til olja men grunnet en litt kjip økonomisk situasjon der jeg fortsatt ikke har fast jobb men bare blir oppringt nå og da når noen er syke er det vanskelig for meg å få spart opp penger til off-shore/sikkerhets kursene. Ikke har jeg funnet annen jobb heller og nå har dette pågått over for lang tid. Føler jeg kaster vekk viktige deler av livet på ingenting og må få mer styring og kontroll over egen hverdag. Kanskje det er på tide å slutte å dagdrømme om verdens beste turnus og grisehøye oljelønninger og rett og slett finne en ny retning?

Ser etter muligheter som gjerne ikke krever lang utdannelse eller formell utdannelse. Og kom til å tenke på om det er mulig å bli kraftmegler, og hvordan man evt. skal gå frem for å få seg jobb som kraftmegler.

Er det noen som kan forklare hvordan kraftmeglere jobber? Er det så enkelt at de kjøper inn strøm når strømmen er lavt priset for så å selge når prisene stiger? Hvor lenge kan feks en megler sitte på en gitt mengde (papir)kraft?

Er feks handel med strøm som handel med OTC opsjoner? At du "vedder" på prisøkning, men du har kun en bestemt mengde tid den prisøkningen kan skje på før posisjonen nulles eller går tilbake til kraftpoolen? Eller kan i prinsippet en kraftmegler sitte på rettighetene til en gitt mengde kraft så lenge han selv ønsker?

Er det forskjell på handel i kraftmarkedet og handel på råvarebørser? Risiko, eller ander likheter/ulikheter?

Siden strøm ikke kan lagres idag på annen måte enn som vann i selve magasinet vil det jo alltid produseres strøm minimum tilsvarende vårt daglige forbruk. Men siden forbruket alltid svinger og varierer vil det jo være vanskelig for kraftselskapene å treffe i produksjonen og selv i perioder der prisene er lave og eierne ønsker å spare vann i magasinene vil det jo nødvendigvis bli et kraftoverskudd. Enten via for høy produksjon eller via importert kraft. Dette i seg selv bør jo være en garanti for at det er svært vanskelig å bomme fullstendig i kraftmegler-bransjen. Etterspørselen stopper ikke opp, og det gjør heller ikke produksjonen.


Hvordan kan man bli kraftmegler?
Er det spesiell utdannelse de krever de som ansetter kraftmeglere?

Hvor jobber kraftmeglerne? Har feks energiverkene egne kraftmeglere?

Hvem andre selskaper ansetter kraftmeglere?


Det ble svært mange spørsmål her. Om DU kjenner til hvordan en kraftmegler jobber og kan hjelpe meg igang med god informasjon så må du gjerne svare ved flittig bruke av [quote-alle-mine-mine-spørsmål-[/quote så det blir mer oversiktlig.

Virker som kraftmegler er en lukket mulighet uten særlig info. Finner lite via google. Annet enn artikler om hvor mye penger Einar Aas har tjent
Sist endret av ompapa; 9. oktober 2012 kl. 09:24.
Jeg vil tro det krever en økonomiutdanning, som de fleste andre megleryrker. Man må analysere data, og trekke en konklusjon.
Sist endret av Orph; 9. oktober 2012 kl. 10:27.
Kort, men oversiktlig om strømmarkedet fra Hafslund:
http://www.hafslund.no/privat/artikl...artikkelid=663

Den nordiske kraftbørsen drives av NASDAQ sammen med Nord Pool. Mer info her:
http://www.nasdaqomx.com/commodities

Jobbmarkedet for aktiviteter relatert til Nord Pool og andre kraftbørser:
http://www.nasdaqomx.com/aboutus/careers/

Statnett er en av eierne av Nord Pool. Her er en stillingannonse for senioranalytiker i markedsanalyse, som kan gi deg en ide om hvilke kvalifikasjoner som er nødvendige:
http://statnett.easycruit.com/vacanc...1/86111?iso=no
Tenker ikke så mye på den analytiske biten, ei heller selve Nord Pool.
For der er nok kravene høye for ansettelse og sikkert med hard konkurranse.

Men mener jeg hørte snakk om at også kraftselskaper ansetter kraftmeglere. Finner dog ingen informasjon rundt akkurat det.

Fordelen for meg er jo at jeg er fleksibel. Jeg kan flytte dit mulighetene byr seg. Er det et kraftselskap på vestlandet eller i lengst nord i landet er det ingen hindring for meg og dermed blir kanskje konkurransen mindre kontra det å søke på jobb i Nord Pool.

Det er heller ikke det å sitte dag ut og dag inn og gjøre tunge analyser jeg tenker på i første omgang. Det er mer det å handle med kraft. Som meglerhus har en egen avdeling for tunge analyser og en annen avdeling som handel regner jeg med det er tilfellet også for Nord Pool.

Kan egentlig hvem som helst handle strøm? Kan jeg feks som privatperson kjøpe opp så mye strøm lommeboka tillater for så og selge den strømmen når prisene har steget? Eller må jeg ansettes av selskaper som allerede driver med dette?
Jeg jobber for et kraftmeglerselskap, så jeg kunne ikke dy meg å kommentere litt. Det er ikke lett å få jobb som kraftmegler uten minimum solid økonomiutdanning. Hvis man skal drive med spekulativ handel(langtidskontrakter) så må man ha erfaring og ha gått gradene. All handel med strøm skjer på Nordpool i norden. Fysisk strøm kjøpes dagen før den brukes, time for time (spotmarkedet). Langtidskontrakter organiseres på en litt sær måte da de bare er veddemål mot fremtidig strømpris. Nordpool ble startet i en tid før finanskrisen da sånne ting fortsatt var veldig kult. Alle selskaper kan i utgangspunktet få tilgang til å legge inn veddemål, men man må stille økonomiske garantier for alt man *teoretisk sett* kan tape på veddemålene. Så det er i praksis bare dem med solid økonomi som kan gjøre sånt. Så jeg tror ikke det er så mye rein spekulativ handel. Det er stort sett forbrukere (strømleverandører) og produsenter som sikrer fremtidige kostnader og inntekter.
Spennende det du sier aquaman73.
Det betyr jo at det faktisk er muligheter for å handle med kraft sålenge en har finansielle garantier.

I teorien kunne en jo da starte sitt eget kraftforetak, som kun kjøper inn kraft fra eksisterende produsenter.
Så kunne en solgt noe kraft feks til sluttkunde tror kanskje det er slik de gjør de med "gule strømpriser"?

Dette salget til sluttkunde ville jo vært med å bidra til å senke risiko, sikre mer forutsigbarhet (fastpris) og også gjøre det mulig å selge strøm på en mer aggressiv måte feks direkte til sluttkunde.

Men det vil jo fortsatt være mulig å handle store posisjoner eller gjør store "bets" i markedet så således kunne øke inntjeningen, man da øker jo naturligvis risikoen.

Er det slik at alle energiselskaper har egne meglere eller har mange mindre selskaper det slik at de kun selger egenprodusert strøm i "bulk" og til abonnenter?
Sist endret av ompapa; 9. oktober 2012 kl. 13:21.
Det du beskriver er akkurat det strømleverandørene gjør :-).

Hvis en leverandør produserer strøm må han selge den på børsen. Deretter kjøper han den tilbake på børsen (hvis han skal levere til kunder). Så ja, de har egne meglere, i alle fall i spotmarkedet. De trenger ikke handle i forwardmarkedet, men de gjør det nok i praksis. Da trenger man ikke tenke på om kundene bruker det samme som han produserer. Det er ingen leverandører som tenker på hvor mye de selv produserer når de kjøper strøm til kundene. Det eneste de tenker på er å kjøpe riktig mengde, så de ikke får for mye ubalanse, dvs at kundene bruker mer eller mindre en leverandøren har kjøpt. Ubalanse er en egen greie som Statnett (kraftmyndigheten) gjør opp i etterkant. Har man kjøpt for mye får man penger igjen og har man kjøpt for lite må man betale. Merk at alle leverandører får litt ubalanse siden strømmen kjøpes dagen før den brukes.
Sist endret av aquaman73; 9. oktober 2012 kl. 16:04.
Er det noen tidsbegrensninger på posisjoner? Tenker på ved kjøp av en gitt mengde kraft til en gitt pris.
Så ønsker kjøper av denne posisjonen å sitte på den til prisene har økt. Hvor lenge kan kjøper sitte på en posisjon, er det begrensninger eller det fritt frem å inngå slike veddemål? Tenker om det virker slik OTC opsjoner gjør, der opsjonene har jo en tidsbegrensning feks bortfall og nulling om 6 mndr. Salg innen bortfall kan gi gevinst, om salg ikke er mulig før bortfall så nulles opsjonene og veddemålet gjorde at du tapte hele posisjonen. Er det slik med strøm også? At det er en tidsfaktor som jobber mot deg?
Ja det er tidsbegrensninger siden strøm alltid handles både i volum og tidspunkt der forbruket skjer. Forwardkontrakter er veddemål mot spotpris og gjøres opp etterhvert som spotprisen bestemmes. F.eks et populært instrument nå om dagen er FWYR-13 (Forward year 2013). Man kan f.eks kjøpe FWYR-13, 10 Megawatt, til pris 50 EUR. Det betyr at man "kjøper" 10 Megawattimer i hver eneste time i hele 2013, man har veddet på at hver megawattime koster 50 EUR. Frem til 2013 kan man selge dette instrumentet ved å inngå motveddemål (kompliserte greier!). En viss tid før 2013 er det for seint å selge hele instrumentet. Når timene begynner å løpe settes spotprisen og man får oppgjør for hver time. I eksempel over hvis spotpris er 60 EUR i en time får man 10 EUR per MWt den timen. Hvis den er 40 EUR må man betale 10 EUR per MWt den timen.
Ok da er min oppfatning korrekt når jeg sammen likner med opsjoner?
Det er jo vanlig også i handel med opsjoner å krysshandle og kombinere strategier for å begrense tap eller som sikringsmiddel.

Hvor kan være enkleste plass å starte om man ønsker å jobbe med dette?

Er det mulig å få jobb uten å ha studert feks finans?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av aquaman73 Vis innlegg
Hvis man skal drive med spekulativ handel(langtidskontrakter) så må man ha erfaring og ha gått gradene.
Vis hele sitatet...
Hei, kan du være så snill å utdype dette? Må man for eksempel starte med å utarbeide prisanalyser, eller noe tilsvarende? Hvilke selskaper er aktuelle for en som vil ha slikt arbeid?
Kan man gjøre dette i liten skala på egenhånd for lære? Forsøke noen kjøp og salg? Er jo mange som er selvlært i aksjemarkedet og som startet med å handle på egenhånd i små posisjoner. Hvordan går man evt. frem da om man ønsker å teste ut, og hvor små posisjoner kan man kjøpe per handel?