Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6418
Hei! Er fullt klar over at det finnes et titalls-poster om akkurat dette temaet fra før av, men at denne kan skille seg noe ut.

Jeg sitter her nå med en 1.5 Cola flaske med mesk som kan brennes i hemkört apparat. Jeg mangler en slikt apparat, men jeg bestemte meg for å teste mesk. Det jeg lurer på, kan jeg filtrere mesken for å fryse den ned og øke alkoholprosenten ytterligere? Har også hørt tidligere at det skal være mulig å kunne benytte en kaffebrygger til å brenne alkohol?

Leste også i en post her forleden om at man kunne lage mesk i en 1.5 cola / X-brus flaske og noe mer, men jeg finner ikke igjen denne posten.

Noen som har andre generelle tips?

Mvh TanX.
Ett brenneapparat er vel rimelig lett å lage.

For eksempel av en kaffeskjele, et rør(hageslange) putt noe inne i slangen for å samle opp dampen(knust keramikk/porseleen blir mye brukt) og du kan tre røret gjennom en flaske med isbeter for å kondensere dampen. Og samle det som kommer ut i en flaske. Filtrer godt og drikk.

EDIT: Beklager om jeg ikke skjønte spørsmålet ditt og du mente noe annet.

O.T inlegg nr 50!
Sist endret av zerto; 2. april 2009 kl. 17:52.
Hva er mesk?
Sitat av kaup Vis innlegg
Hva er mesk?
Vis hele sitatet...
tror han mener sats jeg?? kansje..
Trådstarter
Ja, er sats jeg mener :P

men finnes det noen måter å fryse satsen på, slik at jeg får en høyere prosent?
Beklager isåfall at jeg skrev litt vanskelig. x)
hva er sats da? (unnskyld min uvitenhet) :P
blanding av gjær vann og sukker, som da selvfølgelig har gjæret, og er klar til å brennes

ved fryse"brenning" vil du visstnok aldri bli kvitt smaken av sats
er det når det brennes at man faktisk utvinner alkohol, eller er det bare med på å konsentrere alkoholnivået?
Sitat av djxfade Vis innlegg
er det når det brennes at man faktisk utvinner alkohol, eller er det bare med på å konsentrere alkoholnivået?
Vis hele sitatet...
Det er da man utvinner alkohol.
Trådstarter
nei, det dannes alkohol i satsen også.
Vet hvertfall at ølet som man lager selv blir sterkere jo lengre det står, vet ikke heilt hvordan det er med sats. Har du googlet på sats?
Sist endret av kaup; 2. april 2009 kl. 19:30.
det dannes alkohol i satsen, men under brenning "raffinerer" du dette, altså koker du det på en temperatur slik at bare spriten fordamper, og senere kondenserer til flytende etanol
Det er vel så enkelt at vann fryser tidligere enn sprit, hvis du fryser ned satsen vil kun vannet fryse til en is eller bli "slush" aktig. Da vil alkoholen ligge igjen flytende.
Men du vil sitte igjen med en forferdelig dårlig sprit, full av fusel.

VivaLatrina: Alkoholen fordamper ved 78,3 grader, altså før vannet.
ja, akkurat det jeg skrev, right? bare formulerte meg på en litt annen måte


fuselen kan man alltids filtrere ut med et kullfilter, det må man nesten uansett, men smaken av gjær skal man visstnok slite lenge med
Var noe slikt du skrev, bare jeg oppga når alkoholen fordamper.

Uansett, lag deg en plastbrenner istedetfor å lage dårlig brennevin, værste som finnes er dårlig brennevin.

Her har du en oppskrift til plastbrenner http://www.amazingstill.com/no/delene.html
Koste ikke allverden å lage en plastbrenner og de fleste delene man trenger får man tak i på europris, dessuten slipper det ut lite lukt også er det ingen eksplosjonsfare!
Sist endret av kaup; 2. april 2009 kl. 19:57.
Sitat av kaup Vis innlegg
Var noe slikt du skrev, bare jeg oppga når alkoholen fordamper.

Uansett, lag deg en plastbrenner istedetfor å lage dårlig brennevin, værste som finnes er dårlig brennevin.

Her har du en oppskrift til plastbrenner http://www.amazingstill.com/no/delene.html
Koste ikke allverden å lage en plastbrenner og de fleste delene man trenger får man tak i på europris, dessuten slipper det ut lite lukt også er det ingen eksplosjonsfare!
Vis hele sitatet...
linken funker ikke
Beklager, gikk litt fort! Her har du denhttp://www.amazingstill.com/no/delene.html
Sitat av kaup Vis innlegg
Det er vel så enkelt at vann fryser tidligere enn sprit, hvis du fryser ned satsen vil kun vannet fryse til en is eller bli "slush" aktig. Da vil alkoholen ligge igjen flytende.
Vis hele sitatet...
Vannet og alkoholen binder seg i hverandre, så det er ikke ren alkohol det som er flytende.
Såklart blir det ikke liggende igjen ren alkohol.
Sitat av kaup Vis innlegg
Såklart blir det ikke liggende igjen ren alkohol.
Vis hele sitatet...
Det var jo det du skrev.
"Da vil alkoholen ligge igjen flytende"
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det var jo det du skrev.
"Da vil alkoholen ligge igjen flytende"
Vis hele sitatet...
Ops, beklager da!
Bygg den nå heller en spiralbrenner til under 500lappen så slipper du å sette fyr på huset, Blir bare vas med bygge apperat av ting som ikke er ment til formålet.

Guide til spiralbrenner; http://brygging.net/files/spiralbrenner-svensk.pdf
Sist endret av Crustydemon; 2. april 2009 kl. 20:38.
men jeg har et lite spørsmål er her jeg også!

I overigår så tokk jeg en cola flaske (1,5 liter) og helte oppi sukker vann og en pose med gjær! så hva slags alkoholtype blir dette og hvor lenge burde den stå?

Og den begyner å ser litt rar ut, den er nå gul/sjokomelk aktig? er dette vanlig?
Sitat av produsenten Vis innlegg
men jeg har et lite spørsmål er her jeg også!

I overigår så tokk jeg en cola flaske (1,5 liter) og helte oppi sukker vann og en pose med gjær! så hva slags alkoholtype blir dette og hvor lenge burde den stå?

Og den begyner å ser litt rar ut, den er nå gul/sjokomelk aktig? er dette vanlig?
Vis hele sitatet...
Blir nok den vanlige du, etanol.

Ja det er vanlig at den blir gulaktig.

I tilfelle du ikke vet det, så skal du ikke bruke vanlig gjær men turbogjær.

Og offer gjør du dette? det smaker jo død og helvete, sett heller en vin du.
Sist endret av Crustydemon; 2. april 2009 kl. 20:50. Grunn: leifer
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
I tilfelle du ikke vet det, så skal du ikke bruke vanlig gjær men turbogjær
Vis hele sitatet...
Har aldri hørt at man ikke kan bruke vanlig gjær, man bruker jo turbogjær slik at det skal gjæres fortere.
Joda det går ann og bruke vanlig gjær men du trenger mer gjær, tar lengre tid og du får lavere % på satsen.
Trådstarter
Takker for hjelpen! Skal prøve å få mekket meg en spiralbrenner / plastbrenner, kommer litt ann på hva jeg har tilgang til.
Først og fremst..
Gi faen med sats på 1,5 liters flasker.
Hvorfor? Fordi du oppnår en MAKS styrke på 18-20% ved gjæring, men at du oppnår dette i en 1,5liters flaske med "oppskriften jeg fant i lomma til nerden jeg fant i søpla" er like sannsynlig som at Norge blir et økonomisk fornuftig land.

La oss si at du, i beste fall, etter å ha filtrert bort bunnslam og klarnet satsen din på 1,5liter sitter igjen med 1,3 liter, og får destillert dette hvor du får utvunnet absolutt ALL alkohol (les: ALKOHOL, ikke etanol) i blandingen, så sitter du igjen med 0,56 liter 40% alkohol, såfremt satsen din er 18% (jf. brygging.net -> filarkiv -> alkokalkulator).
Skal vi se realistisk på det, med tanke på at man ved en destillering fjerner såkalte cuts i fire deler (foreshot, heads, body, tails - hvor body er drikkbart), så sitter du igjen med kanskje 1,5 dl 40% av latterlig dårlig kvalitet.

Vedr. "frysedestillering" - dette fungerer til en viss grad.
Det du gjør da er å fylle en bøtte med sats, og lage et lokk av en tøyduk som du synker i satsen når den står i fryseren. Dette vil fryse diverse stoffer som lar seg fryse, deriblant gjærpartikler, sukkerrester, vann til et visst prosentnivå, og det legger seg naturlig på toppen slik at du kan separere det med å løfte av tøyduken.

Men konklusjonen vil alltid være: Det er mindre bry å gå med sokkene i en uke for deretter å ruse seg på de.
Trådstarter
DU sier noe vesentlig der. Dog, dette var mer ment som et ekspriment, ikke en desperat måte å skaffe meg noe promille på.
Da ser du bort fra alt utenom punktet med "frysdestillering".
Dog er konklusjonen den samme
Sitat av zerto Vis innlegg
Ett brenneapparat er vel rimelig lett å lage.

For eksempel av en kaffeskjele, et rør(hageslange) putt noe inne i slangen for å samle opp dampen(knust keramikk/porseleen blir mye brukt) og du kan tre røret gjennom en flaske med isbeter for å kondensere dampen. Og samle det som kommer ut i en flaske. Filtrer godt og drikk.

EDIT: Beklager om jeg ikke skjønte spørsmålet ditt og du mente noe annet.

O.T inlegg nr 50!
Vis hele sitatet...
Er du gal? Jeg tviler virkelig på at en hageslange er lagd for og tåle ett så sterkt løsemiddel som det alkohol er. Du risikerer og bli forgifta om du bruker denne metoden.
Fikk faktisk ikke lest det du siterte nå, legalize_it, men du har selvsagt helt rett.
Dessuten vil det sannsynligvis tettes igjen dersom du stapper noe i en hageslange grunnet så smal åpning at det vil skape et godt trykk som ødelegger hele "apparatet".

Vil anbefale alle som ikke har peiling på destillering, konstruksjon av apparater og denslags i det hele tatt om å holde kjeft i stedenfor å skrive piss som kan medføre stor fare, bare for å få noen flere innlegg på samvittigheten.

Synes forresten administratorne og moderatorne skal begynne å slå ned på slikt.
Sitat av cas Vis innlegg
Fikk faktisk ikke lest det du siterte nå, legalize_it, men du har selvsagt helt rett.
Dessuten vil det sannsynligvis tettes igjen dersom du stapper noe i en hageslange grunnet så smal åpning at det vil skape et godt trykk som ødelegger hele "apparatet".

Vil anbefale alle som ikke har peiling på destillering, konstruksjon av apparater og denslags i det hele tatt om å holde kjeft i stedenfor å skrive piss som kan medføre stor fare, bare for å få noen flere innlegg på samvittigheten.

Synes forresten administratorne og moderatorne skal begynne å slå ned på slikt.
Vis hele sitatet...
Enig med deg cas.
Ikke sikker moderatorne kan så mye om dette emnet og da er det jo ikke like lett for dem å sile ut dritt.
Men dem kan jo begynne og slette noen av disse "hjemmebrent" trådene for det kommer jo en ny hver uke og spørsmålene er så og si de samme.