Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2908
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Jeg har for tiden blitt veldig glad i å lese absurd litteratur, men har nå gått litt smålig tom for lesestoff og ønsker noen tips.

Jeg er veldig glad i Daniil Kharms, men har desverre lest det meste av det jeg har funnet av hans litteratur både i bokform og på nett.
For de som er interesserte kan et lite utvalg av hans mange gode tekster leses her.

Jeg har kjøpt og lest ut disse to bøkene og likte begge svært godt.
Begge består av en samling av korte tekster samt noen skuespill, og og kunne tenke meg noe likeartet.
Tenker å sjekke ut Alexander Vvedenskij litt mer også.

Angående språk er engelsk å foretrekke såfremt ikke originalspråket er norsk eller oversettelsen vurderes som svært god.
Har ikke lest noe særlig surrealistisk litteratur heller, så om enkelte har noen sterke anbefalinger innenfor surrealismen er det aldeles fortreffelig.

Det er en stor fordel om bøkene enten er mulig å erverve for en billig penge, eller gjørlig å få tak i på biblioteket. Vil helst ha det i papirform og ikke på nett, da jeg hovedsakelig leser på kollektivtransport og ved anledninger jeg ikke har internett tilgjengelig.

På forhånd takk for alle tips!

Innlegg № 500
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Hva med noen verker av Franz Kafka?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Trådstarter
Kan nevnes at jeg så Forvandlingen (Die Verwandlung) på Nationaltheateret nå nylig og likte den svært godt.

Takk for tips, skal absolutt sjekkes ut.
Ja, Kafka er som nevnt meget god. Ikke akkurat klassisk surrealisme (langt unna Kharms), men dog.

Kanskje du ville likt noe av Tor Ulven;

Du snur en stein som ligger på den fuktige bakken fordi du liker å se maurene, de gulbleke markene og saksedyrene som det ventelig vrimler av under den; alle disse småkrypene du er den første til å oppdage, til å gripe på fersk gjerning. Men på undersiden av steinen er det denne gangen et ansikt, og dette ansiktet begynner å snakke med grøtet stemme, mens små jordklumper løsner omkring munnen. Etterhvert forstår du av den knirkende, men bydende talen at det er din tur til å ligge med ansiktet ned mot jorden, helt til noen kommer og snur deg, nokså tilfeldig, i et anfall av barnslig nysgjerrighet.
Vis hele sitatet...
Tor Ulven
Tor Ulven er (var) sjæf. Ellers så kan "Babyboy" av Brynjar Aa anbefales, men den kan være litt vanskelig å få tak i. Dessuten er "Naked Lunch" av W. Burroughs og det meste fra Hunter S. Thompson skrevet før 1982 ganske absurd. Svenske Bruno K. Öijer er heller ikke helt borte.
Litt off topic, men får du tak i Daniil Kharms på nasjonalbiblioteket eller?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
(...)
Kanskje du ville likt noe av Tor Ulven;
(...)
Vis hele sitatet...
Så veldig lovende ut, skal definitivt sjekkes ut. Takk!

Sitat av Roman Shower Vis innlegg
Tor Ulven er (var) sjæf. Ellers så kan "Babyboy" av Brynjar Aa anbefales, men den kan være litt vanskelig å få tak i. Dessuten er "Naked Lunch" av W. Burroughs og det meste fra Hunter S. Thompson skrevet før 1982 ganske absurd. Svenske Bruno K. Öijer er heller ikke helt borte.
Vis hele sitatet...
Takk for tips, skal sjekke ut nevnte titler og forfattere. Hvis noen andre har noen formening om de nevnte så rop ut.

Sitat av Alky Vis innlegg
Litt off topic, men får du tak i Daniil Kharms på nasjonalbiblioteket eller?
Vis hele sitatet...
En del treff, men det meste ser ut til å være på andre språk enn engelsk. De har dog Knakk! som er den eneste (?) utgitte norske utgivelsen av noen av hans verk.

Sitat av Crème Fraiche Vis innlegg
Twilight-sagaen.
Vis hele sitatet...
Morsom du.
Mulignes ikke helt samme type litteratur du er ute etter, men absurd er det.

Douglas Adams - The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Sitat av Alky Vis innlegg
Litt off topic, men får du tak i Daniil Kharms på nasjonalbiblioteket eller?
Vis hele sitatet...
En del treff, men det meste ser ut til å være på andre språk enn engelsk. De har dog Knakk! som er den eneste (?) utgitte norske utgivelsen av noen av hans verk.
Vis hele sitatet...
Begynte å lese noen av tekstene i nettutgaven og vil påstå at oversettelsene ikke er særlig gode.
Vil heller anbefale å lese de engelske oversettelsene (med mindre du kan russisk, selvsagt). Alle ligger ute gratis på nett og er enkle å søke seg frem til. Det krever litt engelskkunskaper for å få fullt utbytte om man ikke ønsker å benytte ordbok ved siden av, men alle med et greit nivå på engelsken sin bør klare det helt fint.

Bør også nevnes at Knakk! er oversatt til norsk fra en engelsk oversettelse, og ikke direkte fra russisk som med selvfølge ville vært det optimale.
Regner med at du allerede har vært gjennom "Den gudommelige komedie" av Dante Aligiehri??

Blood Meridian av Cormac McCarthy er også bisarr nok i massevis, skulle du slumpe til å forstå noe av slutten vil jeg gjerne ha en prat med deg..
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Begynte å lese noen av tekstene i nettutgaven og vil påstå at oversettelsene ikke er særlig gode.
Vil heller anbefale å lese de engelske oversettelsene (med mindre du kan russisk, selvsagt). Alle ligger ute gratis på nett og er enkle å søke seg frem til. Det krever litt engelskkunskaper for å få fullt utbytte om man ikke ønsker å benytte ordbok ved siden av, men alle med et greit nivå på engelsken sin bør klare det helt fint.

Bør også nevnes at Knakk! er oversatt til norsk fra en engelsk oversettelse, og ikke direkte fra russisk som med selvfølge ville vært det optimale.
Vis hele sitatet...
Skjønner, men foretrekker bokform. Hvordan fikk du tak i bøkene, kjøp?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alky Vis innlegg
Skjønner, men foretrekker bokform. Hvordan fikk du tak i bøkene, kjøp?
Vis hele sitatet...
Som jeg linker til i førsteposten kjøpte jeg to stk. fra Tanum. De koster bare rundt 100 kr, noe som er absolutt overkommelig og etter min mening verdt å ha i bokhylla.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, Kafka er som nevnt meget god. Ikke akkurat klassisk surrealisme (langt unna Kharms), men dog.

Kanskje du ville likt noe av Tor Ulven;
Vis hele sitatet...
Hvilken bok av Tor Ulven anbefaler du ? Evt. link ?
Sist endret av Splittr; 21. mars 2012 kl. 21:59.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Trådstarter
Sitat av olavXO Vis innlegg
Regner med at du allerede har vært gjennom "Den gudommelige komedie" av Dante Aligiehri??
Vis hele sitatet...
Det har jeg faktisk ikke, men har jobbet mye med den i skolesammenheng og jeg ville lese hele verket for en stund tilbake.

Hvis jeg ikke tar veldig feil, er den eneste komplette norske oversettelsen på tung og vanskelig nynorsk. På engelsk er det helt sikkert mange gode oversettelser.
Noe jeg har hørt kan være lurt er å ha en studieguide ved siden av til en slik bok, for å forstå alle referansene til datidens personer, tema o.l. som blir tatt opp i den. Har dog ingen praktisk erfaring med dette.

Hvis noen har tips til en god oversettelse mottas det med stor takk.
Aller helst i en utgave som kan oppdrives fra biblioteket.
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Det har jeg faktisk ikke, men har jobbet mye med den i skolesammenheng og jeg ville lese hele verket for en stund tilbake.

Hvis jeg ikke tar veldig feil, er den eneste komplette norske oversettelsen på tung og vanskelig nynorsk. På engelsk er det helt sikkert mange gode oversettelser.
Noe jeg har hørt kan være lurt er å ha en studieguide ved siden av til en slik bok, for å forstå alle referansene til datidens personer, tema o.l. som blir tatt opp i den. Har dog ingen praktisk erfaring med dette.

Hvis noen har tips til en god oversettelse mottas det med stor takk.
Aller helst i en utgave som kan oppdrives fra biblioteket.
Vis hele sitatet...
Jeg leste den på engelsk (the divine comedy), og det gikk OK.
Det er ikke selve ordene eller versene som er vanskelige og forstå, men som du sier; referansene.
Dette er tross alt egentlig et dikt og i tillegg er det mange ord som vi bruker i dagligtale i dag som betød noe ganske annet på 12 - 1300-tallet.
Ett eks: diktet heter The divine comedy = den gudommelige komedie.
I dagligtale vil jeg tro de fleste av oss forbinder ordet "komedie" med noe morsomt som får oss til å le, men ordet komedie på den tiden kunne oversettes til noe slikt som "en historie som ikke nødvendigvis har en dårlig slutt/en historie med positiv slutt.

Det er også greit og ha noenlunde kontroll med på hvertfall hvem Vergil og Dante var, da Vergil leder Dante gjennom Hell - Purifico - Paradisio.

Ellers er det bare og ha tålmodighet og kanskje ikke forvente at man skal forstå alt første gangen.
Jeg leste denne for ca 6 år siden og da fikk jeg lånt den på biblioteket
Sist endret av olavXO; 21. mars 2012 kl. 22:13.
The Stranger av Camus...?
Sitat av Splittr Vis innlegg
Hvilken bok av Tor Ulven anbefaler du ? Evt. link ?
Vis hele sitatet...
Han har en diktsamling ute som er veldig bra. Husker ikke hva den heter i farten. Men han skrev enormt bra.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Trådstarter
Sitat av Roman Shower Vis innlegg
Han har en diktsamling ute som er veldig bra. Husker ikke hva den heter i farten. Men han skrev enormt bra.
Vis hele sitatet...
Noen av disse?
Ble veldig tent på å lese mer fra han, så fint om du kunne funnet ut navnet på den.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Jeg tok og bestillte "Samlede Dikt" av Tor Ulven nå. Skal bli bra det !
Sitat av Splittr Vis innlegg
Jeg tok og bestillte "Samlede Dikt" av Tor Ulven nå. Skal bli bra det !
Vis hele sitatet...
Er den jeg tenkte på. Jævlig mystisk fyr forøvrig, gjorde visstnok kun et intervju i sin tid.
The Soft Machine av William S. Burroughs!!
Sitat av Splittr Vis innlegg
Hvilken bok av Tor Ulven anbefaler du ? Evt. link ?
Vis hele sitatet...
Har bare lest dikt og korttekster av ham, i det samlede verket. Har hørt bra ting om de seinere tingene han skrev også.
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
'Salamander krigen' - Pavel Kovach (tror jeg..)

Hva skjer når man finner en stamme superinteligente kjempe (150cm) salamandere,
som etterhvert vokser seg sterke og erklærer menneskene total krig?!

Hysterisk morsom dommedags sci fi skrevet på 30 tallet.
Min våte drøm er at folka bak 'Iron Sky' ville lagd film av den..
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
'Salamander krigen' - Pavel Kovach (tror jeg..)

Hva skjer når man finner en stamme superinteligente kjempe (150cm) salamandere,
som etterhvert vokser seg sterke og erklærer menneskene total krig?!

Hysterisk morsom dommedags sci fi skrevet på 30 tallet.
Min våte drøm er at folka bak 'Iron Sky' ville lagd film av den..
Vis hele sitatet...
Karel Čapek er forfatteren. Veldig god bok